Hop til indhold
Guest Havnebumsen

Krænket

Recommended Posts

Hahaha. Ja, sådan er der sikkert mange, især danskere, der ser på det. Danskerne kan ikke rigtigt se, at krænkelser kan være krænkende...... Det kommer sig nok af, at danskerne er et stammefolk, alle tilhørende samme stamme. Jovist, med visse forskelle; det er nok ikke tilfældigt at "jokes" om knap-så-kloge danskere, Århus og Molbo-historier  omhandler folk fra Midtjylland, så en enkelt stamme, med geografiske intelligens-differencer. Og stammementaliteten gør, at danskerne ikke føler sig krænkede når andre siger eller gør noget. Hvis de vel at mærke tilhører stammen.

Der skal generelt en del til at krænke danskerne. Selv en besættelse krænker ikke nok til at danskerne "en masse" forsvarer sig. Oven i købet uden de store diskussioner..... Næh, alle kunne efter 4 timers "kamp", læne sig tilbage og fortsætte dagligdagen, næsten som intet var hændt. Hvor andre lande og folk, der forsvarede sig, selvfølgelig led under at de gjorde modstand, lænede danskerne sig tilbage og afventede at der skulle komme en sejrherre. Selvfølgelig helst dem der ikke havde besat Danmark, helst de "gode", de der var klar til at lide afsavn for deres principper og de, der følte sig krænket når nazismen tog magten. Men selv ikke det, var jo nok til at krænke danskerne. Så danskerne kan vel stort set ikke krænkes. Men man kan krænke..... og man kan lave sjov med de, der krænkes. Og heldigvis for at man kan det. For havde alle gjort som danskerne, havde den ret jo nok ikke eksisteret i dag. Altså den med at lave sjov. Man burde så måske have den storhed i sig, at undgå at krænke, de der krænkes?? Eller er man alligevel så små mennesker at man ikke kan få sig til det. Eller længes man måske i virkeligheden efter tidligere tider, hvor man kan kalde sig en del af et herrefolk der explicit har retten til at krænke andre ??

Ja, spørgsmålene trænger sig på. Også om der var nogen der følte sig krænket :)

 

Redigeret af tvr

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 50 minutter siden:

Hahaha. Ja, sådan er der sikkert mange, især danskere, der ser på det. Danskerne kan ikke rigtigt se, at krænkelser kan være krænkende...... Det kommer sig nok af, at danskerne er et stammefolk, alle tilhørende samme stamme. Jovist, med visse forskelle; det er nok ikke tilfældigt at "jokes" om knap-så-kloge danskere, Århus og Molbo-historier  omhandler folk fra Midtjylland, så en enkelt stamme, med geografiske intelligens-differencer. Og stammementaliteten gør, at danskerne ikke føler sig krænkede når andre siger eller gør noget. Hvis de vel at mærke tilhører stammen.

Der skal generelt en del til at krænke danskerne. Selv en besættelse krænker ikke nok til at danskerne "en masse" forsvarer sig. Oven i købet uden de store diskussioner..... Næh, alle kunne efter 4 timers "kamp", læne sig tilbage og fortsætte dagligdagen, næsten som intet var hændt. Hvor andre lande og folk, der forsvarede sig, selvfølgelig led under at de gjorde modstand, lænede danskerne sig tilbage og afventede at der skulle komme en sejrherre. Selvfølgelig helst dem der ikke havde besat Danmark, helst de "gode", de der var klar til at lide afsavn for deres principper og de, der følte sig krænket når nazismen tog magten. Men selv ikke det, var jo nok til at krænke danskerne. Så danskerne kan vel stort set ikke krænkes. Men man kan krænke..... og man kan lave sjov med de, der krænkes. Og heldigvis for at man kan det. For havde alle gjort som danskerne, havde den ret jo nok ikke eksisteret i dag. Altså den med at lave sjov. Man burde så måske have den storhed i sig, at undgå at krænke, de der krænkes?? Eller er man alligevel så små mennesker at man ikke kan få sig til det. Eller længes man måske i virkeligheden efter tidligere tider, hvor man kan kalde sig en del af et herrefolk der explicit har retten til at krænke andre ??

Ja, spørgsmålene trænger sig på. Også om der var nogen der følte sig krænket :)

 

Molboer og Aarhus ligger i Østjylland; godt gået ´tvr` ….

Del dette indlæg


Link til indlæg
Høvdingen skrev, for 2 minutter siden:

Molboer og Aarhus ligger i Østjylland; godt gået ´tvr` ….

Jeg tog udgangspunkt i regionerne, og de ligger i Region Midtjylland. Ligesom København ér hovedstaden, men ligger i Region Hovedstaden, hvor fx også Frederiksberg ligger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Høvdingen skrev, for 4 minutter siden:

… dette postulat `køber` jeg ikke …..

Det gør det nu ikke mindre sandt. 

Der er jo nok også en årsag til at man siger "bonderøve" og man siger "komme ind med 4-toget"..... Og der skal da nok være nogle bonderøve der føler sig krænket, af disse bonderøve sikkert en del fra Århus og Mols og Midtjylland

Og det beviser jo egentlig blot min pointe..... Nemlig at jeg er enig med dig. Selvfølgelig er mit postulat forkert. Man skal bare passe på med at bruge stereotyper til at udtrykke sig, for man ender med at krænke nogen der ikke fortjener at blive krænket. Og ikke glemme at det er krænkeren - ikke den krænkede - der opfører sig forkert. I dette tilfælde mig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Havnebumsen
tvr skrev, for 5 timer siden:

Hahaha. Ja, sådan er der sikkert mange, især danskere, der ser på det. Danskerne kan ikke rigtigt se, at krænkelser kan være krænkende...... Det kommer sig nok af, at danskerne er et stammefolk, alle tilhørende samme stamme. Jovist, med visse forskelle; det er nok ikke tilfældigt at "jokes" om knap-så-kloge danskere, Århus og Molbo-historier  omhandler folk fra Midtjylland, så en enkelt stamme, med geografiske intelligens-differencer. Og stammementaliteten gør, at danskerne ikke føler sig krænkede når andre siger eller gør noget. Hvis de vel at mærke tilhører stammen.

Der skal generelt en del til at krænke danskerne. Selv en besættelse krænker ikke nok til at danskerne "en masse" forsvarer sig. Oven i købet uden de store diskussioner..... Næh, alle kunne efter 4 timers "kamp", læne sig tilbage og fortsætte dagligdagen, næsten som intet var hændt. Hvor andre lande og folk, der forsvarede sig, selvfølgelig led under at de gjorde modstand, lænede danskerne sig tilbage og afventede at der skulle komme en sejrherre. Selvfølgelig helst dem der ikke havde besat Danmark, helst de "gode", de der var klar til at lide afsavn for deres principper og de, der følte sig krænket når nazismen tog magten. Men selv ikke det, var jo nok til at krænke danskerne. Så danskerne kan vel stort set ikke krænkes. Men man kan krænke..... og man kan lave sjov med de, der krænkes. Og heldigvis for at man kan det. For havde alle gjort som danskerne, havde den ret jo nok ikke eksisteret i dag. Altså den med at lave sjov. Man burde så måske have den storhed i sig, at undgå at krænke, de der krænkes?? Eller er man alligevel så små mennesker at man ikke kan få sig til det. Eller længes man måske i virkeligheden efter tidligere tider, hvor man kan kalde sig en del af et herrefolk der explicit har retten til at krænke andre ??

Ja, spørgsmålene trænger sig på. Også om der var nogen der følte sig krænket :)

 

Danskerne kan blive enormt let krænket. Lige fra en kvinde der giver bryst til en teenager med hængerøv.

For mange evner simpelthen ikke at tænke “ nå det ville jeg ikke gøre, men det må de da selv om” Man kan vælge at blive krænket eller vælge at opføre sig voksent.
 

