Hop til indhold
slip

Lunar bank

Recommended Posts

Jeg lovede i en anden tråd at dele mine erfaringer med Lunar bank når jeg fik nogle. Beklager at det bliver lidt langt. Det hurtige sammendrag: Ja, der kan godt være en ide i at blive (gratis-)kunde hos Lunar, uden som sådan at skifte bank. Særligt hvis man er nervøs for abonnementsfælder eller anden netsvindel.

Lunar var et rent IT (fintech) firma, men har i dag egen banklicens. Altså en “rigtig” bank, for så vidt man kan være det uden filialer. Og uden traditionel netbank; eneste tilgang er via mobilapp - Android eller iOS. Målgruppen er ungdommen. Lunar har nogle TV-reklamer som alt efter krænkelsesparathed er sjove, aldersfascistiske - eller begge dele!

Grundproduktet (Standard) er gratis i oprettelse og brug. Det indeholder én konto, ét fysisk VISA-debit kort og ét virtuelt VISA-debit kort.

Ansøgning om at blive kunde sker også via app. Man svarer på nogle spørgsmål som er rimelige at stille for en bank, og tager et billede af pas eller kørekort. Efter nogle dage er man - forhåbentlig - godkendt.

En vigtig ting er at man ikke behøver opsige sin gamle bank, flytte nem-konto eller noget som helst i den retning, for at være kunde. Et af Lunars slagnumre er at man kan forbinde appen til sin normale bank, og se transaktioner på alle ens konti i Lunar-appen. Og foretage transaktioner med visse begrænsninger; normalt er det nemmere at bruge den anden banks app direkte. Lunar kan f. eks. heller ikke se størrelsen af kassekreditten på en ekstern konto.

Der er også det sædvanlige hvad-bruger-jeg-mine-penge-på værktøj i Lunar, og budget og opsparingshjælp som jeg ikke har prøvet. Som sagt er målgruppen unge; jeg er nået dertil i livet at jeg ikke behøver hjælp til nogen af delene.

Det interessante er de to betalingskort man får - et fysisk, og et virtuelt. Det fysiske er i en vis forstand også virtuelt; forklaring følger.

Når man er godkendt, skal man oprette de to kort i appen, og vælge farve på det fysiske kort (sort eller pink!). Det fysiske kort ankommer en uges tid efter bestilling, med posten. Det er usædvanligt flot pakket ind for den slags; kortet selv er til gengæld et meget uprætentiøst papkort. Med tryk inkl. kæmpestort Lunar logo (så ham bagved i køen kan se hvor meget du er fremme i skoen med en moderne online-bank!), hologram og chip. Det virker også kontaktløst.

Det fysiske kort har påtrykt kortnr., udløbsdato og en sikkerhedskode, som kan bruges til nethandel på helt almindelig vis. I appen kan man se de samme oplysninger, på nær den trykte sikkerhedskode. I stedet kan man se en anden sikkerhedskode som man også kan bruge, og som skifter en gang i timen. Det virtuelle kort er fuldstændig magen til i appen (på nær numrene, naturligvis!); også med en kode som skifter en gang i timen. Det virtuelle kort har ikke nogen fast kode.

Det smarte ved at koden skifter hele tiden er, at de kortoplysninger man taster ind på nettet ikke kan misbruges af uvedkommende. Det nytter ikke at nogen sætter en keylogger på computeren på biblioteket og optager tastetrykkene; sikkerhedskoden er skiftet for længst når nogen prøver at misbruge oplysningerne. Ligesådan når betalingsfirmaer bliver hacket og kreditkortoplysninger stjålet og sat til salg - oplysningerne kan ikke bruges; sikkerhedskoden er forkert.

De skiftende koder beskytter derimod ikke mod abonnementsfælder. Det ville være pænt upraktisk hvis oplysningerne til Netflix, Brobizz og hvad har vi skulle opdateres hver måned, fordi kortet kun var gyldigt indenfor den time oplysninger blev indtastet. Så sådan fungerer det ikke; når kortet er valideret én gang, er det stadig gyldigt hos betalingsudbyderen selv om koden skifter.

Abonnementsfælderne må man ordne med et andet våben: Man kan spærre kortene inde i appen, og omgående oprette et nyt. For det virtuelle kort er det bare det - nemt og gratis og uden ventetid. Man kan også gøre det med det fysiske kort; det kan også gendannes og bruges virtuelt med det samme, men der skal så sendes et nyt papkort; det koster 99 kr.

Man kan også ”fryse” kortene i appen, altså spærre dem midlertidigt. Og senere ”optø” dem.

Derudover er begge kort som sagt debit-kort; dvs. der kan ikke hæves penge som ikke står på kontoen. Kortene er tilknyttet Lunar-kontoen, ikke en konto i en anden bank.

Det er den gratis Lunar Standard jeg har prøvet; der er også betalingsudgaverne Premium (69/md) og Pro (119/md). Mest interessant for målgruppen her er måske at der er flere kort inkluderet i Premium og Pro (3+3 i stedet for 1+1). Hvis man nu er storforbruger af tvivlsomme abonnementer :) Resten af forskellene må i selv læse om på lunar.app. Både jeg og de anmeldelser jeg har læst er enige om at der for de fleste brugere ikke er værdi i betalings-udgaverne som berettiger prisen. Men det vil altid være individuelt.

