Hop til indhold
Guest Final Cut

Dronningens Fødselsdag

Recommended Posts

Guest Final Cut

Så blev det den 16 April 2020, den 16 April er en dag jeg altid husker, ikke kun fordi det er Dronningens fødselsdag, men også fordi det er den dag jeg husker bedst fra min tid i kongens klæder, eller rettere som vi sagde i Dronningens bukser.. Jeg havde vagt på Amalienborg den 16 April, det er snart mange år siden, men jeg husker det som i går, hvilken fest det var. Desværre er Dronningens 80 års fødselsdag jo som  bekendt aflyst ligesom alt andet i denne tid, jeg havde ellers planlagt at være på Amalienborg sammen med med nogle venner fra dengang for opleve stemningen og minderne igen.  Nu er der også tanken der tæller, så Hjertelig tillykke til H,M. Dronningen med de 80 år. Gud bevare Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Selv fra en erklæret republikaner som jeg, skal der lyde et tillykke. Jeg elsker faktisk Margrethe, hendes afdøde mand, hendes yngste søn og hans ældste søn. Det er bestemt ikke kongefamilien som sådan, jeg er imod. Det er princippet i, at et demokrati og retsstat har en familie, der er født til at være hævet over loven og at landets statsoverhoved ikke er valgt af befolkningen. At Margrethe så sikkert ville blive valgt, skulle statsoverhoved-stillingen vælges, er naturligvis en formildende omstændighed. Lige nu. Men sikkert ikke i fremtiden.

Redigeret af tvr

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg hylder stadig syndikalisterne der for nu 100 år sider, i 1920, havde parolen: "Knæk sablen. Bryd kirken. Styrt kronen.".

Det var dengang kongen, Margretes farfar, afsatte regeringen og vi fik påskekrisen. 

Intet personligt, men en president er mere demokratisk end en familie der i mange generationer bara har raget til sig på alle andres bekostning. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
migmanden skrev, for 1 minut siden:

Intet personligt, men en president er mere demokratisk end en familie der i mange generationer bara har raget til sig på alle andres bekostning. 

De rager ikke til sig. Det er fordi du ikke har sat dig ind i hvad de laver, og hvad pengene bruges til. 

Desuden kan du slet, slet ikke købe den reklame de udfører for Danmark for det deres apanage udgør. Det er småpenge set i forhold til deres reklameværdi. I øvrigt går de fleste af pengene til at aflønne staben, afholde officielle arrangementer og vedligeholde bygninger, som staten ellers skulle betale vedligeholdelsen af. 
De udgør også det faste punkt i mange danskeres tilværelse som er nødvendigt for et stabilt samfund. Hvis du kigger rundt i verden så er de mest stabile samfund monarkier, bortset fra Thailand. Et folk har brug for en leder de kan se op til, ellers bliver der uro. Se dig rundt i verden!
Du skal endelig ikke tro at en præsident er billigere i drift - og endelig - hvis vi ikke skal have et kongehus, hvad skal vi så med en præsident? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Aarhuselsker skrev, for 8 minutter siden:

Desuden kan du slet, slet ikke købe den reklame de udfører for Danmark for det deres apanage udgør.

Men det er vel ikke grunden til ikke at vælge statsoverhovedet?

Iøvrigt, sælger varerne ikke sig selv, pga et kongehus.... hvis andre varer er bedre eller billigere, er det dem der sælger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 4 minutter siden:

De rager ikke til sig. Det er fordi du ikke har sat dig ind i hvad de laver, og hvad pengene bruges til. 

Desuden kan du slet, slet ikke købe den reklame de udfører for Danmark for det deres apanage udgør. Det er småpenge set i forhold til deres reklameværdi. I øvrigt går de fleste af pengene til at aflønne staben, afholde officielle arrangementer og vedligeholde bygninger, som staten ellers skulle betale vedligeholdelsen af. 
De udgør også det faste punkt i mange danskeres tilværelse som er nødvendigt for et stabilt samfund. Hvis du kigger rundt i verden så er de mest stabile samfund monarkier, bortset fra Thailand. Et folk har brug for en leder de kan se op til, ellers bliver der uro. Se dig rundt i verden!
Du skal endelig ikke tro at en præsident er billigere i drift - og endelig - hvis vi ikke skal have et kongehus, hvad skal vi så med en præsident? 

En præsident kan det samme. Personen vil være demokratisk valgt i et demokrati.

Jeg skrev  "en familie der i mange generationer bare har raget til sig". Tænk på hvor stor del af familien der får penge fra staten. Christian de 4. brugte statskassen til slotte og fester mens befolkningen sultede.  Struense blev henrettet fordi han ændrede på systemet. osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
tvr skrev, Lige nu:

Men det er vel ikke grunden til ikke at vælge statsoverhovedet?

Det er én af mange gode grunde

tvr skrev, for 1 minut siden:

Iøvrigt, sælger varerne ikke sig selv, pga et kongehus.... hvis andre varer er bedre eller billigere, er det dem der sælger.

Det er ikke alle der går efter billigste eller bedste vare. I dag køber langt de fleste historien. Desuden skal folk jo være klar over der er en vare, før de køber den. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
migmanden skrev, for 2 minutter siden:

Christian de 4. brugte statskassen til slotte og fester mens befolkningen sultede.  Struense blev henrettet fordi han ændrede på systemet. osv.

Åh hold nu op. Det er jo fortid. 

Der er masser af eksempler på præsidenter der har raget til sig i den grad, også i  nyere tid

Og nej, en præsident vil slet ikke have den reklame værdi som et kongehus har. Det modsatte kan nemt være tilfældet. Der er intet der sælger så godt som et godt ry, respekt og en lang historie. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Aarhuselsker skrev, for 1 minut siden:

Det er én af mange gode grunde

Men een hvor du giver køb på demokratiet, for usselt mammon.........

Aarhuselsker skrev, for 2 minutter siden:

Det er ikke alle der går efter billigste eller bedste vare. I dag køber langt de fleste historien. Desuden skal folk jo være klar over der er en vare, før de køber den. 

Her taler du nok consumer goods, og der ved jeg ikke hvor meget "historien" om et dansk kongehus tæller. Kan du dokumentere at "langt de fleste køber historien".

Jeg tror ikke Danfoss sælger bedre pga en god historie. Jeg tror de sælger hvis de har gode produkter til den rigtige pris. Min erfaring er at BtB (altså der hvor det virkeligt batter noget) ikke er fandens modtagelig overfor historier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 1 minut siden:

Åh hold nu op. Det er jo fortid. 

Der er masser af eksempler på præsidenter der har raget til sig i den grad, også i  nyere tid

Og nej, en præsident vil slet ikke have den reklame værdi som et kongehus har. Det modsatte kan nemt være tilfældet. Der er intet der sælger så godt som et godt ry, respekt og en lang historie. 

Det er stadig den samme familie og de samme symboler fra fortiden. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
migmanden skrev, for 9 minutter siden:

og sådan set også en del af den "lange historie".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
migmanden skrev, for 37 minutter siden:

og?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 58 minutter siden:

og?

Du vil have noget aktuelt. Så tænk på Joakim de får løn for ikke at passe sin dyr betalte uddannelse i Frankrig og aldrig har præsteret andet end at end at få penge fra staten og formøble et gods

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
migmanden skrev, for 15 minutter siden:

Du vil have noget aktuelt. Så tænk på Joakim de får løn for ikke at passe sin dyr betalte uddannelse i Frankrig og aldrig har præsteret andet end at end at få penge fra staten og formøble et gods

Jeg tror bare vi skal konstatere at vi ikke bliver enige.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Christina ssbbw

Jeg ELSKER vores kongehus. De er en del af vores historie. Og vores kære Dronning Margrethe gør det SÅ godt. Så herfra ønskes hun også tillykke med de 80 år. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Christina ssbbw
migmanden skrev, for 2 timer siden:

Christian de 4. brugte statskassen til slotte og fester mens befolkningen sultede.  Struense blev henrettet fordi han ændrede på systemet. osv.

Det var en anden tid dengang. Han følte han var lige under gud og LANGT over pøblen, så han derfor havde ret til at opføre sig som han gjorde. Havde han levet i dag, så var han meget hurtigt blevet sat på plads, og havde ikke fået lov at leve sådan. Og derfor er vi heldige at vi lever i dag og ikke dengang. Men jeg ville give min højre skamlæbe for at få lov at gå op i Rundetårn eller rundt på Børsen med ham og en tolk (vi snakker ikke samme sprog som de gjorde dengang), og høre ham fortælle, hvorfor han byggede det og indrettede det som han gjorde. Jeg tror han har været ekstremt stolt af alle sine bygninger. :)

Og læg mærke til at han ikke kun tænkte på sig selv når han byggede. Det er Nyboder et godt bevis på. Det blev bygget til søens folk og deres familier. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Christina ssbbw
People Pleaseren skrev, for 7 minutter siden:

Imponerende at hun nåede at skide i nælderne lige inden den store dag. Aldrig gå imod folkestemningen når man lever på folkets nåde.

Men imponerende at man kan leve næsten 80 år uden at gøre det før nu! 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Christina ssbbw
People Pleaseren skrev, for 14 minutter siden:

Ja, det må man sige. Også derfor det er meget overraskende. 

Hun er et menneske som os andre. Hun har sine meninger, men må aldrig tale offentligt om dem. Det må være svært. Så mon ikke det går at hun, for en gangs skyld, lod det ske. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
migmanden skrev, for 3 timer siden:

En præsident kan det samme. Personen vil være demokratisk valgt i et demokrati.

Jeg skrev  "en familie der i mange generationer bare har raget til sig". Tænk på hvor stor del af familien der får penge fra staten. Christian de 4. brugte statskassen til slotte og fester mens befolkningen sultede.  Struense blev henrettet fordi han ændrede på systemet. osv.

Næ, Christian IV brugte ikke statskassen til slotte og fester.

Statskassen eksisterede nemlig ikke dengang. Det var "kongens kasse". Man skelnede ikke imellem kongens indtægter/formue og "Rigens". Det er først i hans sidste år, at der foretages en sondring. Det sker faktisk i et dokument, hvor han opregner sine personlige aktiver (bl.a. "cronen huormed jeg krønet blef) og "Rigens" aktiver.

PS: Christian IV var valgt. Det er først med sønnen, at arvekongedømmet indføres.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Christina ssbbw
Borende X skrev, for 6 minutter siden:

Christian IV var valgt. Det er først med sønnen, at arvekongedømmet indføres.

Christian IV var da ikke valgt. Han arvede tronen efter sin far Frederik II. 

Redigeret af Christina ssbbw

Del dette indlæg

Link til indlæg
Christina ssbbw skrev, for 1 minut siden:

Christian IV var da ikke valgt. Han arvede tronen efter sin far Frederik II. 

Nej. Christian IV blev valgt af Rigsrådet som 3-årig i 1580 og valget bekræftedes, som skik var, på landstingene i 1584.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Christina ssbbw
Borende X skrev, for 18 minutter siden:

Nej. Christian IV blev valgt af Rigsrådet som 3-årig i 1580 og valget bekræftedes, som skik var, på landstingene i 1584.

Det gik op for mig. Jeg elsker at lære noget nyt om den periode. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...