Hop til indhold
MickeyM

Når bægeret flyder over...

Recommended Posts

MickeyM skrev, for 16 timer siden:

Ikke kun herinde, men generelt, så har jeg i de senere år oplevet, at der er et massivt angreb på hvad, der er et af de helt afgørende (og et af de smukkeste) elementer ved det danske sprog, nemlig: De sammensatte ord...

De sammensatte ord bliver i disse tider slagtet for øjnene af os! - Gode danske sammensatte ord bliver op splittet (Get my point?) med et hurtigt tryk, på hvad der dengang, da jeg var knægt hed mellemrumstasten, og hvad der om få år, hvis vi ikke starter revolten nu, sørgeligt kommer til at blive betegnet som mellemrums tasten.

Jeg siger STOP! - Jeg siger hertil og ikke længere! Ikke flere mellemrum!

Der går ikke en dag, hvor jeg ikke oplever, at folk hovedløst, og uden større omtanke, iværksætter det ene voldsomme mellemrumsattentat efter det andet - og altid, rettet direkte mod hjertet af mit modersmål.

Derfor dette opråb til det danske folk:

LAD OS STÅ SAMMEN, VENNER! LAD OS FORSVARE DE SAMMENSATTE ORD, SAMMEN! 

Vi kan sagtens se gennem fingre med komma- og stavefejl - vi kan sagtens ignorere et lille begyndelsesbogstav efter et punktum - dansken kan modstå mange ting uden at vi mister os selv, vi er rummelige mennesker, selvfølgelig er vi det, vi er rummelige og rimelige mennesker! - Men vi vil ikke finde os i, at dårlige stavekontroller, som for det meste, er programmeret af mennesker, som tror at dansk er en by i Polen, de har no clue - vi vil ikke finde os i, at det danske sprog skal være underlagt store multinationale selskaber, som bare skærer alle over én kam.   

Nej, venner, tiden er kommet til at vi fighter back, tiden er kommet til at vi trækker vores hoved op af mellemrumssuppen - tiden er kommet til at vi kigger hinanden i øjnene og spørger: "Vi er danske, er vi ikke?"

Og svaret er et stort rungende: JO, VI ER DANSKE!

- Og kære venner, så spørger I nok: "Men hvordan? - Hvordan skal vi komme tilbage på sporet?"
Og svaret er simpelt, det er super simpelt - Ja, det er nok verdenshistoriens mest simple løsning, der vil redde et folkefærd...

Svaret er: Hvis du er i tvivl om, om du skal skrive det du vil skrive i ét eller to ord, så skriv det ALTID i ét! - Faktisk, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er i tvivl om, at det du vil skrive skal skrives i ét eller to ord, så skriv det ALTID i ét!

FUCK MELLEMRUMMET! LAD OS TAGE DET DANSKE SPROG TILBAGE!

- Min ven, du vil vel trods alt gerne vide, når du nu en dag er på safari i Afrika, og skal 
ned til floden for at fylde din vanddunk, om du skal tage dig i agt for:     

En halvfarlig krokodille
   Eller
En halv farlig krokodille

Ville du ikke?   

Helt enig i, at vi skal passe på vort danske sprog. :)

I dagligdagen bruges der flere og flere engelske ord, hvor der i forvejen findes gode brugbare danske ord, og det gælder også her på EG. F.eks. sniger anyone sig ind i mange efterlysninger. :( Læg mærke til de røde ord i dit indlæg.

Vi snakker meget om miljø og forurening, og den tiltagende sprogforurening bekymrer mig. Den gamle generation mistede dialekterne, de kommende generationer mister måske det danske sprog. :(

Med venlig hilsen

:shock:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Taurus skrev, for 9 timer siden:

Et andet stort problem er, at ordet "lægge" er ved at udgå af det danske sprog. Selv journalister bruger fejlagtigt "ligge" i stedet. :(

Korrekt, ordet "lægge" er gledet ud af det danske sprog.

Det hedder kun "ligge", og det skyldes formodentlig dovenskab med vokalerne, altså at man ikke gider udtale "æ", og så er vi havnet, hvor vi er. Det er ellers let at kende forskel: "Lægge" har noget med en bevægelse at gøre, mens "ligge" er en stilstand: Et skib lægger til kaj, og herefter ligger det så her et par dage – jf. tysk "legen" og "liegen".

Et andet irrititationsmoment er, at journalister ikke skelner imellem statsoverhoveder og regeringschefer. Så sent som forleden så jeg en overskrift, hvor "Europas statsoverhoveder holder EU-topmøde på torsdag". Mig bekendt skulle Daisy ikke deltage. Denne vildfarelse skyldes dog ren og skær uvidenhed/dumhed og ikke sproglig ubehjælpsomhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nye tider skrev, for 7 timer siden:

- ja, - der var også ham den dovne.

Han lagde i sengen hele dagen, og så stod han op og lå i kakkelovnen 

Jeg lærte i sin tid i latinskolen en sætning, der skulle illustrere forskellen: Hønen ligger og lægger (æg).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Benjamin skrev, for 6 timer siden:

I dagligdagen bruges der flere og flere engelske ord, hvor der i forvejen findes gode brugbare danske ord, og det gælder også her på EG. F.eks. sniger anyone sig ind i mange efterlysninger. :( Læg mærke til de røde ord i dit indlæg.

Det har du ret i, men jeg er nu ikke helt så bange for sprogforureningen, som du kalder den. Vores sprog har jo altid udviklet sig og ændret sig - Jeg kan såmænd også (til nød) leve med, at bjørnetjeneste nu kan betyde 2 ting, som er direkte modsætninger...

Min store kæphest med de sammen satte ord (tøhø) - er netop, at teksten skifter mening når man deler et sammensat ord  op - dvs. Jeg læser pludselig noget, som afsenderen af en tekst ikke mener - Vi mister evnen til at kommunikere præcist på skrift...    

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, for 18 minutter siden:

Vi mister evnen til at kommunikere præcist på skrift... 

Det fik mig lige til at komme i tanke om en sjov lille ting:

Det er en almindelig "opfattelse" hos nordmænd, (I følge min norske del af familien) at dansk kan være temmelig svært at forstå, og for dem, lyder det som om, vi bare mumler, eller taler med en kartoffel i munden, når vi snakker med hinanden på dansk...

Der er en kendt norsk satiregruppe, der for nogle år siden, lavede en sketch om dette - Den er ganske sjov: 

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, den 16.10.2019 at 23:18:

Ikke kun herinde, men generelt, så har jeg i de senere år oplevet, at der er et massivt angreb på hvad, der er et af de helt afgørende (og et af de smukkeste) elementer ved det danske sprog, nemlig: De sammensatte ord...

Vi fører også den kamp her ovre, og er ved at tabe den.

Og vi har åbenbart hverken tid eller plads mere for infinitivmærkerne, noget som næsten gør mig syg når jeg skal læse avisen hver morgen. At starte dagen uden infinitivmærken er som at afslutte den uden whisky og snus.

Derimod har vi ikke nogle problemer med at skelne "lägga" fra "ligga". Det må man åbenbart være glad for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, for 2 timer siden:

Det er en almindelig "opfattelse" hos nordmænd, (I følge min norske del af familien) at dansk kan være temmelig svært at forstå, og for dem, lyder det som om, vi bare mumler, eller taler med en kartoffel i munden, når vi snakker med hinanden på dansk...

Der er en kendt norsk satiregruppe, der for nogle år siden, lavede en sketch om dette - Den er ganske sjov: 

Er nok blandt de mindst sjove klip jeg nogensinde har set. Fatter minus af hvori det sjove skulle bestå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, for 7 timer siden:

Det er lige til at grine ad, hvorimod den sørgelige virkelighed er til at græde ad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Taurus skrev, den 17/10/2019 at 10:09:

Et andet stort problem er, at ordet "lægge" er ved at udgå af det danske sprog. Selv journalister bruger fejlagtigt "ligge" i stedet. :(

Enig! Der er også store problemer med At og Af. Folk får ting af vide, eller endnu værre afvide :( Det er muligvis kun blandt de helt unge, men det er jo også slemt nok....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liv skrev, for 2 timer siden:

Enig! Der er også store problemer med At og Af. Folk får ting af vide, eller endnu værre afvide :( Det er muligvis kun blandt de helt unge, men det er jo også slemt nok....