Hvordan kan Standard være gratis? ”Hvis det er gratis, er du selv betalingen” som bekendt. Det har jeg ikke fundet belæg for at påstå, i den forstand at man skulle betale med sit privatliv. Lunar forklarer forretningsmodellen med at de tjener penge på det gebyr som bliver lagt på hver transaktion, og som butikken betaler. Så nu kommer en vigtig pointe:

Lunar tilbyder ikke Dankort.

Det er politisk besluttet at Danmark skal have et betalingskort - Dankortet - som der ikke må tjenes penge på; gebyrerne (som forretningerne betaler) må alene dække udgiften til at drive systemet. Sådan er det ikke for andre kort, herunder VISA. Her er gebyret højere, og en del af gebyret ryger tilbage til kortudstederen; i det her tilfælde Lunar. Så det er butikkerne du handler i med Lunar kortet som betaler festen for at du kan have en bank der er gratis. (Og butikkerne kan kun hente pengene hos - dig! - gennem deres priser).

Bankerne har skabt sig over at de ikke må tjene penge på Dankortet ca. lige så længe som kortet har eksisteret. Hvis man vælger at gå all-in med Lunar og have dem som eneste bank - uden Dankort - kan man godt siges at tage bankernes parti i den gamle strid. Og nej, dette er IKKE oplæg til nogen politisk diskussion om emnet!

Omvendt kan Lunar selvfølgelig ikke leve af kunder, som kun bruger dem som (1) backup, så man gratis har et ekstra betalingskort hvis det normale bliver beskadiget, (2) til betaling for tvivlsomme tjenester på nettet, som man gerne vil kunne komme hurtigt og nemt ud af.

Lunar har fået mange tæsk for deres dysfunktionelle kundeservice: Umulige at få fat i, og inkompetente svar. Min oplevelse er langt bedre end frygtet. Jeg har kun prøvet support pr. mail, og der kommer forbavsende hurtigt svar - i flere tilfælde indenfor få minutter! Altid i en meget ungdommelig tone, og rigeligt med emojis - de gør virkelig noget for ikke at ligne en gammeldags jakke og slips bank. Altid (unge, I guess) kvinder der svarer, og altid (kun) på fornavn - a la ”Aya fra Lunar”. Svarene fra de unge damer er til gengæld ikke altid hverken let forståelige, eller rigtige i første hug. Så spørger man igen, og får et nyt, hurtigt svar - til sidst får man opklaret det man spurgte om. Det er selvfølgelig ikke til et 12-tal, men jeg foretrækker helt klart det her frem for support som er 3-5 dage om at svare hver gang. Frisk og hurtigt, og rammer vi ikke første gang så prøver vi igen.
 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Erhvervskonto er lidt mere bøvlet at få, har jeg ladet mig fortælle. Måske de lige skal have overstået det første børnesygdomme førend jeg "springer på". 

@slip Tusind tak for dit detaljerede indlæg! Det er da helt rart at det i idag måske ikke er mig der skriver dagens længste indlæg :lol: 

Kh. Eva <3

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tak for en detaljeret, og meget kompetent anmeldelse af Lunar Bank.

Jeg selv sværger til den løsning, jeg har fundet til at undgå svindel, når jeg køber porno på nettet.

Et MasterCard i Coopbank, der ikke kan overtrækkes.

Jeg overfører de penge jeg køber porno for hver gang, og så er der ikke penge nok på kontoen, til at jeg kan svindles.

Den konto er gratis, og af ren dårlig samvittighed over, at jeg er en kunde Coop Bank ikke tjener penge på.
Der er jeg begyndt at handle mere end nogensinde før hos Coop, både i deres butikker og på nettet.

Jeg ovefører også penge til mit MasterCard, og bruger det til at handle med hos Coop.

Så kan de trods alt se, at jeg har en eller anden værdi for dem, når jeg er gratist i deres bank.

Jeg har så også positivt oplevet, at både produkter og service hos Coop er i top, og at det også derfor er værd at handle hos Coop.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
xo-nix skrev, for 51 minutter siden:

Jeg har selv længe overvejet Lunar, da de (hvis man betaler abonnement) kører uden "Valutatillæg ved brug af kort i udlandet". Afhængigt af ens forbrug i udlandet kan abonnementet hurtigt være tjent ind... :D

Valutatillæget på Standard er 1%.

Premium koster 69/md = 828/år.

Så du skal bruge 82.800 kr/år i udlandet før det er tjent ind.

Som jeg skrev, er det individuelt. Men 82.800/år i udlandet er ikke "hurtigt" for mig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, for 14 timer siden:

Valutatillæget på Standard er 1%.

Premium koster 69/md = 828/år.

Så du skal bruge 82.800 kr/år i udlandet før det er tjent ind.

Som jeg skrev, er det individuelt. Men 82.800/år i udlandet er ikke "hurtigt" for mig.

Tak for udregningen, men kan ikke se at man behøver binde sig til et årligt abonnement. Og ja som vi begge har skrevet er det individuelt, jeg tillod mig blot at påpege en anden ting hvor Lunar way skiller sig ud og som nogle vil kunne finde attraktivt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...