Hop til indhold
Guest Lady C

Bedste bog

Recommended Posts

Guest Lady C

@Bear :  de få bøger jeg har læst af den forfatter har virkelig skræmt mig. Han er uhyggens mester og vist en af de mest produktive fortattere der overhovedet findes. Tak for dit bud :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lady C skrev, for 1 minut siden:

@Bear :  de få bøger jeg har læst af den forfatter har virkelig skræmt mig. Han er uhyggens mester og vist en af de mest produktive fortattere der overhovedet findes. Tak for dit bud :)

Den serie er mere fantasy end den er gyser. Fordelen er også at den består af 6 bøger på størrelse med en mursten, så der er noget at gå i gang med ;) 

Redigeret af Bear

Del dette indlæg

Link til indlæg

Volker Kutschers kriminalromaner om 30'ernes Berlin er ganske underholdende.

Del dette indlæg

Link til indlæg

"Jordens Søjler' er også en af mine absolutte  favoritter.

Ellers kan 'En god dag at dø' anbefales på det kraftigste, skøn, farverig, sjov, masser af historiske personer og skrøner.

Filmatiseringen af begge bøger er også meget vellykkede.

En anden bog serie som jeg har haft meget fornøjelse af er 'Levemand' serien om Flashman, den største skørtejæger og kujon i Storbritanniens historie (Forfatter George MacDonald Fraser)

Og så er der en sjælden perle af en bog:

'Og til min nevø Albert, efterlder jeg den ø, som jeg vandt fra Fatty Hagan i poker'

En sjælden morsom skildring af ung kærlighed, stor politik og ikke mindst druk !

En andre genre jeg nyder er Sci-Fi, but don't get me started (øh siger lige Arthur C Clarke)

P.S

Glemte helt Jørn Riels Grønlands skrøner: Hver gang jeg læser dem, får jeg en ustyrlig lyst til at tager derop igen (et ufatteligt smukt land)

Redigeret af Gh0st

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gh0st skrev, for 14 minutter siden:

En anden bog serie som jeg har haft meget fornøjelse af er 'Levemand' serien om Flashman, den største skørtejæger og kujon i Storbritanniens historie (Forfatter George MacDonald Fraser)

Ja Levemand-serien har jeg læst og moret mig meget over. Herlig "næsten-historisk" læsning.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er nok også mest til Sci-Fi/Fantasy universet. Jeg har i flere år forsøgt at komme videre i en bogserie der hedder Wheel of Time af Robert Jordan. Den er på 15 bind, hvoraf de sidste måtte skrives færdig af Brandon Sanderson da Robert Jordan døde undervejs. Der er et ret omfattende persongalleri og mange parallelhandlinger. Den har et gennemgående skæbnetema, og en cirkulær tidsforståelse. Der er visse steder elementer af BDSM/bondage (der er i hvert fald en del der får korporlig afstraffelse og bliver slavebundet med magiske lænker), og masser af stride, dominerende hekse og krigerkvinder.

Gh0st skrev, for 17 minutter siden:

En andre genre jeg nyder er Sci-Fi, but don't get me started (øh siger lige Arthur C Clarke)

Jeg er stor fan af Arthur C Clarkes short stories, som kan fås i diverse antologier. Der er gerne temaer om hovmod der står for fald, og en historie om en stor mester-guru der mente at verden ikke var parat til hans visdom synes jeg specielt var lidt underholdende. Han ville lægge sig selv i dvale i 100 år, men fik indstillet dvalekammeret forkert, og kom i stedet til at sove i 100 millioner år. Der var også "The Food of the Goods", der sikkert kunne være et spændende indspark i kød/veganer debatten: https://www.youtube.com/watch?v=2stUqliT-qk

Ellers er mine favoritforfattere Terry Pratchett og Neil Gaiman.

mignuigen skrev, for 9 minutter siden:

Umberto Eco's Rosens navn er rigtig god. Men jeg foretrækker alligevel hans mindre kendte Foucaults pendul.

Jeg forsøgte Foucaults pendul, men den var nok lidt for hård for mig at skulle tygge mig igennem. Han har også lavet nogle short stories - bl.a. verdens første science fiction historie, hvor videnskabsmanden vil bruge den nyopfundne skarpe sten til at skabe verdensfred, mens høvdingen ser muligheden for at underlægge sig nabostammerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest fraodense

Et alternativ til skønlitteratur er: Kvinderne ud af køkkenet af Roald Als

Roald Als er nok mest kendt for satiretegninger i Politiken, men denne bog fra 1988 beskriver en lille gruppe mænds tur til Norditalien hvor de dyrker maden og ikke mindst en rigtig god Barolo. Bogen er en kombination af sjove fortællinger samt gode italienske opskrifter. Efter 20 år er der kommet en ny version af bogen - selv blev jeg opslugt og fornøjet ved læsning af den oprindelige bog sidst af 80`erne.

Kan varmt anbefales - og titlen er bare “sjov”.

Ellers kan jeg på krimisiden varmt anbefale serien om “Oxen” - en tidligere jægersoldat: https://www.bog-ide.dk/serie/oxen/145698 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gh0st skrev, 1 time siden:

Glemte helt Jørn Riels Grønlands skrøner: Hver gang jeg læser dem, får jeg en ustyrlig lyst til at tager derop igen (et ufatteligt smukt land)

Dem har jeg godt nok også ligget flad over.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lady C skrev, for 3 timer siden:

Har kun læst " perlen" og " vredens druer" af samme forfatter. Men de var begge fantastiske. Tak for svar :)

"Østen for paradis" er vel nok JS's bedste, faktisk så god, at selv filmatiseringen med James Dean var outstanding. :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lady C skrev, for 2 timer siden:

Fifty shades of Grey bøgerne er røvsyce hvis du spørger mig. De er romantisk   bras der ovenikøbet er dårligt skrevet.  Men det er interessant at de har fået så stor interesse. 

O's historie er jo en klassiker. 

Og 

"Danse danse dukke min "

"Venus i pels "

Har læst O's historie og kan den kan godt anbefales.

Fifty Shades læste jeg på original sprog da den udkom, GAAAB, den er jo ikke engang lummer nok til at komme i "Hjemmet" eller "alt for damerne"

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det undrer mig lidt, at ingen har nævnt Dan Brown og hans fantastiske romaner, så længe man ikke har læst dem alle, kan man ikke dø med god samvittighed. :)

Ellers er der jo spændingsromaner fra Desmond Bagley, uovertruffet spænding som i "Mørke ved højlys dag" og "Menneskejagt" findes ikke bedre.

Jeg glemte Arthur Hailey, hvis indsigtsfulde, næsten nøglebogsagtige romaner er bare guf, Banken, Hotel og Lufthavn har jeg haft fornøjelsen af. :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg

"100 års ensomhed" af den colombianske forfatter Gabriel Garcia Márquez er en fantastisk roman, magisk og fantasifuld og umulig at lægge fra sig. Og så får man noget at vide om Sydamerikas historie. Jeg husker at jeg slugte den på en sommerferie for lidt over 20 år siden. 

Til en vis grad i samme boldgade er "Eva Luna" af den chilensk-amerikanske forfatter Isabel Allende en utrolig fængslende bog med et touch af den magiske realisme som Márquez blev kendt for. Man følger pigen Eva Lunas opvækst og liv.

Og det får mig så også til at tænke på "Vindens skygge" af den spanske forfatter Carlos Ruiz Zafón, en meget velskrevet spændingsroman, som foregår i Barcelona og er præget af en lignende blanding af realistiske og magiske universer. 

Alle tre bøger er egnede til, hvis man bare har trang til at lade sig opsluge af en bog.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, 1 time siden:

Det undrer mig lidt, at ingen har nævnt Dan Brown og hans fantastiske romaner, så længe man ikke har læst dem alle, kan man ikke dø med god samvittighed. :)

Ellers er der jo spændingsromaner fra Desmond Bagley, uovertruffet spænding som i "Mørke ved højlys dag" og "Menneskejagt" findes ikke bedre.

Jeg glemte Arthur Hailey, hvis indsigtsfulde, næsten nøglebogsagtige romaner er bare guf, Banken, Hotel og Lufthavn har jeg haft fornøjelsen af. :) 

Jeg er enig, omkring Desmond Bagley. Er lige blevet færdig med Snetigeren, og er startet på Menneskejagt. Ørkenjagt og To mand en Skygge af samme forfatter kan også anbefales. Har samtlige af hans romaner. For mange år siden var jeg også vild Wilbur Smith, især Solfuglen og Ørneflugt.

I dag læser jeg stort set kun faglitteratur, fx Stephen Hawking.

Del dette indlæg

Link til indlæg

@Laursen

Arthur C Clarke var en visionær Sci-Fi forfatter og de bedste bøger (blandt mange) er efter min mening 'Rendezvous med Rama' (fedt video spil også) sammen med  ' Ud af barndommen'.

Men som du nævner, så havde han også en humoristisk side.

Kender du (I) 'Historier fra den hvide hjort' ? 

En samling små og morsomme historier fortalt på pubben 'Den hvide hjort', jeg gad godt se disse blive filmatiseret.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tales_from_the_White_Hart

Redigeret af Gh0st

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Boon Lott
Onslow skrev, for 3 timer siden:

Enig. Dan Brown har skrevet fantastiske bøger, Da Vinci Mysteriet, Oprindelse og Det Forsvundne Tegn m.fl. 

Mere end en tilfældighed? Forfatteren jeg nævnte, John Irving og Dan Brown er begge fra den, efter amerikanske forhold, lille by Exeter i New Hampshire. Nå, det er vist mest for konspirations teoretikere ;)

Jeg deler også begejstringen for Arthur C Clarke. 2001 og 2010, førstnævnte filmatiseret af Stanley Kubrick er også god læsning.

Del dette indlæg

Link til indlæg

100 års ensomhed  af Gabriel Garcia Marguez

Fantastisk bog, vidunderlige, sammfleter op- og nedture, kærlighed og had, krige og freden. Bogen er fuld af sagn, anekdoter, indgange og er ekstremt fantasifuld.

Redigeret af Sebmus

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det Ensomme Hjerte af Tom Buk-Swienty

Lidt tung i starten, indtil man er forbi beskrivelsen af den pukkelryggede familie ;)

Har lånt mit eksemplar ud til en ven. Da han var færdig med den, kaprede hans kæreste den til en bogklub.... så tænker det er en go anbefaling :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Misjo1

"Forvandlingen" af @Lady C:wub:

Jeg har læst utrolig meget, sidste gode bog er "Det ender godt" af Joh. Møllehave

Jeg har for nylig genlæst Bibler, Koranen og Toraen ( de gamle mose bøger i den jødiske religion)

og prøver at lære Hebraisk ved selvstudie

Job`tåre en anderledes fortolkning af Job`s bog i biblen, den nok mest diskuterede bog i biblen.

Ellers er jeg i gang med "Den Gammel Testamentlige Religion" Af En lektor Theolog ved KU:-o 

What! vil nogen nok sige:) men OK det er i forbindelse med mit studio i Religionsvidenskab samme sted, som jeg lige er blevet optaget på, men næppe bliver færdig med.:sad:

Religionshistorie har i gennem mange år har min interesse..

Af Kimi è, som er min foretrukne ferie/fritidslæsning, har jeg senest læst alle afd. Q bøgerne af Jusi O. rigtig godt skrevne.

Ok jeg ved godt det er lidt nørdet, men det er nu engang min interesse <3

God weekend til alle jeg dejlige mennesker, Husk at leve og elske mens tid er. !

Misjo!,  som idag er lukke ud af Corona karantæne, men stadig skal være indendørs pga. min sygdom ØV:huh:

Del dette indlæg

Link til indlæg

I kunne jo meget passende med disse coronatider, give jer i kast med den klassiske bog Dekameron. Den handler om 10 mennesker der flygter fra pesten i Florens og isolere dem selv i en villa, hvor de fortæller historier til hinanden.

Redigeret af Visti-Vistisen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Visti-Vistisen skrev, for 2 minutter siden:

I kunne jo meget passende med disse coronatider, give jer i kast med den klassiske bog Dekameron. Den handler om 10 mennesker der flygter fra pesten i Florens og isolere dem selv i en villa, hvor de fortæller historier til hinanden.

Man kan ikke sige andet, end at den er højaktuel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gh0st skrev, den 26.3.2020 at 17:47:

@Laursen

Arthur C Clarke var en visionær Sci-Fi forfatter og de bedste bøger (blandt mange) er efter min mening 'Rendezvous med Rama' (fedt video spil også) sammen med  ' Ud af barndommen'.

Men som du nævner, så havde han også en humoristisk side.

Kender du (I) 'Historier fra den hvide hjort' ? 

En samling små og morsomme historier fortalt på pubben 'Den hvide hjort', jeg gad godt se disse blive filmatiseret.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tales_from_the_White_Hart

Jeg har læst Rendezvous med Rama, men det er længe siden. Jeg kender ikke Historier fra Den Hvide Hjort, men det lyder som noget der vil kunne fange mig, specielt fordi det lyder som en type historier der bedst fortælles mundtligt. Jeg er ret vild med den type Tall Tales, røverhistorier, skrøner (vi fik nævnt Jørn Riel), der virkelig vinder ved at blive fortalt fremfor læst. Har et par gange været til Lystløgneraften i Huset i Magsstræde, som er en slags fortællerbattle hvor hver historiefortæller skal komme med en sand historie og en løgn, og vinderen er den der kan få flest til at tro på sin løgnehistorie.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Flugten fra camp 14. En roman baseret på en mands fortællinger om hans flugt fra Nord Korea. Spændende og man får en klump i halsen når man samtidig ved den er baseret på virkeligheden.

Generelt elsker jeg den type bøger. Dem hvor du kan læse den som en skønlitterær historie men baseret på virkelige hændelser og gerne noget der giver en læring og i dblik i samfund eller historie. Er der nogen med ideer til min næste bog i den genre?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...