Gentlemand-Finn 536 Skrevet 7. Juli, 2020 I mine øjne er det såre simpelt. Alle voksne betaler det samme beløb. 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hapsen 140 Skrevet 7. Juli, 2020 Hunting for beaver skrev, for 3 timer siden: Kære brugere herinde.... har brug for jeres hjælp,,, Uden på nogen måde at udgive nogle, men det kunne sagtens omfatte MIN nærmeste familie... Vi er inviteret til stor familie fest snart og skal så være fælles om en gave. Jeg kommer ALENE da mine nærmeste er bortrejst oma. Indsamleren vil have at jeg skal betale 1000 kr. til gaven, også helt fint indtil jeg bliver oplyst dette,,, De andre kommer fx i familier af op til 4-6 personer og betaler også " KUN " 1000 kr. samlet til denne fælles gave Det er folk som typisk ikke holder sig tilbage når der er buffet og går mere end 3 gange og fylder tallerken helt op til renden og også lidt over, man skulle jo nødigt miste noget når nu man jo selv har betalt for dette,, er faktisk deres egne ord, fra sidste fest,, ishhh Der bliver heller ikke holdt igen når der senere er fri bar , chips, slik og meget andet Her kommer nu mit spørgsmål : hvad synes i der er rimeligt at jeg skal betale,, skal jeg betale det samme som en familie på fx 4 eller 6 personer eller måske nøjes med at betale 500 kr. Jeg overvejer helt at sige fra overfor fællesskabet, og bare købe min egen gave nok til 500 kr., men er derved også ret sikker på at jeg sikkert skal høre for dette, men det må jeg jo bare tage med og jeg er 100 % afklaret med dette scenarie fx. Jeg er på ingen måde nærig, men har bare mere gået og tænkt over princippet i denne antagelse, er vel i bund og grund IKKE helt fair og rimeligt at jeg skal betale det samme som helt op til 6 betaler tilsammen, som æder og drikker ja min. det 6. dobbelte af mig selv Er det bare mig som er blevet en underlig, smålig, skør og mavesur gammel stodder, eller har jeg faktisk ret i min antagelse Håber på jeres forståelse og indsigt og vil med glæde læse jeres svar muligheder og evt. også drøfte dem om muligt altså jeres egne erfaringer som gode råd til mig, evt. også hvad der er for og imod for jeres valg. Jeg har nok inderst inde truffet mit valg, men hvis nogle af jer andre kan komme med gode råd eller andre oplysninger så er jeg nok ret villig og omstillingsparat til at træffe nye valg, her går jeg efter at jeg har et standpunkt indtil jeg tager et nyt.... På forhånd mange tak,, Mvh. Hunter Hej Hunter, Det der kan jeg snakke med om! Har oplevet det selvsamme, og flere gange og helt identisk prøvet og argumentere for hvorfor jeg skal give det samme når jeg kommer selv, og gør det hver gang. Endte i en farlig ballade efter jeg havde bragt det op, jeg “gad” ikke diskussionen og valgte at betale præcis det samme 1000kr men lovede mig selv det var sidste gang, og gangen efter gik jeg solo med gave, det har jeg gjort siden, og det fungere perfekt, jeg spørger på ønsker, og går efter at finde noget jeg ved de vil blive glade for og sætte pris på. jeg vil ikke rippes økonomisk pga dem der kommer med både børn og svigerbørn syntes det er fair. så det er bare et spørgsmål om du vil tage den nu, eller evt gøre som jeg gjorde love dig selv det var sidste gang, for når modtager får en gave fra mig til 500 så er det faktisk de andre der står og kigger lidt ned og får dårlig samvittighed. mvh Hapsen 2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
xo-nix 434 Skrevet 7. Juli, 2020 Vil give @Nannas Hjørne ret, totalt mads og monopolet spørgsmål... Og i bedste mads og monopolet stil vil jeg starte med at relatere til egne oplevelser og overvejelser... Har efterhånden været til en del bryllupper i mine vennegrupperinger. Jeg har oftest været single, mens de andre venner har haft kærester med til bryllup. Her har afregningen svinget mellem fordeling pr person eller pr ven (og at kæresten så kommer 'gratis' med). I dette tilfælde synes jeg faktisk ikke det er fair at min ven A's kæreste skal betale lige så meget i gave til min ven B, som jeg og min ven A hver især betaler. Men tænker at familie godt kunne tale for mere ligelig fordeling. Derudover er der jo mange overvejelser. Jeg synes fx ikke voksne børn skal betale fuld del af gaven medmindre de tjener ligeså meget som forældre og andre. Afhængig af dit rådighedsbeløb og hyppigheden af begivenheder ville jeg nok bare betale og ikke tænke mere over det, men siden det går dig på synes jeg du skal agere. I så fald ville jeg dog nok bare købe min egen gave at tage med. Hvad får du ud af at sige at du synes fordelingen er unfair? Tænker kun at det kan skabe en diskussion og puste til uoverensstemmelser. Håber du indsender dilemmaet, så vi i weekenden kan høre hvad mads og monopolet kommer frem til... 