Hop til indhold
Guest Trinetease

Kaffe :-)

Recommended Posts

Guest Trinetease

Jeg drikker ikke Kaffe....

Men jeg har et spørgsmål til EG panelet.

Er Kaffe afhængighed skabende ?

Kan man få Kaffe ‘abstinenser’ - altså hovedpine osv ?

Er der smagen eller effekten af Kaffe som er det tiltrækkende ved at drikke det?

Sidste spørgsmål; Hvad er den bedste Kaffe ? Altså mærke, bryggemetode osv ?

Redigeret af Trinetease
Manglede er spørgsmål

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kaffe har en opkvikkende effekt og ja det kan godt skabe en form for afhængighed.

Jeg selv begyndte først at drikke kaffe da jeg var 20, fordi jeg inden da ikke kunne li’ smagen. Men en skefuld sukker kan gøre underværker ved smagen.

Mine to børn har drukket kaffe siden de var 3-4 år og de er mere afhængig af kaffe i dag end jeg selv er.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Koffeinen i kaffe er lettere afhængighedsskabende, og kan for folk der drikker meget kaffe godt give abstinenseffekter, hvis de stopper brat med at drikke kaffe (på samme måde som med cola).

kaffe er svagt vanddrivende (for hver kop du drikker, tisser man ca 1,10 kop ud) så det er vigtigt at supplere sit daglige væskeindtag med andet. Kaffe kan i store mængder give en løs mave (tynd afføring). Ligeledes kan meget kaffe være med til at give en urolig søvn.

Drikker kun sjældent kaffe selv, men kan godt nyde duften og en enkelt kop i ny og næ (mest som en latte).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest fede

Kaffe er lidt en light version af sex.

Altså sex står og blinker inde i hovedet på mig konstant. Kaffe kan der godt gå en time eller 2 uden jeg tænker på. 

Der er mange mærker special kaffe der tiltrækker mig. Jeg nyder at pusle om en kop kaffe. Altså lave en fantastisk kop kaffe, hvor man kværner bønnerne og laver det som stempelkaffe. Bruger tiden på det. Lidt ala have en kvinde til rådighed, stille pille tøjet af hende, kigge på hvad der kommer frem og ellers nyde hende. Bruge tiden på det

Ja svarer ikke direkte på nogle af dine spørgsmål :rolleyes: men det er hvordan jeg har det med kaffe

Redigeret af fede

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg drikker kaffe fra min espresso maskine og fra kapsler. Jeg kan ikke fordrage ren sort kaffe, men diverse cappucion versioner med mælk smager godt.
Har aldrig oplevet afhængihed eller at jeg ikke kan sove på samme måde som med en RedBull.

Jeg foretrækker Lavezza rød, når jeg laver det på min espresso maskine som larmer så jeg føler mig som en rigtig mand når jeg bruger den.

Men Nespresso kaplser på en kr. 250 maskine smager godt og er måske et godt sted at starte, og så har den hurtigt en kop klar.
En godt cappuccino kaffe  på denne maskine.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Trinetease skrev, for 11 minutter siden:

Er der smagen eller effekten af Kaffe som er det tiltrækkende ved at drikke det?

Ja,  det er afhængighedsskabende. Jeg får hovedpine, hvis jeg ikke drikker kaffe et par dage. Den forsvinder igen.

Det er både smagen og effekten. Jeg elsker effekten - og smagen. Men undlader hellere end at drikke "dårlig" kaffe.

Den bedste efter min mening, får man med espresso, fra en god espresso maskine, der kan levere det rigtige tryk - men kun hvis den er rentgjort ved de rigtige intervaller. Ellers bliver espresso'en bitter. Et rigtig godt alternativ til den, er "Nespresso", der er det næstbedste efter min mening. 

Jeg rejser en del. Og ofte til steder, udenfor almindelig civilisation. Der har jeg en lille kande med selv, og laver kaffe sådan her:

https://www.youtube.com/watch?v=-8-ZyyQy3hU  Det giver en rigtig god kop kaffe, men ikke en rigtig espresso. Mere en Mocha.

Jeg HAAAAADER latte, og mælk i kaffe. Sukker ligeså.De er noget fanden har skabt :)

Mit foretrukne er Lavazza. Både til espressomaskiner, til mocha-kanden og som kapsler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Trinetease

Kan man lave andet end ren kaffe på en Nespresso maskine ?

Jeg VIL lære at drikke kaffe, men hvis det nu ikke går, så er det en dum udgift på sådan en maskine. Så hvis den også fåes med Chokolade kapsler, så er jeg mere ‘på’ mht købet. 

Det er nok mest den opkvikkende effekt og selve duften af kaffe jeg er tiltrukket af, Jeg arbejder om natten på mit alm arbejde, så det kunne være luksus med eb drik som kunne kvikke lidt op :-) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Trinetease skrev, for 4 minutter siden:

Jeg VIL lære at drikke kaffe, men hvis det nu ikke går, så er det en dum udgift på sådan en maskine. Så hvis den også fåes med Chokolade kapsler, så er jeg mere ‘på’ mht købet. 

Det er nok mest den opkvikkende effekt og selve duften af kaffe jeg er tiltrukket af, Jeg arbejder om natten på mit alm arbejde, så det kunne være luksus med eb drik som kunne kvikke lidt op :-) 

Du går ikke galt i byen med en Nespresso maskine. Og ja de fåes både med vaniliesmag, karamel og chokoladesmag.  Men det er stadig kaffe. Du kan også få dem med en mælkeskummer. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest påfuglen

Jeg er nok mest til BKI (kaffen alle kan lide). Jeg syntes det er fuldstændig overdrevet at Starbucks, expresso house etc kan sælge kaffe til 60 kr per kop! 

"Jeg er ikke afhængig af kaffe jeg kan stoppe når jeg vil, men har ikke lyst til at stoppe" :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 19 minutter siden:

Jeg har en lettere brugt moccamaster du ka køb for et blow :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 26 minutter siden:

Jeg arbejder også om natten, og jeg rører ikke kaffe på jobbet, bortset fra helt undtagelsesvis indenfor den første time.

Men jeg starter med at tænde computeren når jeg står op om eftermiddagen, og inden at jeg er taget på job, har jeg drukket 3  kopper dobbelt espresso.

Gør jeg det på jobbet, kan jeg simpelthen ikke sove når jeg går i seng kl 06 morgen.

Som tvr, er jeg absolut ikke til mælk eller andet i min sorte kop kaffe.

Under Hyggesnak har jeg en gammel tråd, om køb af espresso maskiner.

Den var foranlediget af at jeg var blevet så forelsket i mine Nespresso kapsler, at forbruget til mig alene efterhånden var røget op på 6 - 700 kr om måneden.

Det kunne jeg godt have valgt at fortsætte med, men i min økonomi er det relativt betragtet for mange penge hver måned, bare til kaffe.

Nu har jeg købt mig den billigste Siemens Espresso maskine, og har det samme kaffeforbrug for mellem 150 og 200 kr om måneden.

Det er bedre end kaffe på kande, men ikke helt på højde med Nespresso's fremragende kvalitets kaffe.

Det var en simpelt cost benefit betragtning der gjorde det, for mit vedkommende, og  min Espresso maskine er tjent ind på max 2 år.

Dog vil jeg nok ad åre købe en ny Espresso maskine, og acceptere en pris på mellem 6 og 10000 kr.

For nok er min Siemens ok til prisen, men man får hvad man betaler for, og her tror jeg at man bliver mere tilfreds med en maskine i mellem, eller høj prislaget.

Min udleder meget brygvand til brygbakken, og noget grums med, til at leve med, men også et udtryk for at jeg har købt så billig en maskine som jeg har gjort.

Min er også ret langsom, og omstændelig i betjeningen.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 46 minutter siden:

NESCAFÉ DOLCE GUSTO MINI ME KAPSELMASKINE fåes bl.a. med Chocochino og alm. chokolade.
De forskellige Kapsler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tzatiki
Trinetease skrev, for 1 time siden:

Vil du med på kaffedate da? :wub:

Jeg drikker selv en del kaffe, men oplever det nu ikke som fysisk afhængigheds-skabende. Jeg har nogle gange rejst over flere uger til 'varme lande', hvor jeg stort set ikke har drukket kaffe.

