Hop til indhold
Goodmann

SKAT - SKAT ikke

Recommended Posts

Det er et gennemgående tema, og den generelle holdning er, at selvfølgelig skal GP betale skat. Mange har meget firkantet meninger om, at det især er de udenlandske GP’er som ikke betaler skat og udover at det er ”moralsk forkasteligt” er det også konkurrence forvridende overfor alle de danske GP'er, som "naturligvis" betaler skat. Men de burde måske se lidt indad og også inkluderer dem selv.

Det er så pokkers let at blive forarget, især på andres vegne, men egentlig er det mig ganske ligegyldig om GP’er betaler skat eller ej, for jeg slipper gerne selv for at betale skat hvor jeg kan. Jeg har haft håndværkere og rengøring hvor jeg har lavet en aftale om, at regning ikke var nødvendig (sort arbejde). Og jeg har kørt i taxa uden at taxameteret var sat i gang. Jeg har sågar pruttet om prisen på loppemarkeder uden at forlange en kvittering eller kassebon på den indgående handel. Jeg har også snydt på selvangivelsen og skrevet lidt flere dage på kørselsfradraget end jeg egentlig var på arbejdet (mange bække små).

Så jeg er en meget umoralsk mand, som ikke forlanger kvittering eller kassebon hos GP’er når jeg har besøgt dem, hvilket jeg naturligvis burde, for at sikre mig, at de holdt deres regnskab som de skal gøre overfor skat.

Så hvis du mener at GP’er skal betale skat, så bør du forlange at betale via mobil pay, bankoverførsel eller i det mindste, hvis du betaler kontant, forlange en faktura, kvittering eller kassebon. Gør du det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest BlackStockings

Tænk at sidde at skrive hvad du snyder med åbenlyst, jøsses ....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne

@Goodmann

Det er en god pointe du har i dit skriv. Jeg skal flytte lige om lidt og må da indrømme at tanken om at finde nogle flyttemænd som tager kontanter aka arbejder sort er vældig fristende. Jeg kan heller ikke hidse mig op over små selvstændige som laver en portion af deres arbejde sort, hvis det er det der holder dem flydende. Men der er også forskel - og det er bare min mening - på at betale skat af det man kan med lidt ved siden af og på at betale skat af så lidt som muligt og have en masse ved siden af. Men det er nok et lille moralsk sidespor. 

Selv betaler jeg skat. Ærligt indrømmet ikke fordi jeg moralsk synes, at jeg bør (moralsk synes jeg den er lidt grå, indtil de anerkender vores erhverv), men fordi jeg er for nervøs omkring om skattefar tjekker ind. Både når jeg er på arbejde og sådan helt generelt. Pengene ender jo på kontoen, og så skal de også kunne forklares. Jeg synes, det er det værd at betale skat så jeg ikke skal bekymre mig om hvem der skriver og banker på døren - for sjælefredens skyld ;) Hvis vi var anerkendte ville jeg også synes det var vores pligt at betale skat. Det ved jeg ikke helt om jeg gør nu, når det bliver gjort så besværligt som muligt for os at udøve vores erhverv, samtidig med at de gerne vil tage vores penge. Men igen, sidespor. Simpelt sat op så er det loven at vi skal, og så er den ikke så meget længere, uanset hvad vi selv mener om det. 

Men du ville aldrig få en faktura af mig. Det betyder ikke, at fakturaen ikke eksisterer, men hvis du får en faktura kan du via mit CVR nr finde mit navn og ultimativt også min adresse. Så vil jeg hellere sende dig fluks ud af døren igen uden at nogen af os har fået hvad du kom for, for min anonymitet er dyrebar for mig. Skulle skat komme og tjekke, kan jeg dog nemt vise dem fakturaer, for de bliver skrevet, blot ikke udleveret. Sådan tror jeg, at de fleste skattebetalende GP'er har det.

Derfor er denne branche også så helvedes svær. Det kunne jo løses hvis man som CVR registreret fik lov til at kunne skjule sine personlige informationer fra offentligheden, men det gør man ikke (jeg har spurgt). Derfor er det i praksis bare ikke muligt som kunde at tjekke op på hvem der betaler skat, andet end at tage os på ordet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Nannas Hjørne jeg er absolut ikke imod at man betaler skat. Jeg betaler da også indkomstskat, og er helt på linje med dine synspunkter. Men min pointe er noget i retning af, at du ser splinten i din næstes øje, men ikke bjælken i dit eget - eller hvordan det nu er.

Jeg håber ikke at dette bliver en regnskabsmæssig diskussion - men jeg tror godt man kan skrive en kvittering (f.eks. en dags dato kvittering), uden at CVR nummeret fremgår af den og så lave kasseafstemning efter vagt. Men det er en helt anden tråd, hvis det er det regnskabsmæssige der skal diskuteres.

Og @BlackStockings, det kunne jo tænkes at det var opdigtede eksempler, hvor jeg glemte flyttemændene, som @Nannas Hjørne nævner.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
Goodmann skrev, Lige nu:

@Nannas Hjørne jeg er absolut ikke imod at man betaler skat. Jeg betaler da også indkomstskat, og er helt på linje med dine synspunkter. Men min pointe er noget i retning af, at du ser splinten i din næstes øje, men ikke bjælken i dit eget - eller hvordan det nu er.

Jeg håber ikke at dette bliver en regnskabsmæssig diskussion - men jeg tror godt man kan skrive en kvittering (f.eks. en dags dato kvittering), uden at CVR nummeret fremgår af den og så lave kasseafstemning efter vagt. Men det er en helt anden tråd, hvis det er det regnskabsmæssige der skal diskuteres.

Og @BlackStockings, det kunne jo tænkes at det var opdigtede eksempler, hvor jeg glemte flyttemændene, som @Nannas Hjørne nævner.

Jeg forstår sagtens pointen - også derfor jeg lagde ud med, at jeg ikke selv er det moralske forbillede når det kommer til syn på skat. Og den er fair. Vi kan alle have godt af lige at feje for egen dør inden vi peger fingre :)

Den med kvittering var også mest en sidenote, som jeg bare blev nødt til at få med, inden du faktisk gav nogen gode ideer om at kræve fakturaer udleveret som bevis på skattebetaling (selvom det ikke var meningen med dit skriv). Jeg ville gerne at vi kunne, men som branchen ser ud nu er det de færreste det kan fungere for. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg skal da være helt ærlig og sige , at om glædespiger betaler skat eller ej , det må de om , så længe de IKKE har samme rettigheder som alle os andre på det danske arbejd marked , så kan jeg det ikke bringe noget i kog hos mig , og skulle de så betale lidt af det de tjener på en dag og stikke en tusse eller to i lommen , så sover jeg lige godt af det.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg betaler med glæde til fælleskassen , vi har et af verdens bedste samfund , hvilket er tydeligt under covid 19 tænk på alle de milliarder der er postet i at holde gang i virksomheder. Det er heldigvis sådan at hvis man har brug for ydelser fra samfundet så er det bundet op på skatteoplysninger/arbejdstimer f.eks. Dagpenge, feriepenge, kontanthjælp m.v.. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
cassanova skrev, 1 time siden:

Jeg betaler med glæde til fælleskassen , vi har et af verdens bedste samfund , hvilket er tydeligt under covid 19 tænk på alle de milliarder der er postet i at holde gang i virksomheder. Det er heldigvis sådan at hvis man har brug for ydelser fra samfundet så er det bundet op på skatteoplysninger/arbejdstimer f.eks. Dagpenge, feriepenge, kontanthjælp m.v.. 