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Le Male 173 Skrevet 7. Juli, 2020 Som du selv skriver, så har du nok inderst inde truffet valget og jeg er egentlig ret enig med dig. Det er på ingen måde fair over for dig når du kommer alene. Kan de ikke indse det, så er det dem som har en forskruet måde at anskue tingene på, ikke dig. Så gør hvad du selv føler er mest rigtigt, for hellere være ærlig over for dig selv og dine holdninger, end at lege med på en påtaget måde, og så gå og være sur over det inderst inde. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Æ´Synderjyde 810 Skrevet 7. Juli, 2020 Krølle Bølle Jr. skrev, for 3 timer siden: Jeg vil kalde dig "nærigrøv". Hver familie giver 1000 kr. uanset om familien er på 1 eller 8 personer. Hvis du ikke vil betale, så bliv hjemme. Enig 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
People Pleaseren 876 Skrevet 7. Juli, 2020 Godt spørgsmål Hunter. Der er ikke noget rigtigt eller forkert her. Folk har forskellige holdninger. Men der er dog grænser. F.eks gav min kusines familie med 2 voksne og 3 voksne børn tilsammen 300 kr til min søns konfirmation. Man kan sagtens forsvare din holdning. Synes det er i orden at man står fast hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, så hvis jeg var dig ville jeg købe min egen gave og så er den sådan set ikke længere. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 (edited) Tatra skrev, for 7 timer siden: I guder! Du er inviteret til en familiefest men kommer alene da din familie iøvrigt er bortrejst. Men den er også inviteret. Som en familie. Du bruger i tusind-vis af kroner på gp´ere, giver du i alt fald udtryk for herinde. Og så ligger du og fedter med at argumentere og beregne matematisk "rimelighed" i 500 kr. fra og til, til en familiefest hvor du er inviteret med din familie som alle andre; og bruger et par timer herinde på argumenterne. I mine øjne har din smålighed ingen grænser. Det er korrekt at jeg kommer alene, og lige præcis derfor vælger jeg også at sige fra overfor en fælles gave indsamling med samme beløb. Det omhandler ikke som sådan beløbets størrelse, mere princippet synes faktisk IKKE at det er rimeligt , havde jeg kommet med andre familiemedlemmer så havde jeg med glæde betalt det nøjagtigt det samme som andre. Der er også andre som af forskellige årsager "kun" betaler fx. 300 kr eller max. 500 kr. , men det som oftest når de nu kommer alene, sammen med familien betaler de normalt 1000 ligesom jeg selv plejer at gøre. At du nu begynder at sammenligne med hvor mange penge jeg evt. bruger på GP har jo overhovedet INTET med denne sag her at gøre, og at du ligefrem kalder det småligt det må stå for din egen regning jeg er hverken smålig nærrig eller andre ting så for mig helt i skoven at udtrykke dette, synes faktisk at det er ret malplaceret i denne tråd her, er godt klar over at det er et forum med vægt på købesex, men nu alligevel. DET ER NU BLEVET EN PRINCIP SAG for mig, og har ikke i sinde at ændre min holdning, især ikke når nu jeg læser sådan et skriv her fra dig, det bekræfter mig nu endnu mere i at jeg skal stå fast og ikke bare gøre som jeg plejer, men allright jeg bad jo selv om gode råd og fik dem lagt de fleste dog skrevet på fornuftig måde at du som en af de få har behovet for at skrive som du gør siger mere om dig end alle de andre som godt kan finde ud af at skrive pænt om andre folk herinde. Om du har tænkt dig at svare eller ej er jeg sådan set ret lige glad med, da vi 2 er så langt fra hinanden og gider faktisk ikke bruge min tid og kræfter på sådanne udsagn, men nu har jeg så svaret alligevel, og nej du behøver ikke svare mere da jeg IKKE ønsker en større diskutionsklub, du fik din mulighed og jeg har svaret nu.... Redigeret 8. Juli, 2020 af Hunting for beaver 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 (edited) ThomasKL skrev, for 8 timer siden: I sverige bliver jeg bedt om at betale 2300 SEK i TV Licens hvis jeg vil have mit internet og TV kanaler - som ene mand. Længere nede af gaden bor Hr. & Mrs. Abdallah med deres 6 børn og 2 bedste forældre - de betaler det samme, selvom de har 6 computere, 10 telefoner & 4 radioer. Jeg betaler og holder min kæft som jeg altid har gjort. Du burde overveje at mande dig op, betale beløbet og få en oplevelse ud af det. At du allerede har en negativ holdning til begivenheden, er din egen skyld. Jeg væmmes trods alt hvor mange af jer som vil gå på kompromis - mig, mig, mig Dette svar her giver mig både kuldegysninger og et lille smil på læben,,,og du væmmes ligefrem godt så,,, 1. hvorfor have behovet for at fremhæve en synlig ikke etnisk svensk familie, betaler de da ikke samme skat eller endog mere end dig fx. Er de fredet i klasse A ? 