Hop til indhold
Rejsenetværk

Investeringsbloggere

Recommended Posts

Jeg har selv samme skepsis til banker, som her:

Danskere søgte råd hos investeringsbloggere: Nu har de mistet deres penge
Private danske investorer søgte investeringsråd hos bloggere, der anmelder investeringsvirksomheder. Nu har de mistet millioner til to estiske virksomheder, der mistænkes for svindel.

"Ifølge Michael Friis er det en ny tendens, at privatpersoner søger råd uden for den etablerede finansverden. Ifølge chefanalytikeren er det den manglende tillid til bankerne, der har givet plads til tendensen.

»Siden finanskrisen har private investorer mistet en del af tiltroen til den etablerede bankverden, og derfor søger de i dag andre veje. Af den grund ser vi klart en tendens, hvor folk søger vejledning hos personer, der står uden for den traditionelle finansverden. Det skaber tillid, at folk føler, at de er i øjenhøjde med deres rådgivere,« siger han."
https://www.berlingske.dk/virksomheder/danskere-soegte-raad-hos-investeringsbloggere-nu-har-de-mistet-deres 

Men min skepsis overfor banker går ikke på, at jeg tror at de svindler, men det forhold at de også er sælgere!
De er ikke uafhængige, og de er ikke bare de rådgivere, bankerne markedsfører sig selv som.

Den dag en bank vil begynde at kalde deres rådgivere for sælgere af bankens egne produkter, og et rådgivningsmøde for et salgsmøde, kan vi begynde at tale om at slække lidt på en naturlig mistro til banker.

Men svaret på ens skepsis overfor banker, er ikke kritikløst at følge nogle investeringsbloggere på nettet, men at søge professionel uafhængig rådgivning udenom bankerne.
Som man så til gengæld betaler for, i modsætning til bankernes gratis salgsmøder.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes du er lidt hård ved bankerne. Alle private virksomheder lever af at sælge deres produkter og bankerne er private, det ved alle jo. Så når der tales med en rådgiver, rådgiver han/hun jo om bankens produkter. Ikke om andres produkter. Og du kan jo stort set ikke gå til et møde (eller online møde) i banken, uden at mødet starter med at rådgiveren pointerer netop dette. Så om de kalder deres medarbejdere det ene eller andet, gør ikke den store forskel. Men jeg er med på at nogle mennesker ser bankerne som autoritet, og glemmer at bankerne har lige så meget brug for kunder som kunder har brug for banker.

Når folk så bliver meget meget skeptiske og tager "sagen i egen hånd", så åbner det jo en masse døre for virksomheder der ikke er underlagt samme begrænsninger som bankerne. Det er klart, det er nemmere for dem at love guld og grønne skove, end seriøse, etablerede banker. Og når folk så hopper i de fælder, synes jeg faktisk folk selv har bedt om at tabe deres penge. Jeg kan (til nød) forstå at folk bliver vrede på deres bank, hvis de har investeret efter deres rådgivers råd, men at sende penge til et østeuropæisk firma, efter de har "læst noget på internettet", virker helt og holdent idiotisk. At bebrejde bloggeren, er også hul i hovedet..... Man skal holde sig til at investere i det man forstår, eller rådgive sig professionelt. Og så skal man frem for alt forstå, at man er ansvarlig for eget liv og egne penge.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er enig med tvr her. 

Iøvrigt er der jo ingen der sidder med en krystal kugle og som altid sikrer høje afkast på deres investeringer.

Selv investeringsGuruer som Warren buffet kan lave år med negativt afkast. 

Se hvor svært det er at læse markederne i disse corona tider. Nogle er dygtigere end andre, men det handler altså også i nogen grad om held og tilfældigheder. Og jeg bruger personligt hellere danske bank invest (som faktisk har nogle ret hæderlige årlige afkast) end en eller anden “bliv stinkende rig”website.

tvr skrev, for 28 minutter siden:

At bebrejde bloggeren, er også hul i hovedet..... Man skal holde sig til at investere i det man forstår, eller rådgive sig professionelt. Og så skal man frem for alt forstå, at man er ansvarlig for eget liv og egne penge.

Præcis....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest A. Senna

Jeg kan godt følge rejsenetværk her, går man ind i radioforretningen, hvidevarebutikken eller bilforhandleren hedder det sælgere, de enten vejleder dig til at finde det bedste produkt til dit behov eller sælger dig det de tjener mest på.

Hvorfor kalder bankerne deres sælgere noget andet?

Men ja man skal ikke investere hvis ikke man har råd til at tabe det hele, og hvis man ikke har evnerne til at forstå hvad det indebærer af risici, så skal man nøjes med sikre investeringer.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har i forbindelse med at jeg har optaget et friværdilån på 60 % af min friværdi, med variabel rente og afdragsfrihed i 30 år, opnået et for mig betydeligt kontant 
overskud.

Penge der ikke skal forbruges, men investeres, og de skal absolut ikke investeres efter råd fra selvudnævnte investeringsbloggere!

Jeg vil heller ikke bruge en bank:

Finanstilsynet sætter bankernes salg af investeringer under lup
Ifølge en investeringsrådgiver presses danske bankkunder til at investere deres opsparinger, selv om det måske ikke er det rigtige for dem  – ovenikøbet uden at være klar over det til høje omkostninger. 
Finanstilsynet har ansvaret og undersøger sagen.

https://www.berlingske.dk/privatoekonomi/finanstilsynet-saetter-bankernes-salg-af-investeringer-under-lup

Desværre er mine frie midler ikke store nok, til at gøre rentabel brug af nogle af de uafhængige økonomiske rådgivere, som jeg nok gerne ville benytte, hvis min formue var stor nok, hvad den ikke er.

Nogle af de mest velrenommerede af slagsen, skriver ærligt og redeligt, at det ikke kan betale sig at bruge dem, hvis ikke du har mindst 2 millioner kr.
Så de er ude af billedet for mit vedkommende.

Men jeg vil ikke bruge en bank til formålet!
Heldigvis kender jeg mennesker med faglig finansiel indsigt på højt niveau, hvor en af dem gerne vil, ikke varetage forvaltningen af mine penge, men han vil gerne vejlede mig i mine muligheder, for at investere forsvarligt og med lav risiko.

Det forekommer mig at der består et vaccuum i lejet +/- 1 million kr, hvor mange mere eller mindre er afskåret fra at få deres penge forvaltet uafhængigt af banker, fordi det er for dyrt, og de derfor tyr til at bruge banken i stedet?

Her tænker jeg ikke på pensionsmidler, men frie midler der bare skal investeres i let omsættelige aktiver, og helst med et sundt løbende beskedent afkast, med lav risiko.

Renten kan jo stige på et tidspunkt, og så er det rart at have muligheden for at nedbringe gælden, uden at have formøblet alle pengene forinden.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg lytter til et radioprogram der hedder millionærklubben. Til dem der ikke kender det, er det et radioprogram/podcast hvor de snakker med forskellige investeringsrådgivere inden for forskellige sektorer.

Jeg har så oprettet et depot på Nordnet og investeret et beløb i nogle af de aktier der bliver anbefalet i programmet, og som jeg selv syntes giver mening. Det har indtil nu været en ganske god forretning. Man skal dog aldrig investere mere end man kan tåle at tabe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Rust in Peace
Bobbe skrev, for 2 timer siden:

Jeg lytter til et radioprogram der hedder millionærklubben. Til dem der ikke kender det, er det et radioprogram/podcast hvor de snakker med forskellige investeringsrådgivere inden for forskellige sektorer.

Jeg har så oprettet et depot på Nordnet og investeret et beløb i nogle af de aktier der bliver anbefalet i programmet, og som jeg selv syntes giver mening. Det har indtil nu været en ganske god forretning. Man skal dog aldrig investere mere end man kan tåle at tabe.

Siden marts har “alle” aktieinvesteringer været gode (dog ikke Norwegian). Tro dog ikke at du kan finde morgensdages vinderaktie ud fra Millionærklubben - for det er der ingen der kan. Så få god spredning på aktierne og vær tilfreds, hvis blot du kan matche markedsafkastet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har hæftet mig ved den pointe, der går igen, hos alle uafhængige investeringsrådgivere!

Det faktum som det er, at det ikke kun er afkastet der tæller, men også at du kan spare så mange omkostninger som muligt.

Omkostningerne kan æde et afkast op i ÅOP i banken, der tjener penge uanset om du selv taber eller vinder.

Følg gerne Facebook sporet på:

Pengeministeriet.dk

https://www.pengeministeriet.dk/

Hvis man ikke er ret risikovillig, kan det faktisk være et helt godt resultat, hvis bare du kan få værdien af dine penge til at gå i 0, korrigeret for minusrente og en inflation der er i bund.

Altså din formue, hverken vinder, eller taber i værdi.

Pt bliver passiver midler kun mindre værd år for år.

Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre, helt uden at dine penge arbejder, men kan du gøre det uden at banken skal have betaling for det, så er det muligt at gøre det selv, eller med hjælp af andre en banken.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Nu gør jeg ikke i aktier men fast ejendomme der er under stille og rolig afvikling - skulle jeg kaste mig over aktier ville det være velronometede firmaer inden for medicinal industri der laver insulin og “ affedningsmedicin” aka Novo og eli Lilly og grøn omstilling aka Vestas og Ørsted Siemens Wind power og clever opladnings teknologi - men jeg hæver mine penge og bruger dem ved at sælge ejendom og forbruge. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg sparede tidligere op på en Kapital Pension i banken, før arbejdsmarkedspensionerne blev så udbredte, som de er det i dag.

I alt for mange år lod jeg bare den Kapitalpension forblive i banken, indtil det gik op for mig hvor dyrt det var i omkostninger hvert år i banken.
Da lukkede jeg kontoen, og flyttede hele saldoen til min arbejdsmarkedspension i Pension Danmark.

Det var en klog beslutning, og det sparer jeg omkostninger på hvert år.

Nu hvor jeg har frie midler der skal forvaltes, er der stof til eftertanke, ved at følge troværdige kilder til kritik af bankerne.
Og alle med frie midler, bør overveje at betale for en uafhængig bisidder til møder med banken, eller betale for uafhængig rådgivning udenom banken.

Kan nogen af jer genkende jer selv i denne artikel?

Uafhængig rådgiver: Sådan æder banken en stor del af din opsparing
"Hvis du ikke selv tager ansvar for din opsparing, tager banken dine penge. 
Sådan lyder det fra den uafhængige finansielle rådgiver Karsten Engmann Jensen. 
Han vurderer, at danskerne ofte mister flere hundrede tusinde kroner på at lade bankerne investere deres penge. 
Forbrugerrådet Tænk advarer også om, at det kan blive en dyr fornøjelse at investere opsparingen gennem banken."

https://fyens.dk/artikel/uafhængig-rådgiver-sådan-æder-banken-en-stor-del-af-din-opsparing?fbclid=IwAR2cZ4kYTx2iJU1IofpiSrDQnf8NpS0jD8RtrebnIuMBg2k4u6A6t6d1LdQ 

Når jeg taler om troværdige kilder, mener jeg ikke selvbestaltede eksperter på sociale medier, som det er gratis at følge, men rigtige eksperter der tager sig betalt for at
hjælpe Hr og Fru Jensen, uafhængigt af bankerne!

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Maspero skrev, den 12.8.2020 at 18:35:

Warren buffet kan lave år med negativt afkast.

Det har han bare ikke gjort siden han var 21 år gammel ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 16 timer siden:

at det ikke kun er afkastet der tæller, men også at du kan spare så mange omkostninger som muligt.

Apropos Warren Buffett - som han siger: Med en formue i din størrelse skal du bare oprette en konto hos en af de billigste handelsplatforme og købe ETF'er. Lav omkostning, lav risiko, stor omsættelighed. Det er spild af tid og penge at bruge rådgivere. Ingen rådgivere kan slå markedet på bare lidt længere sigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Advarsel skrev, for 16 minutter siden:

Apropos Warren Buffett - som han siger: Med en formue i din størrelse skal du bare oprette en konto hos en af de billigste handelsplatforme og købe ETF'er. Lav omkostning, lav risiko, stor omsættelighed. Det er spild af tid og penge at bruge rådgivere. Ingen rådgivere kan slå markedet på bare lidt længere sigt.

Ja jeg er også godt klar over, at jeg ikke har en formue der er stor nok, til at få den forvaltet uafhængig af bankerne, men jeg har nok til at det ville kunne betale sig for mig, at betale for uafhængig rådgivning, der er uafhængig af banker.

Jeg synes at Pengeministeriet giver troværdige eksempler på, at det for mange med blot få hundrede tusinde kr i frie midler, kan betale sig at betale troværdige uafhængige rådgivere, for rådgivning udenom banken.

Man slipper så ikke for selv at følge op på den rådgivning man får,  og selv bruge tid på at forvalte egne penge, men jeg tror på at der kan være mange penge sparet på, ikke at bruge bankernes egen gratis rådgivning.

Over 5, 10, 15 år kan det bliver til rigtig mange penge sparet i unødvendige udgifter til en bank.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 9 minutter siden:

men jeg har nok til at det ville kunne betale sig for mig, at betale for uafhængig rådgivning, der er uafhængig af banker.

Nej, det kan overhovedet ikke betale sig. Det er dokumenteret af forskning. Det du har brug for at vide kan du læse dig til meget hurtigt.

Det er samme problem som med bankerne: Selvfølgelig vil en rådgiver påstå hans ydelser er noget værd. Men hvis de er noget værd, hvorfor har han så brug for at sælge dem? Hvorfor ikke bare selv anvende dem? Hvis det er næstekærlighed, kunne han jo netop bare oprette en blog ...

Lyt til folk som Warren Buffett, der gratis giver generelle råd, som han ikke vil tjene noget på, hvis folk følger dem. Han siger at den gennemsnitlige investor skal købe etf'er.

 

Det kræver kun, at du indser, at du er gennemsnitlig, ligesom de fleste af os andre, og derfor ikke har brug for "unik" rådgivning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Advarsel skrev, for 1 minut siden:

Det kræver kun, at du indser, at du er gennemsnitlig, ligesom de fleste af os andre, og derfor ikke har brug for "unik" rådgivning.

Jeg er absolut gennemsnitlig, måske også mindre end det, men jeg har brug for vejledning, også til at navigere i alle de gratis uvildige gode råd.

Det er der så en ekspert jeg kender, der har lovet mig lidt starthjælp til, som hjælp til selvhjælp over en god bøf og flaske rødvin til hjemme hos mig, og det glæder jeg mig til :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rust in Peace skrev, den 14.11.2020 at 22:50:

Siden marts har “alle” aktieinvesteringer været gode (dog ikke Norwegian). Tro dog ikke at du kan finde morgensdages vinderaktie ud fra Millionærklubben - for det er der ingen der kan. Så få god spredning på aktierne og vær tilfreds, hvis blot du kan matche markedsafkastet.

Det tror jeg du har ret I, men jeg finder nu stadig programmet interessant da der kommer nogle forskellige vinkler på forskellige sektorer. Jeg har dog ramt et par aktier med +100% i stigning som jeg aldrig ville have fundet selv.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...