I samme ombæring er der mange, også herinde, der heller ikke skal skelne imellem "for" og "får": Han for nok en røffel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 1 minut siden:

I samme ombæring er der mange, også herinde, der heller ikke skal skelne imellem "for" og "får": Han for nok en røffel.

Det er jo helt korrekt, men nu er det jo ikke alle der mestrer at udtrykke sig på skrift og det mener jeg at man må respektere, så længe at meningen kommer tydeligt til udtryk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Toddy skrev, for 4 timer siden:

Det er jo helt korrekt, men nu er det jo ikke alle der mestrer at udtrykke sig på skrift og det mener jeg at man må respektere, så længe at meningen kommer tydeligt til udtryk

Ja, helt enig.

Jeg kan godt leve med at læserytmen bliver forstyrret af diverse fejl (Jeg synes dog, at man bør stræbe efter at minimere dem) - men for mig, bliver det særligt problematisk når jeg kommer i tvivl om, hvad afsenderen mener, eller hvis jeg måske helt misforstår budskabet...

Men det værste er dog: Når vores fejl bliver så accepterede, at de ødelægger vores sprog - hvis de medfører, at vi ikke længere kan udtrykke os præcist, eller, at vi skal til at bruge lange forklarende sætninger, for at udtrykke det samme som vi kunne udtrykke enkelt, for bare få år siden.

Eksempel:
I går gjorde jeg min datter en bjørnetjeneste.

- Der er, i dag, ingen i dette kongerige, der præcist ved, hvad jeg mener, når jeg skriver ovenstående sætning, men alle i dette kongerige ville vide præcist hvad jeg mente, hvis jeg havde skrevet den samme sætning, for 20 år siden!

Og det var egentlig min pointe, da jeg startede denne tråd: Jeg kan godt leve med at vores sprog udvikler sig - nej, jeg synes faktisk at det er fedt, at vores sprog udvikler sig, for det betyder, at sproget bliver brugt og at det tilpasser sig den verden vi lever i.

Men jeg bliver lidt trist, når der ikke er tale om udvikling, men derimod tale om afvikling - når jeg fratages mulighederne for mangfoldighed, i det sprog jeg elsker så højt.

Jeg har skrevet et digt til lejligheden - det blev faktisk ret godt (Hvis man tænker lidt over det):

Mellemrummet bor
             i de sammen satte ord
             og med digterens inspirerende Pegasus
             bjørnetjenestens vingesus.

- Sorry, jeg håber at I sprang dette indlæg over :-)

Redigeret af MickeyM

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, for 30 minutter siden:

Ja, helt enig.

Jeg kan godt leve med at læserytmen bliver forstyrret af diverse fejl (Jeg synes dog, at man bør stræbe efter at minimere dem) - men for mig, bliver det særligt problematisk når jeg kommer i tvivl om, hvad afsenderen mener, eller hvis jeg måske helt misforstår budskabet...

Men det værste er dog: Når vores fejl bliver så accepterede, at de ødelægger vores sprog - hvis de medfører, at vi ikke længere kan udtrykke os præcist, eller, at vi skal til at bruge lange forklarende sætninger, for at udtrykke det samme som vi kunne udtrykke enkelt, for bare få år siden.

Eksempel:
I går gjorde jeg min datter en bjørnetjeneste.

- Der er, i dag, ingen i dette kongerige, der præcist ved, hvad jeg mener, når jeg skriver ovenstående sætning, men alle i dette kongerige ville vide præcist hvad jeg mente, hvis jeg havde skrevet den samme sætning, for 20 år siden!

Og det var egentlig min pointe, da jeg startede denne tråd: Jeg kan godt leve med at vores sprog udvikler sig - nej, jeg synes faktisk at det er fedt, at vores sprog udvikler sig, for det betyder, at sproget bliver brugt og at det tilpasser sig den verden vi lever i.

Men jeg bliver lidt trist, når der ikke er tale om udvikling, men derimod tale om afvikling - når jeg fratages mulighederne for mangfoldighed, i det sprog jeg elsker så højt.

Jeg har skrevet et digt til lejligheden - det blev faktisk ret godt (Hvis man tænker lidt over det):

Mellemrummet bor
             i de sammen satte ord
             og med digterens inspirerende Pegasus
             bjørnetjenestens vingesus.

- Sorry, jeg håber at I sprang dette indlæg over :-)

Haha nej det er nok de færreste der læser Jean de La Fontaine idag og når vi nu er ved det, så er der vist heller ikke mange der benytter sig af ordet mellemrumstasten mere :rolleyes:, jeg tror at "space" er mere benyttet

Sorry kunne ikke lade være 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har lige set overskriften i en tråd: Tunge kys.

Hvor meget mon de vejer?

Retfærdigvis skal det siges, at efterlyseren i teksten taler om tungekys, men det er jo noget helt andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, den 16.10.2019 at 23:18:

LAD OS STÅ SAMMEN, VENNER! LAD OS FORSVARE DE SAMMENSATTE ORD, SAMMEN! 

jeg er medlem af den gruppe du peger fingre ad :D

når jeg skriver fra telefonen er det ofte nemmere at skrive i to ord fordi autocorrect er møg irriterende og ændrer det til volapyk

derudover er min telefon så komfortabel at den foreslår ord ved de første tastede bogstaver, så jeg ikke behøver at skrive ordet helt ud, samtidig med at den gætter på den mest sandsynlige fortsættelse

det har gjort mig lidt doven når det kommer til opslag på internettet, men når jeg skriver en mail, en besked, et brev, så kan jeg altså godt finde ud af sammensatte ord og at starte en sætning med stort

men herinde og andre forum steder er jeg egentlig ligeglad med om i synes jeg er debil eller en skændsel for det danske sprog :D

nu har jeg fremhævet alle fejlene så jeg forhåbentlig ikke fremstår så debil igen, men kun som en skændsel ;)

Redigeret af aaisha

Del dette indlæg

Link til indlæg
aaisha skrev, for 20 minutter siden:

jeg er medlem af den gruppe du peger fingre ad :D

når jeg skriver fra telefonen er det ofte nemmere at skrive i to ord fordi autocorrect er møg irriterende og ændrer det til volapyk

derudover er min telefon så komfortabel at den foreslår ord ved de første tastede bogstaver, så jeg ikke behøver at skrive ordet helt ud, samtidig med at den gætter på den mest sandsynlige fortsættelse

det har gjort mig lidt doven når det kommer til opslag på internettet, men når jeg skriver en mail, en besked, et brev, så kan jeg altså godt finde ud af sammensatte ord og at starte en sætning med stort

men herinde og andre forum steder er jeg egentlig ligeglad med om i synes jeg er debil eller en skændsel for det danske sprog :D

nu har jeg fremhævet alle fejlene så jeg forhåbentlig ikke fremstår så debil igen, men kun som en skændsel ;)

Autocorrect? Det er sådan en iPhone ting? Den kan slås fra. 

Åben indstillinger. Vælg Generelt. Vælg Tastatur. Find den indstilling der hedder Automatisk Rettelse og slå den fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Visti-Vistisen skrev, for 8 minutter siden:

Åben indstillinger. Vælg Generelt. Vælg Tastatur. Find den indstilling der hedder Automatisk Rettelse og slå den fra.

tak, men det er ikke en iPhone, og den skal ikke slåes fra da den er effektiv på andre punkter såsom at skrive store dele af en meddelelse udfra sandsynlighed

men ellers tak for tip :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Nu kan man jo godt sidde og blive så selvgod over at man er god til at stave. At man forstår at sætte kommaer og sætte de sammensatte ord rigtigt sammen.

Når nogen af os så ikke er specielt gode til det, kan man jo også gøre nar af os. Vi husker sikkert allesammen at @Alkoholikeren på et tidspunkt blev mobbet over nogle indlæg han skrev, der egentligt helt klart bare var skrevet fra en smartphone, hvor man let rammer tasten ved siden af den man ville bruge.....

Og så behøver vi jo heller ikke gøre det mere kompliceret end det er....

Sproget - både det skrevne og det talte - er til for kommunikation. Virker kommunikationen, virker sproget. Hvis delte sammensatte ord er brugt, men budskabet forståes, er katastrofen vel heller ikke større. 

Hvis sproget og svavning bliver et spørgsmål om at separere de der staver godt, de der sætter sammen satte ord godt sammen, sætter de rigtige kommaer etc, er kommunikation lige pludselig ikke længere sprogets funktion..... Så har vi da i mine øjne for alvor katastrofen.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Visti-Vistisen skrev, 1 time siden:

Tak, Visti. Det har været et problem, jeg længe har bikset med, men nu er det takket være dig løst :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, 1 time siden:

Nu kan man jo godt sidde og blive så selvgod over at man er god til at stave. At man forstår at sætte kommaer og sætte de sammensatte ord rigtigt sammen.

Når nogen af os så ikke er specielt gode til det, kan man jo også gøre nar af os. Vi husker sikkert allesammen at @Alkoholikeren på et tidspunkt blev mobbet over nogle indlæg han skrev, der egentligt helt klart bare var skrevet fra en smartphone, hvor man let rammer tasten ved siden af den man ville bruge.....

Og så behøver vi jo heller ikke gøre det mere kompliceret end det er....

Sproget - både det skrevne og det talte - er til for kommunikation. Virker kommunikationen, virker sproget. Hvis delte sammensatte ord er brugt, men budskabet forståes, er katastrofen vel heller ikke større. 

Hvis sproget og svavning bliver et spørgsmål om at separere de der staver godt, de der sætter sammen satte ord godt sammen, sætter de rigtige kommaer etc, er kommunikation lige pludselig ikke længere sprogets funktion..... Så har vi da i mine øjne for alvor katastrofen.....

Katastrofen ligger i, at "man" bare lader – og i mange år har ladet – stå til og accepterer, at alle skriftlige udtryksformer er lige gyldige (i to ord!), og hermed bliver sproget uklart, og hermed går den klare kommunikation, du efterlyser, efterhånden tabt.

Jeg kan således ikke se, at det skulle være en værdi i sig selv, at sproget kommer til at stritte i alle mulige retninger og efterhånden imploderer som kommunikationsmiddel. Bare fordi nogle ikke tåler at blive rettet.

At rette dårligt sprog burde retteligt være en national pligt, for det er ikke ligegyldigt, om tingene opfattes som lige gyldige eller ej.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Borende X skrev, 1 time siden:

Katastrofen ligger i, at "man" bare lader – og i mange år har ladet – stå til og accepterer, at alle skriftlige udtryksformer er lige gyldige (i to ord!), og hermed bliver sproget uklart, og hermed går den klare kommunikation, du efterlyser, efterhånden tabt.

Sproget bliver vel kun uklart, hvis viljen ikke befinder sig på begge sider. Og om det skrives lige gyldigt eller ligegyldigt, er vel lige gyldigt, da det forståes. Jeg forstår godt forskellen, men den er ligegyldig.... (hvis du forstår hvad jeg mener......).

Borende X skrev, 1 time siden:

Jeg kan således ikke se, at det skulle være en værdi i sig selv, at sproget kommer til at stritte i alle mulige retninger og efterhånden imploderer som kommunikationsmiddel. Bare fordi nogle ikke tåler at blive rettet. At rette dårligt sprog burde retteligt være en national pligt.

Jeg er enig i at det aldrig skal være en værdi i sig selv, at sproget stritter i retninger, men at gøre det til et problem i sig selv, er jo lige så slemt. At rette dårligt sprog, mener jeg aldrig kan blive en national pligt. Det vil jo kræve at de selvbestaltede politibetjente skulle opdatere sig på sproget konstant. Det gør selv de der er dygtige til sproget ikke. Det viser mange af diskussionerne herinde jo tydeligt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
aaisha skrev, for 14 timer siden:

jeg er medlem af den gruppe du peger fingre ad 

tvr skrev, for 14 timer siden:

Når nogen af os så ikke er specielt gode til det, kan man jo også gøre nar af os.

Jeg undskylder hvis mit indlæg blev opfattet som om, at jeg ville pege fingre eller gøre nar af nogen, det var på ingen måde min hensigt, og jeg skal være den første til at indrømme, at jeg selv er en klovn til at stave og sætte kommaer, osv.
- Beklager hvis det kunne opfattes som et "angreb", sorry - det var på ingen måde formålet med mit indlæg.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...