2. hvorfor væmmes , med ordene mig mig mig simpelt svar havde jeg boet og haft dem som naboer så havde jeg da opsøgt dem for at få lettet mit hjerte, det er sikkert ret søde mennesker som i værste ende ville byde dig indenfor på aftensmad fordi de sikkert er ret overbærende, gæstfrie og UDEN fordomme imod folk med sådanne holdninger som fx. dine, men det kræver jo en lille indsats fra dig selv, og der er da tydeligvis nogle ret store issues som du gør rundt og holder inde med bare du ikke en dag kammer helt over, du lyder desværre ret indebrændt håber at du får den hjælp der skal til inden der måske sker noget forfærdeligt,,, Er du utilfreds med livet så ændrer det, skriv et klage brev til borgmester, de lokale politikkere, myndighederne oma., men det er kun DIG som kan tage denne beslutning, og ja den er sikkert ret farlig for en som i forvejen kan finde på at skrive som du lige gør herinde, mit råd lad da være med at sidde herinde og virke bitter, og tale for andre om at være MIG MIG MIG kulturen , det klæder jo ingen at få påduttet selvfølgelig nemmere at skrive på et offentligt forum end at gøre det IRL og se folk i øjnene og deres reaktion da det jo kræver nosser og selvtillid, noget som man selv må opsøge det kommer man ikke bare lige sovende til, hvad end du vælger så good luck, men lad dog vær med at genere andre uskyldige mennesker med sådan en gang bras Redigeret 8. Juli, 2020 af Hunting for beaver 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 (edited) Æ´Synderjyde skrev, for 5 timer siden: Enig uenig i at jeg burde holde mig væk fra festen,,som du nævner har svaret hvorfor tidligere,, Redigeret 8. Juli, 2020 af Hunting for beaver Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 Krølle Bølle Jr. skrev, for 9 timer siden: Jeg vil kalde dig "nærigrøv". Hver familie giver 1000 kr. uanset om familien er på 1 eller 8 personer. Hvis du ikke vil betale, så bliv hjemme. i er flere som har samme holdning, bla. her Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 People Pleaseren skrev, for 4 timer siden: Godt spørgsmål Hunter. Der er ikke noget rigtigt eller forkert her. Folk har forskellige holdninger. Men der er dog grænser. F.eks gav min kusines familie med 2 voksne og 3 voksne børn tilsammen 300 kr til min søns konfirmation. Man kan sagtens forsvare din holdning. Synes det er i orden at man står fast hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, så hvis jeg var dig ville jeg købe min egen gave og så er den sådan set ikke længere. Tak for svaret,,,ikke at jeg føler mig uretfærdigt behandlet, har mere åbnet mine øjne nu så for fremtiden vil jeg i højere grad mere se hvor mange som deltager fra min egen familie og købe gaven derefter mange tak for jeres svar i denne tråd, som blev lidt længere end jeg lige havde forventet,, og så måske alligevel ikke da få folk også lige skulle smide et par spydigheder afsted imod mig, ja dem må jeg jo bare tage med på vejen, det ændrer dog iKKE på at jeg har besluttet som jeg gør, det bekræfter mig tværtimod om at det kun er det rigtige,, Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 (edited) xo-nix skrev, for 6 timer siden: Håber du indsender dilemmaet, så vi i weekenden kan høre hvad mads og monopolet kommer frem til... det behøver jeg vist ikke gøre nu da de temmelig sikkert vil komme med stort set de samme råd som jeg fik herinde, og både de gode og mindre gode de der nærgående og lidt nedladende mon ikke Redigeret 8. Juli, 2020 af Hunting for beaver 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Misjo1 Skrevet 8. Juli, 2020 (edited) Nu kender jeg lidt til hr. Hunting, om jeg kan sige, at han på ingen måde er nærig, eller af mig mig mig typen, Jeg har selv stået i samme situation, og jeg har reageret nøjagtig på samme måde