Hop til indhold
Sundet

Hvordan bliver man testet for STDs?

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg ville gerne høre om processen for, hvordan man bliver testet for kønssygdomme som klamydia, gonore & syfilis. Jeg har ikke prøvet at blive testet før, så det lyder måske lidt dumt nogle af spørgsmålene. Jeg er fra hovedstadsområdet, så skal man kontakte Bispebjerg eller sin egen læge? Jeg har læst, at Bispebjerg's klinik for kønssygdomme kun tager imod patienter med symptomer, men jeg har ikke udvist nogen symptomer og tænker jeg vil testes bare for en sikkerheds skyld. Jeg har kun besøgt en glædespige før. Burde man fortælle, om man har besøgt en glædespige for at blive testet?

Mvh, Sundet.

Redigeret af Sundet

Del dette indlæg

Link til indlæg

Du kontakter bare egen læge. Fortæller at du har mistanke om at du kan have været udsat for smitte og så laver i en aftale. Du behøver ikke gå i detaljer :)

Medmindre du har haft ubeskyttet sex med en gp. Så ville jeg nok sige det og få en hiv test med nu jeg var igang :) Bare for den gode ordens skyld. 

Redigeret af Din Emma

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis du ikke har symptomer 2-4 uger efter dit besøg, så er der vel ingen grund til at spilde lægens tid, de har nok at lave.

Symptomer og undersøgelser, kan du google dig frem til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Julius skrev, for 16 minutter siden:

Hvis du ikke har symptomer 2-4 uger efter dit besøg, så er der vel ingen grund til at spilde lægens tid, de har nok at lave.

Det jo bare ikke alle der få symptomer så det var da et uheldigt råd at komme med:ph34r:.. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest ØstJyskM48
Julius skrev, for 17 minutter siden:

Mener man godt kan have gonore og smitte uden at have symptomer. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har været på Bispebjerg et par gange, og de er da ret "prof". Mit forslag om at EG folket skal mødes ved det nærtliggende lille Gefion springvand er jeg ikke rigtigt kommet igennem med. 

Der er aldrig blevet fundet noget hos mig selvom jeg alle gange har haft falske/psykosomatiske symptomer. De bed dog mærke i at jeg dyrker ubeskyttet oral til pigen, og foreslog vaccine mod hepatitis. 

Tidsbestilling er helt klart anbefalelsesværdigt, da man så undgår verdens værste kø (har dog ikke været der for nyligt). 

Del dette indlæg

Link til indlæg
JenniferRomantica skrev, for 36 minutter siden:

Det jo bare ikke alle der få symptomer så det var da et uheldigt råd at komme med:ph34r:.. 

Men efter ét besøg hos én GP, og ingen symptomer, så er det vel lidt unødvendigt at lade sig undersøge.

Hvis man bør undersøges, hver gang man har haft sex med en GP, så skal jeg da have fundet ud af, hvem der producerer podepinde, og have købt aktier i det selskab :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Julius skrev, for 1 minut siden:

Men efter ét besøg hos én GP, og ingen symptomer, så er det vel lidt unødvendigt at lade sig undersøge.

Hvis man bør undersøges, hver gang man har haft sex med en GP, så skal jeg da have fundet ud af, hvem der producerer podepinde, og have købt aktier i det selskab :)

Der findes faktisk mænd der dyrker sex med kvinder der ikke er i denne branche. Bare lige for at informere dig om det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Frodige Ida skrev, for 1 minut siden:

Der findes faktisk mænd der dyrker sex med kvinder der ikke er i denne branche. Bare lige for at informere dig om det.

Og?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Julius skrev, for 1 minut siden:

Og?

Det kunne jo tænkes at tråd starteren måske har knaldet en trunte i byen på et eller andet tidspunkt. Så er det da op sin plads at blive tjekket.

Skulle vi gp'er også lade være med at blive tjekket fordi vi ingen symptomer har eller hvad ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Frodige Ida skrev, for 3 minutter siden:

Det kunne jo tænkes at tråd starteren måske har knaldet en trunte i byen på et eller andet tidspunkt. Så er det da op sin plads at blive tjekket.

Skulle vi gp'er også lade være med at blive tjekket fordi vi ingen symptomer har eller hvad ?

Men nu spørges der jo til, om man bør lade sig teste efter ét besøg hos én GP, uden man har symptomer.

Bør enhver mand så testes efter hvert besøg hos en GP - eller en trunte fra byen, hvis man ikke har symptomer - bare for en sikkerheds skyld?

Der er forskel på, om man som GP bør lade sig teste uden symptomer, og på en gæst som ikke har symptomer efter ét besøg.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Har man kun været sammen med en enkelt pige en enkelt gang, er symptomfri og i øvrigt har dyrket sex med kondom, så er jeg enig med @Julius i, at det virker lidt overkill at involvere Bispebjerg.

Har man været sammen ubeskyttet med en pige, GP eller ej, og man har en partner på hjemmefronten, som man meget nødigt vil smitte med noget, så ring til Bispebjerg og hør, hvad de råder dig til. Informationen om usikker sex med en, man ikke rigtigt kender, vil sikkert være nok til, at de anbefaler at blive undersøgt, men måske kun i tilfælde af symptomer. Det fremgår vist ikke helt klart af deres hjemmeside, men det lader til, at de også har skullet prioritere deres resurser i lyset af corona.

