Hop til indhold
Jernsvinet

Så er man dum

Recommended Posts

hvis man henvender sig og gør krav på pengene:

https://ekstrabladet.dk/flash/livsstil/familie-fandt-67-millioner-i-vejkanten/8131538

da pengene uden tvivl er sorte og svære at gøre rede for - evt. stammer de fra narkohandel - og man risikerer flere år i fængsel + evt. både skattebøde og konfiskation - så man vil næppe få noget ud af at melde sig som den retmæssige indehaver.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Stor respekt til familien for at aflevere pengene, det havde jeg aldrig kunne gøre. De var blevet hvidvasket godt og grundigt.
Der findes altså stadigvæk ærlige folk derude <3

Del dette indlæg


Link til indlæg
Landsbytossen skrev, den 22.5.2020 at 00:40:

Stor respekt til familien for at aflevere pengene, det havde jeg aldrig kunne gøre. De var blevet hvidvasket godt og grundigt.
Der findes altså stadigvæk ærlige folk derude <3

det kan jo være at de faktisk fandt 67 mio :P

måske sidder der også en narkohaj og tænker "nåh jeg troede lige at det var mine men hvis der kun er 57, sååå...."

Del dette indlæg


Link til indlæg

Et sådant fund handler jo ikke kun om, at det kan udgøre en stor fristelse at beholde de penge, selvom man ikke må.

Det handler også også om, at hvis man ikke kan modstå fristelsen, og i øvrigt grundlæggende er hæderlige mennesker.

Så vil man forblive i bevidstheden om, at man har gjort noget forkert hver gang man bruger nogle penge, som ikke er ens retmæssige ejendom.

Det vilje jeg personligt være flov over at gøre, og jeg kan sige, at jeg derfor også havde afleveret pengene.

Hvor fristende det end må være ikke at gøre det :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 7 timer siden:

Så vil man forblive i bevidstheden om, at man har gjort noget forkert hver gang man bruger nogle penge, som ikke er ens retmæssige ejendom.

Det vilje jeg personligt være flov over at gøre

Du er et godt menneske!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Landsbytossen skrev, for 3 minutter siden:

Du er et godt menneske!

Tak, men jeg tror og håber på, at det er mere reglen end undtagelsen, at mennesker tænker som jeg.

Folk flest er heldigvis ærlige.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, 1 time siden:

Tak, men jeg tror og håber på, at det er mere reglen end undtagelsen, at mennesker tænker som jeg.

Folk flest er heldigvis ærlige.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Nemlig - når det kommer til stykket vil langt de fleste gøre sådan. Måske hjulpet af en hurtig  Google og de 20pct findeløn, som normalt er reglen.

Det er hverken gud, svigermor eller den blåskimmelost der får det frem i os.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg ville helt klart tage dem selv og det ville jeg gøre af den simple grund, at hvis nogen kan miste så mange penge uden at opdage det, så har de for mange i forvejen og kommer nok ikke til at mangle dem. Og jeg giver ts ret, det er bare dumt at aflevere så mange penge til politiet i et land hvor korruption er helt normalt. Hvor lang tid tror I de kommer til at ligge på lageret indtil de på mystisk vis forsvinder.... 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Sweex2 skrev, for 15 timer siden:

Jeg ville helt klart tage dem selv og det ville jeg gøre af den simple grund, at hvis nogen kan miste så mange penge uden at opdage det, så har de for mange i forvejen og kommer nok ikke til at mangle dem. Og jeg giver ts ret, det er bare dumt at aflevere så mange penge til politiet i et land hvor korruption er helt normalt. Hvor lang tid tror I de kommer til at ligge på lageret indtil de på mystisk vis forsvinder.... 

Jeg erkender at min tillid til den offentlige sektor, og politikerne der har truffet de beslutninger, som har banet vejen for en udvikling med svindel og skandaler i den offentlige sektor, har lidt et knæk.

Men jeg har stadigvæk ubegrænset tillid til politiets hittegods kontor!

Og ærlig talt, så betyder en ren samvittighed mere for min sjælefred, end en eventuel ærgrelse over at pengene havner i statskassen.

Det tilkommer ikke mig som borger, at finde egne undskyldninger for at jeg har lov til at beholde pengene.

Min pligt som borger er klar, og den vil jeg forbryde mig mod ved ikke at indlevere de penge.

Dermed ikke sagt at jeg er ubetinget hellig, eksempelvis hvis jeg godt ved, at der udveksles visse uformelle vennetjeneste i det små, eller at jeg godt kan se at den lokale døgnkiosk må have en delvis kreativ økonomi.

Men man skal kunne kende forskel på dit og mit, for uden så eroderes det tillidsbaserede danske samfund.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stantheman
Rejsenetværk skrev, den 23.5.2020 at 17:35:

... jeg tror og håber på, at det er mere reglen end undtagelsen, at mennesker tænker som jeg.

Folk flest er heldigvis ærlige...

Jeg har nok udviklet mig til en gammel kynisk mand, men glæder mig over din indstilling. 

Jeg er ret sikker på, at de fleste mennesker ville beholde pengene. Af dem der ville vælge at indlevere dem tror jeg, at de fleste har foretaget en risikovurdering og fundet det mere sikkert at score en findeløn legitimt. Meget meget få aflevere dem fordi det er det rette at gøre. Ligesom meget få insisterer på at få lov at afregne håndværkerne "hvidt" fordi det bare føles bedre, aldrig snyder i forsikringssager og altid går tilbage til kassedamen og gør opmærksom på, at hun ikke fik slået en vare ind. 

Men jeg elsker dig for din indstilling!

Del dette indlæg


Link til indlæg
stantheman skrev, for 3 minutter siden:

Jeg er ret sikker på, at de fleste mennesker ville beholde pengene. Af dem der ville vælge at indlevere dem tror jeg, at de fleste har foretaget en risikovurdering og fundet det mere sikkert at score en findeløn legitimt. Meget meget få aflevere dem fordi det er det rette at gøre. Ligesom meget få insisterer på at få lov at afregne håndværkerne "hvidt" fordi det bare føles bedre, aldrig snyder i forsikringssager og altid går tilbage til kassedamen og gør opmærksom på, at hun ikke fik slået en vare ind. 

Hvis det er den gængse indstilling, er det ikke underligt at hovedparten herinde tilsyneladende tror at alle sexarbejdere snyder i skat. Det er godt nok sørgeligt....

Del dette indlæg


Link til indlæg
stantheman skrev, for 18 minutter siden:

Ligesom meget få insisterer på at få lov at afregne håndværkerne "hvidt" fordi det bare føles bedre, aldrig snyder i forsikringssager og altid går tilbage til kassedamen og gør opmærksom på, at hun ikke fik slået en vare ind. 

Men jeg elsker dig for din indstilling!

Ja det er så her jeg ikke er helt så konsekvent.

Moralsk er det i min optik simpelthen mere forkert, at tilegne sig, hvad der ikke er vort, hvad enten det er fundet af en stor sum penge, eller eller hvis vi med forsæt beholder for mange bytte penge, fordi kassedamen har slået forkert ind.

End det at mennesker får udført sort arbejde i det små, som de ikke har råd til at få udført hvidt, og som håndværkeren derfor kan tjene og forbruge mere, end han ellers ville have kunnet.

Juridisk er det indiskutabelt forkert, men moralsk er det som jeg ser det ikke forkert, som det er at stjæle, eller hvis man begår hæleri.

Sorte penge i det små mellem private, der ellers betaler deres høje skat gavner forbruget.

Der hvor det udover at være juridisk forkert også bliver moralsk forkert, det er hvis det foregår i stor skala mellem virksomheder, der kan og vil kunne gøre det hvidt, for da taber samfundet og ærlige borgere reelt på det.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stantheman
Liv skrev, for 10 minutter siden:

Hvis det er den gængse indstilling, er det ikke underligt at hovedparten herinde tilsyneladende tror at alle sexarbejdere snyder i skat.

@Liv Jeg gør en dyd ud af at skrive, at min betragtninger er mine og at jeg måske står alene med det synspunkt. Og kvittere også for @Rejsenetværk's standpunkt. 

Jeg er rundet af provinsen og må bare konstatere at alle jeg kender fra gamle dage griner af mig når jeg fortæller, at jeg betaler et autoværksted hvidt for at skifte mine dæk, betaler en tømrer hvidt for at udbedre mit mit hus osv. I samme åndedrag fortæller mange af mine bekendte fra provinsen om, hvor travlt de har i weekenden med fx at lave el. Og med et stort grin hvor materialerne kommer fra (nej, ikke fra Harald Nyborg). 

Jeg ved ikke noget om sexarbejderes forhold til Skat. Jeg mener heller ikke at have udtrykt noget om det. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stantheman

@Rejsenetværk, tak for din refleksion. Jeg kan følge dig ud fra en praktisk etisk synsvinkel. 

Personligt har jeg det svært med en gradbøjning af moral og etik. Bliver sorte penge mindre moralsk "forkerte" hvis det kan sandsynliggøres at de gavner forbruget? Kan noget være etisk OK for en person, men forkert for en virksomhed? Og hvor går grænsen? 

Jeg er mere normativ i mit syn på rigtigt og forkert. Ikke at jeg er nogen helgen naturligvis! Men som jeg ser det bliver handlinger ikke etisk acceptable bare fordi det er småt, privat, til nytte eller andet. 

Et helt tredje spørgsmål er, i hvilket omfang vi så handler etisk. Dét er en helt anden sag. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

@stantheman

Jeg erkender at jeg er et uperfekt menneske, men jeg har brug for at følge et moralsk kompas.

Det er her at jeg tror at flertallet relativiserer, hvad der er rigtigt og forkert.

Man har brug for juraen til at stadfæste, at det som vi finder moralsk acceptabelt juridisk er forkert.

Men vi har behov for et, efter almen opfattelse, et moralsk kompas for at have tillid til, og for at kunne stole på hinanden.

Her tror jeg at gode kolleger og gode naboer vil misbillige, hvis du stjæler, eller hvis du begår hæleri, fordi at du ikke respekterer hvad der er dit og hvad der er mit.

Hvis du derimod får lavet den veranda sort, som du i årevis har ønsket dig, men som du ikke har råd til at få lavet hvidt.

Så tror jeg at mange vil tænke? Ja du kunne også have købt de fliser i et byggemarked, lagt dem selv, og have sparet endnu mere.

Jeg tror ikke at de vil forarges over det, for som de uperfekte mennesker vi er, der kan vi ofte selv spejle os i logikken, og måske ville vi ikke kunne bestå prøven? Ville du selv gøre det samme.

Altså mange vil tænke, alternativet er ingen veranda som alle de andre år uden den veranda.

Her har vi så brug for juraen, til at skære igennem den ret almene subjektive moral.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jer som ville beholde pengene, hvad ville I stille op med dem?

Hvidvask uden risiko for afsløring og fængselsstraf bliver sværere og sværere. Og at øge sit privatforbrug uden at nogen får ondt i numsen er også umuligt i praksis; det gennemskuede Anders Bodelsen allerede i starten af 60'erne da han skrev mester-thrilleren Tænk På Et Tal.

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, for 1 time siden:

Jer som ville beholde pengene, hvad ville I stille op med dem?

Hvidvask uden risiko for afsløring og fængselsstraf bliver sværere og sværere. Og at øge sit privatforbrug uden at nogen får ondt i numsen er også umuligt i praksis; det gennemskuede Anders Bodelsen allerede i starten af 60'erne da han skrev mester-thrilleren Tænk På Et Tal.

Man kan nok øge sit privatforbrug - f.eks. på ferierejser - bare ikke til booking af flyveturen - men det kan være et problem at rejse rundt med større kontantbeløb - og man risikerer også nemt at blive overfaldet og røvet, hvis nogen lugter at man har mange kontanter på sig.

Men tag til sydafrika og køb guld, som du kan grave ned ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, for 1 time siden:

Jer som ville beholde pengene, hvad ville I stille op med dem?

Jeg ville tilbringe tiden i selskab med kvinder i en prisklasse jeg kun kan drømme om i dag :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 18 timer siden:

Men tag til sydafrika og køb guld, som du kan grave ned ;-)

Jow, og hvad skal jeg så bruge guldet til? :-)

Jeg er enig med d'Herrer om at bedste/eneste bud er at man diskret øger forbruget af kultur og service - diskret, ikke noget med fast bord på Geranium hver 14. dag! Hver "ting" man bruger penge på må ikke opdage at man har et opskruet forbrug generelt.

Med hensyn til ferierejser / forbrug i udlandet: Bare det at veksle til en anden valuta kan være problematisk. Sidst jeg hævede 1000 EUR i en Forex for 2-3 år siden, skulle jeg vise billed-ID (og jeg mener det blev registreret) + blev forhørt om hvad jeg skulle bruge pengene til. Hvidvasknings-spøgelset er overalt.

Personligt ville jeg ikke tage pengene; jeg har allerede råd til de oplevelser jeg har lyst til (jeg er ikke storforbruger af købesex; det er et krydderi ved særlige lejligheder). Den Bahama-gule 1969 Aston Martin DBS kan jeg godt skyde en hvid pind efter at sætte pengene i, og så synes jeg ikke det er risikoen for en tur bag tremmer værd.

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, for 14 timer siden:

Jow, og hvad skal jeg så bruge guldet til?

Det kan også være at du som Britta Nielsen er blevet for gammel og affældig, når du kommer ud af fængslet til at kunne bruge det - eller så senil, at du ikke kan huske, hvor du har gravet det ned ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dette er en meget god kronik, til forståelse af at menneskers indforståede fleksibilitet i det små, ikke af den grund betyder at de samme mennesker, ikke også samtidig godt kan være grundlæggende hæderlige mennesker:

Selvfølgelig skal vi beholde kontanterne. For de sorte penges skyld

Alle store økonomiske forbrydelser begynder med, at man tømmer et pengeskab for kontanter. Not.

https://finans.dk/debat/ECE12163116/selvfoelgelig-skal-vi-beholde-kontanterne-for-de-sorte-penges-skyld/?ctxref=ext

Jeg selv hader når jeg skal svare ja eller nej til, om jeg vil give drikkepenge når jeg betaler med dankort.

Jeg svarer altid nej, og så får tjeneren sine drikkepenge kontant i hånden.

Pengene er denne velundt, og jeg er ikke optaget af om denne husker at betaler skat af dem.

Før systemet bekymrer sig om den slags petitesser, skulle man kigge på, som skribenten fremhæver, hvordan Britta Nielsen og Sanjay Shar, slap af sted med millioner og milliarder af kr.

Luk de store huller før de små.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg ville nok også aflevere dem. Men ikke ud fra moralske betragtninger, men fordi jeg ikke ville leve i evig angst for om “ejerne” på een eller anden måde ville finde ud af, at jeg havde taget deres penge. Kriminelle, der omgås den slags beløb har jo ikke sjældent væsentlig bedre ressourcer end myndighederne. Jeg ville meget nødig blive eftersøgt af et kartel eller den russiske mafia

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...