Der er da intet extra ordinært i de penge som bliver “ postet “ i virksomhederne. Tværtimod, lovgivningen blev ændret dagen før nedlukning, således at virksomhederne som ellers har betalt skat og holdt deres del af samfundskontrakten blev stillet væsentlig dårligere

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Roger Rabbit
Nannas Hjørne skrev, for 3 timer siden:

Men du ville aldrig få en faktura af mig. Det betyder ikke, at fakturaen ikke eksisterer, men hvis du får en faktura kan du via mit CVR nr finde mit navn og ultimativt også min adresse. Så vil jeg hellere sende dig fluks ud af døren igen uden at nogen af os har fået hvad du kom for, for min anonymitet er dyrebar for mig. Skulle skat komme og tjekke, kan jeg dog nemt vise dem fakturaer, for de bliver skrevet, blot ikke udleveret. Sådan tror jeg, at de fleste skattebetalende GP'er har det.

Derfor er denne branche også så helvedes svær. Det kunne jo løses hvis man som CVR registreret fik lov til at kunne skjule sine personlige informationer fra offentligheden, men det gør man ikke (jeg har spurgt). Derfor er det i praksis bare ikke muligt som kunde at tjekke op på hvem der betaler skat, andet end at tage os på ordet. 

Du kan godt stå uden adresse i CVR, men dit navn står der. Det betyder sikkert ikke så meget, hvis man hedder Linda Hansen eller noget andet meget almindeligt. Hos DK-Hostmaster - ham der registrer danske web-sider - kan navn og adresse helt udelades.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
Roger Rabbit skrev, for 6 minutter siden:

Du kan godt stå uden adresse i CVR, men dit navn står der. Det betyder sikkert ikke så meget, hvis man hedder Linda Hansen eller noget andet meget almindeligt. Hos DK-Hostmaster - ham der registrer danske web-sider - kan navn og adresse helt udelades.

Jeg hedder desværre noget ganske ualmindeligt ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Min klare holdning er, at man skal betale sin skat, uanset om man er GP, Tømrer eller Flyttemand!!

Jeg betaler selv min skat, om end jeg synes, at beløbet er alt for højt. Men, vi har adgang til skoler, læge, sygehus o.s.v. og det koster. Alle der skriver at sorte penge er OK for dem vil jo også gerne have adgang til disse goder!

Jeg ville dog ønske, at det offentlige var lidt mere mådeholdende med, at give penge ud til højre og venstre, så mine skattekroner kunne strække lidt længere for dem :(


Jeg kan godt leve med, at tømmersvenden sætter et par vinduer i for nogle venner i fritiden og får penge under bordet, når han vel at mærke ellers betaler sin skat hver dag OG det med vinduerne ikke bliver en vedvarende sort forretning, men jeg kan ikke acceptere at folk der er på offentlig forsørgelse tjener sorte penge, det er dybt amoralsk.

Tager man imod offentlige ydelser fordi man af en eller anden grund ikke kan holde til at arbejde, skal man ikke arbejde sort ved siden af.

Disse holdninger har jeg uanset om vi taler om flyttemænd, danske GPere eller folk fra andre lande.

@Nannas Hjørne Husk, at hvis du føler dig fristet til, at bruge en "sort" flyttemand (nej, ikke sort på den måde ;) ) har du ingen garanti på arbejdet. Taber den sorte flyttemand dit dyre fjernsyn, er der ingen forsikring. Det er en god grund til, at vælge den anden, selv om han er lidt dyrere.

Redigeret af Randers_Borger

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
Randers_Borger skrev, for 18 minutter siden:

 

@Nannas Hjørne Husk, at hvis du føler dig fristet til, at bruge en "sort" flyttemand (nej, ikke sort på den måde ;) ) har du ingen garanti på arbejdet. Taber den sorte flyttemand dit dyre fjernsyn, er der ingen forsikring. Det er en god grund til, at vælge den anden, selv om han er lidt dyrere.

God pointe- ikke at jeg har nogen rigtig dyre møbler ;) men jeg ender nok på dydens smalle vej alligevel. 

