Guest Aros Skrevet 15. April, 2020 TheVoice skrev, for 9 timer siden: Baseret på hvad du tidligere har skrevet, så har du jo valgt at gå længere end de fleste, i din begrænsning/omkring omgang med andre mennesker. Sså mon ikke der skulle være plads til lidt sex, uden at dit samlede risiko-niveau bliver højere end gennemsnittet. Der er jo stadig mange der mange der kører i offentlige transportmidler hver dag, besøger familie venner, handler ind dagligt og måske nogen gange glemmer at spritte pølserne af når du handler. Så et eller andet sted skal man vel betragte sin levevis samlet. Nogle ting er forbundet med risiko andet er ikke. Vil man tilbyde sex, ja så løber man jo en risiko, det samme som køber, men at begynde at udtænke scenarier hvor man kun modtager en gæst hver 14. dag giver nok ikke den store mening i det samlede billede. Er du bange eller føler du, at du er i en særlig risikogruppe, så lad vær. https://www.dr.dk/mitliv/sex-under-coronakrisen-hvad-maa-du-egentlig Citat Så hvordan skal man egentligt forholde sig til sex? Det har vi spurgt ledende overlæge ved Sexologisk Center ved Aalborg Universitetshospital, Astrid Højgaard, om.... .... Kan coronavirus blive overført seksuelt? - Det ved vi ikke endnu. Der er ikke lavet studier endnu, der påviser, om coronavirus findes i sæd eller i skeden. - Men har man sex, er man i tæt kontakt på et andet menneske. Man er ansigt til ansigt. Og man er højst sandsynligt i et lille lukket rum, hvor man trækker vejret tæt på hinanden, og det er den største årsag til smitterisiko. For virus er i udåndingsluften..... ..... Må man have sex med én, man har datet et par gange? - Hvis man gør det, eksponerer man sig selv for en øget risikosmitte af coronavirus. Alt tyder på, at jo færre kontakter, vi har, jo bedre er det for at forhindre smitte. Så det vil klart være bedst at lade være..... .....Hvad med nye sexpartnere? - Det, vil jeg mene, er en dum idé på grund af smitterisikoen af coronavirus. Det ubehagelige ved smitte af virus er, at man kan blive smittet af en, som man ikke ved er smittet, på grund af den lange inkubationstid. Derfor ville jeg være tilbageholdende med at finde en ny partner. Vi skal også følge myndighedernes anbefalinger og holde os indendørs og være påpasselige med at være tæt på andre. https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaeledyr-mad-sex-faa-styr-paa-hvordan-ny-coronavirus-smitter#sex Citat Kan ny coronavirus smitte ved sex? Indtil videre er der ikke nogen dokumentation for, at ny coronavirus kan overføres seksuelt. Men rent praktisk vil der alligevel være stor smittefare ved et samleje, fordi du kommer helt tæt på et andet menneske, påpeger Jan Pravsgaard Christensen. »Jeg kender ingen studier, som peger på, at ny coronavirus kan smitte direkte via sex. Jeg tør ikke udelukke det, men umiddelbart tror jeg ikke, det er tilfældet. Så hvis man bliver smittet i forbindelse med sex, er det nok nærmere, fordi man kysser og bytter mundvand,« siger Jan Pravsgaard Christensen. I en artikel i The Guardian påpeger tre forskere ligeledes, at der ikke er tegn på, at ny coronavirus kan overføres seksuelt. Men ligesom Jan Pravsgaard Christensen understreger de, at sex vil være forbundet med stor smittefare, fordi du er tæt på et andet menneske og kan overføre sygdommen via dit spyt - eller ved at hoste, nyse eller røre din partner med virusinficerede hænder. »Der er også evidens for oral-fækal overførsel af COVID-19, og det kan måske betyde, at analingus (kontakt mellem mund og anus) kan indebære en risiko for infektion,« udtaler Carlos E Rodríguez-Díaz, professor ved Institut for folkesundhed ved George Washington University til The Guardian. Et lille studie indikerer netop, at ny coronavirus kan findes i afføring, mens forskerne ikke fandt viruspartikler i COVID-19-patienters urin (72 urinprøver blev testet). Det er endnu uvist, om viruspartiker fra ny coronavirus kan spores i eksempelvis sæd. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheVoice 9518 Skrevet 15. April, 2020 People Pleaseren skrev, for 7 timer siden: Jeg vil dog sige at har man sex med en der er smittet, så er man ret sikker på selv at blive smittet. Ved transport, besøg, indkøb osv. kan man holde den afstand, der gør at man formentlig ikke bliver smittet. Der er jo ikke så meget andet at sige end, når der bliver åbnet op for frisørbesøg m.v. så man hver enkelt gøre op med sig selv, og de vil løbe en smitterisiko. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Lasselarseb 183 Skrevet 15. April, 2020 Bananas skrev, for 10 timer siden: Rigtigt nok. Men det ændrer ikke på det faktum at man ikke ønsker massiv smitte i hver eneste familje. Det mærkelige - hvad det virker i Sverige i hvert fald - er at smitten ikke virker spredes blandt børnehavebørn og i skoler i nogen særlig udstrækning. På trods af at de har haft normal virksomhed hele tiden. Der er i hvert fald ikke flere syge børn end normalt. Så vidt jeg ved så har de svenske skoler ikke "normal virksomhed". Rådeme i Sverige er ikke så forskellige fra andre steder - forskellen er vist blot at de ikke har lukket ned. Man holder stadig afstand, krammer ikke osv. Til gengæld er de svenske plejehjem hårdere ramt end de danske. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
otto06 795 Skrevet 15. April, 2020 Christina ssbbw skrev, for 12 timer siden: De sagde på et tidspunkt at jo færre virus partikler man bliver udsat for når man bliver smittet, jo mildere symptomer får man. Ved I om de stadig mener det? For så er det spørgsmålet om det kan betale sig at nøjes med at nyde en enkelt mand? Men så skal man vel vente 14 dage før man leger med den næste, for at være sikker på at man ikke er smittet? Det vil ikke give mening. Virus inficerer en eller flere celler i kroppen. Virus mangedobles hver time indtil immunsystemet blokerer virus. Det er helt sikkert ikke en information I har fra sundhedsvæsenet/SSI eller sundhedsstyrelsen... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Christina ssbbw Skrevet 15. April, 2020 Christina ssbbw skrev, for 11 timer siden: Google er min ven. Det er forskning baseret på andre virus-sygdomme. Altså ikke på den nye covid-19, men nogle tror det opfører sig på samme måde. https://videnskab.dk/krop-sundhed/danske-forskere-i-opraab-hold-dig-vaek-fra-smittede-familiemedlemmer otto06 skrev, for 4 minutter siden: Det vil ikke give mening. Virus inficerer en eller flere celler i kroppen. Virus mangedobles hver time indtil immunsystemet blokerer virus. Det er helt sikkert ikke en information I har fra sundhedsvæsenet/SSI eller sundhedsstyrelsen... Jeg har delt linket til artiklen. Så du kan læse om det der. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
otto06 795 Skrevet 15. April, 2020 Christina ssbbw skrev, for 4 minutter siden: Jeg har delt linket til artiklen. Så du kan læse om det der. Jeg bøjer mig i støvet. Fandt den selv inden dit svar... Spændende om det gælder for corona. Jeg har en skummel fortid med forskning, så jeg VED at det ikke gælder for alle sygdomme. Måske i virkeligheden meget få.. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Lasselarseb 183 Skrevet 15. April, 2020 otto06 skrev, for 14 minutter siden: Det vil ikke give mening. Virus inficerer en eller flere celler i kroppen. Virus mangedobles hver time indtil immunsystemet blokerer virus. Det er helt sikkert ikke en information I har fra sundhedsvæsenet/SSI eller sundhedsstyrelsen... Jeg var også overrasket, men har nu læst det flere steder at mængden af virus bestemmer alvorligheden af symptomerne. Så den er vist god nok Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9651 Skrevet 15. April, 2020 Jogge skrev, for 11 timer siden: Men sagen er jo at man ønsker st smitten skal op nu - så vi kommer til den flok immunitet som ingen politikkere tør sige er den eneste udgang. Nej, det er en misforståelse, som trives på sociale medier. Strategien er at holde smitten nede og åbne samfundet så meget som muligt uden at det betyder at smittespredningen stiger så meget, at sundhedsvæsenet bliver overbelastet. Det er en afvejning af økonomi (nedlukning) og risiko for overbelastning (for mange døde/syge/skadede). Man gå altså efter et optimum, hvor det ikke løber løbsk og det ikke blliver for dyrt. Flokimmunitet kommer først med en vaccine. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9651 Skrevet 15. April, 2020 Christina ssbbw skrev, for 11 timer siden: (vi skal jo alle have det) Jf. mit foregående indlæg i tråden skal vi ikke alle smittes. Du kan sætte dit håb til en vaccine. Men hvis du mener du er i risiko, så vil det kræve af dig, at du passer meget på/er i "karantæne" et godt stykke tid fremover. Det kan vise sig at være for stor belastning, som du er inde på. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9651 Skrevet 15. April, 2020 otto06 skrev, for 43 minutter siden: Jeg bøjer mig i støvet. Fandt den selv inden dit svar... Spændende om det gælder for corona. Jeg har en skummel fortid med forskning, så jeg VED at det ikke gælder for alle sygdomme. Måske i virkeligheden meget få.. Formodentlig ikke forskning i virussygdomme? Det er mig bekendt alment antaget om de fleste virussygdomme, at der er en sammenhæng mellem smittepresset og symptomtyngden, jf. artiklerne. Det gælder dog mest for sygdomme med relativt høj smitsomhed/lette smitteveje. Derfor ikke fx hiv, hsv eller hpv. Der skal vel heller ikke ligefrem avanceret teori til at forklare, at når der reelt sker flere geninfektioner inden immunforsvaret kommer igang, så når den samlede infektion i kroppen at blive større i løbet af sygdomsforløbet. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jogge 1727 Skrevet 15. April, 2020 Bebop skrev, for 10 timer siden: Nej, det er en misforståelse, som trives på sociale medier. Strategien er at holde smitten nede og åbne samfundet så meget som muligt uden at det betyder at smittespredningen stiger så meget, at sundhedsvæsenet bliver overbelastet. Det er en afvejning af økonomi (nedlukning) og risiko for overbelastning (for mange døde/syge/skadede). Man gå altså efter et optimum, hvor det ikke løber løbsk og det ikke blliver for dyrt. Flokimmunitet kommer først med en vaccine. Jeg skal gerne understrege at jeg ikke er ekspert. Men det er altså ikke kun på de sociale medier at man tale om folkeimmunitet som vist kan opnås når 60% er immune. Immunitet kan så opnås på flere måder. Vaccine er een af dem, en anden er sandsynlighed infektion som kroppen selv har bekæmpet. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9651 Skrevet 15. April, 2020 Jogge skrev, for 2 timer siden: Jeg skal gerne understrege at jeg ikke er ekspert. Men det er altså ikke kun på de sociale medier at man tale om folkeimmunitet som vist kan opnås når 60% er immune. Nej, men det er kun folk på sociale medier, som tror at der er en strategi om at opnå flokimmunitet gennem naturlig smitte. Du skrev at man vil have smitten op - det vil man ikke - det er en konspirationsteori der trives på sociale medier. Selvfølgelig er målet flokimmunitet i den sidste ende, men de beslutninger man træffer nu har intet med det at gøre. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
MickeyM 1156 Skrevet 15. April, 2020 (edited) Bebop skrev, for 37 minutter siden: det er kun folk på sociale medier, som tror at der er en strategi om at opnå flokimmunitet gennem naturlig smitte. Bebop skrev, for 37 minutter siden: Selvfølgelig er målet flokimmunitet i den sidste ende... Så du mener at strategien er folkimmunitet, via vaksine? Edit: Sorry, der skulle stå "vaccine" (Jeg er halv nordmand, halv dansker - sommetider bliver det et mix af de to sprog ) Redigeret 15. April, 2020 af MickeyM Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 16. April, 2020 Hidtil hemmeligholdte beregninger: Forsvarligt at genåbne frisører og fysioterapeuter Antallet af smittede vil fortsætte med at falde, selvom liberale erhverv genåbnes, vurderer eksperter. https://www.dr.dk/nyheder/politik/hidtil-hemmeligholdte-beregninger-forsvarligt-genaabne-frisoerer-og-fysioterapeuter "Af notatet kan man se, at regeringen har bedt Statens Serum Institut regne på, hvor mange indlagte der vil være, hvis de såkaldte liberale erhverv genåbnes. Der findes ingen præcis definition af liberale erhverv, men i notatet nævnes frisører og fysioterapeuter som eksempler. Det kan også være eksempelvis ejendomsmæglere, advokater og tandlæger." Men samtidig står der: "Statens Serum Institut advarer i notatet om, at afstand fortsat vil være nødvendigt. - Hvis den voksne befolkning derimod ophører med at holde fysisk afstand, så forventes der en kraftig stigning i belastningen både alment og på intensiv fra medio juni, lyder det i notatet." Kan det mon fortolkes sådan, at der er plads til fysisk kontakt mellem behandler og klient, men ikke i almindelighed omgang mellem alle? Hvis ja så cafeer og biografer, vel også snart kunne genåbnes? Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
otto06 795 Skrevet 16. April, 2020 Bebop skrev, for 20 timer siden: Formodentlig ikke forskning i virussygdomme? Det er mig bekendt alment antaget om de fleste virussygdomme, at der er en sammenhæng mellem smittepresset og symptomtyngden, jf. artiklerne. Det gælder dog mest for sygdomme med relativt høj smitsomhed/lette smitteveje. Derfor ikke fx hiv, hsv eller hpv. Der skal vel heller ikke ligefrem avanceret teori til at forklare, at når der reelt sker flere geninfektioner inden immunforsvaret kommer igang, så når den samlede infektion i kroppen at blive større i løbet af sygdomsforløbet. Det er en anelse mere kompliceret end som så... Jo, desværre.... Virusforskning.... Ja, det virker umiddelbart logisk at jo mere "gift" - virus - jo mere skade. Sådan er det bare ikke nødvendigvis. F.eks. angriber de fleste virus bestemte organer.. Og kun dem. Og så er vores immunsystem iøvrigt ikke lige tilgængeligt/effektivt alle steder... Prøv at lægge mærke til eksperternes usikre/ forskellige meldinger.... Der er ikke ret meget man kan kalde facit... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Ratata 2876 Skrevet 16. April, 2020 Spørg Lars Løkke Rasmussen, han ved hvad der er forsvarligt at åbne op.... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 16. April, 2020 (edited) Ratata skrev, for 28 minutter siden: Spørg Lars Løkke Rasmussen, han ved hvad der er forsvarligt at åbne op.... At det ikke er Lars Løkke Rasmussen, vi som borgere loyalt har skullet bakke op som landets Statsminister under denne krise, priser jeg mig lykkelig for. Jeg havde gjort det, men alene af respekt for embedet, og holdet bag embedet. Personen Lars Løkke Rasmussen med embedet, har jeg under 0 respekt for. Han har før, under og efter som Statsminister, vist sig som en illoyal utroværdig egoist, for hvem målet helliger midlet, og for hvem ingen, og intet er vigtigere end egne personlige interesser. Ikke mindst egen privatøkonomi, eller mangel på samme. Ynkeligt af et menneske, der siden 1998 har tjent på den rigtige side af 1 million kr om året. Vi bør som vælgere kunne forvente at vores folkevalgte har orden i privatøkonomien, og at hverken rod i samme, eller simpel grådighed får dem til at banke ydmygende på døre, for at omsætte egen position og påståede netværk til ussel mammon. Jo før dette menneske er helt ude af dansk politik, des bedre, men indtil da må vi se til at han klamrer sig til løn, vederlag og alt hvad han kan rage til sig, mens han stadig er folkevalgt politiker Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 16. April, 2020 af Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
ppd 7850 Skrevet 16. April, 2020 Seneste tal: 198 er testet positive for coronavirus siden onsdag, oplyser Statens Serum Institut. 6879 er bekræftet smittet i alt. Reelt menes langt flere at være smittet.. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9651 Skrevet 16. April, 2020 MickeyM skrev, for 11 timer siden: Så du mener at strategien er folkimmunitet, via vaksine? Ja. Strategien er at holde samfundet så åbent som muligt uden at overbelaste sygehusene og med ekstra fokus på at beskytte udsatte - mens vi venter på vaccine. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
People Pleaseren 876 Skrevet 16. April, 2020 Bebop skrev, for 18 minutter siden: Ja. Strategien er at holde samfundet så åbent som muligt uden at overbelaste sygehusene og med ekstra fokus på at beskytte udsatte - mens vi venter på vaccine. Ja vi må virkelig håbe der er et meget stort mørketal i antallet af smittede for ellers er den strategi en katastrofe. Så vil vi være lukket ned i et år. Indtil nu har de også fejlet i og med de har lukket for meget ned og dermed efterladt en stor overkapacitet på sygehusene, men nu bliver der jo så også åbnet mere op, så må vi håbe der ikke går panik i den igen. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9651 Skrevet 16. April, 2020 People Pleaseren skrev, for 11 minutter siden: Indtil nu har de også fejlet i og med de har lukket for meget ned og dermed efterladt en stor overkapacitet på sygehusene Det er lidt urimeligt at kalde det "fejlet". Og det er komplet forkert at påstå, der er overkapacitet på sygehusene. Reelt har meget store af den normale drift af sygehusene været suspenderet, så der er ingen overkapacitet - folk venter på behandling, herunder er behandlings- og udredningsgarantier suspenderet. Det er kun en bagklog betragtning at der har været lukket mere end "behovet" viste sig at være. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
