Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 (edited) Kære brugere herinde.... har brug for jeres hjælp,,, Uden på nogen måde at udgive nogle, men det kunne sagtens omfatte MIN nærmeste familie... Vi er inviteret til stor familie fest snart og skal så være fælles om en gave. Jeg kommer ALENE da mine nærmeste er bortrejst oma. Indsamleren vil have at jeg skal betale 1000 kr. til gaven, også helt fint indtil jeg bliver oplyst dette,,, De andre kommer fx i familier af op til 4-6 personer og betaler også " KUN " 1000 kr. samlet til denne fælles gave Det er folk som typisk ikke holder sig tilbage når der er buffet og går mere end 3 gange og fylder tallerken helt op til renden og også lidt over, man skulle jo nødigt miste noget når nu man jo selv har betalt for dette,, er faktisk deres egne ord, fra sidste fest,, ishhh Der bliver heller ikke holdt igen når der senere er fri bar , chips, slik og meget andet Her kommer nu mit spørgsmål : hvad synes i der er rimeligt at jeg skal betale,, skal jeg betale det samme som en familie på fx 4 eller 6 personer eller måske nøjes med at betale 500 kr. Jeg overvejer helt at sige fra overfor fællesskabet, og bare købe min egen gave nok til 500 kr., men er derved også ret sikker på at jeg sikkert skal høre for dette, men det må jeg jo bare tage med og jeg er 100 % afklaret med dette scenarie fx. Jeg er på ingen måde nærig, men har bare mere gået og tænkt over princippet i denne antagelse, er vel i bund og grund IKKE helt fair og rimeligt at jeg skal betale det samme som helt op til 6 betaler tilsammen, som æder og drikker ja min. det 6. dobbelte af mig selv Er det bare mig som er blevet en underlig, smålig, skør og mavesur gammel stodder, eller har jeg faktisk ret i min antagelse Håber på jeres forståelse og indsigt og vil med glæde læse jeres svar muligheder og evt. også drøfte dem om muligt altså jeres egne erfaringer som gode råd til mig, evt. også hvad der er for og imod for jeres valg. Jeg har nok inderst inde truffet mit valg, men hvis nogle af jer andre kan komme med gode råd eller andre oplysninger så er jeg nok ret villig og omstillingsparat til at træffe nye valg, her går jeg efter at jeg har et standpunkt indtil jeg tager et nyt.... På forhånd mange tak,, Mvh. Hunter Redigeret 7. Juli, 2020 af Hunting for beaver redigeret,, 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nemtøs Skrevet 7. Juli, 2020 Jeg går ud fra at det er voksne der deltager i gaven? Hvis ja, er det ikke rimeligt og jeg ville klart vælge at give min egen gave, frem for at bidrage "skævt" til fælles gave, hvor din andel er væsentlig større end de andres. Lad dem bare snakke God fest Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
JenniferRomantica 18216 Skrevet 7. Juli, 2020 (edited) Det jo egentlig heller ikke fair hvis din ekstra udgift skal deles ud på andre bare fordi du kommer alene kunne man også sige.. Hvis det er fordi det er en stor gave hvor hver familie har lovet at smide i og det samlet beløb så er delt ud pr familie så du jo bare din families representant og må derved tage "skraldet" altså betale de 1000 kr synes jeg personligt.. Det jo ikke mad osv i betaler de 1000 kr for.. Så hvad de andre benytter sig af (som du har samme mulighed for at benytte dig af vel og mærke.. De andre skal ikke klantres for at du spiser anderledes end dem eller drikker anderledes end dem, det er på egen kappe) er i og for sig fuldstændig ligegyldigt da det er gaven i betaler for.. Redigeret 7. Juli, 2020 af JenniferRomantica 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 7. Juli, 2020 Åh, det er jo helt Mads og Monopolet - hvilket måske også nærmere er der emnet hører til Men ligemeget med det, er altid med på en lille debat. Hvis du virkelig ville forfølge den, tænker jeg, at du skal spørge om I ikke skal regne gaveprisen ud pr voksne person, så det ikke nødvendigvis er dig, der skal betale mindre, men de andre som skal betale mere. Jeg synes ikke helt den holder at sammenligne dig med en familie på 6 og måle i hvad de spiser, men du kan jo måle pr. voksen persons indkomst. I min familie har sammenskud altid heddet pr. voksen, og så kommer børns navne gratis på kortet. Eller bare sige: "Hey, siden jeg ikke er en familie på 6 betaler jeg altså lige 500 i stedet, håber det er i orden" Hvis din nærmeste på den anden side kommer med på kortet for jeres 1000, fordi du repræsenterer jer, jamen så synes jeg slet ikke der er et problem i jeres nuværende arrangement. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 tak for svaret ,, det er både voksne og børn og voksne børn ja sorry lidt tricky, ville i ændre noget ved denne nye oplysning ? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nemtøs Skrevet 7. Juli, 2020 Hunting for beaver skrev, for 1 minut siden: tak for svaret ,, det er både voksne og børn og voksne børn ja sorry lidt tricky, ville i ændre noget ved denne nye oplysning ? Børn under 18 år vil jeg ikke mene skal bidrage til gaven. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 JenniferRomantica skrev, for 2 minutter siden: De andre skal ikke klantres for at du spiser anderledes end dem eller drikker anderledes end dem fordi det er på egen kappe) er i og for sig fuldstændig ligegyldigt da det er gaven i betaler for.. enig ,,, og så alligevel ikke fordi som udgangspunkt så : Jeg er ALENE og betaler kr. 1000 de er fx 6 personer og betaler også kr. 1000 den er for mig lidt tvetydig da ja gaven burde IKKE have noget med maden drikken oma at gøre ,, lige udover at "de andre" får min. 6 gange så meget sjov for pengene,,, ja siger det bare lige ud,, og jeg plejer IKKE at være nærig, det handler her udelukkende om princippet for mig,, PFT,,, 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 Nannas Hjørne skrev, for 7 minutter siden: du skal spørge om I ikke skal regne gaveprisen ud pr voksne person, så det ikke nødvendigvis er dig, der skal betale mindre, men de andre som skal betale mere. Det har jeg faktisk foreslået, men blev "nedstemt",,,,de holder fast i at det hedder 1000 kr. pr. familie som indsamles for Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
JenniferRomantica 18216 Skrevet 7. Juli, 2020 (edited) Hunting for beaver skrev, for 5 minutter siden: enig ,,, og så alligevel ikke fordi som udgangspunkt så : Jeg er ALENE og betaler kr. 1000 de er fx 6 personer og betaler også kr. 1000 den er for mig lidt tvetydig da ja gaven burde IKKE have noget med maden drikken oma at gøre ,, lige udover at "de andre" får min. 6 gange så meget sjov for pengene,,, ja siger det bare lige ud,, og jeg plejer IKKE at være nærig, det handler her udelukkende om princippet for mig,, PFT,,, Jamen det jo ikke dig der skal have noget for pengene.. Det er dem der få gaven der få noget for pengene.. De har så syntes du var vigtig nok til at de gerne ville fejre den med dig som gæst hvor de giver noget mad og drikke.. Så jeg kan ikke lige se hvordan du stiller den op til at de andre få mere sjov end dig.. Du kan da tage lige præcis lige så meget som dem hvis du skulle have lyst til det.. Jeg tror ikke der står nogen og stopper dig.. Det eneste der giver den mindste smule mening er at du evt beder den familie der ellers var inviteret med sammen med dig om at smide noget i den fælles gave "i" skulle have haft med.. Altså de 1000 kr.. Og ellers så må du jo vælge heller ikke at deltage.. Redigeret 7. Juli, 2020 af JenniferRomantica 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 Nemtøs skrev, for 4 minutter siden: Børn under 18 år vil jeg ikke mene skal bidrage til gaven. nej som udgangspunkt er det også kun voksne men fx. en familie kommer 4 voksne og 2 børn , " burde" de ikke betale måske ikke 4 x 1000 kr. = 4000 kr, men så måske 1500 - 2000 kr. hvis jeg stadigvæk skal betale 1000 kr. alene,, ? det er jo så 500 kr. pr voksen ved 2000 kr indsamlet og derved burde jeg vel i bund og grund også kun betale de der 500 kr.,,, hvordan lyder dette ? 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 JenniferRomantica skrev, for 2 minutter siden: Og ellers så må du jo vælge heller ikke at deltage.. jeg vælger at deltage , jeg har oprettet denne tråd for at for nogle gode "ideer" og lidt hjælp,,, jeg er ikke den person som du prøver at udgive mig for, også selvom jeg skrev noget som godt kunne minde lidt om dette,,, Det var mere en oplysning end en kendsgerning, jeg er skide lige glad med hvor meget folk æder og drikker, men som udgangspunkt så synes jeg at det er rimeligt at alle voksne betaler det samme beløb og børn " går fri " 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nemtøs Skrevet 7. Juli, 2020 Hunting for beaver skrev, for 1 minut siden: nej som udgangspunkt er det også kun voksne men fx. en familie kommer 4 voksne og 2 børn , " burde" de ikke betale måske ikke 4 x 1000 kr. = 4000 kr, men så måske 1500 - 2000 kr. hvis jeg stadigvæk skal betale 1000 kr. alene,, ? det er jo så 500 kr. pr voksen ved 2000 kr indsamlet og derved burde jeg vel i bund og grund også kun betale de der 500 kr.,,, hvordan lyder dette ? Hvorfor ikke blot vælge at komme med din egen gave, om din gave har en værdi af 500 eller 1000 må være op til dig selv. Det er efter min mening forkert at gøre op, hvor meget du får igen for dine penge. Hvis du ikke har lyst til at deltage, så meld afbud. Eller mød op til festen med godt humør og gave Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 Nemtøs skrev, Lige nu: Hvorfor ikke blot vælge at komme med din egen gave, om din gave har en værdi af 500 eller 1000 må være op til dig selv. det er også min hensigt, men ville bare lige høre jer andre lidt til råds,, UDEN at genere nogle og som sagt for at få en second opp. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 Nemtøs skrev, for 19 minutter siden: Lad dem bare snakke Ja det har jeg så sandelig også tænkt mig, for det er sket før altså nøjagtig samme scenarie og jeg betalte bare de 1000 kr., men NU trækker jeg mig nok bare og står på egne ben og siger fra overfor overmagten,,,,den kære familie altså 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nemtøs Skrevet 7. Juli, 2020 Hunting for beaver skrev, Lige nu: Ja det har jeg så sandelig også tænkt mig, for det er sket før altså nøjagtig samme scenarie og jeg betalte bare de 1000 kr., men NU trækker jeg mig nok bare og står på egne ben og siger fra overfor overmagten,,,,den kære familie altså Der er intet galt i at sige, idet jeg kommer alene vil jeg gerne komme med min egen gave til værterne. Ingen grund til at forklare eller ryge uklar med familien Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 der bliver spurgt om det er voksne og eller børn,,, synes i at de "børn" som er over 18 også skal betale 1000 kr. dog med den tvist at de jo kommer med en familie på fx. 5 personer. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
JenniferRomantica 18216 Skrevet 7. Juli, 2020 (edited) Hunting for beaver skrev, for 8 minutter siden: jeg vælger at deltage , jeg har oprettet denne tråd for at for nogle gode "ideer" og lidt hjælp,,, jeg er ikke den person som du prøver at udgive mig for, også selvom jeg skrev noget som godt kunne minde lidt om dette,,, Det var mere en oplysning end en kendsgerning, jeg er skide lige glad med hvor meget folk æder og drikker, men som udgangspunkt så synes jeg at det er rimeligt at alle voksne betaler det samme beløb og børn " går fri " Men den løsning er blevet underkendt.. Der er et flertal der har valgt at hvis man vil deltage i gaven så det 1000 kr pr husstand/familie forestiller jeg mig uden at kende din familiedynamik.. Det kan du nok ikke bare få ændre fordi du ikke føler det er fair at du skal betale det samme som de andre familier.. Men hvis det er dig imod så synes jeg da at du bare skal købe din egen gave.. Det lyder jo ikke som om du har sagt ja til det arrangement med betaling af gave endnu.. Intet lovet så kan man ikke svigte.. Jeg synes faktisk du skriver rimelig grumt om familie og få dem til at lyde som om de ikke kan få nok osv imens du selv frasiger dig at deltage i den fælles gave fordi så få de andre jo måske stadig mere "sjov" for pengene end du gør.. Du må undskylde hvis jeg har misfortolket dine intentioner med det skrevne.. Redigeret 7. Juli, 2020 af JenniferRomantica 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 Nemtøs skrev, Lige nu: Der er intet galt i at sige, idet jeg kommer alene vil jeg gerne komme med min egen gave til værterne. Ingen grund til at forklare eller ryge uklar med familien tak for rigtig fint svar , jeg kunne ikke være mere enig lige nu... så må jeg tage "tæskene" derfra,,, Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
JenniferRomantica 18216 Skrevet 7. Juli, 2020 (edited) Hunting for beaver skrev, for 1 minut siden: der bliver spurgt om det er voksne og eller børn,,, synes i at de "børn" som er over 18 også skal betale 1000 kr. dog med den tvist at de jo kommer med en familie på fx. 5 personer. Hvor deres forældre allerede har betalt 1000.? Redigeret 7. Juli, 2020 af JenniferRomantica Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nemtøs Skrevet 7. Juli, 2020 Hunting for beaver skrev, for 1 minut siden: der bliver spurgt om det er voksne og eller børn,,, synes i at de "børn" som er over 18 også skal betale 1000 kr. dog med den tvist at de jo kommer med en familie på fx. 5 personer. Hvem har bestemt dette beløb??? Personligt synes jeg det lyder voldsomt. Det kan vel ikke være værterne som har skrevet at de forventer at få 1000 kr per gæst. Man giver hvad man selv finder rimeligt og har økonomi til Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 JenniferRomantica skrev, for 1 minut siden: Jeg synes faktisk du skriver rimelig grumt om familie og få dem til at lyde som om de ikke kan få nok osv imens du selv modsiger dig at deltage i den fælles gave fordi så få de andre jo måske stadig mere "sjov" for pengene end du gør.. Du må undskylde hvis jeg har misfortolket dine intentioner med det skrevne.. kan sagtens følge dig langt hen ad vejen, men som skrevet tidligere så er det sket før at jeg har betalt 1000 kr og "de andre" kun 1000 kr samlet,, så grumt eller ej, ja måske men du kender ikke min baggrund familie forhold oma.,,, nogle gange så bliver man ( jeg) bare nød til at sige fra, det er lige netop dette som er hele humlen, fordi ellers så ved næste familiefest, hvad tror du så der sker,,,, IGEN IGEN 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
JenniferRomantica 18216 Skrevet 7. Juli, 2020 Nemtøs skrev, for 1 minut siden: Hvem har bestemt dette beløb??? Personligt synes jeg det lyder voldsomt. Det kan vel ikke være værterne som har skrevet at de forventer at få 1000 kr per gæst. Man giver hvad man selv finder rimeligt og har økonomi til Nej såvidt jeg har forstået er der i fællesskab fundet en gave som er dyr og derfor har flere personer valgt at splejse.. Beløbet er så delt ud på de familier der har valgt at deltage i gaven.. Det beløb er så endt i 1000 kr pr familie.. Festen, maden osv har intet med de 1000 at gøre.. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 JenniferRomantica skrev, for 5 minutter siden: Hvor deres forældre allerede har betalt 1000.? ja eks. der kommer en familie 5 i alt. 2 voksne forældre 2 voksne børn over 18 , og et barn under 18,,, de betaler kr. 1000 samlet andet eks. der kommer en familie på 6 i alt. 4 voksne 1 voksen barn 1 barn under 18 de betaler kr 1000 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheVoice 9523 Skrevet 7. Juli, 2020 Reelt er det vel slet ikke så kompliceret. Hvis man føler at fordelingen er skæv, så siger man vel blot "jeg har tænkt mig at komme med min egen helt personlige gave, men tak for tilbuddet" Med hensyn til en sammenskudsgave inden for familien, er det vist meget udbredt, at man betaler pr. kernefamilie (som inkludere far, mor og børn). I praksis er det jo typisk far og mor der betaler, med mindre vi taler voksne børn med fast arbejde osv. En der voksne børn tæller de typisk som en ny familie med deres unger. Det er vel typisk også således, at selvom du så kommer alene, fordi resten af din familie er på ferie eller lignende, så deltager de vel også i gaven med navn osv. Nu er mennesker jo forskelligt anlagt, men at starte en større diskussion omkring hvilken gave, beløb og fordeling, synes jeg man bør undgå. Der jo ingen grund til at skabe unødig splid i ens familie. Nogen gange skal man også bare være glad for, at nogen andre tager initiativ og sørger for det hele Hvis det var mig ville jeg bare betale og være glad for, at de andre tog sig af opgaven. Omvendt hvis jeg følte at den var helt gal med fordelingen, ville som skrevet i indledningen komme med min egen gave, og så rent faktisk købe noget der viste, at jeg havde sat mig ind i personens ønsker, eller vidste hvad der ville gøre ham/hende glad . 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hunting for beaver 4208 Skrevet 7. Juli, 2020 JenniferRomantica skrev, for 1 minut siden: Nej såvidt jeg har forstået er der i fællesskab fundet en gave som er dyr og derfor har flere personer valgt at splejse.. Beløbet er så delt ud på de familier der har valgt at deltage i gaven.. Det beløb er så endt i 1000 kr pr familie.. Festen, maden osv har intet med de 1000 at gøre.. rigtigt forstået ,,, ja og maden er kun sekundært lige her at jeg valgte at skrive at de åd og drak bar selvf. forkert mere i konteksten at de jo fx er 6 og jeg alene og vi betaler det samme nemlig kr 1000 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg