DJX 801 Skrevet 9. December, 2020 Har lige snakket med en GP der ikke taler dansk og hun har fået en sms fra myndighederne om: The government has ordered all massage parlors to close for now" Nummeret er fra Statens Corona hotline og kom her til morgen. Som jeg læser det er det hele landet den ordre gælder? Nogen der ved noget eller mere - har ikke kunne google mig til det. Eller i sinde at ringe til myndighederne for at høre om det. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 9. December, 2020 Hvis vi skal lukke må de vel skrive det på siden hvor alle de andre coronarestriktioner er samlet og melde det officielt ud. Hvis de gør, kunne jeg godt se, at en SMS derudover ville være en god strategi, særligt til de GP'er som ikke kan dansk, men indtil der er en officiel udmelding, har jeg svært ved at tro for på sådan en SMS. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
DJX 801 Skrevet 9. December, 2020 Jeg har set SMSen og afsendernummeret. Det virker meget reelt. Det undrer mig bare at de skriver "alle" når det kun er lokalvist der er restriktioner, Det kan også være at de ikke har været alle rundt med sms endnu. Jeg ved det ikke. Men pigen her frygter en bøde på 10.000 og det kan jeg da egentligt godt forstå. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 9. December, 2020 Det kan bare ikke passe uden at det står officielt et sted. Personligt har jeg hele tiden sagt, at jeg lukker det øjeblik vi får besked på det, og der bliver arrangeret hjælpepakker, men det der lyder bare lidt som en trussel. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
S&W500S 418 Skrevet 9. December, 2020 Det er helt sikkert en scam sms ikke en skid andet især når de skærpet restriktioner kun gælder i 38 kommuner. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
DJX 801 Skrevet 9. December, 2020 Jeg undrer mig også meget. Men når afsenderen er 70200233 - Coronaopsporingsenheden - Styrelsen for Patientsikkerhed. Så er jeg da ligevel lidt obs på situationen. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
S&W500S 418 Skrevet 9. December, 2020 (edited) DJX skrev, for 6 minutter siden: Jeg undrer mig også meget. Men når afsenderen er 70200233 - Coronaopsporingsenheden - Styrelsen for Patientsikkerhed. Så er jeg da ligevel lidt obs på situationen. Du kan sagtens forfalske nr afsender, google er din ven søg på det men det skal være på engelsk da du får flere hits. Se her https://www.trapcall.com/blog/caller-id-spoofing/ Redigeret 9. December, 2020 af S&W500S 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 9. December, 2020 DJX skrev, for 4 minutter siden: Jeg undrer mig også meget. Men når afsenderen er 70200233 - Coronaopsporingsenheden - Styrelsen for Patientsikkerhed. Så er jeg da ligevel lidt obs på situationen. Det er ikke første gang der er set scams som udgiver sig for smitteopsporing. Men hun kan jo altid ringe ind til det officielle nummer og spørge Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Seductiongirls 4003 Skrevet 9. December, 2020 DJX skrev, 1 time siden: Har lige snakket med en GP der ikke taler dansk og hun har fået en sms fra myndighederne om: The government has ordered all massage parlors to close for now" Nummeret er fra Statens Corona hotline og kom her til morgen. Som jeg læser det er det hele landet den ordre gælder? Nogen der ved noget eller mere - har ikke kunne google mig til det. Eller i sinde at ringe til myndighederne for at høre om det. Hmm det der er scam og kan forfalske nr... Altså sidste gang vi skulle lukke ned, blev det uddybet på siden, så det var til at forstå at vi var dem de andre ikke måtte lege med, men har aldrig hørt at de sender en SMS ud og samtidig hvorfor er det så til din veninde og ikke til de store Danske registreret steder, som er ret synlige.. Hvis de gør som sidst, er der ingen tvivl om at vi alle lukker da klart ned, vi er også mennesker og tænker stadig på vores omgivelser og nærmeste... Men heldigvis har vi ikke, hvert fald hos os og har heller ikke hørt fra de andre steder, om nogen piger der har været smittet 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
MrLovaLova 1166 Skrevet 9. December, 2020 Seductiongirls skrev, for 2 minutter siden: Hmm det der er scam og kan forfalske nr... Altså sidste gang vi skulle lukke ned, blev det uddybet på siden, så det var til at forstå at vi var dem de andre ikke måtte lege med, men har aldrig hørt at de sender en SMS ud og samtidig hvorfor er det så til din veninde og ikke til de store Danske registreret steder, som er ret synlige.. Hvis de gør som sidst, er der ingen tvivl om at vi alle lukker da klart ned, vi er også mennesker og tænker stadig på vores omgivelser og nærmeste... Men heldigvis har vi ikke, hvert fald hos os og har heller ikke hørt fra de andre steder, om nogen piger der har været smittet Det kan sagtens være et scam, men hvad får vedkommende ud af at få GP´en til at stoppe sit forehavende lige nu? Hvis det var et prank eller scam så ville jeg da nok forvente at der var en eller anden form for gevinst ved at gøre sig det besvær med at forfalske nummer osv, men det lyder det ikke til? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 9. December, 2020 MrLovaLova skrev, for 10 minutter siden: Det kan sagtens være et scam, men hvad får vedkommende ud af at få GP´en til at stoppe sit forehavende lige nu? Hvis det var et prank eller scam så ville jeg da nok forvente at der var en eller anden form for gevinst ved at gøre sig det besvær med at forfalske nummer osv, men det lyder det ikke til? der er bare sølle mennesker som morer sig med at frustrere GP'er, gøre os bange, true os og spilde vores tid. Det er der ikke noget nyt i. Gætter på at hendes bekymring var 'hans' gevinst. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Rødovre Skrevet 9. December, 2020 Selvfølgelig er det fup, myndighederne sender da ikke sms rundt og specielt ikke til udenlandske, siger sig selv. Som nogen rigtig nok skriver, skal det informeres sammen med de andre rastruktioner officielt. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 9. December, 2020 (edited) Massageklinikker og steder, der kan ligestilles hermed, som er beliggende i de 38 kommuner, er ikke omfattet af de nye restriktioner. Jeg har ikke nogle forudsætninger for at vide om de såkaldte SMS’er er fup eller ej. Min opfattelse er, at sms-beskeden ikke er kommet fra en myndighed. Redigeret 9. December, 2020 af Gæst Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
autobahn 1437 Skrevet 9. December, 2020 Det tyder meget på scam. Myndighederne kan ikke bare sende besked til tilfældige GPere som de nu kan få fat på. Og SMS som eneste kommunikationskanal. En SMS er ikke en troværdig identitet. Svarer til at du får en email fra "White House Gov" som foregiver at være fra den amerikanske præsident. Der er masser som ville have interesse i at genere udenlandske GPere, som også er nemme ofre, da de ikke kender danske forhold og hvorledes myndighedsautoriteter agerer. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Frække Tanja 3637 Skrevet 9. December, 2020 Jeg tænker den ikke er helt reel hvis ikke alle Gpere modtager den. Jeg vil os mene det burde skrives under retningslinjerne på deres hjemmeside hvis det er reelt 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Advarsel 2793 Skrevet 9. December, 2020 MrLovaLova skrev, for 2 timer siden: men hvad får vedkommende ud af at få GP´en til at stoppe sit forehavende lige nu? Man kan spørge sig selv, hvad folk får ud af chikane. Ofte er svaret "følelsen af magt over andre, så mit eget hullede selvværd får en cykellap ". Det kan selvfølgelig også være en der vil af med en konkurrent, men almindelig chikane er oplagt. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
S&W500S 418 Skrevet 9. December, 2020 Nannas Hjørne skrev, for 2 timer siden: der er bare sølle mennesker som morer sig med at frustrere GP'er, gøre os bange, true os og spilde vores tid. Det er der ikke noget nyt i. Gætter på at hendes bekymring var 'hans' gevinst. Hvad er det man siger "Små hjerner små fornøjelser" 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Advarsel 2793 Skrevet 9. December, 2020 Rødovre skrev, for 48 minutter siden: myndighederne sender da ikke sms rundt Jo, det fik vi allesammen i marts måned i år ... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheVoice 9523 Skrevet 9. December, 2020 Rødovre skrev, for 32 minutter siden: Selvfølgelig er det fup, myndighederne sender da ikke sms rundt og specielt ikke til udenlandske, siger sig selv. Som nogen rigtig nok skriver, skal det informeres sammen med de andre rastruktioner officielt. Helt enig. I øvrigt vil myndighederne kun anvende den slags metoder i tilfælde hvor man vil oplyse generelt og bredt i særlige krise situationer. Til eksempel kan nævnes at politiet i marts sendte en generel sms til ca 9 mill mobil abonnementer i Dk. SMS indeholdt tjente blot det formål at minde os om, at vi skulle holde afstand osv. Samtidigt informerede politiet om dette tiltag på Twitter og andre steder. Det var således let at kontrollere rigtigheden. Skulle der opstå et lignende behov for at advare bredt, vil samme fremgangsmåde sikkert blive anvendt igen, Afsenderen vil derfor også være politiet og ikke Statens seruminstitut eller andre instanser. Siden Corona krisen startede er der faktisk mange eksempler på, at diverse triks der tager afsæt i Corona. De fleste har det formål, at få folk til at logge ind på en falsk hjemside og angive NEM-id oplysninger mv. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
autobahn 1437 Skrevet 9. December, 2020 DJX skrev, for 4 timer siden: Jeg har set SMSen og afsendernummeret. Det virker meget reelt. Det undrer mig bare at de skriver "alle" når det kun er lokalvist der er restriktioner, Det kan også være at de ikke har været alle rundt med sms endnu. Jeg ved det ikke. Men pigen her frygter en bøde på 10.000 og det kan jeg da egentligt godt forstå. Hvor kommer det beløb fra? Var det en del af den SMS? Det er ikke Patientstyrelsen som håndhæver loven i Danmark, men i praksis politiet, som er underlagt regeringen (den udførende magt, og altså i praksis under justitsministeriet). Og hvis der skulle være et standardbeløb for en sådan "overtrædelse" skal det først godkendes af folketinget. Det har ikke været oplyst noget sted. Dette er en grundlæggende del af magtens tredeling. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
DJX 801 Skrevet 9. December, 2020 autobahn skrev, for 11 minutter siden: Hvor kommer det beløb fra? Og hvis der skulle være et standardbeløb for en sådan "overtrædelse" skal det først godkendes af folketinget. Det har ikke været oplyst noget sted. Overtrædelse af det midlertidige lukkekrav Hvis erhvervsdrivende ikke overholder krav om at holde visse lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden (lukkekrav), er bøden som udgangspunkt 10.000 kroner i førstegangstilfælde. Bøden afhænger dog af virksomhedens størrelse (se nedenstående skema). https://coronasmitte.dk/boedetakster-for-at-overtraede-restriktioner Nummeret er på Coronaopsporingsenheden, dem der står for varsler og info blandt andet. Jeg lavede dette opslag for at lige høre andre GPer mv om de kendte noget til sagen så jeg kunne få en ide om ægtheden. Og da ingen andre har fået den sms, så tænker jeg også at det er nogen der forsøger at ramme andres indtjening ved sende en konkurrent hjem. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
autobahn 1437 Skrevet 9. December, 2020 DJX skrev, Lige nu: Overtrædelse af det midlertidige lukkekrav Hvis erhvervsdrivende ikke overholder krav om at holde visse lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden (lukkekrav), er bøden som udgangspunkt 10.000 kroner i førstegangstilfælde. Bøden afhænger dog af virksomhedens størrelse (se nedenstående skema). https://coronasmitte.dk/boedetakster-for-at-overtraede-restriktioner Nummeret er på Coronaopsporingsenheden, dem der står for varsler og info blandt andet. Jeg lavede dette opslag for at lige høre andre GPer mv om de kendte noget til sagen så jeg kunne få en ide om ægtheden. Og da ingen andre har fået den sms, så tænker jeg også at det er nogen der forsøger at ramme andres indtjening ved sende en konkurrent hjem. Ja, der har været fastsat en bøde for overtrædelse af lukkekrav - som en den af lovgivningen fra foråret. Men der er jo pt. ikke erklæret noget lukkekrav for erhverv, inkl. massageklinikker. Så evt. bøde for massageklinikker specifikt kan ikke håndhæves under den lovgivning, men kun ift eksempelvis politivedtægterne. Jeg tror det er det der var min pointe. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 9. December, 2020 (edited) autobahn skrev, for 57 minutter siden: Ja, der har været fastsat en bøde for overtrædelse af lukkekrav - som en den af lovgivningen fra foråret. Men der er jo pt. ikke erklæret noget lukkekrav for erhverv, inkl. massageklinikker. Så evt. bøde for massageklinikker specifikt kan ikke håndhæves under den lovgivning, men kun ift eksempelvis politivedtægterne. Jeg tror det er det der var min pointe. Men hans pointe var nok, at det var der hun fik tallet fra siden du spurgte ham om det. Redigeret 9. December, 2020 af Nannas Hjørne Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
autobahn 1437 Skrevet 9. December, 2020 Nannas Hjørne skrev, for 18 minutter siden: Men hans pointe var nok, at det var der hun fik tallet fra siden du spurgte ham om det. Du har nok ret, og jeg er lidt langsom Jeg tror jeg var lidt fokuseret på et "scenario" hvor GPen allerede kendte bødestørrelsen, siden hun frygtede en bøde på 10.000,- Jeg tror ikke der er mange udenlandske GPere som har fulgt med på coronasmitte.dk. Men det er jo klart en oplysning hun har fra TS. Så jeg tror bare jeg vender tilbage til mine planer om en stille aften med urtete og fodbad i duftende salte (sæbespåner). Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 9. December, 2020 (edited) autobahn skrev, for 12 minutter siden: Du har nok ret, og jeg er lidt langsom Jeg tror jeg var lidt fokuseret på et "scenario" hvor GPen allerede kendte bødestørrelsen, siden hun frygtede en bøde på 10.000,- Jeg tror ikke der er mange udenlandske GPere som har fulgt med på coronasmitte.dk. Men det er jo klart en oplysning hun har fra TS. Så jeg tror bare jeg vender tilbage til mine planer om en stille aften med urtete og fodbad i duftende salte (sæbespåner). Jeg tror også, at nogle af dem som ikke kan dansk måske ikke er med på alle de små detaljer, eller nødvendigvis hvordan magtens tredeling bliver udført i praksis i DK, og derfor er lettere at skræmme af ondsindede sjæle. Og jeg tænkte måske godt I lige var gået forbi hinanden. Men nu er hun forhåbentlig beroliget, og så er der da intet i vejen for en hyggeaften med lidt selvforkælelse. Her står den på sushi og havregrynskugler (som jeg ikke er helt sikker på når at blive rullet til kugler ), putte under dynen og lytte til Game of Thrones lydbog - jeg læste den første gang, så nu må jeg gerne bare lytte, siger jeg til mig selv. Redigeret 9. December, 2020 af Nannas Hjørne Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg