Hop til indhold
Guest Trinetease

Kaffe :-)

Recommended Posts

I kan også købe en model til 140000 kr :)

Victoria Arduino Venus Century Espresso 

Verdens dyreste espressomaskine er selvfølgelig italiensk, men prisen kommer alligevel bagpå de fleste. $ 20.000 (eller 140.000 dkr.) må man af med, hvis man vil lave verdensklasse kaffe hver eneste morgen! Til gengæld er det måske også verdens smukkeste espressomaskine? Bedøm selv!

FET_Køkkengadgtes_8

http://www.liebhaverboligen.dk/mode/2017/02/27/10-af-verdens-dyreste-kokkengadgets/

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

@Trinetease kaffe er ligesom kvinder. Skal nydes, forkæles, behandles med omhu og respekt. ;)Du ved hvad jeg mener. ;)

Den bedste kop kaffe (som så ikke må kaldes for kaffe) jeg kan få. Det er en kop espresso hvor jeg nøje har udvalgt de bønner jeg bedst kan li duften og smagen af. Og når jeg mener smagen, så er det valgt udfra at hos min kaffedame kan jeg gå ind og få lov at smage på bønnerne inden jeg vælger hvilken jeg vil ha. Og det gør jeg ved at jeg får en bønne i munden, tygger den, ladet det ligge i munden lidt, spytter "knaset" ud og smager på det jeg har tilbage i munden. :lol: (klamt........ja :lol: :lol: folk glor ihvertfald..) 

Men jo, kaffe er afhængigheds skabende. 

Jep, abstinenser kan jeg godt få hvis jeg ikke har fået min kop morgenkaffe (som regel en filterkaffe hos min grossist) inden en lille time efter jeg er stået op. Det samme i weekenderne hvor jeg så bare selv har lavet den. 

Det er HELT KLART smagen. Og så derfor jeg vælger bønnerne med omhu til mig selv. Morgenkaffen fra grossisten SKAL være filter kaffe. Alt det der maskinkaffe og med tabs og så den. Det har i min mund en bitter eftersmag. 

Dit sidste spørgsmål har jeg svaret på i startet. Håber det giver mening og du kan bruge det til noget lækkerrøv. :wub:

Redigeret af Varmemester

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Trinetease

@Varmemester Tak :-)

Er kaffe bedst at lære at drikke, når det er stærkt eller mildt? 

Jeg elsker duften helt vildt, men jeg syntes at det smager lidt bittert :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

En lille smule afhængigheds skabende er det. Ligesom god is osv. 

Kaffe bliver bitter hvis der er for mange Robusta bønner i, men især når det bliver lavet med for varmt vand. Vandet må ikke være varmere end 93 grader. Jeg har det gerne omkring 85 grader, så bliver kaffen blød, omend man får lidt mindre smag trukket ud af bønnerne. Så der skal lidt mere i, 10% vil jeg slumpe. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Koffein fungerer i hjernen, ved at gå ind og lægge et låg på trætheds receptorerne. De receptorer ligner lidt en pik, og bliver stive når i er trætte. Normalt lægger vi os til at sove og så kommer der en flok munde og glider ned over trætheds pikkene, og renser dem. Koffein gør det samme, bare på en kunstig måde, i stil med en flesh light.

Hjernen er vant til at mundene kommer fyldte tilbage, og opdager at de ikke gør det. Det er den ikke glad for, og giver sig til at lave flere pikke. 

Nu er der så flere pikke, og derfor skal der nu købes flere flesh lights for at få den samme behagelige følelse i hjernen. Det er derfor at folk som drikker kaffe jævnligt har brug for deres morgen kop for at komme op på normal tilstand. 

Det går også utroligt hurtigt med hjernens tilvænning. Heldigvis opdager hjernen også relativt hurtigt at der ikke bliver hældt flesh lights ind i den. Ca 4 uger efter du holder op med kaffe har hjernen reduceret receptor-pik mængden, ned til normalt antal.

Så mit råd er at bruge kaffe kun en gang i mellem, når du har ekstra brug for lang tids vågenhed.

Koffein tager ca 30 minutter før det virker, så en kombi med en hurtig kop kaffe, og en power nap, er anbefalet af eksperter.

Koffein gør dig ikke mere vågen, men forlænger tiden du kan holde dig vågen. Effekten nogle oplever med at blive mere årvågne, er enten placebo, eller sukkeret.

Håber du kan bruge det til noget. Om ikke andet, så et lille smil. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 4 minutter siden:

Hvis du allerede nu har smagen af at det er bittert. Så er det RIGTIG DUMT at ta en stærk kop kaffe. En af mine lærlinge har jeg i løbet af ca et halvt år lært at drikke kaffe sort. Han sagde nemlig nøjagtig det samme. 

Så vi startede med at komme en del sukker og mælk i. Så går den hen og bliver lidt bitter/sød og blød i smagen fordi der er mælk i. Og lige så langsomt puttede han mindre og mindre sukker og mælk i. Og nu drikker han helt sort kaffe og nyder når jeg har taget en pose nye bønner med til ham. 

Han maler dem så så han bruger dem til stempelkaffe hvor jeg er espresso manden med den helt gamle espresso kedel på komfuret så jeg står og følger med i når det kogende vand bliver trykket op gennem kaffen. Smukt syn. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
Varmemester skrev, for 2 minutter siden:

så jeg står og følger med i når det kogende vand bliver trykket op gennem kaffen.

Følger med? Er det perkulatoren af glas du mener? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 3 minutter siden:

Følger med? Er det perkulatoren af glas du mener? 

Øøøøhhh hedder sådan en kande det??? Jeg har altid kaldt det for en espressokande.. :lol:

Men sådan en her med glaslåg. 

bialetti-moka.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kaffe er nok det eneste hvor jeg må erklære mig for fuldblods junkie. Alle andre afhængigheder enten har jeg sluppet eller vil lettere kunne give slip på. Jeg holdt op med at ryge (hvad der nu kan ryges) for en del år siden, og kan sagtens begrænse min fordrukkenhed, men kaffe! Det må man endelig ikke tage fra mig. Jeg synes faktisk der er kommet hæderlig instant kaffe efterhånden efterhånden, men på en stille og rolig weekenddag kører jeg gerne stempelkande med friskkværnede bønner. Jeg er overhovedet ikke til det der kapsel/pude mareridt. Det virker lidt som forretningsmodellen for farveprintere, hvor man kan købe maskinen billigt, mens prisen for kaffen i fancy indpakning har en ublu kilopris.

Redigeret af Lauersen
Lige et stykke med rapmusik til aftenkaffen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
Varmemester skrev, for 35 minutter siden:

Øøøøhhh hedder sådan en kande det??? Jeg har altid kaldt det for en espressokande.. :lol:

Men sådan en her med glaslåg. 

bialetti-moka.jpg

Jepper, og det skal være den afbillede. Havde en i rustfri stål, men kaffen blev underlig. Nej det er en expresso kande. Det var fordi du sagde du så vandet blive presset op gennem kaffen, at jeg troede det var denne: 

bodum-epebo-inkl-kaffekvaern.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Kære Trine 

Kaffe er kaffe, og ekspresso er ekspresso,  begge dele er vanedannende og ja hovedpine kan komme hvis man drikker meget kaffe i lang tid og så pludselig stopper med at drikke kaffe. 

Min favorit kaffe er irmas den blå, jeg maler selv bønnerne (blå cirkel fra coop er den samme kaffe) brun irma og brun cirkel er også fin, hvis du vil have en kaffe med mindre “syre” og skarphed så peter larsen den grønne rigtig god.

Brug klassisk filter og tragt brug kogekande og gør bønner fugtige med vand fra kogekanden og filtret vådt lad det stå lidt hæld derefter vandet fra kogekanden hæld i tynd stråle så filtret hele tiden er fyldt med vand fra kogekanden. Fyld kogekanden med koldt vand fra vandhanen. 

Du må prøve dig frem med hensyn til smagstyrke selv bruger jeg omkring 5 gram kaffe pr deciliter, jeg drikker omkring 2 liter kaffe om dagen, selv syntes jeg kaffen gør sig bedst uden sukker uden mælk. 

Selvom du godt kan lide duften af kaffen er det ikke sikkert du kan lide kaffe. Selv drak jeg kaffe fra 12/13 års alderen og kunne lide det.

i usa syntes jeg kaffen er svag, der drikker jeg kun ekspresso. I Italien og spanien får jeg et glas koldt vand ved siden af ekspresso/kaffe..

Kommer du til steder hvor vandet har lavt kalkindhold så brug lidt mindre kaffebønner, og kaffebønnerne bør være fintmalt til filter og grovmalt til stempelkande.

instant - frysetørret nescafe og tilsvarende produkter er i min mund udrikkeligt og vederstyggeligt.

min x kone elskede at lave kaffe på grund af duften, men hun var 100% tedrikker hun kunne ikke fordrage kaffesmag. 

Hvis du af “mageligheds grunde” vælger at lave kaffe på en kaffemaskine så er moccamaster the real thing, en moccamaster koster mellem 1500 - 2500 kroner, så gå efter watt effekt jo højere jo bedre (brygger hurtigt) og varmer vandet rigtig godt op. 

Velbekomme “kaffesøster”

Alko

Redigeret af Alkoholikeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
Helsingborgare skrev, for 10 timer siden:

Kaffe är beroendeskapande men gott. 

Ger även mig en abstinens med huvudvärk om jag inte får något på någon dag.

Bästa kaffe är så olika för alla, individuellt.

Svart zoega mycket bra i Sverige det beror på vattenkvalitet 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest M54Årh.

Jeg er passioneret kaffedrikker. Som oftest nyder jeg den klassisk bryggede filterkaffe gerne brygget på en mørkristet bønne - fx Rød Cirkel.

Dog har jeg på det seneste anskaffet mig en Bialetti - en uundværlig espressobrygger i et hvert italiensk hjem. Særligt om morgenen henrykker den mig indtaget som cappuccino.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 56 minutter siden:

Jepper, og det skal være den afbillede. Havde en i rustfri stål, men kaffen blev underlig. Nej det er en expresso kande. Det var fordi du sagde du så vandet blive presset op gennem kaffen, at jeg troede det var denne: 

bodum-epebo-inkl-kaffekvaern.jpg

Aaaahhh ok. Så jeg med.. Og nej det skal være den i støbt alu. Den i rustfast stål. Den giver (som du selv siger) kaffen en mærkelig smag med tiden plus den bliver mærkelig skør i bunddelen når det er på gas man bruger den. 

Men jeg er lige fascineret hver gang jeg laver kaffe på den. At set det komme op a røret i midten. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 2 timer siden:

Som knægt startede jeg med at hælde mælk og sukker i.  Senere droppede jeg sukkeret og så..... ja mælken.   Hvis man synes det er for bittern kan man jo enten starte med at lave den mild eller hælde noget "sirup" i  (den slags der står på alle tankstationer.  Det blev vist introduceret sammen med at indvandrere blev taxa sjufør :)

Det er nok også klogt at starte i det små, altså uden at købe alverdens dyre maskiner. Det kan altid komme hvis man bliver helt pjattet med diverse typer kaffe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lauersen skrev, for 2 timer siden:

Kaffe er nok det eneste hvor jeg må erklære mig for fuldblods junkie. Alle andre afhængigheder enten har jeg sluppet eller vil lettere kunne give slip på. Jeg holdt op med at ryge (hvad der nu kan ryges) for en del år siden, og kan sagtens begrænse min fordrukkenhed, men kaffe! Det må man endelig ikke tage fra mig. Jeg synes faktisk der er kommet hæderlig instant kaffe efterhånden efterhånden, men på en stille og rolig weekenddag kører jeg gerne stempelkande med friskkværnede bønner. Jeg er overhovedet ikke til det der kapsel/pude mareridt. Det virker lidt som forretningsmodellen for farveprintere, hvor man kan købe maskinen billigt, mens prisen for kaffen i fancy indpakning har en ublu kilopris.

Har det præcis som dig. Man kan tage næsten alt væk men ikk kaff. På arb og travl hverdag det det godt blive alm filter og instant. Men når tiden er der er det med kaffemølle/ kværn. Kaffe på robuste bønner. Ej til nybegynder. Min veninde køber kaffe bønner med fra Brasilien når hun er på besøg i dk.  Og gerne fra “ mindre” kaffe farme. Jeg er bestemt kun begynder i de forskellige slags kaffe. Men der er en verden af kaffe at opdages. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Min favorit til den klassiske filterkaffe er bittesmå bønner fra Etiopien. Kaffen bliver mild og blød, men med masser af aroma.  :)

Kaffebønner fra Peru og Mellemamerika er også meget aromatiske og uden bitterhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 22 timer siden:

Jeg drikker ikke Kaffe....

Men jeg har et spørgsmål til EG panelet.

Er Kaffe afhængighed skabende ?

Kan man få Kaffe ‘abstinenser’ - altså hovedpine osv ?

Er der smagen eller effekten af Kaffe som er det tiltrækkende ved at drikke det?

Sidste spørgsmål; Hvad er den bedste Kaffe ? Altså mærke, bryggemetode osv ?

Jeg SKAL have kaffe hver morgen ellers går det helt galt og mit fokus er kun på hvor jeg kan få fat i noget kaffe...

Det er mest smagen men bestemt også effekten. 

Som ny kaffedrikker tror jeg man enten skal fylde det med mælk og sukker eller bare prøve at vænne sig til det... jeg er mest til de mørkristede gode bønner lavet på en god espressomaskine, men mindre kan også gøre det. 

Spørgsmålet er nok om det skal være kvalitet, nemt eller billigt :-)

Håber du kommer godt i gang ;-) 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej @Trinetease, jeg skal til snart til Milano igen, så kan jeg inviterer dig til en virkelig dejlig og godt kop kaffe :D, jeg som har italienske blod og kaffe i min blodårerne er mest kompetente at giver mulighed for at du begynder at elske kaffe;) kender nogle steder i Milano hvor de lever bedste kaffe i verden, og det er til alle smagens, så jeg er altid klar til hjælpe dig, :D, bare siger, din ønsker er mit order :wub:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 16 timer siden:

Jeg kunne godt tænke mig en selfi af dig hvor du drikker kaffe...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kan huske da jeg boede i Colombia, at jeg på et tidspunkt havde en kaffebusk stående i en potte på min altan. Det gav ikke rigtig noget brugbart antal modne bønner, men nogle kønne små hvide blomster. Det er for koldt i Bogota (2600 meters højde) til for alvor at dyrke kaffe. 

Bedste kaffe jeg har fået var på en gård i Risalda, der er vejen fra plante til kop meget kort.

Al det der nymodens noget med latte, moccachino, ice coffee og hvad det ellers hedder, eller det med at tilsætte forskellige smagsstoffer, har intet med traditionel kaffe at gøre.

Redigeret af Visti-Vistisen

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kaffe er en af de mest vidunderlige og nødvendige opfindelser i verdenshistorien. Selvfølgelig skal kaffe drikkes sort, omend en latte med hasselnøddesirup og ren piskefløde er rent slik (bør kun nydes yderst sjældent).. Kaffe er i den grad afhængighedsskabende! Det er også en af de skønneste ting at være afhængig af, så det er lidt okay, selvom mangel på kaffe (hos folk, der som mig drikker det i store mængder), ligesom sukker, forårsager hovedpine i mere eller mindre grad. Kaffe bør aldrig laves instant - det bør heller aldrig laves på en kaffemaskine af formalede bønner! Hvis du ønsker en kaffe, der ikke giver problemer med maven, der ikke smager bittert men som stadig bevarer den fulde aroma, skal du købe en god Java Columbia i hele bønner - du kan sagtens finde den i en Fairtrade version. Når du brygger kaffen, skal du lade vandet i kedlen køle lidt, før du tilsætter den til kaffen. Du investerer i en elektrisk kaffemølle og maler den rette portion bønner til hver enkelt kande kaffe. De malede bønner hælder du i en stempelkande og derefter hælder du det meget varme men dog ej kogende vand over. Til sidst isætter du stemplet og lader kaffen trække ganske kort, før du blidt men bestemt (yes, lidt ligesom sex) presser stemplet i bund (kan godt mærke, at jeg begynder at få et kaffe-induceret fugtproblem her). Og voila - en frisk, aromatisk, højkvalitets kaffe uden det store indhold af bitterstoffer og så endda til en yderst favorabel pris. Det er - næsten - bedre end sex <3

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...