Og jeg er for øvrigt enig med resten af dit skriv også, og selvom sexarbejde ikke er et anerkendt erhverv, har vi trods alt stadig adgang til mange af de goder vores skat kommer med, som uddannelse og læge, men ligesom du selv giver udtryk for, har vi alle en bagatelgrænse :) Hvad den er, varierer nok fra person til person. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest 69manden

Jeg mener, at det må være op til en selv om de vil betale skat, dog er det snyd og bedrageri, at man ikke bataler sin skat.. Dog besøger man piger, kvinder, tror jeg ikke at de laver en bon på at du har været der og hvis du forlanger det, med det fulde beløb, skriver du det så ind i opgørelsen og trækker det fra, som firmafrokost?! I alle brancher, er der ugler i mosen, mener modtager sorte penge.

Ja hvis du køber stoffer på gaden eller andre steder, beder du så om en kvatering, bon på dit køb??..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest JanK
Nannas Hjørne skrev, for 2 timer siden:

Jeg hedder desværre noget ganske ualmindeligt ;)

Nanna er da ret normalt. :P:lol::lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
JanK skrev, for 2 minutter siden:

Nanna er da ret normalt. :P:lol::lol:

^_^ No comment :ph34r:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Runaldo
Nannas Hjørne skrev, for 6 timer siden:

@Goodmann

Det er en god pointe du har i dit skriv. Jeg skal flytte lige om lidt og må da indrømme at tanken om at finde nogle flyttemænd som tager kontanter aka arbejder sort er vældig fristende. Jeg kan heller ikke hidse mig op over små selvstændige som laver en portion af deres arbejde sort, hvis det er det der holder dem flydende. Men der er også forskel - og det er bare min mening - på at betale skat af det man kan med lidt ved siden af og på at betale skat af så lidt som muligt og have en masse ved siden af. Men det er nok et lille moralsk sidespor. 

Selv betaler jeg skat. Ærligt indrømmet ikke fordi jeg moralsk synes, at jeg bør (moralsk synes jeg den er lidt grå, indtil de anerkender vores erhverv), men fordi jeg er for nervøs omkring om skattefar tjekker ind. Både når jeg er på arbejde og sådan helt generelt. Pengene ender jo på kontoen, og så skal de også kunne forklares. Jeg synes, det er det værd at betale skat så jeg ikke skal bekymre mig om hvem der skriver og banker på døren - for sjælefredens skyld ;) Hvis vi var anerkendte ville jeg også synes det var vores pligt at betale skat. Det ved jeg ikke helt om jeg gør nu, når det bliver gjort så besværligt som muligt for os at udøve vores erhverv, samtidig med at de gerne vil tage vores penge. Men igen, sidespor. Simpelt sat op så er det loven at vi skal, og så er den ikke så meget længere, uanset hvad vi selv mener om det. 

Men du ville aldrig få en faktura af mig. Det betyder ikke, at fakturaen ikke eksisterer, men hvis du får en faktura kan du via mit CVR nr finde mit navn og ultimativt også min adresse. Så vil jeg hellere sende dig fluks ud af døren igen uden at nogen af os har fået hvad du kom for, for min anonymitet er dyrebar for mig. Skulle skat komme og tjekke, kan jeg dog nemt vise dem fakturaer, for de bliver skrevet, blot ikke udleveret. Sådan tror jeg, at de fleste skattebetalende GP'er har det.

Derfor er denne branche også så helvedes svær. Det kunne jo løses hvis man som CVR registreret fik lov til at kunne skjule sine personlige informationer fra offentligheden, men det gør man ikke (jeg har spurgt). Derfor er det i praksis bare ikke muligt som kunde at tjekke op på hvem der betaler skat, andet end at tage os på ordet. 

Mon ikke du kan finde et par mænd herinde som vil hjælpe med at flytte i bytte for lidt spas i mellemtiden? :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Roger Rabbit
Nannas Hjørne skrev, for 5 timer siden:

Jeg hedder desværre noget ganske ualmindeligt ;)

Åh ja. Det kan jeg se. Kender ikke selv til andre, der hedder Nannas Hjørne :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...