Hop til indhold

Om sexualmoral

Featured Replies

Skrevet

Det giver lyst til at læse hendes nye bog. Store Malene.

Skrevet

Ja, danskere er parforholds-fundamentalister ... :-)

Det Store Parforhold er for danskerne, hvad Guds Ord er for amerikanerne.

Hvad den tekniske side angår, er vi meget åbne og frigjorte.

Men når det gælder erotiske følelser, er danskerne generelt meget firkantede.

Er du i forhold, må din lyst KUN rette sig mod din partner ..

Stiller man spørgsmål ved følelsesmæssig monogami, bliver man g-o-d-t nok ikke populær, har prøvet, på debatsider.

Jeg mener der er mange nuancer mellem eengangsknald og kæreste-sex.

Men dét må man helst ikke diskutere!!

Skrevet

Dejlig artikel.

Nogle tror, at Iben argumenterer for, at man bare skal bolle løs som kaniner til højre og venstre, eller at man ikke skal være monogam osv.

Dette mener jeg IKKE en korrekt tolkning af hendes budskab.

Det centrale budskab ligger i følgende sætning.

At være i stand til at tolerere andre menneskers anderledes lyster uden at fordømme dem, er smukt. Og i den skønhed ligger det sande frisind.

Denne sætning burde være en fast del af alle religioners trosbekendelse...

Skrevet

Fuldstændig enig Filosoffen!! Den ene kommentar, der står på siden lige nu er skrevet af en mand, der ikke har læst og forstået Mondrups ord.

Mondrups pointe er nemlig smuk... og kan bruges i mange mange andre sammenhænge end sexualt frisind!

Skrevet

BX!

Nu, du selv efterlyser det, må jeg så desværre igen komme efter dig.

Jeg vi endda gå så vidt at påpege, at selv om jeg ikke har noget problem med placeringen af dit indlæg, så vil jeg dog monere, at du har haft den frækhed at linke til en endog meget læseværdig kronik i skodavisen.

Fortsat god weekend. :)

Skrevet

monere - hvad f... betyder det????

I mit danske vokabolurium finder jeg ikke ordet, ej heller i mit synerjysk.

Skrevet

Århuselsker, roden ligger i en latinordbog. ;)

Mvh,

/Gina

Skrevet

@ Gina. Ahhh og tak.

Kram

Skrevet

Ups ...

bonobo

Den ene kommentar, der står på siden lige nu er skrevet af en mand, der ikke har læst og forstået Mondrups ord.

Det må jo være min kommentar du tænker på.

Det var mere overskriften, jeg forholdt mig til (det med 'danskernes sexforskrækkede frisind')

Jeg tænkte ikke på pointen med hele artiklen.

Filosoffen

"Nogle tror, at Iben argumenterer for, at man bare skal bolle løs som kaniner til højre og venstre, eller at man ikke skal være monogam osv."

Det tror jeg nu heller ikke hun mener.

Men som jeg læser hendes artikel, skriver hun, at grønlænderne har tradition for at være mere seksuelt åbne, og at dét er OK og har passet hende godt.

Hun skriver jo også i artiklen, at danskerne er dømmende over for seksuelt ekstroverte kvinder, og at det er lidt selvmodsigende i forhold til frisindet. (Ikke lige de ord, men det er een af hendes pointer, er mit indtryk)

At være seksuelt ekstrovert er vel ikke det samme som at "bolle til højre og venstre"?

Det sidste er uansvarligt og tankeløst.

Det er det første ikke nødvendigvis.

Det er lidt den 'gamle' diskussion om "polyamorøs" versus "promiskuøs".

... jeg funderer bare lidt ...

"Det centrale budskab ligger i følgende sætning.

Iben Mondrup skrev:

At være i stand til at tolerere andre menneskers anderledes lyster uden at fordømme dem, er smukt. Og i den skønhed ligger det sande frisind."

Jeg er helt enig.

Skrevet

En af de første piger, jeg rigtig kom sammen med, var grønlænder og også den første og eneste, som nogensinde har givet mig en kønsygdom - en gonoré, fordi grønlændere generelt ikke ville bruge kondomer.

Jeg havde jo nok hørt et og andet om deres promiskuøsitet, men hun påpegde at grønlandske piger ikke var ludere - altså de kunne ikke købes for penge - det kunne hun måske nok have ret i, men jeg havde jo læst at de tidligere, ihvertfald da de første hvalfangerskibe kom derop, kunne købes for en synål - derfor er især vestgrønlændere mere opblandede og har både spansk og hollandsk mv. blod i årene.

Ikke at jeg som sådan havde noget imod hendes promiskuøsitet, det kunne jeg jo så også evt. benytte mig af :mrgreen: - men jeg mener bare at det mindste man så kan gøre er at beskytte sig og hvis man endelig pådrager sig en kønsygdom - ja, så går man da til læge eller afholder sig fra smittefarlig kontakt med andre + kontakter dem man har været i tæt kontakt med, så de også kan blive undersøgt, men her var der ligesom lukket af og hun var noget fortørnet over at blive konfronteret med at hun skulle have givet mig gonoré og forsøgte at skyde den tilbage. Vores forhold endte da også dermed - desværre - men hun har nu klaret sig ret godt siden :D

Skrevet
  • Author

En af de første piger, jeg rigtig kom sammen med, var grønlænder og også den første og eneste, som nogensinde har givet mig en kønsygdom - en gonoré, fordi grønlændere generelt ikke ville bruge kondomer
Jeg har boet på Grønland i mine yngre dage, og jeg genkender meget både fra artiklen og f.eks den holdning til at beskytte sig, som Jernsvinet omtaler. Kønssygdomme tages ikke tungere end en forkølelse, og derfor er de ret vanskelige at bekæmpe i et samfund, hvor mange vekslende partnere er accepteret.

Og til de nyfigne: Nej, jeg har heldigvis ikke været så uheldig som Jernsvinet. Jeg har kunnet nøjes med en enkelt omgang fnat.

Skrevet

monere - hvad f... betyder det????

I mit danske vokabolurium finder jeg ikke ordet, ej heller i mit synerjysk.

Jeg (og min fremmedordbog) kendte heller ikke ordet, men en googling resulterede i ét bud: "påminde"...(der er sikkert flere).

Skrevet

Hej Sneræv. Det var faktisk ikke din kommentar jeg hentydede til, men kommentaren under selve artiklen på politikens hjemmeside. Denne her:

Forstaaligt ......

....at kronikoren gerne vil avertere for sine boger, men ellers er kronikken en omgang sludder, som taler for "hvad VI tror og taenker" . Hvor hun har hentet viden om disse paastande, det burde oplyses. Danskerne (syd) er absolut ikke praeget af et "sexforstyrret frisind", men hvis man boller til hojre og venstre som kaniner,siger mange stop, og dette ikke grundet sexforstyrrelse. Aarsagen er, at man er varsomme af den praktiske grund, at man tager hensyn til bornene og sine partnere i sine udfoldelser. Ogsaa faren for sexsuelle paaforte sygdomme spiller kraftigt, men kald dog ikke det for "sexforstyrret frisind" det er en parodi. Haaber kronikken giver gang i salget af de naevnte boger...jeg skal ikke laese dem. Reklamens veje er utransagelige !

En kommentar, der efter min bedste overbevisning viser at manden ikke har forstået hvad Mondrups pointe er.

God dag fra Aben

Skrevet

Hehe,

mit lille ordspil til ære for BX's tyske baggrund, hvor "monieren" ikke er gledet ud af sproget som på dansk. ;)

Skrevet

Det tror jeg nu heller ikke hun mener.

Mit indlæg er mere møntet på det indlæg på politikkens hjemmeside, som Bonobo også henviser til. Og ellers som en generel betragtning.

Jeg har ingen problemer med dine indlæg, og er i princippet enig i det du skriver :) Men jeg vil dog nødig begive mig ud i en definition af ord mv...

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.