Som flere af de lyserøde nævner, så er der en del kønssygdomme, som du godt kan have, uden at du har symptomer på noget. Men det kan du også tale med Bispebjerg om, når du ringer, @Sundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest mature man
ØstJyskM48 skrev, for 2 timer siden:

Mener man godt kan have gonore og smitte uden at have symptomer. 

Som mand opdager man med sikkerhed gonore indenfor et par dage – Jeg har haft det en enkelt gang i min pure ungdom

Kløe/svide ved vandladning samt udflod fra urinrøret – kik bare efter pletter i underbukserne – der er ingen tvivl

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg kan anbefale, hvis du gerne vil testes - enten at forud bestille en tid, fremfor bare at møde op på Bispebjerg fx.... - der er dog nogle ugers ventetid ved bestilling af tid, men så slipper du for at sidde og vente i omegnen af 4-5timer på bispebjerg(har jeg hørt det tager)
Ellers er der klinik for "hud og kønssygdomme" ude på gentofte hospital - det er tæt på bussen osv, og de er fine og flinke og tager det hele med et smil - ventetiden er her omkring 30minutter maks - Jeg var derude grundet mistanke om klamydia engang - Mht det du spørger om, så er det bare lade vandet i en kop, aflevere og så skal du møde op og få svar - super nemt ;)  måske du skal have en blodprøve omkring syfillis(men ellers ring derud, så forklarer de det hele) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Julius skrev, for 2 timer siden:

Men nu spørges der jo til, om man bør lade sig teste efter ét besøg hos én GP, uden man har symptomer.

Bør enhver mand så testes efter hvert besøg hos en GP - eller en trunte fra byen, hvis man ikke har symptomer - bare for en sikkerheds skyld?

Der er forskel på, om man som GP bør lade sig teste uden symptomer, og på en gæst som ikke har symptomer efter ét besøg.

Ja det burde man faktisk.. Det gør jeg da.. Hvis kondomet med en gæst falder af eller springer.. Også selvom det kun var en gæst og en enkel gang.. 

Redigeret af JenniferRomantica

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest kenderen
Sundet skrev, for 4 timer siden:

Hej alle,

Jeg ville gerne høre om processen for, hvordan man bliver testet for kønssygdomme som klamydia, gonore & syfilis. Jeg har ikke prøvet at blive testet før, så det lyder måske lidt dumt nogle af spørgsmålene. Jeg er fra hovedstadsområdet, så skal man kontakte Bispebjerg eller sin egen læge? Jeg har læst, at Bispebjerg's klinik for kønssygdomme kun tager imod patienter med symptomer, men jeg har ikke udvist nogen symptomer og tænker jeg vil testes bare for en sikkerheds skyld. Jeg har kun besøgt en glædespige før. Burde man fortælle, om man har besøgt en glædespige for at blive testet?

Mvh, Sundet.

min læge spurgte sidste gang om en prøve af sperm, urin og fæces... jeg lod mine underhylere ligge på hans bord :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
JenniferRomantica skrev, for 18 minutter siden:

Ja det burde man faktisk.. Det gør jeg da.. Hvis kondomet med en gæst falder af eller springer.. Også selvom det kun var en gæst og en enkel gang.. 

Ja naturligvis, hvis kondomet springer, eller der er dyrket ubeskyttet sex, men var det tilfældet, havde trådstarter sikkert oplyst det.

Som ansvarlig GP aflyser du vel også øvrige aftaler, indtil du kender svaret på testen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest kenderen
JenniferRomantica skrev, for 24 minutter siden:

hvor springer det hén ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Julius skrev, for 2 minutter siden:

Ja naturligvis, hvis kondomet springer, eller der er dyrket ubeskyttet sex, men var det tilfældet, havde trådstarter sikkert oplyst det.

Som ansvarlig GP aflyser du vel også øvrige aftaler, indtil du kender svaret på testen.

Hvis det var med kondom så virker det mig underligt overhoved at spørge.. Så det tænker jeg da netop det ikke var.. Om ikke andet så tænker jeg det franske var uden hvilket jo også fremstiller en risiko omend størrelsen på omtalte kan diskuteres.. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
JenniferRomantica skrev, for 5 minutter siden:

Hvis det var med kondom så virker det mig underligt overhoved at spørge.. Så det tænker jeg da netop det ikke var.. Om ikke andet så tænker jeg det franske var uden hvilket jo også fremstiller en risiko omend størrelsen på omtalte kan diskuteres.. 

Jeg forholder mig blot til det skrevne, ikke til gætterier :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Julius skrev, for 2 minutter siden:

Jeg forholder mig blot til det skrevne, ikke til gætterier :)

Argh.. Fordi du gik jo ud fra at det var med kondom hvilket ikke står skrevet.. Og ellers så var dit første råd igen et meget uheldigt et af slagsen..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Julius skrev, for 7 timer siden:

Er det i ramme alvor

din overbevisning ? 

nej , vent ?!

Du laver da sjov ??

- ikke ? :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
kamilla K skrev, for 14 minutter siden:

Er det i ramme alvor

din overbevisning ? 

nej , vent ?!

Du laver da sjov ??

- ikke ? :lol:

Du mener måske, der er høj risiko for smitte ved at besøge en GP?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Julius skrev, 1 time siden:

Du mener måske, der er høj risiko for smitte ved at besøge en GP?

Det må du spørge Google om 

Men vent lige 3-4 uger og se om ti-øren ikke falder,  inden da 

Google har mere end nok at se til , og der er ingen grund til at spilde Googles tid unødigt ...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...