fordi; 1 Hvis jeg bliver inviteret, er det forhåbentlig fordi dem der inviterer, gerne vil se mig og have mig med til festen, og ikke p.g.a. gavens størrelse 2 Gaver skal gives med tanken bag, ikke p.g.a gavens aktuelle værdi 3 Jeg vil hellere give en lille personlig ting, som modtageren kan se at jeg har gjort mig umage med at finde, og der er en tanke bag valget Hvis jeg holdt festen, ville jeg hellere have en buket blomster og en glad og veloplagt festdeltager, end en stor gave af en som forsøger at æde og drikke sig til beløbet for gaven. Når så alt dette er sagt, så synes jeg faktisk at tusind kr. er et stort beløb uanset om det er pr. familie eller som enkelt person. Men jeg kender ikke anledningen, eller baggrunden for beløbets størrelse. Så Hunting, jeg er med dig, køb din gave selv. vælg den med omhu, og brug resten af pengene på noget fornuftigt, evt. et godt slav fisse. Din ven Misjo Redigeret 8. Juli, 2020 af Misjo1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 8. Juli, 2020 @Hunting for beaver, jeg vil egentlig mene, at det er rimeligt at du betaler det du mener er rimeligt.... Om det så er 1000kr du bliver påduttet, eller et mindre eller et højere beløb, kan andre egentlig ikke stille sig til dommer over. Heller ikke din familie. Jeg forstår godt du har det lidt stramt med at andre mener at skulle bestemme hvad du skal betale.... Som jeg læser det, kan det meget kort koges ned til: 1 - Er det fordi du ikke vil betale de 1000kr?? 2 - Er det "fordelingsnøglen" du opponerer imod? Eller princippet. Som jeg læser det, er det jo bestemt ikke nummer 1, og helt klart nummer 2. Og da du hverken virker nærig eller smålig, som jeg læser dette og andre indlæg, ville jeg mene løsningen ligger i at fortælle arrangøren af gaven, præcis det, at du ikke er enig i fordelingsnøglen, og at du køber din egen. Efterfølgende, for ligesom at bevise pointen, går du ud og køber en gave, der koster mærkbart mere end de 1000kr. Så har du bevist din pointe, og meldt dig ud af "kommunist-klubben". Derefter er du jo fri til at give gaver til 50kr, 300kr eller 2000kr lige som du vil, og du føler modtageren fortjener. Og ingen kan komme og sige du meldte dig ud fordi du var nærig eller lign. Du melder dig ud og lukker munden på dem samtidig. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
jenslillemandhansenv2 883 Skrevet 8. Juli, 2020 Har stået i samme situation som Hr. Beaver, det tog mig mange år at tage mig sammen, det blev et nej herfra, jeg betaler ikke 1000 dask, for det sammen som en familie på 6 personer, der æder og drikker som svin. Jeg køber den gave jeg finder rimelig, jeg bruger så en del tid på at finde den rigtige gave. 2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Lauersen 9929 Skrevet 8. Juli, 2020 tvr skrev, for 2 timer siden: Og da du hverken virker nærig eller smålig, som jeg læser dette og andre indlæg, ville jeg mene løsningen ligger i at fortælle arrangøren af gaven, præcis det, at du ikke er enig i fordelingsnøglen, og at du køber din egen. Det er så her jeg mener at kimen kan blive sået til en længerevarende familiekonflikt, som jeg i hvert fald selv ville prøve at undgå. Hvis vi vender den om og tager de andres synspunkt kan man da have det lidt stramt med at få at vide direkte at man er fravalgt af principielle årsager. Noget man nok vil huske på i årene fremover. Vælger man derimod at fokus er at ville give en personlig gave er det jo ikke på samme måde et fravalg. Jeg er selv igennem livet blevet mere glad for små men betænksomme gaver, end for nogen der var unødvendigt dyre. Jeg vil foreslå den fremgangsmåde der bliver beskrevet af @Misjo1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 8. Juli, 2020 Lauersen skrev, for 11 minutter siden: Det er så her jeg mener at kimen kan blive sået til en længerevarende familiekonflikt, som jeg i hvert fald selv ville prøve at undgå. Hvis vi vender den om og tager de andres synspunkt kan man da have det lidt stramt med at få at vide direkte at man er fravalgt af principielle årsager. Noget man nok vil huske på i årene fremover. Vælger man derimod at fokus er at ville give en personlig gave er det jo ikke på samme måde et fravalg. Jeg er selv igennem livet blevet mere glad for små men betænksomme gaver, end for nogen der var unødvendigt dyre. Jeg vil foreslå den fremgangsmåde der bliver beskrevet af @Misjo1 Jeg forstår sådan set godt hvad du mener. Men