Hop til indhold
SIO

Dialog med Erhvervsstyrelsen

Recommended Posts

Francois skrev, for 9 minutter siden:

Er han bosat i sverige, men driver virksomhed i Danmark ?

Du skriver han har dansk CPR nummer, men det er ikke aktivt såfremt han bor i Sverige, da han så er registeret der.  Se  Vejledning om Folkeregistrering, afsnit 6.4. https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2013/9273

Uanset om han bor i Sverige, så har han et aktivt danskt cpr, ellers kunne han ikke betale skat på sin indkomst i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bananas skrev, for 29 minutter siden:

Alle udenlandske bliver registreret som "anden udenlandsk virksomhed, uanset genre.

329143637_andenudenlandskvirksomhed-kopia.jpg.8c43cd1144bfe80c4f518f1f80c5a4a2.jpg

2002908712_Danskeselvstndige-kopia.jpg.70424231f8abcaedd4d46e433e0b919b.jpg

Det er fordi han kun har søgt om kompensation til selvstændige, med andre ord, til sig selv, ikke lønkompensation til ansatte, ikke til faste udgifter etc..

Se denne PDF, for at se hvilke ordninger der gælder for "Anden udenlandsk Virksomhed med dansk CVR nummer".
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/erhvervsfremme-prod.virk.dk/2020-04/Overblik over kompensationsordninger (06042020).pdf

Grunden til at hans firma står som Anden Udenlandsk Virksomhed, må være fordi det er et enkeltmandsfirma/ApS/IVS oprettet mens han bor i Sverige, og ikke mens han bor i Danmark.
Jeg er udenlandsk statsborger, og bosat i DK, har egen enkeltmandsvirksomhed, men mit firma er ikke registreret som Anden Udenlandsk virksomhed. Jeg kunne søge de forskellige kompensationspakker, med har heldigvis ikke haft brug for det.

/Francois

Redigeret af Francois

Del dette indlæg

Link til indlæg
theverybadwolf skrev, for 20 minutter siden:

Er en lang række forskellige ordninger så bliver lidt svært når det hele blandes sammen. Har hørt at nogle banker ikke vil oprette konti men så må man jo prøve en anden bank. 

problemet er så stort at det i 2017 endte på finansministerens ( Brian Mikkelsen) bord, som aftalte med finans danmark at bankerne skal stille en basal erhvervskonto (indlånskonto) tilrådighed for mindre erhvervsdrivende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Francois skrev, for 3 timer siden:

Det er fordi han kun har søgt om kompensation til selvstændige, med andre ord, til sig selv, ikke lønkompensation til ansatte, ikke til faste udgifter etc..

Se denne PDF, for at se hvilke ordninger der gælder for "Anden udenlandsk Virksomhed med dansk CVR nummer".
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/erhvervsfremme-prod.virk.dk/2020-04/Overblik over kompensationsordninger (06042020).pdf

Grunden til at hans firma står som Anden Udenlandsk Virksomhed, må være fordi det er et enkeltmandsfirma/ApS/IVS oprettet mens han bor i Sverige, og ikke mens han bor i Danmark.
Jeg er udenlandsk statsborger, og bosat i DK, har egen enkeltmandsvirksomhed, men mit firma er ikke registreret som Anden Udenlandsk virksomhed. Jeg kunne søge de forskellige kompensationspakker, med har heldigvis ikke haft brug for det.

/Francois

Du har sikkert ret, men det er alligevel mærkeligt.  Det er stadig staten Danmark som har lukket hans virksomhed ned, men ikke giver ham nogen støtte. Han kan heller ikke få nogen fra Sverige, i det han er virksom i Danmark. Han fortæller mig også at han i sin tur har en ven som er i samme situation, men som siden to år tilbage bor i Danmark. Når han flyttede til Danmark så ville han ændre på registreringen så at det ikke var "anden udenlandsk virksomhed" mere, men fik beskeden at det slet ikke var nødvendigt. Han kunne bare fortsætte. Det skulle ikke have nogen betydning, sagde man.

Nu kan han heller ikke få nogen støtte, lige præcis af den grund at det står som anden udenlandsk virksomhed. Han har prøvet at appellere, men hvordan det går ved jeg ikke. Formentlig ikke så godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
The Duke skrev, for 2 timer siden:

problemet er så stort at det i 2017 endte på finansministerens ( Brian Mikkelsen) bord, som aftalte med finans danmark at bankerne skal stille en basal erhvervskonto (indlånskonto) tilrådighed for mindre erhvervsdrivende. 

Hvordan gik det så med det? Stiller man det til rådighed, eller bliver man ved med at nægte efter eget skøn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bananas skrev, for 9 timer siden:

Hvordan gik det så med det? Stiller man det til rådighed, eller bliver man ved med at nægte efter eget skøn?

Min erfaring er at de ikke har kendskab til denne henstilling fra deres egen interesseorganisation og selvom de bliver gjort opmærksom på det, har det ingen effekt overhovedet. Selvom det kun er en indlånskonto.  Jeg ledte lidt på nettet og fandt brevet fra finansministeren. Det er eye-revision, som på vegne af nogle kunder har kontaktet finansministeren.

brian_mikkelsen - Kopi.JPG

Del dette indlæg

Link til indlæg
The Duke skrev, for 4 timer siden:

Min erfaring er at de ikke har kendskab til denne henstilling fra deres egen interesseorganisation og selvom de bliver gjort opmærksom på det, har det ingen effekt overhovedet. Selvom det kun er en indlånskonto.  Jeg ledte lidt på nettet og fandt brevet fra finansministeren. Det er eye-revision, som på vegne af nogle kunder har kontaktet finansministeren.

brian_mikkelsen - Kopi.JPG

Nå, det viser jo at det ikke kun er mig der mener det er mærkeligt at bankerne skal afgøre hvem som må fungere i Danmark og hvem som ikke må. Vi havde en lang tråd om dette emne her på EG i sidste år,  og det var min konklusion at de fleste mener at det er helt fint at bankerne bestemmer - ikke staten. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...