Hop til indhold
MickeyM

Når bægeret flyder over...

Recommended Posts

Ikke kun herinde, men generelt, så har jeg i de senere år oplevet, at der er et massivt angreb på hvad, der er et af de helt afgørende (og et af de smukkeste) elementer ved det danske sprog, nemlig: De sammensatte ord...

De sammensatte ord bliver i disse tider slagtet for øjnene af os! - Gode danske sammensatte ord bliver op splittet (Get my point?) med et hurtigt tryk, på hvad der dengang, da jeg var knægt hed mellemrumstasten, og hvad der om få år, hvis vi ikke starter revolten nu, sørgeligt kommer til at blive betegnet som mellemrums tasten.

Jeg siger STOP! - Jeg siger hertil og ikke længere! Ikke flere mellemrum!

Der går ikke en dag, hvor jeg ikke oplever, at folk hovedløst, og uden større omtanke, iværksætter det ene voldsomme mellemrumsattentat efter det andet - og altid, rettet direkte mod hjertet af mit modersmål.

Derfor dette opråb til det danske folk:

LAD OS STÅ SAMMEN, VENNER! LAD OS FORSVARE DE SAMMENSATTE ORD, SAMMEN! 

Vi kan sagtens se gennem fingre med komma- og stavefejl - vi kan sagtens ignorere et lille begyndelsesbogstav efter et punktum - dansken kan modstå mange ting uden at vi mister os selv, vi er rummelige mennesker, selvfølgelig er vi det, vi er rummelige og rimelige mennesker! - Men vi vil ikke finde os i, at dårlige stavekontroller, som for det meste, er programmeret af mennesker, som tror at dansk er en by i Polen, de har no clue - vi vil ikke finde os i, at det danske sprog skal være underlagt store multinationale selskaber, som bare skærer alle over én kam.   

Nej, venner, tiden er kommet til at vi fighter back, tiden er kommet til at vi trækker vores hoved op af mellemrumssuppen - tiden er kommet til at vi kigger hinanden i øjnene og spørger: "Vi er danske, er vi ikke?"

Og svaret er et stort rungende: JO, VI ER DANSKE!

- Og kære venner, så spørger I nok: "Men hvordan? - Hvordan skal vi komme tilbage på sporet?"
Og svaret er simpelt, det er super simpelt - Ja, det er nok verdenshistoriens mest simple løsning, der vil redde et folkefærd...

Svaret er: Hvis du er i tvivl om, om du skal skrive det du vil skrive i ét eller to ord, så skriv det ALTID i ét! - Faktisk, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er i tvivl om, at det du vil skrive skal skrives i ét eller to ord, så skriv det ALTID i ét!

FUCK MELLEMRUMMET! LAD OS TAGE DET DANSKE SPROG TILBAGE!

- Min ven, du vil vel trods alt gerne vide, når du nu en dag er på safari i Afrika, og skal 
ned til floden for at fylde din vanddunk, om du skal tage dig i agt for:     

En halvfarlig krokodille
   Eller
En halv farlig krokodille

Ville du ikke?   

Redigeret af MickeyM

Del dette indlæg

Link til indlæg
AalborgLook skrev, for 50 minutter siden:

@MickeyM du trænger vist til en ordentlig omgang fisse. 

nej, han trænger til ordentlig omgang søndagmorgenefterenlangdiskoteksaftenmedøredøbendetecnorytmerstømmermandsmenhunfulgtemedhjemallIgevelsFISSE

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, for 8 timer siden:

Ikke kun herinde, men generelt, så har jeg i de senere år oplevet, at der er et massivt angreb på hvad, der er et af de helt afgørende (og et af de smukkeste) elementer ved det danske sprog, nemlig: De sammensatte ord...

Jeg er helt enig.

Det værste er, at ordene ved uretmæssig deling kan skifte betydning. Der er immervæk forskel både på "efter middag" og "eftermiddag" samt "grov smed" og "grovsmed".

Det er endnu et udtryk for den engelske syge, hvor man meget nødigt skriver ord sammen, og dermed er kampen desværre også allerede tabt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, for 8 timer siden:

Nej, venner, tiden er kommet til at vi fighter back,

Nemlig. Vi skal fighte back, for at bevare det danske sprog. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
anon skrev, for 2 minutter siden:

Nemlig. Vi skal fighte back, for at bevare det danske sprog. 

:lol::lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Listige Svend skrev, for 7 timer siden:

Ps:

Og en kop morgen kaffe med wiener kringle ;)

Eller en op morgenkaffe med wienerkringle?? ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Et andet stort problem er, at ordet "lægge" er ved at udgå af det danske sprog. Selv journalister bruger fejlagtigt "ligge" i stedet. :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Taurus skrev, for 1 time siden:

Et andet stort problem er, at ordet "lægge" er ved at udgå af det danske sprog. Selv journalister bruger fejlagtigt "ligge" i stedet. :(

- ja, - der var også ham den dovne.

Han lagde i sengen hele dagen, og så stod han op og lå i kakkelovnen 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Frække Tanja skrev, for 12 timer siden:

Ja dette har jeg os bemærket ;)

Men jeg ville nok tage mig mest i agt for en helfarlig krokodille :lol:

Tak for et dejligt indlæg <3

Har du så også bemærket det med dem, som ikke kan kende forskel på os (pronomen) og også (adverbium)? :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Visti-Vistisen skrev, for 11 minutter siden:

Har du så også bemærket det med dem, som ikke kan kende forskel på os (pronomen) og også (adverbium)? :rolleyes:

Jeg er udmærket klar over det burde være "Det har jeg også bemærket" ;) glad nu? :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Frække Tanja skrev, for 4 minutter siden:

Jeg er udmærket klar over det burde være "Det har jeg også bemærket" ;) glad nu? :P

Jeg skal til at pudse vinduer. Det har du jo ikke tilbudt at gøre for mig. Så nej, jeg er ikke glad. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvad med "hans" og "sin"?

Naboen kom hjem og kyssede hans kone....så røg det gode naboskab.

Den er iøvrigt lokalt baseret. Mest udbredt i Jylland, hvor de også lægger fingrene i fryseren, når de er kolde "Jeg fryser mine fingre"; sjællændere fryser om fingrene.

Og sådan er der såmeget vi kan bruge vore overudviklede hjerne på.

Venligst OT (der er lidt af en lingvistisk nørd)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Visti-Vistisen skrev, for 32 minutter siden:

Jeg skal til at pudse vinduer. Det har du jo ikke tilbudt at gøre for mig. Så nej, jeg er ikke glad. :P

Så affinder jeg mig med du er utilfreds :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Onkel Reje
MickeyM skrev, for 14 timer siden:

En halv farlig krokodille

Er den velgennemstegt / ordentligt tilberedt, behøver en halv, farlig krokodille, ikke være farlig, er den ikke under alle omstændigheder død?

Når bærgeret flyder over, er løsningen måske at anskaffe et større bæger. -Frederik Kirkegaard

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...