People Pleaseren 876 Skrevet 16. April, 2020 Bebop skrev, for 15 minutter siden: Det er lidt urimeligt at kalde det "fejlet". Og det er komplet forkert at påstå, der er overkapacitet på sygehusene. Reelt har meget store af den normale drift af sygehusene været suspenderet, så der er ingen overkapacitet - folk venter på behandling, herunder er behandlings- og udredningsgarantier suspenderet. Det er kun en bagklog betragtning at der har været lukket mere end "behovet" viste sig at være. Det er ikke bagklogt, når man har sagt det hele tiden. Svenskerne har jo grebet det anerledes an, så enhver har hele tiden kunnet se at der var et alternativ. Og jo, der er overkapacitet på sygehusene angående coronapatienter, efter at man har aflyst en masse patienter og nu har en masse tomme pladser tiltænkt coronapatienter. F.eks. har man også uden lovhjemmel inddraget respiratorer fra privathospitalerne, som ellers kunne levere dem med dags varsel, hvis behovet måtte vise sig, hvilket har medført en masse unødige aflysninger af operationer. Jeg håber at panikken nu har lagt sig og regeringen fra nu af vil nøjes med at reagere i stedet for hele tiden at overreagere. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9651 Skrevet 16. April, 2020 (edited) People Pleaseren skrev, for 44 minutter siden: Det er ikke bagklogt, når man har sagt det hele tiden. Svenskerne har jo grebet det anerledes an, så enhver har hele tiden kunnet se at der var et alternativ. Der er ingen med fornuften i behold - herunder de fleste svenske eksperter som ikke er ansat af myndighederne, der ønsker at gøre som svenskerne, så det er et dårligt valgt eksempel på at DK har "fejlet". Sverige har nu passeret dobbelt så mange døde som DK set i forhold til befolkningsstørrelsen (de ligger 125 % over) - på trods af de har mindre befolkningstæthed. Når man ser på det rullende gennemsnit over 7 dage, så dør der for tiden mere end tre gange så mange i Sverige som i Danmark - stadig set i forhold til befolkningsstørrelsen. Og uanset det, så vidste ingen jo med nogen særlig sikkerhed, hvad der ville være bedst. At der er flere muligheder gør det ikke lettere at bedømme, hvad der er bedst. People Pleaseren skrev, for 44 minutter siden: jo, der er overkapacitet på sygehusene angående coronapatienter, efter at man har aflyst en masse patienter og nu har en masse tomme pladser tiltænkt coronapatienter. Undskyld, men at der er ledige pladser tiltænkt indlagte med corona er ikke det samme som overkapacitet. Vi er jo netop enige om, at sygehusene har lukket delvist ned. Redigeret 16. April, 2020 af Bebop Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
People Pleaseren 876 Skrevet 16. April, 2020 Jeg gider ærlig talt ikke længere diskutere om det at personalet går og triller tommelfingre og der er massevis af tomme sengepladser skal kaldes overkapacitet eller ej. Hvis den kurve der var et udtryk for det endelige resultat så havde du en pointe, men de kurver der kommer til at krydse hinanden på et tidspunkt. Så længe svenskerne har plads på sygehusene, så følger de jo faktisk den danske strategi, bare uden at trække tingene unødigt i langdrag med al den skadevirkning det medfører. Desuden skal man heller ikke lade sig snyde af at kurven ser voldsom ud. Vi taler altså om henholdsvis 2 og 7 personer pr. 1.000.000 indbyggere. På en normal dag dør der 25 mennesker pr. 1.000.000 indbyggere i Danmark af andre årsager. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 16. April, 2020 Den her nyhed er ret interessant? Forudsat at metoden både kan skaleres op, videreudvikles, og at det kan gøres tilstrækkelig økonomisk. Så er der måske perspektiv i at opretter test klinikkker, hvor vi kan blive testet på samlebånd, for at tage resultatet med på bordel, eller til tandlægen etc. Personale kan starte arbejdsdagen med en test, der gælder til fyraften, og alle nye kunder kommer med en frisk kvittering på at de ikke har Corona Første flyselskab i verden: Emirates tester passagerer for coronavirus Emirates vil som det første flyselskab undersøge sine passagerer for coronavirus ved at benytte lyntests, som kommer med svar i løbet af få minutter. ERHVERV 16.04.2020 KL. 19:45 https://finans.dk/erhverv/ECE12078950/foerste-flyselskab-i-verden-emirates-tester-passagerer-for-coronavirus/?ctxref=ext Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg