Hop til indhold
Muggi

Klamydia vil snart være fortid.

Recommended Posts

Muggi skrev, 1 time siden:

Hmmm fremskridt inden for sundhed, snart vil Klamydia måske være fortid.

http://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-08-13-dansk-vaccine-mod-klamydia-virker-pa-mennesker

Rolig nu, det er det første skridt af en meget lang rejse inden der er tale om et produkt der kan købes. Det er endnu ikke vist at det rent faktisk kan forhindre at man bliver smittet. Men det er da et første lovende skridt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

I TV2 oplystes det, at der vil gå mindst fem år, før det kommer på markedet. Jeg fik indtryk af, at det var en forebyggende vaccine, da den britiske forsøgsgruppe udviklede antistoffer.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 3 minutter siden:

I TV2 oplystes det, at der vil gå mindst fem år, før det kommer på markedet. Jeg fik indtryk af, at det var en forebyggende vaccine, da den britiske forsøgsgruppe udviklede antistoffer.

Det er helt korrekt, jeg kunne dog forestille mig at den kunne bruges også af personer efter at de er blevet behandlet for klamydia, for at forhindre at de bliver smittet igen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er uden tvivl en god nyhed, om end jeg hellere havde foretrukket en vaccine mod HIV,  da det kunne være skønt, at komme af med et af de absolut største risici som er forbundet med ubeskyttet sex. 

Dog sker det næppe inden for vores levetid, antager jeg.

Klamydia kan trods alt fikses med to tabletter til en beskeden værdi af omkring 30 kr., såfremt den bliver opdaget af den smittede i rette tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Ungersvend1210 skrev, for 25 minutter siden:

Det er uden tvivl en god nyhed, om end jeg hellere havde foretrukket en vaccine mod HIV,  da det kunne være skønt, at komme af med et af de absolut største risici som er forbundet med ubeskyttet sex. 

Dog sker det næppe inden for vores levetid, antager jeg.

Klamydia kan trods alt fikses med to tabletter til en beskeden værdi af omkring 30 kr., såfremt den bliver opdaget af den smittede i rette tid.

Som jeg har forstået det, er risikoen for at få HIV nu ret lille, omend smitten kan være alvorlig nok. Der er derimod efter det i TV2 oplyste årligt 30.000 nye klamydiatilfælde, så her vil en indsats virkelig kunne bære frugt.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Med tanken på de dertilhørende livsvarige konsekvenser for ens fysiske og psykiske helbred, er jeg en anelse varsom med at dyrke ubeskyttet sex på trods af den meget lave risiko. 

Min læge forholdt sig også afslappet til spørgsmålet om HIV under henvisning til at størstedelen af de negative følgevirkninger kan holdes nede med medicin. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er da en god nyhed.  Man har været i gang i 15 år, så mon ikke man er tæt på målet nu. 

Nu er det så ikke verdens undergang at blive smittet med klamydia, hvis det opdages.  Det største problem med klamydia er jo reelt den enorme udbredelse, samt at mange ikke bliver testet, fordi det ikke mærker nogen symptomer. Det er  bekymrende at tallet stiger. 

Ser man på udbredelsen på verdensplan taler vi et gigantisk tal, så....der er bestemt dels et behov for denne vaccine og bestemt store indtægtsmuligheder, hvilket jo nok forklarer hvorfor man i det hele taget gik i gang for 15 år siden. 

Spørgsmålet er så, om man i bette Danmark bare vil vente på den vaccine og nøjedes med som nu, at oplyse befolkningen omkring brug kondom, bliv testet osv.  På et tidspunkt vil antallet jo nå en størrelse, hvor man er nødt til at fortage en slags tvangstest af de aldersgrupper der er hårdest ramt.  

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der er vidst også en vaccine mod gonoré på vej - dog er udsigten 10 år. Det er en fin retning at arbejde med vacciner mod både de slemme og de knap så slemme sygdomme. 

Måske fremtiden er lidt lysere alligevel.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...