Jeg kan godt lide smagen - og nyder bare den varme drik. Jeg kan så i øvrigt ikke fordrage te.

Jeg bruger både kaffekapsler og drikker Merrild filterkaffe. Jeg bruger det ikke som noget opkvikkende.

Som nystartet kaffedrikker er det måske lettest at gå igang med kaffekapsler i den milde variant, søde kaffen og tilsætte mælk - hvis det ikke allerede er en del af kapslen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 1 time siden:

Nej, jeg er ikke afhængig af kaffe. Stundom foretrækker jeg da en håndbajer, hvis det endelig skal være.

Men det er rart, når konen en årle morgenstund har brygget kaffe, inden hun skal på arbejde og siger, at "der er kaffe på kanden", inden låseklikket angiver, at hun er på vej ud.

Så kan jeg sidde med kaffe i den ene hånd samt det sidste EG-nyt i den anden, inden jeg drager til mit eget embede. Af kaffe nyder jeg helst Irmas den brune. Sikken en liflig duft og smag ........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 50 minutter siden:

Som tvr, er jeg absolut ikke til mælk eller andet i min sorte kop kaffe.

Nej da, hvorfor ødelægge fornøjelsen/oplevelsen af den ægte vare?

Det er som englænderne: De laver den gode vare med (kaffe og) te, hvorefter de ødelægger hele lortet med mælk. Fy for Satan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 2 timer siden:

https://www.foetex.dk/elektronik/kaffe--og-espressomaskiner/kapsel-kaffemaskiner/dolce-gusto-mini-me-sammenpak-inkl-2-pakker-kaffe/p/100501282

Denne her fåes ofte på tilbud til 199 i Føtex. En æske med 8-12 kapsler ligger mellem 40 og 50 kroner alt efter hvor man køber dem. Der er over 30 varianter lige fra alm kaffe til kakao, og alt der imellem. Super fin hvis man selv kun drikker en kop i ny og næ, eller skal lave noget til ens gæster.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er mest til kaffe fra kaffemaskine. Kapselmaskiner synes jeg er for dyre. Mht. Filterkaffe, så kan jeg ikke rigtigt smage forskel på mærkerne. Så jeg køber bare Rema 1000s egen kaffe, der koster beskedne 14 kr. For 400 gram. 

Instant kaffe drikker jeg også ind i mellem. Her har jeg også en koffeinfri, så kan jeg også drikke kaffe om aftenen uden at det går ud over nattesøvnen.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kaffe kan jeg ikke leve foruden. Drikker kaffe om morgen inden jeg tager på job. På jobbet, afholder mange møder, hvor det er en del af mødet. Rejser meget til filialerne hvor kaffe også er både til besøget, under arbejdet og møderne. Drikker een sidste kop kaffe lige inden jeg børster tænderne og går i seng. 

Med hensyn til typen, kan jeg faktisk drikke alt. Filter, kapsel, pulver og diverse varianter på cafeer. 

Hjemme og på mit daglige kontor, kun filterkaffe 103 fra Merrild. Og kan sagtens smage forskel på de forskellige mærker. Specielt i udlandet, smager filterkaffe ret meget anderledes end herhjemme i dk. Har et monster af en expressomaskine til rigtig mange penge. Den benyttes af min kone og til gæster. Ellers foretrækker jeg MoccaMaster til filterkaffe. På alle filialkontorerne rundt i Europa, står der naturligvis en MoccaMaster. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 6 timer siden:

Ja, der er afhængighedsskabende. 

Ja, man kan få hovedpine...- men så skal man satme også være vant til meget kaffe. 

Når du har lært det, tager jeg gerne en kop sammen med dig...- og en hyggetime lige derefter :wub:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Har aldrig fattet, hvorfor folk er så vilde med kaffe. Kan da godt drikke en kop en gang i mellem. Men synes ikke det smager specielt godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Val Venis skrev, for 2 timer siden:

Instant kaffe drikker jeg også ind i mellem.

INSTANT KAFFE????? Det burde slet ikke gå under betegnelsen kaffe.....

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...