der skal 2 til at skabe en konflikt, og det er jo ikke et "fravalg" af bestemte personer, at man ikke vil acceptere at blive trukket rundt i manegen af den der råber højest. Det er "princippet" eller "fordelingsnøglen" man fravælger. Er der nogen der bliver knotne over det og husker det i al evighed? Muligvis. Omvendt er det samme jo tilfældet for trådstarter. Føler han at han bliver snydt og at nogle free-wheeler, er det jo også noget han går rundt med. Jeg er 100 procent enig mht de personlige og betænksomme gaver. Jeg tror bare at med mindre man laver det statement at købe en dyr gave, er der ikke en kat, der lægger mærke til om gaven er mere eller mindre personlig, hvilket bare betyder at kimen til konflikt stadig er lagt. uanset hvad ligger der en konflikt og ulmer. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8100 Skrevet 8. Juli, 2020 Du kan jo starte med at spørge dig selv om hvorfor du køber en gave? Er det for at glæde den person som holder festen, eller er det som en "adgangsbillet" til at kunne komme med? Hvis det er for at glæde den person som holder festen så synes jeg at du skal betale de 1000 kr, er det mest fordi at "man skal da have en gave med", så ville jeg enten komme med min egen gave til et mindre beløb eller insistere på at ændre fordelingsnøglen i fællesgaven. En sidste mulighed er at være totalt provokerende overskudsagtig, og insistere på at komme med sin egen gave og så købe en til 2000 kr Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 8. Juli, 2020 Bear skrev, for 36 minutter siden: En sidste mulighed er at være totalt provokerende overskudsagtig, og insistere på at komme med sin egen gave og så købe en til 2000 kr Hov, det var min løsning, men den er da ikke provokerende..... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TordenSkjold 367 Skrevet 8. Juli, 2020 Jeg er engang blevet belært om, at hvis man bliver inviteret, så klapper gavefælden, uanset om man kommer eller ikke kan komme. Så hvis det står ved magt, skal din resterende familie også bidrage. Giv din egen gave, da du ikke er enig i præmisserne for fællesgaven. Overvej at vise overskud. Nok mindst 1000 kr. Og måske mere, hvis din familie er mere end 2 afhængig af hvor provokerende/belærende du vil være. Du kan overveje følgende svier/sviner: “Jeg syntes at fællesgaven var lidt i underkanten for hver voksen” Desværre er en del blinde over for at mange er enlige. Skjold. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 tvr skrev, for 14 timer siden: Som jeg læser det, er det jo bestemt ikke nummer 1, og helt klart nummer 2. ja rigtigt,,, Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 tvr skrev, for 14 timer siden: løsningen ligger i at fortælle arrangøren af gaven, præcis det, at du ikke er enig i fordelingsnøglen, og at du køber din egen. præcis rigtigt , det er lige netop min pointe og det som jeg vil gøre nu,,, Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 (edited) jenslillemandhansenv2 skrev, for 14 timer siden: Har stået i samme situation som Hr. Beaver, det tog mig mange år at tage mig sammen, det blev et nej herfra, jeg betaler ikke 1000 dask, for det sammen som en familie på 6 personer, der æder og drikker som svin. Jeg køber den gave jeg finder rimelig, jeg bruger så en del tid på at finde den rigtige gave. tak for fin forklaring,,, hvis jeg kom med hele familien så ville jeg selvfølgelig gerne betale det samme som de andre ,,,men når nu jeg kommer alene så køber jeg selv min egen personlige gave,, øje for øje ,,, tand for tand,, sagt på den allermest blide måde muligt, jeg vil nu denne gang som sagt sige fra og have min EGEN mening,,det kan jeg da for helvede få lov til bare en gang imellem,,he he he Redigeret 8. Juli, 2020 af Hunting for beaver Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 Bear skrev, for 10 timer siden: Du kan jo starte med at spørge dig selv om hvorfor du køber en gave? Er det for at glæde den person som holder festen, eller er det som en "adgangsbillet" til at kunne komme med? for at glæde festens højdepunkt,,,IKKE for at please andre Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 8. Juli, 2020 Bear skrev, for 10 timer siden: En sidste mulighed er at være totalt provokerende overskudsagtig, og insistere på at komme med sin egen gave og så købe en til 2000 kr ja det var også en ny måde at se tingene på,, Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg