Hop til indhold
Guest Like a Stone

Arbejdstilladelse for Europæiske GP’ere. Hvordan?

Recommended Posts

Guest Like a Stone

En af mine absolut yndlings gp’ere påtænker at stoppe med at komme til DK. Hun er fra Europa og burde kunne arbejde, men hun har haft besøg af politiet, der kræver at hun har arbejdstilladelse. 
Nogen der har styr på, hvordan man får det som europæisk gp’er? Tænker at det må kunne lade sig gøre. Jeg vil i hvert fald gerne gøre mit til at hun kan komme til DK igen.

Redigeret af Like a Stone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Like a Stone
amatør skrev, for 6 minutter siden:

Læs her: Borgere fra et EU/EØS-land

mvh amatør

Har læst det, men er ikke blevet klogere. Det står ret klart, hvis du har en arbejdsgiver, men en GP’er er jo selvstændig, uden at have et reelt firma med cvr-nummer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
Like a Stone skrev, for 45 minutter siden:

Har læst det, men er ikke blevet klogere. Det står ret klart, hvis du har en arbejdsgiver, men en GP’er er jo selvstændig, uden at have et reelt firma med cvr-nummer.

Det er ganske almindeligt at GP'er har reelle firmaer med CVR numre. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Like a Stone
Nannas Hjørne skrev, for 33 minutter siden:

Det er ganske almindeligt at GP'er har reelle firmaer med CVR numre. 

- men vel ikke dem fra andre EU-lande? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
Like a Stone skrev, for 4 minutter siden:

- men vel ikke dem fra andre EU-lande? 

Det er ikke et emne jeg er inde i - mht de udenlandske - men det tror jeg da, at der er en god del af dem som har. De skal jo have styr på skat og moms lige som alle andre selvstændige. 

Redigeret af Nannas Hjørne

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det har de måske ikke.

Men reglerne siger at man skal de have hvis de vil arbejde. Alternativt blive ansat.

Det er nok det der menes med arbejdstilladelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nu har jeg ikke erfaring fra GP virksomhed, men i mit civile liv bruger jeg en freelancer som er herboende men oprindeligt fra et andet EU land og hun har selvfølgelig bare oprettet et dansk CVR og indberetter told og moms som alle andre freelancere. Kan ikke se at det skulle være anderledes for GP'er. Dog må man tjene op til 50k per år, tror jeg det er, uden at oprette virksomhed. Så skal man bare selvangive og betale sin skat den vej. Men mon ikke hun tjener mere end det? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Like a Stone skrev, for 22 timer siden:

En af mine absolut yndlings gp’ere påtænker at stoppe med at komme til DK. Hun er fra Europa og burde kunne arbejde, men hun har haft besøg af politiet, der kræver at hun har arbejdstilladelse. 
Nogen der har styr på, hvordan man får det som europæisk gp’er? Tænker at det må kunne lade sig gøre. Jeg vil i hvert fald gerne gøre mit til at hun kan komme til DK igen.

Vi kan anbefale dig at hun kontakter https://gadensjurister.dk på 33330505 eller via mail [email protected] med en henvisning til SIO, de kan hjælpe hende.

Redigeret af SIO

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...