MickeyM 1156 Skrevet 16. Oktober, 2019 (edited) Ikke kun herinde, men generelt, så har jeg i de senere år oplevet, at der er et massivt angreb på hvad, der er et af de helt afgørende (og et af de smukkeste) elementer ved det danske sprog, nemlig: De sammensatte ord... De sammensatte ord bliver i disse tider slagtet for øjnene af os! - Gode danske sammensatte ord bliver op splittet (Get my point?) med et hurtigt tryk, på hvad der dengang, da jeg var knægt hed mellemrumstasten, og hvad der om få år, hvis vi ikke starter revolten nu, sørgeligt kommer til at blive betegnet som mellemrums tasten. Jeg siger STOP! - Jeg siger hertil og ikke længere! Ikke flere mellemrum! Der går ikke en dag, hvor jeg ikke oplever, at folk hovedløst, og uden større omtanke, iværksætter det ene voldsomme mellemrumsattentat efter det andet - og altid, rettet direkte mod hjertet af mit modersmål. Derfor dette opråb til det danske folk: LAD OS STÅ SAMMEN, VENNER! LAD OS FORSVARE DE SAMMENSATTE ORD, SAMMEN! Vi kan sagtens se gennem fingre med komma- og stavefejl - vi kan sagtens ignorere et lille begyndelsesbogstav efter et punktum - dansken kan modstå mange ting uden at vi mister os selv, vi er rummelige mennesker, selvfølgelig er vi det, vi er rummelige og rimelige mennesker! - Men vi vil ikke finde os i, at dårlige stavekontroller, som for det meste, er programmeret af mennesker, som tror at dansk er en by i Polen, de har no clue - vi vil ikke finde os i, at det danske sprog skal være underlagt store multinationale selskaber, som bare skærer alle over én kam. Nej, venner, tiden er kommet til at vi fighter back, tiden er kommet til at vi trækker vores hoved op af mellemrumssuppen - tiden er kommet til at vi kigger hinanden i øjnene og spørger: "Vi er danske, er vi ikke?" Og svaret er et stort rungende: JO, VI ER DANSKE! - Og kære venner, så spørger I nok: "Men hvordan? - Hvordan skal vi komme tilbage på sporet?" Og svaret er simpelt, det er super simpelt - Ja, det er nok verdenshistoriens mest simple løsning, der vil redde et folkefærd... Svaret er: Hvis du er i tvivl om, om du skal skrive det du vil skrive i ét eller to ord, så skriv det ALTID i ét! - Faktisk, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er i tvivl om, at det du vil skrive skal skrives i ét eller to ord, så skriv det ALTID i ét! FUCK MELLEMRUMMET! LAD OS TAGE DET DANSKE SPROG TILBAGE! - Min ven, du vil vel trods alt gerne vide, når du nu en dag er på safari i Afrika, og skal ned til floden for at fylde din vanddunk, om du skal tage dig i agt for: En halvfarlig krokodille Eller En halv farlig krokodille Ville du ikke? Redigeret 16. Oktober, 2019 af MickeyM 8 3 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
DK fyr 34 4439 Skrevet 16. Oktober, 2019 You're good. Love it F*** det er godt skrevet !! 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Frække Tanja 3637 Skrevet 16. Oktober, 2019 Ja dette har jeg os bemærket Men jeg ville nok tage mig mest i agt for en helfarlig krokodille Tak for et dejligt indlæg Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
MickeyM 1156 Skrevet 16. Oktober, 2019 En helfarlig krokodille, er nok lidt mere farlig en en hel farlig krokodille, tænker jeg... Så jeg tror at du har ret. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AalborgLook 5193 Skrevet 16. Oktober, 2019 @MickeyM du trænger vist til en ordentlig omgang fisse. 1 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Listige Svend 234 Skrevet 16. Oktober, 2019 AalborgLook skrev, for 50 minutter siden: @MickeyM du trænger vist til en ordentlig omgang fisse. nej, han trænger til ordentlig omgang søndagmorgenefterenlangdiskoteksaftenmedøredøbendetecnorytmerstømmermandsmenhunfulgtemedhjemallIgevelsFISSE 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Listige Svend 234 Skrevet 16. Oktober, 2019 Ps: Og en kop morgen kaffe med wiener kringle 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
