Hop til indhold
JenniferRomantica

Kvinde eller pige.?

Recommended Posts

Efter jeg så denne video på Facebook måtte jeg altså erklærer mig enig.. Så jeg er fremover en glædeskvinde:P.. Noget der altid har fascineret mig er forskellen på kønnene og hvordan vi agerer overfor hinanden og i samspil med hinanden.. Måske det er en af grundene til at jeg finder mit arbejde spændende og livsgivende.. Og lige denne video synes jeg gør et eller andet ved mig.. Hele den her uskyldiggørelse af det feminine køn rækker vidt.. 

Jeg ved at i har nogenlunde samme retorik om jer selv som der er omkring kvinder.. Det blandt andet ikke unormalt at sige "jeg skal ud med drengene" eller lignende.. Og der har vi kvinder jo samme retorik når vi skal ud med "tøserne" men ville i føle det mærkeligt hvis alle (også forretningspartnere og sexpartnere) bare aldrig stoppede med at kalde jer "drenge" indtil i nåede de der 40-55 år.? Når det endelig bliver brugt omkring mænd så det normalt en undskyldning for dårlig adfærd, en uskyldiggørelse der bruges som et forsvar "boys will be boys" eller når i godt selv ved at situationen (ud med drengene) vil indeholde mindre voksen adfærd.. 

 

Disclaimer: Jeg er på ingen måder feminist og ville faktisk ønske at intet havde ændret sig siden 40'-50'erne så det egentlig bare fascination omkring emnet der få mig til at bringe emnet op.. 

Redigeret af JenniferRomantica

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Exchange-Student

The discourse of words are indeed interesting!  Regarding this Girls vs Woman discussion I really agree - doesnt make much sense to use the word girl, for a female who biologically isnt a girl anymore xD!!     that being said, I dont mind people using the girl label about me.. But I think woman is more precise to me honest :D (not a super feminist neither haha). 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Exchange-Student skrev, for 13 minutter siden:

The discourse of words are indeed interesting!  Regarding this Girls vs Woman discussion I really agree - doesnt make much sense to use the word girl, for a female who biologically isnt a girl anymore xD!!     that being said, I dont mind people using the girl label about me.. But I think woman is more precise to me honest :D (not a super feminist neither haha). 

It's not that i mind it.. In my mind people can call me what they want because it doesn't change or define me but it's fascinating what one word can mean and how it changes the speakers own way of thinking.. Just by changing the rhetorical "output".. 

Hopefully all "Girls" in this business is women:P:lol:.. 

Redigeret af JenniferRomantica

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
JenniferRomantica skrev, for 22 minutter siden:

Efter jeg så denne video på Facebook måtte jeg altså erklærer mig enig.. Så jeg er fremover en glædeskvinde:P.. Noget der altid har fascineret mig er forskellen på kønnene og hvordan vi agerer overfor hinanden og i samspil med hinanden.. Måske det er en af grundene til at jeg finder mit arbejde spændende og livsgivende.. Og lige denne video synes jeg gør et eller andet ved mig.. Hele den her uskyldiggørelse af det feminine køn rækker vidt.. 

Jeg ved at i har nogenlunde samme retorik om jer selv som der er omkring kvinder.. Det blandt andet ikke unormalt at sige "jeg skal ud med drengene" eller lignende.. Og der har vi kvinder jo samme retorik når vi skal ud med "tøserne" men ville i føle det mærkeligt hvis alle (også forretningspartnere og sexpartnere) bare aldrig stoppede med at kalde jer "drenge" indtil i nåede de der 40-55 år.? Når det endelig bliver brugt omkring mænd så det normalt en undskyldning for dårlig adfærd, en uskyldiggørelse der bruges som et forsvar "boys will be boys" eller når i godt selv ved at situationen (ud med drengene) vil indeholde mindre voksen adfærd.. 

 

Disclaimer: Jeg er på ingen måder feminist og ville faktisk ønske at intet havde ændret sig siden 40'-50'erne så det egentlig bare fascination omkring emnet der få mig til at bringe emnet op.. 

Jeg er sådan set ligeglad med om jeg bliver kaldt en pige, en kvinde eller en dame:)

Men ja ord kan have stor betydning på hvordan man ser og opfatter hinanden.

 

Redigeret af Melody

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne

For mig handler det meget om kontekst. Når jeg er lettere dominerende i sengen, så er jeg afgjort en kvinde, men jeg elsker også at være bedårende og slippe kontrollen og så føler jeg at pige er mere passende. 

Nogle gange har jeg lege hvor jeg går fra kvinde til pige til tøs og tilbage igen og bliver helt identitetsforvirret :D 

Men den er lidt sær, ikke? Jeg ville også have det underligt med hvis en chef omtalte mig som en pige. Når jeg er sammen med mine veninder er vi også ret definitivt efterhånden kvinder. 

Det kan bruges sødt, afslappet, umyndiggørende, nedladende, kærligt osv. 

Ah Well..  det er ikke nemt at navigere i tidens sproglige landskab, men det går jo nok alt sammen. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Exchange-Student

@Nannas Hjørne    I totally agree with the context part.. Obviously there is a major difference on office space, social space, sexual space, fantasy space etc.      Rhetoric situations can be so complex and linguistic analyses can be endless xD!!  

I guess as long as the "sender" of the word respects the "receiver", then all is good ^^   but then again, mabye the receiver likes the disrespect - or at least the fantasy within the situation .. haha this is such an intersting topic.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Grydeskeen
Nannas Hjørne skrev, for 14 minutter siden:

For mig handler det meget om kontekst. Når jeg er lettere dominerende i sengen, så er jeg afgjort en kvinde, men jeg elsker også at være bedårende og slippe kontrollen og så føler jeg at pige er mere passende. 

Nogle gange har jeg lege hvor jeg går fra kvinde til pige til tøs og tilbage igen og bliver helt identitetsforvirret :D 

Men den er lidt sær, ikke? Jeg ville også have det underligt med hvis en chef omtalte mig som en pige. Når jeg er sammen med mine veninder er vi også ret definitivt efterhånden kvinder. 

Det kan bruges sødt, afslappet, umyndiggørende, nedladende, kærligt osv. 

Ah Well..  det er ikke nemt at navigere i tidens sproglige landskab, men det går jo nok alt sammen. 

 

Når du som , det feministiske køn, ( brugte hverken ordet kvinde eller pige ), kan blive forvirret hvordan skal vi, fra det maskuline køn, så kunne finde rundt i hvad vi skal kalde jer ? :D:wacko:

jeg må indrømme at jeg godt kan lide ordet pige, og bruger det selv, det lyder, sødt, ungt og frisk. Det er min mening, og hvis den støder nogen så er de velkommen til at sige og så vil jeg måske lave om på det.
 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Grydeskeen skrev, for 3 minutter siden:

Når du som , det feministiske køn, ( brugte hverken ordet kvinde eller pige ), kan blive forvirret hvordan skal vi, fra det maskuline køn, så kunne finde rundt i hvad vi skal kalde jer ? :D:wacko:

jeg må indrømme at jeg godt kan lide ordet pige, og bruger det selv, det lyder, sødt, ungt og frisk. Det er min mening, og hvis den støder nogen så er de velkommen til at sige og så vil jeg måske lave om på det.
 

Så du mener også at det bruges til at holde illusionen om at det feminine er uskyldigt og sødt osv.? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Grydeskeen
JenniferRomantica skrev, for 21 minutter siden:

Så du mener også at det bruges til at holde illusionen om at det feminine er uskyldigt og sødt osv.? 

Ja det er nogen gange en del af illusionen. Men jeg bruger det mest fordi det lyder pænt.

kvinde lyder, i mine øre som, lidt ældre , forklæde og 15 kg for meget ( siger den tykke mand)

pige lyder, i mine øre som, sød, feminin, ung og måske lyder det også lidt uskyldigt (illusionen)

håber at det forsat er ok, men hvis der er nogen som bliver fornærmet over det så sig til.

Redigeret af Grydeskeen
Stavning

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er ret enig. Piger og drenge er børn, så ordet glædespige lyder ret klamt. Men jeg synes også det ville lyde mærkeligt, hvis en mand sagde at han skal ud med mændene, eller at en kvinde sagde at hun skal ud med kvinderne. Men i seksuel kontekst bør det efter min mening være mand og kvinde. Eller tøs og måske herre hvis det er sådan noget BDSM sjov.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
Exchange-Student skrev, for 17 minutter siden:

@Nannas Hjørne    I totally agree with the context part.. Obviously there is a major difference on office space, social space, sexual space, fantasy space etc.      Rhetoric situations can be so complex and linguistic analyses can be endless xD!!  

I guess as long as the "sender" of the word respects the "receiver", then all is good ^^   but then again, mabye the receiver likes the disrespect - or at least the fantasy within the situation .. haha this is such an intersting topic.

Discourse will never stop being an interesting and diffuse topic with no black and white answers. 

Like with this. I totally agree with you and @JenniferRomantica that the word girl often in discourse is used to make females into innocent, sweet and dependent creatures whereas woman represents someone independent and self-reliant. 

Which is sometimes bad and sometimes good. And sometimes something we women use ourselves. Like the Danish word glædespige. It may represent an illusion of innocence, but it's an illusion I personally enjoy as it takes a bit of the edge off an otherwise often hard rhetoric about sex workers. 

As I wrote, I also actively use the word girl because I like to feel cute once in a while to balance out the majority of my time which is spent as a woman (within the discursive framework described above). 

Words aren't right or wrong. It's all about how we use them and the meaning we imbue them with. Something which shifts over time and across cultural boarders. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Grydeskeen skrev, for 18 minutter siden:

kvinde lyder, i mine øre som, lidt ældre , forklæde og 15 kg for meget

Sådan har jeg det med "dame".. Men kvinde der tænker jeg selvstændighed, styrke, femininitet og holdninger man tør står ved:biggrin:.. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Grydeskeen
JenniferRomantica skrev, for 15 minutter siden:

Sådan har jeg det med "dame".. Men kvinde der tænker jeg selvstændighed, styrke, femininitet og holdninger man tør står ved:biggrin:.. 

Ooohhhh

dame så skal der ærmeskåner/skåneærmer, håret sat op i en knold og yderlig 15 kg på :D

de ting som du siger om kvinde kan jeg godt tilslutte mig. :)
 

hold da op hvor er jeg, en dreng, som er konservativ, fordomsfuld og fyldt med klicheer idag, det må være noget med vejret, samt at det er lang tid siden jeg har besøgt min pige, feminine ynglingsperson, har dog været så heldig at der er kommet en dato på næste besøg, og jeg glæder mig.

Redigeret af Grydeskeen
Yderlig kommentar

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
Grydeskeen skrev, for 2 timer siden:

Når du som , det feministiske køn, ( brugte hverken ordet kvinde eller pige ), kan blive forvirret hvordan skal vi, fra det maskuline køn, så kunne finde rundt i hvad vi skal kalde jer ? :D:wacko:

jeg må indrømme at jeg godt kan lide ordet pige, og bruger det selv, det lyder, sødt, ungt og frisk. Det er min mening, og hvis den støder nogen så er de velkommen til at sige og så vil jeg måske lave om på det.
 

Jeg tænker også at vi *beeep* sagtens kan sige til, hvis vi ikke føler os omtalt rigtigt. Kært hunkøn har mange navne :D

130748099_4908457079167976_4011429166951661111_o.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Pops

I am a man, hence I want a woman - not a girl, but a woman, and preferably a mature woman with her ability to be present and intimate.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ekstrabladet havde engang en artikel om en massagepige på 60 år - sry tænker at ordet poge vækker tanke om ungdom og uskyld - kvinde mor og konet og moden ældre voksen 

Bødlen

Del dette indlæg


Link til indlæg

De fleste piger vokser op og bliver fantastiske, stærke og selvstændige  kvinder. I min verden er der så ganske få, der OPGRADERES derfra til en tøs.

// Dom_DK

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Here we go again!

 

OL i at blive "krænket".

 

Specielt svært er det når pigerne/kvinderne ikke selv er enige. Så kan vi mænd ikke vinde.

Min kære mor på 80+ og hendes veninder omtaler sig selv som pigerne. De har en pige klub etc. Min søster og ex ligeså. Min kvindelige venner er også piger. Pigerne i sportsklubben er piger.

Min kollega på 38 er en kvinde, og fandt det stærkt krænkende, da hendes sidste date kaldte hende for pige. Det underholdt hun hele kantinen med. Den fyr var da et skrækkeligt menneske, når han kunne betegne han som en pige. Jeg er sikker på, at daten ikke mente noget negativt med det, eftersom han jo var på en date med hende, men fortabt det var han. Ganske som jeg ikke mener noget negativt med begreberne pige og kvinde. Men det er noget af et minefelt, når pigerne/kvinderne ikke er enige om, hvad er "politisk korrekte". Måske skulle de udarbejde en større rapport, som kan resulterer i et regelsæt, med tilhørende høje straffe. Nå nej så tager man jo ikke højde for, at sproget konstant udvikler sig, og en hver sådan lovgivning vil bygge på et givet politisk perspektiv frem for et andet. Hvorfor skal nogen piger/kvinder (som pigen/kvinden i videoen bestemme, hvad der er korrekt. Har min kære mor eller alle de andre piger har en lige så krafitg mening "i den modsatte retning". Hvem har valgt hende til præsident? Det er altid fedt, når menneske udtaler sig i absolutter på egne og alle andres vegne. Endnu bedre bliver det, hvis kan kan skyde andre menneske nogle dårlige motiver i skoene. Efter at "gud er død" er der utrolig mange, som kun kan signalere at de er gode menensker (rettroende), ved at fortælle andre mennesker hvordan de skal leve (hvad der er blasfami). 

Måske skulle vi blot behandle hinanden med respekt, og give rum for at menensker er forskellige. Alverdens regler kan ikke sikre imod krænkende adfærd. Kun respekt kan sikre imod krænkende adfærd.

 

Derfor mener jeg, at min kollega intet har fattet, når hun slagter en data for at betegne hende som en pige. Tværtimod er hun den indskrænkede af de to. Måske skulle hun læse lidt I. Kant.

 

Måske skulle vi mennesker blot tillægge hinanden de bedste hensigter, med mindre noget andet skinner igennem.

 

Personligt er jeg blevet kaldet bror, af personer som ikke er min bror (hvilket er mig meget imod). Jeg er blevet adresseret som mand, en af drengene, fyr, kammerat etc. men jeg har kun reageret, de meget få gange, hvor det var ment nedsættende. Har verden ikke større problemer? Hvorfor finde problemer, hvor intet ondt var ment?

 

PS! Jeg tænker naturligvis på eksempler, hvor begreberne anvendes med respekt. Alle ord sagt på en nedsættende måde vil være netop dette.

Redigeret af Liverpool

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody

I min optik er man

1) en lille pige når man har alderen ( 3-12 år)

2) en pige når man har alderen ( 13-18 år)

3) en stor pige når man har alderen ( 19-29 år)

4) en kvinde når man har alderen ( 30-49)

5) en dame når man har alderen 50+

:)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har tit benyttet mig af ordet Lady, ved personlig omtale af den kvinde jeg har været sammen med. F.eks. Tak for en dejlig oplevelse i dag med dig

You wonderfull lady.

Er jeg på helst galt spor kære kvinder?

 

Redigeret af sanook
tekst rettelse

Del dette indlæg


Link til indlæg
sanook skrev, for 2 timer siden:

Jeg har tit benyttet mig af ordet Lady, ved personlig omtale af den kvinde jeg har været sammen med. F.eks. Tak for en dejlig oplevelse i dag med dig

You wonderfull lady.

Er jeg på helst galt spor kære kvinder?

 

Lady er meget politisk ukorrekt, hvis du vil absolut vil ned af det spor. Med lady taler du ind i nogle roller sig går et par hundrede år tilbage i UK. Det er langt værre end pigebegrebet antager jeg. Måske er det blot ligeså slemt. Woke-vægten svinger lidt med vinden

 

I woke tankegods ER du som voksenhvid mand (antager du er det) problemet!!!! Uanset om du reelt er det eller ej. Alene i kraft af din hudfarve. Du er problemer både på et bevidst og ubevidst plan. Dvs. selv hvis du kun gør alt det woke, og du taler perfekt woke så er du stadig problemet, alene fordi din hudfarve er hvid og du en en mand. Men nu er problemet, at du ikke vil erkende du ubevidste handlinger og meninger- selv hvis du er nok så woke. Mænd som siger alt det rigtig og mener alt det rigtige er faktisk de værste, da de netop ikke VIL erkende deres fejl - da det nu er ubevidst. Her kan man tale om ons vilje, manglende selvindsigt etc. de skal da slagtes om nogen.

 Tak for kaffe. Ganske som USSR og Maos Kina. Du vurderes ikke på din karakter, men alene på tilhørsforhold til race, køn, klasse etc.

 

Specielt underholdende bliver det eftersom der ikke er forskel på mænd og kvinder i woke kultur. Som i Sverige:) Alle forskelle er kulturelt bestemt. Biologi betyder intet:) En kontradiktion i termer på mange mange niveauer og tilmed modbevist i videnskaben, men hey videnskab betyder intet, når det modbeviser en pointe.

 

God fornøjelse my Ladies og Gentlemen.

 

Måske skulle du ikke sveje i vinden som et strå, men stå fast ved, hvem du er og og gør det som du synes rigtig og gjort i den rette ånd, og med den største respekt. Selv hvis ikke alle er enige. Hvorfor har du ikke ret til din egen opfattelse? Hvorfor skal du tvinges ind i et uniformt tankegods defineret af en bestemt politisk retning? Det er totalitarisme når det er vækst - når meninger dikteres og man straffes for ikke at have de rigtige.

 

Pigen i videoen er netop en kendt woke frontkæmper.

Hvis du elsker og respekterer kvinder/piger så kald dem ved det, som du finder mest sammenfatter dette. Hvis en given pige med respekt beder dig addressere hende anderledes, uden at proppe normer og politik ned i din hals, så kan du naturligvis tage hensyn til netop hende. Men hav da tillid til egene motiver og meninger.

 

Hvis du reelt køber ind på Lady begrebet og implicit Gentleman begrebet, så burde du vel ikke købe sex? :D

Redigeret af Liverpool

Del dette indlæg


Link til indlæg

Måske skulle vi mænd, sådan en mandag morgen, løse problemet ved en fællesbetegnelse som passer på alle disse vidunderlige piger og kvinder, som vi ikke kunne leve uden. 

 

Lad os kalde dem trunter:D

 

Min kære søde gamle mor og hendes veninder er da nogle trunter når de vil betegnes som piger.

Min skønne ex var per se en trunte. 

 

Min lille niece og hendes veninder er bestemt nogle små trunter på de sociale medier.

 

Min kollega var en trunte da hun skoddede en fyr, uden at sætte sig ind i hvad man reel mente/sagde. Måske ønskede alle de piger/kvinder som han kendte at blive betegnet som piger. Måske var det ment som noget sødt af ham.

 

God påske til alle i fantastiske trunter derude. Jeg elsker jer!

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Liverpool  Ja trunter er et godt ord for hunkønsvæsener - runde trunte for de der har mange mænd (dejlige kvinde) og glædestrunte for de profesionelle hunkøns sex sælgere - drenge mænd kan så kaldes fyre. 
 

Bødle 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Pige på svensk = flicka. Kvinde = kvinna. Dame = dam.

Og så har vi et ord som fungerer i alle aldre, næsten: Tjej. En lille pige kan lege med de andre "tjejerna" i klassen. En 30-årig kan gå på disco med "tjejerna". Og en 60-årig mand som finder en ny kæreste, har fået sig en ny "tjej".

Imens hun har fået sig en ny "kille", som måske har en søn som spiller fodbold med "killarna", som måske har sønner som leger med "killarna" i klassen.
Og man kan meget godt snakke om "tjejerna" på kontoret, eller om "killarna".
Dog siger ikke chefen: "du tjejen". Men han siger heller ikke: "du killen".

Tjej og kille, skidegode ord som fungerer i de fleste sammenhæng uden at nogen bliver krænket.
 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...