Hop til indhold
Rejsenetværk

Er du/vi irrationelle forbrugere?

Recommended Posts

Jeg kom til at tænke på hvordan irrationel forbruger adfærd ofte kolliderer med rationel produkt logik?

Foreksempel kan jeg kun vanskeligt forliges med en flaske vin med skruelåg, det uanset kvaliteten iøvrigt.

Kan til nød leve med en kunstprop, der ikke er en rigtig korkprop, men proppen skal altså hos mig trækkes op, ikke skrues af.

Vistnok er skruelåg på vinflasker i holdbar fremgang?

Men eksempelvis Tuborg fik kæmpe fiasko med sine lette plastic flasker, med samme mængde indhold som de gamle flasker af glas.

Det gav simpelthen ikke den rigtige lyd at trække kapslen af og skåle, flasken lå for let i hånden.

Tåbeligt er det også at blive ved med at trykke og distribuere for en milliard kroner tilbudsaviser om året, som der kun er forbrugerne til at betale for i sidste ende, når nu vi lige så godt istedet kan gå på nettet, her tage et print ved behov:

Minreklame.dk

http://minreklame.dk/

Tilbudsaviserne overlever kun fordi de virker, fordi forbrugerne vil have dem. Heldigvis synes der en langsom vilje til at gå digitalt under udvikling.

Samme med dagblade, ca 50 % af omkostningerne går til trykning og distribution, mens digitale platforme udvikler sig til stadig mere åbenlyse alternativer til print.

I for mange år har vi understøttet print med mediestøtten, i stedet for som netbank og digital selvbetjening i det offentlige at undertøtte incitamenter til at omlægge vores forbrug, fra personlig fremmmøde for personlig betjening, til digital sevbetjening.

Vi halter i vores forbruger adfærd konstant bagefter de mulige alternativer, det være sig alt fra nye mere logiske funktionelle emballager til fysiske produkter, til digitale medieplatforme og digitale selvbetjenings alternativer indenfor det offentlige som i det private erhversliv.

Dermed ikke sagt at en digital mulighed skal bruges blot fordi det er muligt, men den bør bruges, hvis den kan stå i stedet for behov vi har og ikke kan undvære, såsom bank eller kommune.

Jeg selv bruger nærmest ikke en mobiltelefon, kan ikke sende en SMS, men det er fordi jeg ikke behøver, fordi jeg kommunikerer over nettet via mail helt primært, suppleret af en fastnet telefon.

Blev jeg nødt til at bruge SMS, ja så måtte jeg lære det, men det drejer sig som jeg ser det om at tilpasse egen nødvendige omstilling til eget faktuelle behov, og så ignorere alle de muligheder der for en selv er overflødige, fordi de hverken udgør ens behov eller har ens interesse.

Har I andre flere eksempler på at vi mentalt modarbejder mulig omstilling til nye produkter, fysiske irl, som digitalt world wide web?

Måske også indenfor mobilitet, logistik og fysisk infrastruktur

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Slettet bruger

interessant emne. Gad vide om der vil være samme træghed i markedet den dag, hvor man kan købe sig til en købesexoplevelse med en robot af kød og blod, hvis det en dag skulle blive muligt. Eller hvor man via elektriske impulser over nettet kan have fjernsex med et andet menneske så man fysisk kan mærke hinandens vibrationer.

Man har jo allerede robotkæledyr på plejehjem som skulle have samme beroligende virkning som ægte kæledyr.

risle

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...