People Pleaseren 876 Skrevet 17. Oktober, 2019 Idag burde det ikke være svært at finde udaf. Folk er fordumme. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Århusman 116 Skrevet 17. Oktober, 2019 (edited) Du er bestemt ikke alene...men det bliver en svær kamp. Reglen nu om stunder er jo, at det er totalt uacceptabelt at rette på nogen. https://www.facebook.com/ordmellemrum Redigeret 17. Oktober, 2019 af Århusman 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25049 Skrevet 17. Oktober, 2019 MickeyM skrev, for 8 timer siden: Ikke kun herinde, men generelt, så har jeg i de senere år oplevet, at der er et massivt angreb på hvad, der er et af de helt afgørende (og et af de smukkeste) elementer ved det danske sprog, nemlig: De sammensatte ord... Jeg er helt enig. Det værste er, at ordene ved uretmæssig deling kan skifte betydning. Der er immervæk forskel både på "efter middag" og "eftermiddag" samt "grov smed" og "grovsmed". Det er endnu et udtryk for den engelske syge, hvor man meget nødigt skriver ord sammen, og dermed er kampen desværre også allerede tabt. 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Ratata 2876 Skrevet 17. Oktober, 2019 Jegbrydermigikkeomsammensatteord.... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
anon 889 Skrevet 17. Oktober, 2019 MickeyM skrev, for 8 timer siden: Nej, venner, tiden er kommet til at vi fighter back, Nemlig. Vi skal fighte back, for at bevare det danske sprog. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 17. Oktober, 2019 anon skrev, for 2 minutter siden: Nemlig. Vi skal fighte back, for at bevare det danske sprog. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 17. Oktober, 2019 Listige Svend skrev, for 7 timer siden: Ps: Og en kop morgen kaffe med wiener kringle Eller en op morgenkaffe med wienerkringle?? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
underdog40 6868 Skrevet 17. Oktober, 2019 Nuvel. Vores fritid skal vel bruges på et eller andet Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Taurus 57 Skrevet 17. Oktober, 2019 Et andet stort problem er, at ordet "lægge" er ved at udgå af det danske sprog. Selv journalister bruger fejlagtigt "ligge" i stedet. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nye tider 7294 Skrevet 17. Oktober, 2019 Taurus skrev, for 1 time siden: Et andet stort problem er, at ordet "lægge" er ved at udgå af det danske sprog. Selv journalister bruger fejlagtigt "ligge" i stedet. - ja, - der var også ham den dovne. Han lagde i sengen hele dagen, og så stod han op og lå i kakkelovnen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Visti-Vistisen 1900 Skrevet 17. Oktober, 2019 Frække Tanja skrev, for 12 timer siden: Ja dette har jeg os bemærket Men jeg ville nok tage mig mest i agt for en helfarlig krokodille Tak for et dejligt indlæg Har du så også bemærket det med dem, som ikke kan kende forskel på os (pronomen) og også (adverbium)? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Frække Tanja 3637 Skrevet 17. Oktober, 2019 Visti-Vistisen skrev, for 11 minutter siden: Har du så også bemærket det med dem, som ikke kan kende forskel på os (pronomen) og også (adverbium)? Jeg er udmærket klar over det burde være "Det har jeg også bemærket" glad nu? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8100 Skrevet 17. Oktober, 2019 Og dem der tror at det hedder "en kilomet" ;) 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Visti-Vistisen 1900 Skrevet 17. Oktober, 2019 Frække Tanja skrev, for 4 minutter siden: Jeg er udmærket klar over det burde være "Det har jeg også bemærket" glad nu? Jeg skal til at pudse vinduer. Det har du jo ikke tilbudt at gøre for mig. Så nej, jeg er ikke glad. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Landsbytossen Skrevet 17. Oktober, 2019 Jeg føler mig krænket! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Oldtimer 4626 Skrevet 17. Oktober, 2019 Hvad med "hans" og "sin"? Naboen kom hjem og kyssede hans kone....så røg det gode naboskab. Den er iøvrigt lokalt baseret. Mest udbredt i Jylland, hvor de også lægger fingrene i fryseren, når de er kolde "Jeg fryser mine fingre"; sjællændere fryser om fingrene. Og sådan er der såmeget vi kan bruge vore overudviklede hjerne på. Venligst OT (der er lidt af en lingvistisk nørd) Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Frække Tanja 3637 Skrevet 17. Oktober, 2019 Visti-Vistisen skrev, for 32 minutter siden: Jeg skal til at pudse vinduer. Det har du jo ikke tilbudt at gøre for mig. Så nej, jeg er ikke glad. Så affinder jeg mig med du er utilfreds 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Onkel Reje Skrevet 17. Oktober, 2019 MickeyM skrev, for 14 timer siden: En halv farlig krokodille Er den velgennemstegt / ordentligt tilberedt, behøver en halv, farlig krokodille, ikke være farlig, er den ikke under alle omstændigheder død? Når bærgeret flyder over, er løsningen måske at anskaffe et større bæger. -Frederik Kirkegaard Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg