Hop til indhold
Rejsenetværk

Realkredit med negativ rente

Recommended Posts

Vi har haft nogle interessante tråde om økonomi, og der er altid nogle med rigtig meget forstand på det, som byder ind med gode indlæg.

Medierne flyder over med artikler om indlåns overskud på over 900 millarder kr, som bankerne betaler for at have stående i nationalbanken, og som mister 3 milliarder kr 
i værdi om året med inflationen.

Nu kan man så få realkreditlån med negativ rente, 10 årige, vistnok også længerevarende lån.

Det lyder jo forjættende, men er det selvfølgelig ikke nødvendigvis, alt efter kursen på lånet, stiftelses udgifter og løbende bidrag, og derfor skal jeg ikke nyde noget,
når nu jeg godt kan undvære.

Nu kan du få et 10-årigt boliglån med negativ rente
PRIVATØKONOMI - 05.08.2019 KL. 10:58
Historieskrivningen på det danske realkreditmarked fortsætter.
https://jyllands-posten.dk/#ia11532960;finans 

Eftersom pant i fast ejendom er den bedste forsikring for långiver, hvorfor er der så ikke et marked for kredit og forbrugslån til en rente, der er i bund,
til solide lånere med max kreditværdighed?

Typisk er disse lån og kreditter uden sikkerhed, men til høje renter.

Men kunne der i princippet ikke lånes flere penge ud til minimale renter, i det nuværende rentemiljø med negative indlåns renter, men uden bidrag, stiftelses gebyrer, og 
løbende udgifter ud over renter.

Altså til de rette låntagere, det er ikke kviklåns segmentet jeg taler om.

Er det her udgiften til at stifte et pant i fast ejendom?

Pantebreve i fast ejendom og andelsboliger
1,45 % af pantsikret beløb (oprundet til nærmeste hundrede) + 1.640 kr.

Forhøjelser koster 1,45 % af forskelsbeløbet (oprundet til nærmeste hundrede) + 1.640 kr.

Dokumenttypen Anden Hæftelse koster 1,45 % af det pantsikrede beløb pr. enhed + 1 x 1.640 kr.
http://www.tinglysningsretten.dk/hvad/afgifter/Pages/default.aspx

I princippet kunne en billig kassekredit jo oprettes på den måde - måske :huh:

Er der andre billigere måder, at opnå pant/sikkerhed for långiver, end tinglysning?

Jeg håber på bidrag fra de mere forstandige læsere.

Venlig hilsen
Rejsenetværk 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Grunden til de negative renter på danske realkreditobligationer er at risikoen for lånene samlet set er vurderet til lav - næsten på niveau med statsobligationer. Som individuel låntager må du nøjes med en anden mindre favorabel risikovurdering, næsten uanset hvor meget du så er ved muffen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...