Guest Eroprins Skrevet 23. August, 2020 Jeg har en stor svaghed for piger med borderline, og falder hurtigt for deres meget anderledes tankegange og handlemønstre, deres uskyldige selvopfattelse (verden er ond, og jeg er en uskyldig pige), og deres følsomme væsen, samt deres måde til at få mig til at føle mig som deres eneste ene. Det er nærmest som om at de kan gøre sig selv til den person man inderst inde længes efter, uden man selv er klar over det. Men bagsiden af medaljen er jo typisk at de lige pludseligt vender på en tallerken og man derefter ikke betyder noget som helst for dem. Er der andre som har erfaring med dette emne. Tænker at det måske også er piger man tit støder på i prostitutionsmiljøet. Det er måske bedst at undgå at involvere sig med disse piger, for de kan virkeligt tryllebinde én, for derefter at svigte én. Og hvordan kan man bedst spotte denne slags piger, inden det er for sent.. Nu skal jeg ikke gøre mig til psykiater, så ved jo rent faktisk ikke om de piger jeg taler om har diagnosen borderline, men har det kraftigt på fornemmelsen. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Red25 44 Skrevet 23. August, 2020 Det er virkelig godt beskrevet. Jeg har oplevet præcist det samme op til flere gange. Og de har alle haft diagnosen.. Dog aldrig noget i forhold til glædes pige miljøet. Men i mit personlige liv har jeg det på præcist samme måde som dig. Problemet er dog det altid ender med at slå mig helt ud af kurs psykisk. Men har så svært ved ikke at give det en chance hver gang. Min lidt triste erfaring er jeg ikke føler gnisten med særligt mange andre piger end dem der har den personlighed som du beskriver. Og når de så vender på en tallerken gør det jo bare det mere ondt.. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Misjo1 Skrevet 23. August, 2020 Wow. Du er virkelig ude på et sidespor Hvem er du? Har du svært ved at få kontakt? Med alm piger? Det skriger til himlen for mig. At du nyder at udnytte svage sjæle. Sorry du lyder lidt afsporet for mig Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Eroprins Skrevet 23. August, 2020 (edited) Red25 skrev, for 8 minutter siden: Det er virkelig godt beskrevet. Jeg har oplevet præcist det samme op til flere gange. Og de har alle haft diagnosen.. Dog aldrig noget i forhold til glædes pige miljøet. Men i mit personlige liv har jeg det på præcist samme måde som dig. Problemet er dog det altid ender med at slå mig helt ud af kurs psykisk. Men har så svært ved ikke at give det en chance hver gang. Min lidt triste erfaring er jeg ikke føler gnisten med særligt mange andre piger end dem der har den personlighed som du beskriver. Og når de så vender på en tallerken gør det jo bare det mere ondt.. Det er det samme problem jeg oplever. Man kan ikke lade være med at give det en chance. Også fordi (i mit tilfælde) der tit går mange år, inden man møder en ny pige med disse personlighedstræk, og så har man en tendens til at have glemt hvordan det var sidst. Redigeret 23. August, 2020 af Eroprins Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest SødSur Skrevet 23. August, 2020 Har lidt erfaring inden for psykiatri - og må sige, at får jeg fornemmelsen af at pigen er borderline - så stopper al kontakt. Det er en meget svær diagnose og meget svært at være i et forhold/relation med en person med denne diagnose. Mange får desuden ikke den professionel hjælp de behøver - og selv med hjælp er det svært. I øvrigt helt enig med @Misjo1 ! ! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Eroprins Skrevet 23. August, 2020 SødSur skrev, for 2 minutter siden: Har lidt erfaring inden for psykiatri - og må sige, at får jeg fornemmelsen af at pigen er borderline - så stopper al kontakt. Det er en meget svær diagnose og meget svært at være i et forhold/relation med en person med denne diagnose. Mange får desuden ikke den professionel hjælp de behøver - og selv med hjælp er det svært. I øvrigt helt enig med @Misjo1 ! ! Det er nu ikke mig som udnytter nogen. Har desværre bare en svaghed for disse piger. Og det er mig som ender med at blive såret. Ville aldrig kunne finde på at udnytte nogen. Det er vel sammenligneligt med piger som altid involverer sig med bestemte mænd, som der udnytter dem. Jeg har det helt fint med at mange ikke forstår mig. Det er helt ok. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
KindKiddo 720 Skrevet 23. August, 2020 (edited) Jeg synes, det er fint skrevet. Jeg tolker ikke opslaget som om, at OP udnytter svage sjæle. Jeg udnytter ikke selv svage sjæle, men kan godt nikke genkendende til OP's post. Jeg har det selv med at falde for "psykose søer", som jeg kalder dem. Jeg synes, at OP flot beskriver, hvorfor jeg netop falder for disse. Derudover vil jeg tilføje, at netop disse borderline, psykose søer er så meget mere spændende og sjove, da de typisk søger ekstremer, hvorfor "normale" piger oftest er for kedelige i mine øjne. Jeg har dog med årene måtte indse, at hvis jeg skal have en fast kæreste igen, så skal det være en "normal" pige, da mine to sidste ekskærester har haft snerten af netop borderline og psykotiske træk (hende den ene var indbegrebet borderline og bindegal til tider, men også virkelig sjov, kærlig, nærværende og smuk). Det har været fantastisk sjovt at være i forhold med dem, men alt for ustabilt og dramatisk, og det kan jeg ikke overskue længere, da det bliver alt, alt for drama fyldt og uholdbart på sigt. Redigeret 23. August, 2020 af KindKiddo 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest SødSur Skrevet 23. August, 2020 Eroprins skrev, for 1 minut siden: Det er nu ikke mig som udnytter nogen. Har desværre bare en svaghed for disse piger. Og det er mig som ender med at blive såret. Ville aldrig kunne finde på at udnytte nogen. Det er vel sammenligneligt med piger som altid involverer sig med bestemte mænd, som der udnytter dem. Jeg har det helt fint med at mange ikke forstår mig. Det er helt ok. Ok - prøvede at være lidt diplomatisk i mit svar - måske jeg burde have svaret: Hold dig langt væk fra borderline, de ændre dig som person, gør dig til en person du ikke er og det ender ikke godt - du bliver måske fascineret af dem, glad for evt hypersexuel adfærd (måske kun med dig) - det er en svær psykiatrisk sygdom. Du bliver forelsket i en psykiatrisk adfærd snarer end i en pige er jeg bange for. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Eroprins Skrevet 23. August, 2020 KindKiddo skrev, for 2 minutter siden: Jeg synes, det er fint skrevet. Jeg tolker ikke opslaget som om, at OP udnytter svage sjæle. Jeg udnytter ikke selv svage sjæle, men kan godt nikke genkendende til OP's post. Jeg har det selv med at falde for "psykose søer", som jeg kalder dem. Jeg synes, at OP flot beskriver, hvorfor jeg netop falder for disse. Derudover vil jeg tilføje, at netop disse borderline, psykose søer er så meget mere spændende og sjove, da de typisk søger ekstremer, hvorfor "normale" piger oftest er for kedelige i mine øjne. Jeg har dog med årene måtte indse, at hvis jeg skal have en fast kæreste igen, så skal det være en "normal" pige, da mine to sidste ekskærester har haft snerten af netop borderline og psykotiske træk. Det har været fantastisk sjovt at være i forhold med dem, men alt for ustabilt og dramatisk, og det kan jeg ikke overskue længere, da det bliver alt, alt for uholdbart på sigt. Det er nemlig rigtigt. Det er fantastisk med de grænseløse ekstremer. Og det er jo et valg man må tage, om man vil tage den følelsesmæssige rutsjebanetur, eller man vil noget mere stabilt og trygt, men tilgengæld også lidt mere kedeligt, Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Eroprins Skrevet 23. August, 2020 SødSur skrev, for 3 minutter siden: Ok - prøvede at være lidt diplomatisk i mit svar - måske jeg burde have svaret: Hold dig langt væk fra borderline, de ændre dig som person, gør dig til en person du ikke er og det ender ikke godt - du bliver måske fascineret af dem, glad for evt hypersexuel adfærd (måske kun med dig) - det er en svær psykiatrisk sygdom. Du bliver forelsket i en psykiatrisk adfærd snarer end i en pige er jeg bange for. Tror jeg faktisk du har ret i.. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lady C Skrevet 23. August, 2020 (edited) Uha uha uha. Jeg har det meget stramt ned mennesker der forsøger at sætte en diagnose på andre uden at være psykiatere. Eroprins skrev, for 3 timer siden: Jeg har en stor svaghed for piger med borderline, og falder hurtigt for deres meget anderledes tankegange og handlemønstre, deres uskyldige selvopfattelse (verden er ond, og jeg er en uskyldig pige), og deres følsomme væsen, samt deres måde til at få mig til at føle mig som deres eneste ene. Det er nærmest som om at de kan gøre sig selv til den person man inderst inde længes efter, uden man selv er klar over det. Men bagsiden af medaljen er jo typisk at de lige pludseligt vender på en tallerken og man derefter ikke betyder noget som helst for dem. Er der andre som har erfaring med dette emne. Tænker at det måske også er piger man tit støder på i prostitutionsmiljøet. Det er måske bedst at undgå at involvere sig med disse piger, for de kan virkeligt tryllebinde én, for derefter at svigte én. Og hvordan kan man bedst spotte denne slags piger, inden det er for sent.. Nu skal jeg ikke gøre mig til psykiater, så ved jo rent faktisk ikke om de piger jeg taler om har diagnosen borderline, men har det kraftigt på fornemmelsen. Jeg synes modsat andre ikke at dette er fint beskrevet. Du sætter en diagnose på kvinder med " anderledes tankegange og handlemønstre" Hvad er " anderledes tankegange og handlemønstre" i din verden? Hvad er et normalt tankemønster og en normal adfærd? Jeg er Domina og har et bijob og lever et dobbeltliv. Det må siges at være anderledes end de fleste og jeg er derfor ikke normal. Jeg er også et "følsomt væsen" og når jeg bliver forelsket - ja så føler min udkårne sig også som min eneste ene. Jeg har det endog meget stramt med mennesker der sætter en label på andre som værende psykisk syge eller have en personligheds forstyrrelse, bare fordi personen skiller sig ud på en måde de ikke selv forstår. Læser man op på personligheds forstyrrelser så er der helt stramme kriterier for hvornår man kan tillade sig få mistanke om at en person lider af en personlighedsforstyrrelse af bordelinetypen. Jeg har kendt mænd, der rask væk stempler deres ekser som borderliner - og ofte handler det om at de mænd føler sig svigtede og ikke selv har kunnet tage egen ansvar for forholdets udvikling og ikke har kunnet forstå, hvorfor kvindens følelser pludselig er kølnede. De drager så den konklusion at hun må have en psykisk diagnose fordi hun ikke elsker dem mere. Det er grimt og det lugter af et forsmået menneske der - for at give sig selv en form for oprejsning - laver et karaktermord på sin eks ved at kalde hende for borderline. Så kan omverdenen jo da se at det ikke var hans skyld at bruddet skete, men hendes idet hun jo var psykisk ustabil. Redigeret 23. August, 2020 af Lady C Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nemtøs Skrevet 23. August, 2020 Lady C skrev, for 9 minutter siden: Uha uha uha. Jeg har det meget stramt ned mennesker der forsøger at sætte en diagnose på andre uden at være psykiatere. Jeg synes modsat andre ikke at dette er fint beskrevet. Du sætter en diagnose på kvinder med " anderledes tankegange og handlemønstre" Hvad er " anderledes tankegange og handlemønstre" i din verden? Hvad er et normalt tsnkemønster og adfærd? Jeg er Domina og har et bijob og lever et dobbeltliv. Det må siges at være anderledes end de fleste og jeg er derfor ikke normal. Jeg er også et "følsomt væsen" oog når jeg bliver forelsket - ja så føler min udkårne sig også som min eneste ene. Jeg har det endog meget stramt med mennesker der sætter en label på andre som værende psykisk syge eller have en personligheds forstyrrelse, bare fordi personen skiller sig ud på en måde de ikke selv forstår. Læser man op på personligheds forstyrrelser så er der helt stramme kriterier for hvornår man kan tillade sig at kalde en person for borderline. Jeg har kendt mænd, der rask væk stempler deres ekser som borderliner - " og ofte handler det om at de mænd føler sig svigtede og ikke selv har kunnet tage egen ansvar for forholdets udvikling og ikke har kunnet forstå, hvor for kvindens følelser pludselig er kølnede. De drager så den konklusion at hun må have en psykisk diagnose fordi hun ikke elsker dem mere. Det er grimt og det lugter af et forsmået menneske der - for at give sig selv en form for oprejsning - laver et karaktermord på sin eks ved at kalde hende for borderline. Så kan omverdenen jo da se at det ikke var hans skyld at bruddet skete, men hendes idet hun jo var psykisk ustabil. Enig stempling er en grimme ting, og diagnosering hører kun til hos læger og psykiater. Jeg har det ligeledes stramt med de kvinder som misbruger ordet nymfoman. Det er ofte en svær psykiatrisk lidelse. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheVoice 9522 Skrevet 23. August, 2020 Jeg er helt enig i, at man ikke skal rundt og stemple folk med forskellige dianoser. Til gengæld synes jeg godt at man i trådoplægget kunne "redde" den ved at skrive, at man føler sig særligt tiltrukket af kvinder der har nogle borderline-lignende træk. Jamen er det så nødvendigt ? Med mindre man vil komme med en længere smøre, så giver det trodsalt læseren lidt et indtryk af hvad vi taler om. Jeg tænker at @Eroprins har googlet lidt og taler måske symtomer som Meget svingende og meget uforudsigelige humørsvingninger Problemer med at styre sine følelser og ikke mindst sine reaktioner En særlig angst for at blive ladt alene, svigtet Deres liv set fra Sidelinien kan virke meget kaotisk Det kan virke som om, at de faktisk trives bedst i kaos, og det synes ligeledes som de er ligeglade med eventuelle konsekvenser. De kan også være meget spontane, herunder også udvise rimelig begejstring for nye mennesker (på et følelelsesmæssigt tyndt og irrationelt grundlag) og bla bla Ovennævnter er ikke en beskrivelse af dianosen, men blot nogle former for adfærd, hvor man kan tænke "personen har måske blot nogle træk, uden at man nødvendigvis lider af borderline" Jeg ved faktisk ikke om jeg har mødt/kendt kvinder der lider af borderline, men jeg har kendt nogle som havde nogle af trækkene, uden at jeg betragtede den som, at de havde borderline. Det behover jo ikke at være anderledes en, at mange ledere kan have psykopatisketræk uden at være psykopater. Uden at jeg skal gøre mig til dommer for hvad der er sundt og usundt når vi taler kærlighed, forelsker, tiltrækning m.v. vil jeg blot nøjedes med at konstatere, at livet ikke altid er så tilfældigt som mange tror. Der faktisk meget der tyder på, at det vi taler om her er kendetegnet ved en slags "magnet.effekt" - Der er nogle mønstre hos begge parter, som tiltrækker hinanden og frastøder andre. Ser man på hele prostituionsbranchen, vil man selvfølgelig også kunne finde kvinder med træk fra diverse dianoser. Om de så er det er en anden snak. Men bortset fra det, kunne jeg faktisk godt forstille mig, at hvis der eller er nogen, at de kan føle at det frække og rimeligt fastlagte liv kan være en slags lettelse/belønning fra det almindelige og "besværlige liv" Der var så nogen der skrev om udnyttelse. Hertil vil jeg bare sige, at det sjældent er dem med symptomerne der er de virkelige "tabere" i de komplekse forviklinger der kan komme i disse relationer. Det er bestemt ikke ualmindeligt af det er modparten. Det var såmænd blot mit indtryk af hvad vi taler om, og hvad TO så ærligt fortæller at han føler sig stærk tiltrukket af. Jeg har såmænd også fantasi til forestille mig, at opturene kan være himmelske. Tilsvarende kan jeg også forestille mig at nedturene kan give mange ar på sjælen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lady C Skrevet 23. August, 2020 (edited) Hvordan stilles diagnosen? Diagnosen stilles på baggrund af gentagne samtaler med læge, information fra mennesker i personens omgivelser og evt. resultater af spørgeskemaer udfyldt af den syge person. Det kan tage lang tid, før en person får en sådan diagnose. Misbrug af alkohol eller stoffer, angst og depression kan i mange tilfælde være det mest synlige tegn på sygdommen på et tidligt tidspunkt." ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg har arbejdet i psykiatrien i mange år. Med rigtig mange der havde diagnosen personlighedsforstyrrelse af den ene eller anden art. Ofte borderline - det man tidligere kaldte for grænsepsykose. Man kunne have sin mistanke om at en patient var borderline men som fagperson er det utrolig vigtigt at være ydmyg omkring normalitetsbegrebet. For hvad er normalt ? for at kunne vurdere om en adfærd er normal skal man skelne mellem hvad der er normalt i samfundsmæssige øjne og så hvad der skønnes normal for den enkelte person. Hvad der har været normalt i hans/hendes opvækst. Så man bliver nødt til at kigge på personens opvækst og livshistorie. Gemmer der sig eventuelle traumer bagved ? Har hun oplevet overgreb ( eksempelvis ) der gør at bestemte ting og situationer trigger noget inde i hende så hun reagerer på en anderledes måde - fordi situationen skaber angst indeni hende ? Der er også det der hedder differientialdiagnoser. Dvs der kan være andre ting i vejen som umiddelbart kan virke som om denne person har en borderline personlighedsforstyrrlese, men i virkeligheden lider af noget helt andet. Måske er der hormonforstyrrelser der spiller ind. Måske har hun en uopdaget diabetes eller anden somatisk sygdom der gør hendes adfærd for "påfaldende " . Måske er vedkommende i dyb krise over et eller andet. Måske ligger der en ubearbejdet sorg dybt inde som personen ikke har evnet at sætte ord på og som kommer ud som uhensigtsmæssigheder. Ser man på personen i det lys. I forståelsens lys, så bliver personens reaktion faktisk en normal reaktion på en unormal hændelse. Forestil jer selv i situationer hvor i selv har været i dyb krise og reageret uhensigtsmæssigt. Hvis i skulle bedømmes alene ud fra hvordan i opførte jer dengang - ville i få et fedt solidt stempel som psykisk ustabil. Men der var en årsag. Det er den årsag der er vigtig at få frem i lyset. Først hvis man ingen årsag kan finde - kan man begynde at tale om borderline. Det kræver ret meget viden og erfaring at vurdere om en person har en lidelse. Og observation. Og indsigt i menneskers psyke samt indsigt i normalitetsbegrebet og hvem der bestemmer og har indflydelse på hvad der skønnes normalt eller ej. Har man et meget snævert syn på hvad der er normalt eller ikke så vil en meget temperamentsfuld person der let farer op . Er dramatisk og stridbar men ligeledes også meget kærlig hurtigt blive stemplet som borderline. Men under den kategori finder man mange sydlændinge , kunstnere, rockmusikere og skuespillere. De vil - hvis de møder en snæversynet person - hurtigt blive stemplet . Mennesker der er følelsfulde , ekscentriske og originale - dem skal der være plads til. Jeg er stor tilhænger af at vi lader være med at stemple andre og omfavner det anderledes, det skæve og det levende. Nyder mangfoldigheden og lader de professionelle om at afgøre hvornår noget er sygt eller så afvigende at det skal have en diagnose. Redigeret 23. August, 2020 af Lady C Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheVoice 9522 Skrevet 23. August, 2020 Lady C skrev, for 3 minutter siden: Hvordan stilles diagnosen? Diagnosen stilles på baggrund af gentagne samtaler med læge, information fra mennesker i personens omgivelser og evt. resultater af spørgeskemaer udfyldt af den syge person. Det kan tage lang tid, før en person får en sådan diagnose. Misbrug af alkohol eller stoffer, angst og depression kan i mange tilfælde være det mest synlige tegn på sygdommen på et tidligt tidspunkt." ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg har arbejdet i psykiatrien i mange år. Med rigtig mange der havde diagnosen personlighedsforstyrrelse af den ene eller anden art. Ofte borderline - det man tidligere kaldte for grænsepsykose. Man kunne have sin mistanke om at en patient var borderline men som fagperson er det utrolig vigtigt at være ydmyg omkring normalitetsbegrebet. For hvad er normalt ? for at kunne vurdere om en adfærd er normal skal man skelne mellem hvad der er normalt i samfundsmæssige øjne og så hvad der skønnes normal for den enkelte person. Så man bliver nødt til at kigge på personens opvækst og livshistorie. Gemmer der sig eventuelle traumer bagved ? Har hun oplevet overgreb ( eksempelvis ) der gør at bestemte ting og situationer trigger noget inde i hende så hun reagerer på en anderledes måde - fordi situationen skaber angst indeni hende ? Der er også det der hedder differientialdiagnoser. Dvs der kan være andre ting i vejen som umiddelbart kan virke som om denne person har en borderline personlighedsforstyrrlese, men i virkeligheden lider af noget helt andet. Måske er der hormonforstyrrelser der spiller ind. Måske er vedkommende i dyb krise over et eller andet. Forestil jer selv i situationer hvor i selv har været i dyb krise og reageret uhensigtsmæssigt. Hvis i skulle bedømmes alene ud fra hvordan i opførte jer dengang - ville i få et fedt solidt stempel som psykisk ustabil. Men der var en årsag. Det er den årsag der er vigtig at få frem i lyset. Først hvis man ingen årsag kan finde - kan man begynde at tale om borderline. Det kræver ret meget viden og erfaring at vurdere om en person har en lidelse. Og observation. Og indsigt i menneskers psyke samt indsigt i normalitetsbegrebet og hvem der bestemmer og har indflydelse på hvad der skønnes normalt eller ej. Har man et meget snævert syn på hvad der er normalt eller ikke så vil en meget temperamentsfuld person der let farer op . Er dramatisk og stridbar men ligeledes også meget kærlig hurtigt blive stemplet som borderline. Men under den kategori finder man mange sydlændinge , kunstnere, rockmusikere og skuespillere. De vil - hvis de møder en snæversynet person - hurtigt blive stemplet . Mennesker der er følelsfulde , ekscentriske og originale - dem skal der være plads til. Jeg er stor tilhænger af at vi lader være med at stemple andre og omfavner det anderledes, det skæve og det levende. Tak for et godt indlæg. Er bestemt enig i afslutningen "Jeg er stor tilhænger af at vi lader være med at stemple andre og omfavner det anderledes, det skæve og det levende". Jeg er nok bare ikke så optimist, at det ligger lige om hjørnet. Det er der flere grunde til 1) Der findes bare mange der dels er fordomsfulde og dels slynger om sig med dianoser og dels ord som tåber, idioter, racisme, pædofile, sindssygen osv osv. Vel primært for at give deres holdninger saft og bid, snarere end lige at vurdere om det nu også forholder ret faktuelt således. Eller vel også bare i afmagt, fordi de er virkeligt dybt ramt følelsesmæssigt. 2) Vi lever i en tidsalder hvor der findes dianoser for alt hvad der vurderes til at afvige fra normen. Det vil naturligvis medføre, at disse dianoser bliver anvendt i sproget, ved middagsbordet i kantinen, ved sociale sammenkomster m.v. - Krudt i røven omtales nu i daglig tale som ADHD. Har man mødt en person hvor der pinlig orden i alt, omtales det typisk "Aaah min ven har OCD". Hvis nogen har tildens til, at se diverse former for faremomenter, så er de bare vildt paranoide osv Jeg tror måske også at der findes en middelvej, hvor man lige vurderer det sagte i ud fra konteksten og ikke altid fra et lægevidenskabeligt synsvinkel. Så.... jeg tror faktisk ikke på, at dagligdagssproget udvikler sig væk fra brug af dianoser. Tvært imod ser jeg flere tegn på, at disse dianoser får deres egen betydning, der ligger langt fra den videnskabelig definition. Er meget godt og gammel eksempel er "Er du sindssyg mand ??" eller "Det var for sindssygt" Vi vil sikkert også se nogle kønsbestemte vendinger som kvinde siger "Min eks være en psykopat" og måske vil det også blive mere udbredt som mand at sige "min eks havde borderline" eller som i denne tråd "jeg tiltrækkes af kvinder med borderline". Hvem ved ? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest MalerKbhK Skrevet 24. August, 2020 Eroprins skrev, for 8 timer siden: Jeg har en stor svaghed for piger med borderline, og falder hurtigt for deres meget anderledes tankegange og handlemønstre, deres uskyldige selvopfattelse (verden er ond, og jeg er en uskyldig pige), og deres følsomme væsen, samt deres måde til at få mig til at føle mig som deres eneste ene. Det er nærmest som om at de kan gøre sig selv til den person man inderst inde længes efter, uden man selv er klar over det. Men bagsiden af medaljen er jo typisk at de lige pludseligt vender på en tallerken og man derefter ikke betyder noget som helst for dem. Er der andre som har erfaring med dette emne. Tænker at det måske også er piger man tit støder på i prostitutionsmiljøet. Det er måske bedst at undgå at involvere sig med disse piger, for de kan virkeligt tryllebinde én, for derefter at svigte én. Og hvordan kan man bedst spotte denne slags piger, inden det er for sent.. Nu skal jeg ikke gøre mig til psykiater, så ved jo rent faktisk ikke om de piger jeg taler om har diagnosen borderline, men har det kraftigt på fornemmelsen. Nej du er sikkert ikke psykiater, men ud fra det du skriver, kunne du godt ha brug for en, syntes det er sygt og usmageligt at du tiltrækkes svage sjæle, ikke at du kan gøre for det, men det er ikke normalt, du må have store problemer med sunde og nære relationer tænker jeg. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Liverpool 887 Skrevet 24. August, 2020 (edited) Eroprins skrev, for 9 timer siden: Jeg har en stor svaghed for piger med borderline, og falder hurtigt for deres meget anderledes tankegange og handlemønstre, deres uskyldige selvopfattelse (verden er ond, og jeg er en uskyldig pige), og deres følsomme væsen, samt deres måde til at få mig til at føle mig som deres eneste ene. Det er nærmest som om at de kan gøre sig selv til den person man inderst inde længes efter, uden man selv er klar over det. Men bagsiden af medaljen er jo typisk at de lige pludseligt vender på en tallerken og man derefter ikke betyder noget som helst for dem. Er der andre som har erfaring med dette emne. Tænker at det måske også er piger man tit støder på i prostitutionsmiljøet. Det er måske bedst at undgå at involvere sig med disse piger, for de kan virkeligt tryllebinde én, for derefter at svigte én. Og hvordan kan man bedst spotte denne slags piger, inden det er for sent.. Nu skal jeg ikke gøre mig til psykiater, så ved jo rent faktisk ikke om de piger jeg taler om har diagnosen borderline, men har det kraftigt på fornemmelsen. Hej 2 hurtige fra mig. For en del år siden udkom der en bog, jeg antager, at den stadig kan lånes/anskaffes, med en titel noget i retning af "Jeg elsker dig. Jeg hader dig", hvori det bl.a. meget fint beskrives hvorledes borderlineren det ene øjeblik elsker dig, for så det andet øjeblik, uden grund, at skubber de mennesker væk, som står dem nært. Måske kan du finde svar i denne bog. Intensiteten i kærligheden er stor, og jeg forstår til dels hvorfor den drager. Men kun til dels, for denne kærlighed er jo reelt ikke reel, da den jo er "sygelig". Det er "opblæst", og derfor uden reelt substans. Når kærligheden så uvægerligt "vender på en tallerken", og bliver til had eller ligegyldighed, så er er det jo uholdbart. Det kan man ikke bygge et stærkt forhold på. Så jeg synes, du skal overveje, hvorfor du finder det interessant at kurtisere en pige, hvis kærlighed til dig er "opblæst" (unaturlig), og som siden vil se dig som ligegyldig. Hvad får dig til at forsage en rask pige, til fordel for en syg pige, med hvem du aldrig vil kunne få et normalt forhold til - endsige et forhold til? Et bud kunne være manglende selvtillid. I stedet for at forsøge at forstå pigen (som du ikke kan ændre), så vil du får meget mere ud af at arbejde med dig selv. De bedste ønsker PS! Man skal ikke gå og diagnosticere andre mennesker. Det fordre et professionelt stykke arbejde. Mit svar ovenfor er baseret på, at pigen reelt har borderline. Redigeret 24. August, 2020 af Liverpool Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest kenderen Skrevet 24. August, 2020 Eroprins skrev, for 10 timer siden: Jeg har en stor svaghed for piger med borderline, og falder hurtigt for deres meget anderledes tankegange og handlemønstre, deres uskyldige selvopfattelse (verden er ond, og jeg er en uskyldig pige), og deres følsomme væsen, samt deres måde til at få mig til at føle mig som deres eneste ene. Det er nærmest som om at de kan gøre sig selv til den person man inderst inde længes efter, uden man selv er klar over det. Men bagsiden af medaljen er jo typisk at de lige pludseligt vender på en tallerken og man derefter ikke betyder noget som helst for dem. Er der andre som har erfaring med dette emne. Tænker at det måske også er piger man tit støder på i prostitutionsmiljøet. Det er måske bedst at undgå at involvere sig med disse piger, for de kan virkeligt tryllebinde én, for derefter at svigte én. Og hvordan kan man bedst spotte denne slags piger, inden det er for sent.. Nu skal jeg ikke gøre mig til psykiater, så ved jo rent faktisk ikke om de piger jeg taler om har diagnosen borderline, men har det kraftigt på fornemmelsen. Jeg forstår helt din fascination og du virker rimelig afklaret med de uheldige konsekvenser der kan være. Personer med border-line kan opleves som levende, frække, spontane, sjove og fulde af energi - og andre kan synes kedelige og konforme til sammenligning. Et par personlighedstræk i retning af borderline eller sociopat kan man leve med men en diagnosticeret skal du nok ikke involvere dig med medmindre du vil ha døde kæledyr i suppen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Misjo1 Skrevet 24. August, 2020 Lady C skrev, for 7 timer siden: Hvordan stilles diagnosen? Diagnosen stilles på baggrund af gentagne samtaler med læge, information fra mennesker i personens omgivelser og evt. resultater af spørgeskemaer udfyldt af den syge person. Det kan tage lang tid, før en person får en sådan diagnose. Misbrug af alkohol eller stoffer, angst og depression kan i mange tilfælde være det mest synlige tegn på sygdommen på et tidligt tidspunkt." ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg har arbejdet i psykiatrien i mange år. Med rigtig mange der havde diagnosen personlighedsforstyrrelse af den ene eller anden art. Ofte borderline - det man tidligere kaldte for grænsepsykose. Man kunne have sin mistanke om at en patient var borderline men som fagperson er det utrolig vigtigt at være ydmyg omkring normalitetsbegrebet. For hvad er normalt ? for at kunne vurdere om en adfærd er normal skal man skelne mellem hvad der er normalt i samfundsmæssige øjne og så hvad der skønnes normal for den enkelte person. Hvad der har været normalt i hans/hendes opvækst. Så man bliver nødt til at kigge på personens opvækst og livshistorie. Gemmer der sig eventuelle traumer bagved ? Har hun oplevet overgreb ( eksempelvis ) der gør at bestemte ting og situationer trigger noget inde i hende så hun reagerer på en anderledes måde - fordi situationen skaber angst indeni hende ? Der er også det der hedder differientialdiagnoser. Dvs der kan være andre ting i vejen som umiddelbart kan virke som om denne person har en borderline personlighedsforstyrrlese, men i virkeligheden lider af noget helt andet. Måske er der hormonforstyrrelser der spiller ind. Måske har hun en uopdaget diabetes eller anden somatisk sygdom der gør hendes adfærd for "påfaldende " . Måske er vedkommende i dyb krise over et eller andet. Måske ligger der en ubearbejdet sorg dybt inde som personen ikke har evnet at sætte ord på og som kommer ud som uhensigtsmæssigheder. Ser man på personen i det lys. I forståelsens lys, så bliver personens reaktion faktisk en normal reaktion på en unormal hændelse. Forestil jer selv i situationer hvor i selv har været i dyb krise og reageret uhensigtsmæssigt. Hvis i skulle bedømmes alene ud fra hvordan i opførte jer dengang - ville i få et fedt solidt stempel som psykisk ustabil. Men der var en årsag. Det er den årsag der er vigtig at få frem i lyset. Først hvis man ingen årsag kan finde - kan man begynde at tale om borderline. Det kræver ret meget viden og erfaring at vurdere om en person har en lidelse. Og observation. Og indsigt i menneskers psyke samt indsigt i normalitetsbegrebet og hvem der bestemmer og har indflydelse på hvad der skønnes normalt eller ej. Har man et meget snævert syn på hvad der er normalt eller ikke så vil en meget temperamentsfuld person der let farer op . Er dramatisk og stridbar men ligeledes også meget kærlig hurtigt blive stemplet som borderline. Men under den kategori finder man mange sydlændinge , kunstnere, rockmusikere og skuespillere. De vil - hvis de møder en snæversynet person - hurtigt blive stemplet . Mennesker der er følelsfulde , ekscentriske og originale - dem skal der være plads til. Jeg er stor tilhænger af at vi lader være med at stemple andre og omfavner det anderledes, det skæve og det levende. Nyder mangfoldigheden og lader de professionelle om at afgøre hvornår noget er sygt eller så afvigende at det skal have en diagnose. Kære @Lady C Jeg må endnu engang bøje mig i støvet over dit vid og den brede du favner, Nu kender jeg faktisk en (mand) med broderline, og du nagler lige ned i diagnosen med din beskrivelse her. Han havde en voldsom traume som barn og udviklede et stort Alkoholforbrug. Han formåede dog af tage et høj uddannelse, og når man fanger ham den rigtige dag er han utrolig behagelig at tale med, det hvor jeg vil her er, at der som oftest er en historie bag, og uanset diagnose, er der altid en menneske bag. Husk at respekterer mennesket! Blot mine 5 cent. MIsjo! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lady C Skrevet 24. August, 2020 (edited) Misjo1 skrev, for 24 minutter siden: Kære @Lady C Jeg må endnu engang bøje mig i støvet over dit vid og den brede du favner, Nu kender jeg faktisk en (mand) med broderline, og du nagler lige ned i diagnosen med din beskrivelse her. Han havde en voldsom traume som barn og udviklede et stort Alkoholforbrug. Han formåede dog af tage et høj uddannelse, og når man fanger ham den rigtige dag er han utrolig behagelig at tale med, det hvor jeg vil her er, at der som oftest er en historie bag, og uanset diagnose, er der altid en menneske bag. Husk at respekterer mennesket! Blot mine 5 cent. MIsjo! Det jeg kunne frygte med al denne diagnosticering ( ikke kun i denne tråd men sådan generelt) er, at alt hvad der virker unormalt eller som man ikke kan forstå : skal have en diagnose. Problemet med at menigmand ( uden faglig baggrund og uddannelse) skal til bedømme om et menneske er borderline. For så vil vurderingen jo bero på denne menigmands egen opfattelse af hvad sygdom, normalitet og patologisk adfærd er. Ydermere har jeg set begrebet / diagnosen misbrugt på det groveste når en eks eller forsmået elsker vil finde en forklaring på hvorfor kvinden ikke længere elsker ham. Så har han jo godt og grundigt karakter myrdet hende ved at kalde hende for borderline. Samtidig gør han sig selv til et offer og sympatien kommer til at ligge hos ham. For vi skal selvfølgelig have ondt af en person der har været sammen med en der har borderline. Hvor må det dog også have været opslidende for ham - den stakkel ( ironi) Jeg siger ikke at det er det der er tilfældet hos TS. det er der faktisk ikke noget det tyder på. Men jeg angriber og stiller spørgsmålstegn ved den tendens der er blandt menigmand til at gå og slynge om sig med diagnoser som udelukkende er baseret på deres egen opfattelse af normalitets begrebet. Redigeret 24. August, 2020 af Lady C Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
sexlife 301 Skrevet 24. August, 2020 Eroprins skrev, for 11 timer siden: Jeg har en stor svaghed for piger med borderline, og falder hurtigt for deres meget anderledes tankegange og handlemønstre, deres uskyldige selvopfattelse (verden er ond, og jeg er en uskyldig pige), og deres følsomme væsen, samt deres måde til at få mig til at føle mig som deres eneste ene. Det er nærmest som om at de kan gøre sig selv til den person man inderst inde længes efter, uden man selv er klar over det. Men bagsiden af medaljen er jo typisk at de lige pludseligt vender på en tallerken og man derefter ikke betyder noget som helst for dem. Er der andre som har erfaring med dette emne. Tænker at det måske også er piger man tit støder på i prostitutionsmiljøet. Det er måske bedst at undgå at involvere sig med disse piger, for de kan virkeligt tryllebinde én, for derefter at svigte én. Og hvordan kan man bedst spotte denne slags piger, inden det er for sent.. Nu skal jeg ikke gøre mig til psykiater, så ved jo rent faktisk ikke om de piger jeg taler om har diagnosen borderline, men har det kraftigt på fornemmelsen. Jo tak, rendte ind i en sådan kvinde for en del år siden, som tryllebandt mig på samme måde, som en forelskelse kunne dengang jeg var teenager. Vi er stadig stærkt tiltrukket af hinanden mange år efter og jeg har forsøgt at forlade hende mange gange, da bagsiden er ulidelig. Hun er borderliner med alle de træk som hører til. Ustabil med en verden, som er sort/hvid. Det bedste sex i mit liv, da hun kan være ekstremt nærværende. Men hun sårer mig også igen og igen og konsekvensen er, at jeg forlader hende. Det opfatter hun som om, at jeg svigter hende. Problemet er, at hun ikke kommer til at ændre sig, så længe hun ikke vil erkende, at der er noget galt. Og det er uhyre vanskeligt at få en borderliner til at erkende noget som helst, derfor skal man efter min mening holde sig langt væk, medmindre man trives i et ustabilt forhold. Der findes af samme årsag også en gruppe til støtte for pårørende til borderliner. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Eroprins Skrevet 24. August, 2020 (edited) sexlife skrev, 1 time siden: Jo tak, rendte ind i en sådan kvinde for en del år siden, som tryllebandt mig på samme måde, som en forelskelse kunne dengang jeg var teenager. Vi er stadig stærkt tiltrukket af hinanden mange år efter og jeg har forsøgt at forlade hende mange gange, da bagsiden er ulidelig. Hun er borderliner med alle de træk som hører til. Ustabil med en verden, som er sort/hvid. Det bedste sex i mit liv, da hun kan være ekstremt nærværende. Men hun sårer mig også igen og igen og konsekvensen er, at jeg forlader hende. Det opfatter hun som om, at jeg svigter hende. Problemet er, at hun ikke kommer til at ændre sig, så længe hun ikke vil erkende, at der er noget galt. Og det er uhyre vanskeligt at få en borderliner til at erkende noget som helst, derfor skal man efter min mening holde sig langt væk, medmindre man trives i et ustabilt forhold. Der findes af samme årsag også en gruppe til støtte for pårørende til borderliner. Det bedste er nok at holde sig væk når man erfarer at visse personlighedstræk er til stede. Men det er svært, da disse piger(borderline eller ej) jo plejer at være meget nærværende, meget åbne og ærlige om sig selv, og kan få én selv til at åbne sig, derfor det føles fantastisk. Jeg oplever også at de har en utrolig følelsesmæssig og reflekterende dybde. Det er vel en dybde som os der falder for dem også har. Men at alt så lige pludseligt bliver vendt på vrangen gør vel tit, at man vil jage det som man mistede. Og så er man fanget. De få piger jeg har mødt med disse karakteristika har også alle haft en svag tilknytning til arbejdsmarkedet, har i det hele taget haft det svært. Har nogle urealistiske drømme og er som sådan ret usikre på hvem de er. Sikkert derfor de er så gode til at spejle det de føler man selv søger. Måske.... Redigeret 24. August, 2020 af Eroprins Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
migmanden 734 Skrevet 24. August, 2020 Jeg har professionelt mødt en hel del personer med alvorlige psykiske problemer. Typisk er at mange fortæller om flere diagnoser, end de faktisk har. Derfor skal man altid kun regne med diagnoser, som er stillet af en psykiater. En almen praktiserende læge kan stille diagnoserne, men det er mange gange oplevet at disse er upræcise. Da jeg ikke selv er læge, stiller jeg aldrig noget der minder om diagnoser, selv om jeg ved en del om dette. Overskriften på denne tråd er "Piger med borderline (forelsket)" Her skal man være meget sikker på hvad man gør. De piger der har en alvorlig psykisk lidelse har det normalt meget dårligt og kan ikke reagere fornuftigt i alle situationer. Der hvor lidelserne er mindre alvorlige har pigen det selvfølgelig bedre, men det kan hurtigt udvikle sig til noget værre. Jeg kan godt forstå tiltrækningen på en høj seksualfrekvens hos piger, men det kan være en besættelse. Derfor hold jer væk. Det bedste at gøre, er at at hjælpe pigen med at komme i behandling. Til orientering har jeg aldrig haft sex men nogen af de piger jeg har truffet professionelt, heller ikke selv om der har været tilbud fra flotte unge piger. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 24. August, 2020 Eroprins skrev, for 14 timer siden: Jeg har en stor svaghed for piger med borderline, og falder hurtigt for deres meget anderledes tankegange og handlemønstre, deres uskyldige selvopfattelse (verden er ond, og jeg er en uskyldig pige), og deres følsomme væsen, samt deres måde til at få mig til at føle mig som deres eneste ene. Det er nærmest som om at de kan gøre sig selv til den person man inderst inde længes efter, uden man selv er klar over det. Men bagsiden af medaljen er jo typisk at de lige pludseligt vender på en tallerken og man derefter ikke betyder noget som helst for dem. Er der andre som har erfaring med dette emne. Tænker at det måske også er piger man tit støder på i prostitutionsmiljøet. Det er måske bedst at undgå at involvere sig med disse piger, for de kan virkeligt tryllebinde én, for derefter at svigte én. Og hvordan kan man bedst spotte denne slags piger, inden det er for sent.. Nu skal jeg ikke gøre mig til psykiater, så ved jo rent faktisk ikke om de piger jeg taler om har diagnosen borderline, men har det kraftigt på fornemmelsen. Hej @Eroprins Det, kan potentielt være meget farligt at falde for deres anderledes tankegang og handlemønstre. Der er i min opfattelse intet uskyldigt i deres selvopfattelse. Langt de fleste piger med Borderline, har så lavt et selvværd, at de mangler et ‘jeg’, i større eller mindre grad. At de mangler fornemmelsen af et hjem i sig selv. At de føler sig rodløse og identitetsløse. Her er bare nogle ting du, skal tage med i overvejelserne før du indlader dig på et forhold. Og om du, kan kontrollere det. Manglende identitet, Rodløshed, Impulsivitet, (som jeg tror du synes er ret spændende), Følelsesmæssig ustabilitet og svingninger (det er noget du, skal have forstand på at håndtere, Og det, kan udarte sig meget grelt), Manglende/nedsat evne til udholdenhed, Frygt for svigt ( Det er i mange undersøgelser vist, at når disse piger bliver svigtet forstærkes deres symptomer. Og at de her piger svigter som sådan ikke. Det gør omgivelserne fordi de ikke, kan håndtere de ting), Selvdestruktivitet/selvskade mønster (Og så kommer de følgende ting til udtryk. De er svigtet og de må skade sig selv.), Selvmordstanker/planer/forsøg ( Diagnosen, Borderline har desværre en meget højt og kedelig selvmordsrate. Som den absolut højeste blandt de almene sindslidelser. Samt en ret høj selvskaderate. Ca. 10% begår selvmord og ca. 75% har selvskadende adfærd, fx i form af cutting, brænde sig selv, spise glasskår, sulte sig selv Og i mine øjne er det ikke noget man skal lege med) Nu det ikke kun piger der, har denne diagnose. Man siger, at det cirka er 75- 25 for piger, drenge. Ja mænd og kvinder. Der er flere årsager der, kan gøre nogen får diagnosen. Dødsfald, seksuelt misbrugt, og svigt i hjemmet. Dog skal det også skrives, at nogen bliver bedre til, at håndtere deres diagnose. Og nogen bliver helbredt efter 10-20-30 år. Og lever fint i dag. Med den behandling de har modtaget. God dag derude. KK 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Eroprins Skrevet 24. August, 2020 kanonkongen skrev, for 2 minutter siden: Hej @Eroprins Det, kan potentielt være meget farligt at falde for deres anderledes tankegang og handlemønstre. Der er i min opfattelse intet uskyldigt i deres selvopfattelse. Langt de fleste piger med Borderline, har så lavt et selvværd, at de mangler et ‘jeg’, i større eller mindre grad. At de mangler fornemmelsen af et hjem i sig selv. At de føler sig rodløse og identitetsløse. Her er bare nogle ting du, skal tage med i overvejelserne før du indlader dig på et forhold. Og om du, kan kontrollere det. Manglende identitet, Rodløshed, Impulsivitet, (som jeg tror du synes er ret spændende), Følelsesmæssig ustabilitet og svingninger (det er noget du, skal have forstand på at håndtere, Og det, kan udarte sig meget grelt), Manglende/nedsat evne til udholdenhed, Frygt for svigt ( Det er i mange undersøgelser vist, at når disse piger bliver svigtet forstærkes deres symptomer. Og at de her piger svigter som sådan ikke. Det gør omgivelserne fordi de ikke, kan håndtere de ting), Selvdestruktivitet/selvskade mønster (Og så kommer de følgende ting til udtryk. De er svigtet og de må skade sig selv.), Selvmordstanker/planer/forsøg ( Diagnosen, Borderline har desværre en meget højt og kedelig selvmordsrate. Som den absolut højeste blandt de almene sindslidelser. Samt en ret høj selvskaderate. Ca. 10% begår selvmord og ca. 75% har selvskadende adfærd, fx i form af cutting, brænde sig selv, spise glasskår, sulte sig selv Og i mine øjne er det ikke noget man skal lege med) Nu det ikke kun piger der, har denne diagnose. Man siger, at det cirka er 75- 25 for piger, drenge. Ja mænd og kvinder. Der er flere årsager der, kan gøre nogen får diagnosen. Dødsfald, seksuelt misbrugt, og svigt i hjemmet. Dog skal det også skrives, at nogen bliver bedre til, at håndtere deres diagnose. Og nogen bliver helbredt efter 10-20-30 år. Og lever fint i dag. Med den behandling de har modtaget. God dag derude. KK Tak for forståelsen! Det er godt skrevet Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg