Borende X 25049 Skrevet 10. Marts, 2020 (edited) underdog40 skrev, for 17 timer siden: Det er vores grundlovssikrede ret at gøre grin med svenskerne. De har nemlig noget af vores de mangler at give tilbage Det gør ondt i vores DNA at vi endeligt måtte give afkald på Skåne, Blekinge og Halland i slutningen af 1600tallet. Det havde trods alt været dansk i over 800 år. Og senere var byebye Norge. Ikke fordi svenskerne var os overlegne på det tidspunkt. Tværtimod. Men fordi Frankrig var rædselslagne for at Danmark blev for magtfuldt med total kontrol over Øresund og hele Østersø-regionen. Det passede franskmændende bedre at området blev delt mellem de to lande. Så sådan blev det, da alle åbenbart var ved at skide i bukserne hver gang de hørte nogen tale fransk. I løbet af 1700tallet forsøgte Danmark at generobre områderne igen og igen med hovedet under armen. Det gik slet ikke. Og i 1813 tæskede svenskerne os ud af Norge (med hjælp fra russerne). D. 17. maj 1814 blev Norge sin egen herre igen. Det eneste vi fik lov til at beholde, var........Bornholm og en slavekoloni på den anden side af kloden. Så jo. Vi er i vores gode ret til at dizze svenskerne. Og vi gør det alt for lidt, hvis du spørger mig Historietimen er slut. Du maler sandelig med meget brede penselstrøg i din historietime. Frankrig havde nu ikke de store interesser i Østersøen. Det var hollænderne og dels englænderne. Men det korrekt, at Frankrig havde hegemoni i sidste halvdel af 1600-tallet, og Danmarks ulykke bestod netop i, at Sverige var Frankrigs nære allierede. Det ses tydeligt ved freden i 1679 efter Skånske Krig: Danmark tabte ikke krigen i den forstand, at man sad på Gotland, fæstninger i Skåne, og de svenske besiddelser i Nordtyskland. Derudover var den danske flåde enerådende på havet, og i nordmændene kontrollerede Bohus Len. Det var ikke krigen, men derimod freden, Danmark tabte, for den kom grundet den svensk-franske alliance slet ikke til at afspejle resultatet på slagmarken. Meget havde set anderledes ud, hvis Christian V havde vundet slaget ved Lund, for så havde Danmark selv afgjort krigen militært, men nu udviklede den sig til en udsigtsløs udmattelseskrig i Skåne. Jeg ved ikke, hvor mange gange Danmark i 1700-tallet "forsøgte at generobre områderne igen og igen med hovedet under armen". Det drejer sig om en enkelt krig 1700-1720 med halveg 1700-1709. Vi fik nu lov til at beholde mere, end det du angiver ved svenskerkrigenes afslutning i 1720: Interesserne på Guldkysten, Tranquebar, Serampore samt Færøerne, Island og Grønland. Bornholm havde jo selv kæmpet sig tilbage ved freden i 1660, og Trondheim Len vendte tilbage til Norge. A propos Norge: Det var nu ikke længe, nordmændene var herre i eget hus. Under et halvt år, indtil svenskerne overtog styret i efteråret 1814. Men tabet af de skånske landsdele gør stadig ondt. Redigeret 10. Marts, 2020 af Borende X Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benjamin 2660 Skrevet 10. Marts, 2020 (edited) Bananas skrev, for 2 timer siden: Det er fordi jeg er svensk. Siden halvfjerdsindstyve generationer. 70 x 25 = 1750. Det anede mig, at du var noget specielt, i år 250 havde vi Romersk Jernalder. Det kunne tænkes, at du nedstammer fra en romersk legionær, der tog fejl af situationen, da han så en svensk pige, som sagde 7. Redigeret 10. Marts, 2020 af Benjamin 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17745 Skrevet 10. Marts, 2020 Benjamin skrev, for 12 minutter siden: 70 x 25 = 1750. Det anede mig, at du var noget specielt, i år 250 havde vi Romersk Jernalder. Det kunne tænkes, at du nedstammer fra en romersk legionær, der fejl af situationen, da han så en svensk pige, som sagde 7. Ja, og på den fejlslagne vej er jeg stadig og vil forblive i 1750 år til. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25049 Skrevet 10. Marts, 2020 Benjamin skrev, 1 time siden: 70 x 25 = 1750. Det anede mig, at du var noget specielt, i år 250 havde vi Romersk Jernalder. Det kunne tænkes, at du nedstammer fra en romersk legionær, der tog fejl af situationen, da han så en svensk pige, som sagde 7. Man regner normalt tre generationer pr. århundrede. Det bringer os 2310 år tilbage, og så er der ikke langt ned til neanderthaleren Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17745 Skrevet 10. Marts, 2020 Borende X skrev, for 22 minutter siden: Man regner normalt tre generationer pr. århundrede. Det bringer os 2310 år tilbage, og så er der ikke langt ned til neanderthaleren Så vi er kommet dertil nu, at i kalder os svenskere for neanderthalere - blot grundet at i ikke kan udtale 7? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
underdog40 6868 Skrevet 10. Marts, 2020 Benjamin skrev, for 8 timer siden: Hvad mener du egentlig med det? Det skrev jeg jo.....jeg mener det svenske talsystem er bedre end vores. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
underdog40 6868 Skrevet 10. Marts, 2020 (edited) Borende X skrev, for 7 timer siden: Bornholm havde jo selv kæmpet sig tilbage ved freden i 1660 Kæmpet og kæmpet! Ikke så dramatisk nu. For der var vidst ikke rigtig tale om en egentlig kamp som blev "kæmpet", selvom man kalder det en opstand. I dag ville vi nok kalde det "civil ulydighed". Ganske få svenskere havde forskanset sig på Hammershus. Halvdelen døde af sygdom. Svensken gav op, og det danske kongehus gav afkald nogle herregårde i Skåne for at indlemme øen i kongeriget. Og så var den skid slået. Nu var jeg der ikke selv...så det måtte jeg google mig til Redigeret 10. Marts, 2020 af underdog40 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 11. Marts, 2020 Borende X skrev, for 10 timer siden: Men tabet af de skånske landsdele gør stadig ondt. Som situationen har udviklet sig derovre, gør det ikke stadig ondt på mig. Nærmere tværtimod. Hvem kunne idag tænke sig at flytte til Malmø fra vores side af sundet Venlig hilsen Rejsenetværk 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25049 Skrevet 11. Marts, 2020 Rejsenetværk skrev, for 3 timer siden: Som situationen har udviklet sig derovre, gør det ikke stadig ondt på mig. Nærmere tværtimod. Hvem kunne idag tænke sig at flytte til Malmø fra vores side af sundet Venlig hilsen Rejsenetværk Havde Skåne stadig været dansk, havde situationen slet ikke fået lov til at udvikle sig til det, den er i dag 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benjamin 2660 Skrevet 11. Marts, 2020 underdog40 skrev, for 9 timer siden: Det skrev jeg jo.....jeg mener det svenske talsystem er bedre end vores. Ja den er feset ind. Men du svarede ikke på resten af din svada, og det var den, som jeg spurgte ind til. "Vores talsystem, arealmålinger og længer mm er klodens mest åndsvage. Det giver kun mening hvis man var bondemand i middelalderen. Håbløst." Hvad mener du egentlig med det? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
underdog40 6868 Skrevet 11. Marts, 2020 Benjamin skrev, for 47 minutter siden: Ja den er feset ind. Men du svarede ikke på resten af din svada, og det var den, som jeg spurgte ind til. "Vores talsystem, arealmålinger og længer mm er klodens mest åndsvage. Det giver kun mening hvis man var bondemand i middelalderen. Håbløst." Hvad mener du egentlig med det? Jeg mener intet med det. Jeg slynger bare tilfældige ord ud i tilfældig rækkefølge. 1 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gh0st 919 Skrevet 11. Marts, 2020 Benjamin skrev, den 10.3.2020 at 12:18: Sjovt indslag Systemet i talordene er, at fra halvtreds bruger man tyve, som grundlag. Halvtreds = halvtredie sinde tyve = 2½ x 20. 60 er tre sinde tyve = 3 x 20, tresindstyve 70 er halvfjerde sinde tyve = 3½ x 20, halvfjerdssindstyve 80 er fire sinde tyve = 4 x 20, firsindstyve osv. Talordene er blevet kortet ned i nutidens sprog, det fremhævede Ok lidt off topic men nu vi er ved danske tal: Hvem herinde ved hvad citat : ' to halv treide kvarter' er ? Hint : en kvarter er et længde mål og vi skal mere end 100 år tilbage. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gh0st 919 Skrevet 11. Marts, 2020 Benjamin skrev, for 8 timer siden: Ja den er feset ind. Men du svarede ikke på resten af din svada, og det var den, som jeg spurgte ind til. "Vores talsystem, arealmålinger og længer mm er klodens mest åndsvage. Det giver kun mening hvis man var bondemand i middelalderen. Håbløst." Hvad mener du egentlig med det? Gamle mål er ret morsomme og umulige at regne med. Måske derfor at man i de underudviklede delte stater over there stadigvæk bruger inches, feet, yards, miles, grains,ounzes , pounds, cups, pints, qarts,gallons og det der er værre ? link Næ decimal systemet er nok det eneste gode araberne har givet os Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lillemand Skrevet 11. Marts, 2020 Jaha, mycket snack om krig och fasor fram och tillbaka mellan våra två länder. Tänker på en plåga på Svensk TV med Gunde Svan som programledare och ofta med fd elitidrottare som tävlande: Fångarna på Fortet. Gunde plågade de som misslyckats med ”Gamla meriter räknas inte på fortet”. Jag tänker hellre framåt... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg