Rejsenetværk 9749 Skrevet 5. Marts, 2020 (edited) Nu har jeg ikke selv børn, og er også single - heldigvis efterhånden Tænker lidt, at vi i disse tider med Greta Thunberg, klima mig her og klima mig der. Om jer der har børn, og eller børnebørn, om i bliver mødt med klima belæringer, og bliver krydsforhørt om CO 2 aftryk. Når I gerne vil være flinke, og invitere familien med sydpå, og eller bare på en bøfrestaurant. Oplever I i stedet for, at de unge mennesker siger tak og ja tak, der skal i fly skamme jer, bøf skamme jer, og så meget andet skamme jer? Ender I oh skræk på en vegansk restaurant, en weekend tur med toget til Berlin, i stedet for solferien til Tyrkiet. Bliver I krydsforhørt, om børneopsparingen nu står i Danske Bank og Nordea, og bliver bedt om at bruge Merkur Andelskasse i stedet. Ja der er meget at bekymre sig om, i disse tider. I konteksten bliver jeg helt lettet ved tanken om, at jeg stiller træskoene om ikke så længe. Tænk hvis man blev født i dag, ind i den fremtid der venter os Så nåede jeg heldigvis i tide Her ramte jeg muren sidst med en bøf på 500 gram, næste gang vi kommer der nøjes jeg med en på 350 gram Retour KBH K https://www.restaurantretour.dk/ Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 5. Marts, 2020 af Rejsenetværk 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Ratata 2876 Skrevet 5. Marts, 2020 Nej, i min familie er det mig der er klimatossen, men derfor kan jeg godt spise en kæmpe bøf - alt med måde... 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Harran 2418 Skrevet 5. Marts, 2020 Overhovedet ikke. Mine børn, for slet ikke at tale om børnebørn er hamrende uansvarlige, når det drejer sig om vores planet. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AalborgLook 5193 Skrevet 5. Marts, 2020 Det er et fåtal af børn der tænker og agere som Greta. De fleste unge tænker på hvad tøj de skal have på, hvem der har sagt hvad, og så om den bums der kom frem på næsen i nat kan ses. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lillemand Skrevet 5. Marts, 2020 Varför är det nödvändigt att dra in Greta Thunberg i en diskussion om man skäms för eller inför sina barn eller barnbarn? Greta är inte representativ för Nordiska tonåringar på något sätt. Dels för att hon har mycket begåvade föräldrar och farföräldrar, dels för att hon har en neuropsykiatrisk funktionsvariation som lite enkelt går ut på att hon är oerhört envis och begåvad på saker som ligger henne varmt om hjärtat. Jag är inte släkt med henne över huvud taget, men om jag vore det skulle jag vara mycket stolt! Jag är frånskild med vuxen dotter. Hon har aldrig givit mig anledning att skämmas för henne - men det har funnits tillfällen när hon haft fog för att skämmas för mig, och då menar jag inte det där eviga ”men Pappa!”. Alla döttrar har en period i tonåren där deras far är den mest pinsamma varelsen på planeten. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest LMNB Skrevet 5. Marts, 2020 Sokrates blev anklaget for at forgifte ungdommen - så heldigvis er der intet nyt under solen I min salig farfars memoirs, der syntes han, at ungdommen er på et skråplan - at de både var for frisindede, for swingpjalted og for flip-proletariere....Og han forstod dem ikke - og deres frisind og fordømmelser af den ældre generation - som han selv tilhørte i 1940erne. Jeg kan selv huske, hvordan at jeg, som 14-15-årig - i 1990erne - grinede af dé voksne, som øjensynligt og åbenbart ikke forstod min ungdommelighed. Jeg grinte og skammede dem ud. Nu er jeg selv primo 40 - og jeg kan mærke en lille slyngel, som sidder på min skulder - den lille djævel - som godmodigt overtaler mig til, at "ungdommen er at lave". At Greta Thunberg er pisse-irriterende. At det hele var bedre i 1990erne. Jeg har en ældre bror. Han mener det samme som mig. Dog med den lille forskel, at det hele var bedre i 1970erne. Min far - han mener det samme som mig. Dog, at det hele var bedre i 1950erne... Min morfar - HAN mente at alting var bedre i 1920erne..... osv... Tror du ikke bare, at det er en naturlig proces i menneskelivet? Klima og Greta er bare en ny væg man kan spille bold (spille "mur") opad Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 5. Marts, 2020 (edited) LMNB skrev, for 20 minutter siden: Tror du ikke bare, at det er en naturlig proces i menneskelivet? Nej det tror jeg egentlig ikke, at det er denne gang. Der er tale om en dommedags retorik, som har en baggrund der er reel nok. Ihvertfald når du som jeg er abonnent på Information.dk, og følger avisens kald som talerør for, nærmest en nødvendighedens politik. Her bliver jeg beroliget, når Den tidligere Administrerende Direktør for Novo Lars Rebien Sørensen maner til besindelse. Jeg selv sørger for at sortere mit affald grundigt, og for at aflevere min pant, men jeg både spiser røde bøffer, og flyver i stedet for at tage toget. Det handler om at acceptere en evolutionær vej, og ikke at løsningerne skal være revolutionær samfundsomvikling. Regeringens klima ambassadører, og politisk rammelovgivning, skal nok sørge for at forskning og udvikling fører os i den rigtige retning. Men jeg anerkender, at der skal drejes på skatter og afgifter, for at få, også jeg selv til at acceptere, selv at ændre adfærd over tid, i et fornødent omfang. Men ikke hurtigere end, at vi kan følge med, og det er nødvendigt. Des dyrere det bliver for mig at spise røde bøffer, og at flyve, des mindre vil jeg gøre det, og gjort intelligent over tid, og med de rette alternativer på sigt, kan jeg også leve med det. Jeg håber bare at forældre og bedste forældre, som har råd til det, stadig kan forkæle børn og børnebørn, og få tak for det, når de gør det. At det hele ikke skal gå op i løftede pegefingre, og dårlig samvittighed. Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 5. Marts, 2020 af Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest mannings Skrevet 5. Marts, 2020 Nej føler ikke jeg bliver skammet ud. Synes mine børns generation er rigtig gode til at tage klimadagsordenen til sig og agere i det daglige. Vi har aldrig haft egentlige konfrontationer i forbindelse med rejser eller lignende, men dog masser af diskussioner om klimaet, fødevarer, kønsroller og mange andre ting når vi er sammen. På den måde tænker jeg bare at de er sunde og interesserede som borgere i samfundet. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Pophair Skrevet 5. Marts, 2020 (edited) Greta T er skuespil. Hun har asbergers, hvilket betyder hun er besat af en ting i livet, I hendes tilfælde, miljøet. Hun vil alt det gode for miljøet. Bl.a sejlede hun til USA fra England, hvilket ville være flot, hvis det ikke bare lige var for at mandskabet ombord (5stk), fløj tilbage til England. Det er da miljøsvineri der vil noget, Men GT fik omtale som miljøforkæmper. Hun rejste i sommer rundt i tog og et billede blev udsendt, hvor hun sidder alene på gangen, med hendes kufferter omkring sig, da der ikke var bestilt siddeplads. Hun skulle rejse i mange timer med tog. Sandheden var at det drejede sig om 2 timer, mellem togskift, hvor der ikke var plads, resten af turen, var på 1. klasse. Mine børn er hverken mere eller mindre miljøbevist end andre. De unge der render rundt og råber om miljøet og nu skal vi passe på og de skal arve jorden osv i den rytme. De har for meget fritid og de vil på overfladen gerne fremstå som trendsættere og være veganer og miljøbeviste. De flytter ingenting overhovedet, men lad dem blive i troen. Det er meget de samme som er venligboere og gerne ser flere fremmede i landet, måske som de kan få lov at rydde op efter. Det er de samme som vil ha et nyt ungdomshus. Det er de samme som kommer fra omegnskommunerne i KBH, hvor familien ikke lider nød. De kender ikke en skid til livet, curlingbørn er det pæneste jeg kan sige om dem Jeg brækker mig over dem, de er på godt jysk, trælse Redigeret 5. Marts, 2020 af Pophair Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Trinetease Skrevet 5. Marts, 2020 @Pophair Nøj du lyder godt gammeldags mavesur Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Trinetease Skrevet 5. Marts, 2020 Rejsenetværk skrev, 1 time siden: Nej det tror jeg egentlig ikke, at det er denne gang. Der er tale om en dommedags retorik, som har en baggrund der er reel nok. Ihvertfald når du som jeg er abonnent på Information.dk, og følger avisens kald som talerør for, nærmest en nødvendighedens politik. Her bliver jeg beroliget, når Den tidligere Administrerende Direktør for Novo Lars Rebien Sørensen maner til besindelse. Jeg selv sørger for at sortere mit affald grundigt, og for at aflevere min pant, men jeg både spiser røde bøffer, og flyver i stedet for at tage toget. Det handler om at acceptere en evolutionær vej, og ikke at løsningerne skal være revolutionær samfundsomvikling. Regeringens klima ambassadører, og politisk rammelovgivning, skal nok sørge for at forskning og udvikling fører os i den rigtige retning. Men jeg anerkender, at der skal drejes på skatter og afgifter, for at få, også jeg selv til at acceptere, selv at ændre adfærd over tid, i et fornødent omfang. Men ikke hurtigere end, at vi kan følge med, og det er nødvendigt. Des dyrere det bliver for mig at spise røde bøffer, og at flyve, des mindre vil jeg gøre det, og gjort intelligent over tid, og med de rette alternativer på sigt, kan jeg også leve med det. Jeg håber bare at forældre og bedste forældre, som har råd til det, stadig kan forkæle børn og børnebørn, og få tak for det, når de gør det. At det hele ikke skal gå op i løftede pegefingre, og dårlig samvittighed. Venlig hilsen Rejsenetværk Men den der med at dreje på skatter og afgifter, og bare generelt omstille sig, har jo taget umanerligt lang tid, og mange er nærmest trodsige omkring ikke at ville omstille sig. Som du ved er jeg jo en af de lidt mere konsekvente mht omstilling. Jeg er veganer, og er flyver sjældent, jeg affaldssortere, sælger eller forærer alt væk som jeg ikke bruger osv. Men ærligt - jeg bliver top provokeret af mennesker som er ligeglade. At folk spiser kød, prædiker jeg aldrig imod, det er for mig et personligt valg. Men jeg har svært ved at forstå at man godt kan se at vi har et miljøproblem, og så stadig intet eller meget lidt gør. Jeg er hverken for eller mod GT, men hun har da fået folk op af stolen, og det er uanset om man er for eller imod hende. At hun har aspergers, mener jeg er meget forkert at bruge imod hende. Det gør hende ikke mindre kvalificeret til at være miljøforkæmper. Nogle af de mest interessante mennesker jeg har mødt, har aspergers. De er iøvrigt oftest middel til højt begavet Jeg tror at folk føler sig klima provokeret, fordi at det prikker til deres egen samvittighed. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Pophair Skrevet 5. Marts, 2020 (edited) Trinetease skrev, for 18 minutter siden: @Pophair Nøj du lyder godt gammeldags mavesur Haha, det er første gang jeg er blevet kaldt det , er så langt fra mavesur som du kan forestille dig. Mit indlæg er frit fra "leveren", siger min mening. Sidder ikke i fløjlsbukser, ser dk4 og ryger ikke pibe, mens jeg er iført min, T-shirt med påskriften "jeg er imod alt" Se fx "destortion" i KBH. Masser af unge ansvarsbevidste festede i flere dage, der i blandt også mange klimaklamme. De efterlod et mega svineri med plastik og andet skrammel til andre, bl.a kommunens folk som kunne få lov at sortere for dem. Dvs skatteyderne betaler Det samme med Pride, affald og lidt mere affald, efterladt til skatteyderne at betale for oprydning Roskilde Festival, behøver jeg næsten ikke nævne Hvis man synes det er klimabevidt, så er det galt med opdragelsen hjemmefra. Jeg har lært mine børn fra små, at kører vi i bil, så kun affald ud af vinduet der forgår og som dyr kan få glæde af. Dvs æbleskrog, bananskrald og lignende. Eneste betingelse for at smide ud, er, ingen biler/mcer bagved. Bor tæt ved en MCD og det flyder med affald derfra i vejene omkring. Det er noget forbandet svineri. Det samme med tomme dåser, når folk kører hjem fra Tyskland, efter indkøb. Ingen pant på dåser, så ud af vinduet, hvilket betyder flænsede maver for køer, når dåser ryger med i grønthøsteren og derefter i foderet til dyrene. Redigeret 5. Marts, 2020 af Pophair Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nemtøs Skrevet 5. Marts, 2020 Der er ingen unge mennesker som jeg oplever mig udskammet af. Unge mennesker er oplyste og med den teknologi som de unge er meget ferme til at bruge har de nem adgang til at få ny viden. Jeg glæder mig over de unge, som kan berige mig med ny viden. Gid da du var i stand til at se den unge generation som en ressource frem for en belastning. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Pophair Skrevet 5. Marts, 2020 Trinetease skrev, for 8 minutter siden: Men den der med at dreje på skatter og afgifter, og bare generelt omstille sig, har jo taget umanerligt lang tid, og mange er nærmest trodsige omkring ikke at ville omstille sig. Som du ved er jeg jo en af de lidt mere konsekvente mht omstilling. Jeg er veganer, og er flyver sjældent, jeg affaldssortere, sælger eller forærer alt væk som jeg ikke bruger osv. Men ærligt - jeg bliver top provokeret af mennesker som er ligeglade. At folk spiser kød, prædiker jeg aldrig imod, det er for mig et personligt valg. Men jeg har svært ved at forstå at man godt kan se at vi har et miljøproblem, og så stadig intet eller meget lidt gør. Jeg er hverken for eller mod GT, men hun har da fået folk op af stolen, og det er uanset om man er for eller imod hende. At hun har aspergers, mener jeg er meget forkert at bruge imod hende. Det gør hende ikke mindre kvalificeret til at være miljøforkæmper. Nogle af de mest interessante mennesker jeg har mødt, har aspergers. De er iøvrigt oftest middel til højt begavet Jeg tror at folk føler sig klima provokeret, fordi at det prikker til deres egen samvittighed. Måske interessante på 1 punkt, men gerne dårlige i sociale områder. Det er da sikkert også godt at vide en masse om 1 bestemt ting, men negativt på mange andre områder, bla i diskussioner, da de ikke kan se problemet i emnet, da det ikke interesserer dem. Så et handicap er det da, på linie med autisme Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Trinetease Skrevet 5. Marts, 2020 (edited) @Pophair Det har du ret i - Men at de er socialt udfordret, gør dem ikke mindre kvalificeret til at være feks miljøforkæmpere. Måske netop der er det en fordel at være super úber fokuseret. Vi andre har jo tydeligvis ikke været det nok. Jeg giver dig iøvrigt ret i at både Distortion, Roskilde, mc d osv er et sørgeligt bevis på at mange unge simpelthen ikke tænker nok over tingene. Redigeret 5. Marts, 2020 af Trinetease Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AalborgLook 5193 Skrevet 5. Marts, 2020 Lillemand skrev, for 2 timer siden: Varför är det nödvändigt att dra in Greta Thunberg i en diskussion om man skäms för eller inför sina barn eller barnbarn? Greta är inte representativ för Nordiska tonåringar på något sätt. Dels för att hon har mycket begåvade föräldrar och farföräldrar, dels för att hon har en neuropsykiatrisk funktionsvariation som lite enkelt går ut på att hon är oerhört envis och begåvad på saker som ligger henne varmt om hjärtat. Jag är inte släkt med henne över huvud taget, men om jag vore det skulle jag vara mycket stolt! Jag är frånskild med vuxen dotter. Hon har aldrig givit mig anledning att skämmas för henne - men det har funnits tillfällen när hon haft fog för att skämmas för mig, och då menar jag inte det där eviga ”men Pappa!”. Alla döttrar har en period i tonåren där deras far är den mest pinsamma varelsen på planeten. Forstår du dansk? Hvornår pokker har jeg postuleret at Greta er representativ for Nordiske teenagere? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Pophair Skrevet 5. Marts, 2020 Trinetease skrev, for 29 minutter siden: @Pophair Det har du ret i - Men at de er socialt udfordret, gør dem ikke mindre kvalificeret til at være feks miljøforkæmpere. Måske netop der er det en fordel at være super úber fokuseret. Vi andre har jo tydeligvis ikke været det nok. Jeg giver dig iøvrigt ret i at både Distortion, Roskilde, mc d osv er et sørgeligt bevis på at mange unge simpelthen ikke tænker nok over tingene. Enig, kender selv en med Asperges. Hun fungerer ok socialt, hvor der ikke er for mange. Hendes interesse er planeter og hvad hun ikke ved om det og lysår, er ikke værd at vide. Men hun kan ikke finde ud af sin smartphone Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Styrvolt 641 Skrevet 6. Marts, 2020 Jeg har ingen børn. Og er alligevel skrækslagen over den fremtid, der kan vente kloden. Jeg er for gammel til at blive ramt af de værste forudsigelser, men det gør ondt i min sjæl, når jeg læser om udryddelse af endnu en dyre- eller planteart. Eller udsigten til enorme mængder af klimaflygtninge. En udvikling, der allerede er i gang. Det giver EU et særligt ansvar for både en meget restriktiv miljøpolitik og en massiv hjælp til de mest udsatte lande uden for EU. Og det er i EU-regi, det skal foregå, hvis det skal have en effekt. Med hensyn til ungdommen, kender vi alle både dens styrker og svagheder fra os selv. Men jeg sporer da en vis entusiasme med alle de skolestrejker vi har set. Og at fraskrive Greta enhver troværdighed pga af et socialt handicap er jo helt ude i hampen. Det er vist kun trumpister, der tænker sådan. Hvis vi aldrig skulle have lyttet til mennesker med aspergers så ville verden have været fattigere. Jeg nævner i flæng Isaac Newton, H C Andersen, Albert Einstein, Bill Gates, Steve Jobs, James Joyce, Michelangelo, Mozart, Stanley Cubrick, Andy Warhol, Charles Darwin, Jerry Seinfeld, Nikola Tesla, Thomas Jefferson, Alfred Kinsey, Paul Dirac, Lewis Carroll, Emily Dickinson, Courteney Love, Bobby Fischer. Jeg er klar over at det er et sølle udsnit af menneskeheden og der er givetvis andre mere berømte genier, der er forbigået. Men jeg tilføjer gerne Greta Thunberg til ovenstående udvalg. Så kan man jo selv afgøre om man skal lukke øre og øjne for aspergere som hende. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 6. Marts, 2020 Trinetease skrev, for 3 timer siden: Men jeg har svært ved at forstå at man godt kan se at vi har et miljøproblem, og så stadig intet eller meget lidt gør. Altså hver gang jeg køber en togbillet af DSB, sætter jeg flueben ved Giv rent vand til udsatte børn DSB er gået sammen med UNICEF om at hjælpe verdens mest udsatte børn, så de kan få en bedre fremtid. Og du kan være med. For kun 5 kr. kan du donere, hvad der svarer til 830 liter rent vand. Ja, jeg vil gerne støtte UNICEFs arbejde med 5 kr. https://www.dsb.dk/ Noget lignende har jeg gjort når jeg køber fly billetter, men selvfølgelig skal der meget mere til. Tyske landmænd håner tyskerne for, at mere end dobbelt så mange kræver økologi, som rent faktisk køber økologi. Samtidig med at deres landsmænd udskammer landmændene, for ikke at producere nok økologiske fødevarer. I en sådan situation, også når det gælder mig, der er der kun et at gøre. Det er at gribe ind overfor loven om udbud og efterspørgsel, for politisk at gøre ikke økologiske fødevarer dyrere end økologiske fødevarer. Ikke i første omgang at gøre økologiske fødevarer billigere, for det er mindre omkostnings-effektivt, end traditionel landbrugs produktion. Først når økologi kan skaleres op, kan den bliver billigere på markedsvilkår. Vi har vænnet os til de sidste 60 år, at bruge stadigt mindre af vores rådighedsbeløb til basis varer, herunder fødevarer. Det var de største poster for vores bedste forældres generation, og den vej må vi betræde igen, for at få økonomi i økologi og bæredygtighed. I mere end 100 år har teknologiske fremskridt, både udryddet gamle jobs, og skabt flere, bedre og bedre vellønnede jobs. Robbotter ser ud til, i bedste fald at kunne fortsætte succesen, men det er en trussel mod den bredere beskæftigelse, at Tech giganterne repræsenterer et brud med denne udvikling: Teknologi skaber ikke ulighed, men giver uligheden gode vækstbetingelser En lille håndfuld privilegerede arbejdere nyder godt af techgiganternes fremgang, men millioner andre lider under deres regime. Det vil i sidste ende betyde, at den stigende økonomiske ulighed kun vokser sig større, skriver John Naughton i dette debatindlæg "Hertil kommer techgiganterne selv, enorme virksomheder, som har meget få ansatte i sammenligning med det overskud, de skaber. Facebook f.eks. havde pr. december 2018 kun 35.587 ansatte. Til sammenligning havde Volkswagen 656.000 ansatte verden over." https://www.information.dk/debat/2019/08/teknologi-skaber-ulighed-giver-uligheden-gode-vaekstbetingelser?lst_tagmst I den udstrækning der skabes nye jobs på gulvet, er det til usle lønninger og på usle vilkår. I næste led erstattes også sidstnævnte af droner, robotter og førerløse køretøjer. Men faktum er jo, at tech giganterne skaber større værdier, med forsvindende få ansatte, end de gamle velstands og velfærdsbærende industrier, som eksempelvis Volkswagen gør. Så består der også muligheden for, at beskatte dem hårdere end de bliver. Kan og vil de ikke skabe jobs, som mennesker kan tjene deres egne penge ved, så må de beskattes sådan at de samme mennesker kan få borgerløn, som de kan forbruge, og være med til at holde økonomien i omløb. Amazon kunne jo starte med at betale en løn, som bilfabrikkerne til deres folk på lageret, facebook kunne gøre det samme til deres moderatorer. Det er kun et spørgsmål om at regulere det nye arbejdsmarked, som vi har gjort det i mere end 100 år under den danske model. Det har været en succes under den gamle økonomi, og kan gentages under den nye økonomi, hvis der er vilje til det. Men i stedet ser platforms-økonomien teknologien, som en mulighed for at gøre fagforeninger overflødige. Det er helt forkert, der er mere end nogensinde behov for at udbrede den danske model globalt. Uden den var jeg selv en fattig i arbejde i Danmark, som vi kender det fra Tyskland arms trotz arbeit, USA og Storbritannien, mange andre lande også Working poor Herfor takker jeg både fagbevægelsen og Dansk Industri. Selvfølgelig kan den model fastholdes, hvis der er vilje til det. Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Visti-Vistisen 1900 Skrevet 6. Marts, 2020 Nu har jeg heldigvis hverken børn, børnebørn eller oldebørn for det sags skyld. Er det noget at skamme sig over at de dumme unge får sig et billigt grin over os gamle hoveder? Næ. Vi kloge gamle griner jo også af de tossede møgunger. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benjamin 2660 Skrevet 6. Marts, 2020 (edited) Nej ingen udskamning fra børnebørn, men derimod en portion respekt. Jeg holder for det meste, de gamle dyder i hævd. Dengang sparede man på alt, købte ikke masser af nyt tøj, eller elektronik, og smed intet brugbart ud, heller ikke madrester. Indrømmet de gamle dyder udsprang ikke af miljøet, men af fattigdom, men der er mange lighedspunkter. I øvrigt er de jo mest optaget, af deres i-phones, i-pads, og streamingtjenester, som i dag koster lige så meget energi og forurening som flytrafikken. Min livsstil giver lidt overskud på kontoen, og gæt på, hvad det bliver brugt til. Redigeret 6. Marts, 2020 af Benjamin 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lillemand Skrevet 6. Marts, 2020 AalborgLook skrev, for 13 timer siden: Forstår du dansk? Hvornår pokker har jeg postuleret at Greta er representativ for Nordiske teenagere? Jag förstår, talar och skriver Danska alldeles utmärkt, tack. Vad jag däremot inte förstår är varför just du tog vid dig så att du behövde vara oförskämd, för så tolkar jag din fråga. Du kan ju i stället fråga dig om min kommentar var riktad till Rejse, till Danskar i allmänhet eller helt generell... Med det önskar jag dig en trevlig helg! Lille Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 8. Marts, 2020 (edited) @Trinetease Nu må du altså ind og banke på hos P3, og kræve at få dit eget modsvar optaget Løvens Bule - MODETØJ Det kan godt være at vi løser et problem med genbrug, og simple life! Men vi skaber altså også nogle kodyl store nye problemer, hvis det virkelig bliver en succes Hele vores velstand beror jo på, at vi producerer og forbruger. Vi dermed holder hinanden beskæftiget, sådan at vi kan tjene og bruge vores egne penge. Det er cirkulær økonomi version 1/0, mens cirkulær økonomi version 2/0 risikerer at sætte alt i stå, så der ikke forekommer værdiskabende aktivitet. Den største sektor i USA's økonomi er servicesektoren, der beskæftiger 75% af USA's arbejdsstyrke. https://da.wikipedia.org/wiki/USA's_økonomi Det er her spørgsmålet om borgerløn kommer ind i billedet. Hvis forbrug falder voldsomt, og genbrug stiger tilsvarende, så genstår det at fokusere på den samtidige voldsomt stigende værdiskabelse, der finder sted i Tech virksomheder, som skaber ekstremt få velbetalte jobs. Hvis værdierne stadig skabes, og måske mere til, men af meget store virksomheder med meget få ansatte, så må de beskattes derefter. Og provenuet må omfordeles til de mennesker, der i et massivt omfang fødes til at være overflødige i samfund, hvor der ikke er brug for dem, og hvor de ikke kan finde beskæftigelse. Så må deres rolle være at være forbrugere, og de kan måske indgå i omsorg for øvrige borgere, og servicering af samfundets behov for en borgerløn. Behovet for menneskelig, og medmenneskelig båren arbejdsindsats forsvinder ikke med denne udvikling. Problemet er at den ikke er rentabel, for den vil ikke blive efterspurgt, og honoreret på markedsvilkår. Jo måske vil den, men hvis vi accepterer det, bliver det som Tech giganterne allerede har vist vejen for Gode lønninger til et mindretal i midten, ekstreme lønninger til et fåtal i toppen, og sultelønninger til det store flertal i bunden. Det kan lovgivning politisk, og den danske model i forening forebygge, at det sker, hvis denne model kan udbredes globalt. Den traditionelle, måske snart fortidige industri udfylder jo sin samfundskontrakt, ved netop at skabe massiv beskæftigelse i midterfeltet til gode lønninger. Medarbejdere der betaler skat til samfundet, og hvor beskatningen af disse virksomheder derfor også kan, og skal være lempeligere, for de har mindre at betale skat af. Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 8. Marts, 2020 af Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gh0st 919 Skrevet 8. Marts, 2020 (edited) Udskammet af børn og unge ? Nej det oplever jeg bestemt ikke, for de børn og unge jeg normalt omgås er meget rummelige og omgængelige. Selv er jeg en kød spisende globetrotter , der også kan nyde vegetar mad ind i mellem , og selv det er ikke et problem for eksempelvis min meget miljø bevidste niece. Men generelt er ungdommen desværre voldsomt undervurderet af mange lidt ældre mennesker. Vel er der fantaster og brushoveder i mellem dem, fuldstændigt som blandt os 'voksne og modne', se bare på Trumpisterne der har hovedet helt oppe i R.... på en yderst usympatisk super egoist. Kun fedt at nogen tør råbe op og udfordre stilstand. Og husk lige, at voksne blot er børn der blevet sindssyge Redigeret 8. Marts, 2020 af Gh0st 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
sneræven 2496 Skrevet 8. Marts, 2020 (edited) Gh0st skrev, for 2 timer siden: Udskammet af børn og unge ? Nej det oplever jeg bestemt ikke, for de børn og unge jeg normalt omgås er meget rummelige og omgængelige. Enig. Unge er som unge altid har været, der er et bredt spektrum af livsstil og opfattelser. Dengang jeg var ung - i start halvfjerdserne - var de unge delt op i 'discere, flippere og rockere'. Det har i grove træk holdt sig lige siden, bortset fra at Hip-Hop'erne er kommet til i dag - de er de mest toneangivende, og ligger vel eet eller andet sted med gamle dages 'rockere' og flipperne ... Politisk og omkring klima osv. går skellene meget på tværs af generationerne - bare se Bernie Sanders og hans tilhængere ... Med hensyn til klima, så er der mange af os forbrugsskeptikere og øko-ho'der fra tresserne der sidder lidt .. øøh .. "hate to say we told you so" ... Jeg selv er så også - som @Benjamin nævner - vokset op i en mere nøjsom tid - men senere end knapheden i halvtredserne ... Og har gået med åben mund og polypper og set på min generation der i tresserne var anti-establishment og senere har udviklet sig til den mest forbrugsfiksetrede generation nogensinde ... Og tænkt, what the f*** har de gang i ... !!?? Jeg selv ejer ingenting - tror jeg har tre ting jeg har købt for over 2000 kr de sidste ti år - en cykel, en fladskærm og en brugt bærbar .. Mit tøj er genbrug, får altid knuller, åndenød og trykken for brystkassen af at komme ind i en tøjbutik ... jeg gider ikke vælge ... Og jeg kan overhovedet ikke fatte hvad folk vil til Tyrkiet - eller endnu værre, Thailand - om sommeren !!?? 40 graders varme og brændende sol .. det ville være ren tortur for mig ... Og for mange andre, men de tør ikke sige fra af frygt for at blive kaldt 'Rasmus Modsat .. Så hellere til Bergen i 15 graders varme og regnvejr ... Hvad mad angår, er jeg altædende, men trækker dog mod det grønne - spiser både bøf, vegetarmad og veganermad ... Har altid været grøntsagsfreak ... Een luksus deler jeg med @Rejsenetværk - en god middag på café eller restaurant eller anderswo ... Og jo, jeg rejser også gerne .. men mest i 'lokalområdet' - flyver meget nødigt ... Redigeret 8. Marts, 2020 af sneræven 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg