Hop til indhold
kanonkongen

"Ekstreme togrejser" På DR.DK

Recommended Posts

Halløj alle herinde.

Håber i nyder varmen. :) Måtte lige gå ind og få noget kulde. Der er hedt udenfor. :D Så det godt med en kold hjemmebrygget øl og en Kung Fu is.  Der er lidt Bruce Lee i mig. :rolleyes:

Nå men til det essentielle. Jeg elsker, at se programmer om historie, primært 2 verdenskrig. Og her faldt, jeg over et program på DR.DK. "ekstreme togrejser"  https://www.dr.dk/drtv/se/ekstreme-togrejser_196050

"Ekstreme togrejser" på DRTV bringer seeren med på togrejser og lokale historier over hele verden. Også om Hitlers jernbane før, og under krigen. Dette program. Her en ufattelig historie fra Japan: Det er 10 m og 40 sek. inde i programmet.

Elektriske sporvogne har betjent Hiroshima i 100 år. Klokken 08.15, 6. august 1945, da atombomben blev kastet over byen, var 123 af dem i drift. De fleste blev udslettet på stedet, men enkelte overlevede.

Bymidten blev udraderet, og dødstallet var enormt. 80.000 mennesker døde på stedet. Men få timer efter eksplosionen, gik overlevende ud på gaderne og begyndte bl.a. at rydde sporene og udbedre de udbrændte sporvogne.

Folk i Hiroshima havde i den grad brug for sporvognene under genfødslen af byen, og allerede dagen efter var den første sporvogn i gang.

Dagen efter... !!! Det er jo ret vildt. 

Utroligt, hvad mennesker, kan udrette når en katastrofe rammer. Vi, har jo set det i andre lande. Måske ikke lige efter en dag. Men hurtigt, kan mennesket udrette store ting. 

Ja så ved i ikke, hvad i skal bruge jeres sparsomme tid på. Så er dette, klart anbefalelsesværdigt. 

God dag derude i heden.

KK

P.S.

Er i interesseret som jeg i 2 verdenskrig, er dette program også ret spændende. At være barnebarn, af Albert Speer. Og hører, hans historie.  https://www.dr.dk/drtv/program/min-morfar-hitlers-ven_197703

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej @kanonkongen

Nyder varmen og ligesom dig med kold øl og bade i koldt havet 

Synes det er en flot indlæg , jeg er meget interesseret i WWI, tror det har jeg arvet fra min far som var historikere, på tv jeg ser kun History channel, BBC Eart, Travel CHANNEL, National geographic og DRTV

Ekstreme togrejse er fantastisk og ikke mindst  Chris Tarran, har selv kort med nogle togrejse fra hans indslaget 

Det virkelig mange gode udsendelse om WWI på History channel 

Tak for din indlæg 

Vh Sebmus 

 

 

Redigeret af Sebmus

Del dette indlæg


Link til indlæg
Connoisseur skrev, for 13 timer siden:

Her er en spændende serie om livet på Flyvestation Karup under krigen. Den kommer vidt omkring og har mange uventede detaljer.

https://www.tvmidtvest.dk/fliegerhorst-grove/fliegerhorst-grove-15

 

Hilsen @Connoisseur

Hej @Connoisseur

Tak for at dele det. Den serie er gået forbi min næse. Og vil se den ved lejlighed.

God dag.

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...