Jo den ammende kvinde kan da lade være med at amme i det offentlige rum. Og teenageren kan da spørge, hvad du finder i orden, at de går i. Men det vil jo kræve en vældig tilpasning og ærlig talt.... kunne folk jo også bare opføre sig voksent.
 

og ja, Molboen burde kunne holde til en molbo historie og trække på smilebåndet over det eller ignorere det. Hvilket nu som oftest heller ikke er et problem. Ja og Københavnere ditto over alle historierne om dem. Hvilket nu heller ikke er det store problem. Samme må jo gælde eksempelvis religion. Her er der så nogen, der ikke kan finde ud af at opføre sig voksent. Man kunne selvfølgelig helt lade være med at sige noget om andre.. men... ja du skal jo selv nævne noget om Jyder fra tid til anden. Hvilket der ærlig talt burde være plads til. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Havnebumsen skrev, 1 time siden:

Danskerne kan blive enormt let krænket. Lige fra en kvinde der giver bryst til en teenager med hængerøv.

For mange evner simpelthen ikke at tænke “ nå det ville jeg ikke gøre, men det må de da selv om” Man kan vælge at blive krænket eller vælge at opføre sig voksent.
 

Jo den ammende kvinde kan da lade være med at amme i det offentlige rum. Og teenageren kan da spørge, hvad du finder i orden, at de går i. Men det vil jo kræve en vældig tilpasning og ærlig talt.... kunne folk jo også bare opføre sig voksent.
 

og ja, Molboen burde kunne holde til en molbo historie og trække på smilebåndet over det eller ignorere det. Hvilket nu som oftest heller ikke er et problem. Ja og Københavnere ditto over alle historierne om dem. Hvilket nu heller ikke er det store problem. Samme må jo gælde eksempelvis religion. Her er der så nogen, der ikke kan finde ud af at opføre sig voksent. Man kunne selvfølgelig helt lade være med at sige noget om andre.. men... ja du skal jo selv nævne noget om Jyder fra tid til anden. Hvilket der ærlig talt burde være plads til. 

Fint; vi er langt enige, det meste af vejen - i mi optik er et en vigtig evne, at kunne være elvkritisk/refleksiv, grine-ad-sig-selv ….. noget af det allerværste er folk der er selvhøjtidelige!    -  go´ aften

Del dette indlæg


Link til indlæg
Pleb skrev, for 12 timer siden:

Jeg kom sådan til at tænkte på denne korte video, da jeg så den blanket!

Tak Pleb. Den er jo fantastisk......

Kikkertundersøgelsen med en stjernekikkert er noget af det sjoveste længe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 54 minutter siden:

Tak Pleb. Den er jo fantastisk......

Kikkertundersøgelsen med en stjernekikkert er noget af det sjoveste længe.

Den er genial :D

Det som krænker langt de fleste danskere er hvis andre bliver krænket over noget, det kan virkelig få folk op af stolene :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har sgi haft et rigtigt svært forhold til folk som føler sig stødt på knapperne af små sproglige finurligheder som Eskimo is, neger boller osv. I morges ramte den så mig selv! Jeg kiggede i spejlet, mens jeg knappede skjorten og tænkte TYK MÆLK !!! 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Pope skrev, den 27.7.2020 at 11:05:

eg har sgi haft et rigtigt svært forhold til folk som føler sig stødt på knapperne af små sproglige finurligheder som Eskimo is, neger boller osv. I morges ramte den så mig selv! Jeg kiggede i spejlet, mens jeg knappede skjorten og tænkte TYK MÆLK !!! 

Nej, nej! Du tænker politisk forkert. Du skal ikke tænke på tykmælk, men på skyer. Så er alt godt!  :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Connoisseur skrev, for 3 timer siden:

Nej, nej! Du tænker politisk forkert. Du skal ikke tænke på tykmælk, men på skyer. Så er alt godt!  :D

For pokker! Jeg har nok altid haft svær ved, at være politisk korrekt :D og jeg er nok mere tyk end jeg er skyr :D. Men tak @Connoisseur jeg prøver :D.

Ha en skøn aften :) 

Pope

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...