Hop til indhold
Guest stump

Tidligere kriminelle skriver prostitution og narkohandel på

Recommended Posts

Guest stump

Der er åbenbart altid håb, hvis man vil starte på en frisk :-D

Fandt denne artikel, hvor du her ser et kort uddrag:

En broget fortid giver tidligere kriminelle og prostituerede kvalifikationer på lige vilkår med anden erhvervserfaring, mener arbejdsgivere og job-agenter, der til daglig hjælper socialt udsatte med at skifte erhverv

Både tidligere kriminelle og prostituerede har kvalifikationer med i bagagen, som de kan bruge til at komme ind på arbejdsmarkedet, mener Jakob Rønberg, der er frivillig job-agent for prostituerede i projektet New Lives, som blandt andet samarbejder med Servicestyrelsen og Center Mod Menneskehandel.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/485119:Danmark--Tidligere-kriminelle-skriver-prostitution-og-narkohandel-paa-cv-et?rss

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er åbenbart altid håb, hvis man vil starte på en frisk :-D

Fandt denne artikel, hvor du her ser et kort uddrag:

En broget fortid giver tidligere kriminelle og prostituerede kvalifikationer på lige vilkår med anden erhvervserfaring, mener arbejdsgivere og job-agenter, der til daglig hjælper socialt udsatte med at skifte erhverv

Både tidligere kriminelle og prostituerede har kvalifikationer med i bagagen, som de kan bruge til at komme ind på arbejdsmarkedet, mener Jakob Rønberg, der er frivillig job-agent for prostituerede i projektet New Lives, som blandt andet samarbejder med Servicestyrelsen og Center Mod Menneskehandel.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/485119:Danmark--Tidligere-kriminelle-skriver-prostitution-og-narkohandel-paa-cv-et?rss

Mon fartbøder med billede vil hjælpe mig ;) :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og igen, så tror man kun der findes den ene form for prostitution - altså narkoprostituerede. Øv!

Den her offerrolle, at vi er "socialt udsatte". Sådan er det bare ikke for os alle.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er dog en helt igennem forfærdelig fordomsfuld artikel.

Kriminelle og Prostituerede bliver slået i hartkorn, og journalisten har inddirekte sat lighedstegn mellem narkosmuglere og prostituerede.

Hvad fanden i ...... er det for noget vrøvl. En Kriminel er dømt for et eller andet ulovligt - det er en prostitueret ikke. En arbejdsgiver vil foretrække medarbejder, som man kan stole på. Og langt størstedelen af prostituerede er vant til at levere en ærlig ydelse til kunden - de fleste kriminelle er netop ikke af den ærlige slags og ikke til at stole på.

En tidligere prostitueret ville ganske rigtigt i de fleste tilfælde være god til at snakke med mennesker, og måske endda dygtig til at påvirke mænd (hvis der er tale om en kvinde). Dette kunne være meget effektivt i et salgsjob hvor købersiden er mandsdomineret.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er dog en helt igennem forfærdelig fordomsfuld artikel.

Kriminelle og Prostituerede bliver slået i hartkorn, og journalisten har inddirekte sat lighedstegn mellem narkosmuglere og prostituerede.

Hvad fanden i ...... er det for noget vrøvl. En Kriminel er dømt for et eller andet ulovligt - det er en prostitueret ikke. En arbejdsgiver vil foretrække medarbejder, som man kan stole på. Og langt størstedelen af prostituerede er vant til at levere en ærlig ydelse til kunden - de fleste kriminelle er netop ikke af den ærlige slags og ikke til at stole på.

En tidligere prostitueret ville ganske rigtigt i de fleste tilfælde være god til at snakke med mennesker, og måske endda dygtig til at påvirke mænd (hvis der er tale om en kvinde). Dette kunne være meget effektivt i et salgsjob hvor købersiden er mandsdomineret.

Bortset fra i overskriften (og det er slemt nok) læser jeg ikke noget, der bekræfter dit udsagn omkring lighedstegnene.

Tværtimod mener jeg, at artiklen beskriver 2 i erhvervslivet og generelt stigmatiserede grupper, som har svært ved at finde jobs.

At begge grupper har noget i bagagen, som andre ikke har, synes jeg egentlig at Jakob Rønberg sobert og uden fordomme gør rede for.

At ingen nok i en ansøgning burde skrive, at "jeg har erfaring i at omgå razzier af enhver art" og "på Eroduide skriver mine kunder, at jeg sutter som en drøm", kan alle vist blive enige om, men det ændrer ikke på det, at begge gruppers evner kan udnyttes på legal vis i mange virksomheder.

Jeg advokerer ikke for, at man skal ansætte drabsmænd og narkogangstere i rådgivende roller i diverse institutioner, men tror virkeligt, at en pige, der har været hele møllen igennem for at skaffe penge til idiotforbrug, kropsudsmykninger og lignende og virkelig har lidt skade af turen, kan være en udmærket rådgiver for de unge piger, som er på vej til at falde i den samme grøft.

Prøv fordomsfrit at kigge på mandens synspunkter og ideer!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

Og igen, så tror man kun der findes den ene form for prostitution - altså narkoprostituerede. Øv!

Den her offerrolle, at vi er "socialt udsatte". Sådan er det bare ikke for os alle.

Hvor mange procent, tror du så er ofre, Stinna? Giv et bud?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvor mange procent, tror du så er ofre, Stinna? Giv et bud?

Det hverken kan eller vil jeg give et bud på.

For mig, ville det være fuldstændig ude i hampen, at give et bud på noget, som jeg ikke har belæg for at skyde af :)

Jeg medgiver, at der desværre er nogle piger, som vitterligt er socialt udsatte. Hvornår er man så socialt udsat? Ja, det er jo subjektivt, for de fleste mennesker. Men selvklart, skal man hjælpe dem der er socialt udsatte, så godt man, som samfund, overhovedet kan.

Problemet her er bare, at man næppe får noget ud af at gå direkte til pigen, da hun (både i tanke og handling) er styret af en bagmand/kvinde.

I øvrigt er jeg enig i, at artiklen bringer gode synspunkter på bordet, så som, at man faktisk prøver at give mennesker en ny chance og vende det negative til noget konstruktivt og positivt. Sådan et menneskesyn har jeg selv og det har avlet mange fantastiske ting og oplevelser.

Men jeg synes, at både rubrik og underrubrik, er dybt fordømmende og sidestiller mig (og andre piger) med kriminelle. Og så længe vi betaler vores moms og skat, så vil jeg på ingen måde finde mig i, at blive sidestillet med en kriminel eller for den sags skyld, blive set på, som en sølle stakkel.

Når det så er sagt, så ved jeg godt, at jeg ikke på nogen måde kan ændre på det billede, der vises af os piger (og mænd) der er i den her branche. Det har jeg lært at leve med. Vi skal allesammen være nogle sølle stakler, ellers passer vi ikke ind i de kasser, som folk (der aldrig har stiftet bekendtskab med branchen) har puttet os i, i deres egen bevidsthed.

Men det viser og beviser jo desværre tydeligt, den stigmatisering der er, når man ser på vores samfund og det synes jeg sgu er en skam.

Så fik jeg lige lettet mit hjerte - og skrevet en hel fristil :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Total fordummende overskrift til en artikel: "Tidligere kriminelle skriver prostitution og narkohandel på cv’et"

Skriver bankrøveren prostitution og narkohandel på deres cv?

Eller skal den tolkes således at prostituerede er kriminelle?

Journalister har nogle gange en kortslutning eller to i hjernen, når de skal lave overskrifter.

Og det er faktisk en skam, idet artiklen faktisk handler om at der er nogle mennesker der prøver at hjælpe nogle andre, uanset deres baggrund. Meget prisværdigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Denne artikels overskrift understreger egentlig bare dét, som jeg har nævnt tidligere. At prostituerede af mange opfattes som nogle af de laveste i samfundshierakiet på linie med kriminelle individer. At man er et uærligt menneske. At prostitution er et sidespor... En glidebane på linie med et stofmisbrug eller vanekriminelle. Noget man skal have hjælp til at komme ud af.

Sådan er det på trods af, at der jo findes flere grupper inden for prostitution. Det er bare nemmere at skære alle over én kam, så man ikke skal forholde sig til sine egne fordomme.  

At der bliver gjort noget konstruktiv som at hjælpe socialt udsatte til et bedre liv, er jo kun glædeligt. Det er da frygteligt, når man totalt har mistet troen på eget værd, og hvis den cirkel kan vendes, så er det da en stor succes.

Det kedelige er bare, at mange tror, at det er sådan prostitutionen i Danmark ser ud. At det hele er ét stort socialt problem. 

For selvfølgelig der håb for piger i branchen, hvis de ønsker et andet job. De fleste er nemlig ikke stakler, men selvstændige, stærke og intelligente kvinder. Dog tror jeg desværre ikke, vi er nået langt nok til, at arbejdsgiverne vil se det som en force at besidde erfaring i denne del af servicebranchen ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Godt at vi er nogle der ved bedre ikke ND og SL :)

Journalister er ikke dumme men beregnende, de skal sælge aviser.

Trist det går ud over pigerne, da i i min terminologi udfører en vigtig samfunds opgave.

Del dette indlæg


Link til indlæg

De piger, jeg har mødt – ingen nævnt, ingen glemt – har været både stærke og selvstændige piger :!:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bortset fra i overskriften (og det er slemt nok) læser jeg ikke noget, der bekræfter dit udsagn omkring lighedstegnene.

Ah - prøv lige at læse følgende stykke fra artiklen igen - især det med fed - jeg citerer direkte:

Det er også svært at give et entydigt svar på, om kvalifikationer opnået i de kriminelle miljøer kan bruges positivt.

Den tidligere gadeprostituerede Tiller Lorentzen mener på én gang, at hendes fortid har ødelagt hende – og gavnet hende i hendes nuværende arbejde.

Efter 23 år med narkomisbrug og ni år i prostitution kom hun ud af det hårde miljø og tog en uddannelse som socialpædagog. I dag hjælper hun blandt andre kvinderne i Vester Fængsel, hvor hun bruger sin viden om prostitutionsmiljøet i sit arbejde.

For at det skrevne skal give mening er man nødt til at inddirekte at antage at prostitueret = kriminel. Hvis ikke vil jeg tillade mig spørgsmålene:

- Hvorfor hjælper det at vide noget om prostitutionsmiljøet, når man skal hjælpe nogen i Vester Fængsel?

- Der nævnes kvalifikationer opnået i de kriminelle miljøer - dernæst eksemplificeret med en tidligere (gade)prostitueret? Hvorfor skulle de have noget med hinanden at gøre?

Den tidligere gadeprostituerede har haft et narkotikamisbrug. Det er narkoen og ikke prostitutionen, som er det kriminelle element.

Jeg benægter ikke at det er en god idé at hjælpe narkomisbrugere og kriminelle ud af deres problemer. Det er en glimrende idé. Men journalisterne bedes undlade at kalde alle de velfungerende prostituerede for kriminelle og narkoafhængige.

Edit: Det slog mig lige at den nemmeste måde at illustrere den farlige inddirekte antagelse er at erstatte ordet (gade)prostitueret med (gade)fejer:

Det er også svært at give et entydigt svar på, om kvalifikationer opnået i de kriminelle miljøer kan bruges positivt.

Den tidligere gadefejer Tiller Lorentzen mener på én gang, at hendes fortid har ødelagt hende – og gavnet hende i hendes nuværende arbejde.

Efter 23 år med narkomisbrug og ni år med fejning kom hun ud af det hårde miljø og tog en uddannelse som socialpædagog. I dag hjælper hun blandt andre kvinderne i Vester Fængsel, hvor hun bruger sin viden om fejningsmiljøet i sit arbejde.

Volapyk ikke sandt?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tidligere kriminelle skriver fysioterapi og narkohandel på CV'et

Øhhh......hovsa ikke fysioterapi men prostitution selvfølgelig. For prostituerede er naturligvis kriminelle på niveau med narkogangstere.

Men der er håb piger. Hvis i en dag skulle få lyst til at forlade jeres kriminelle løbebane, skal i bare ringe til Jakob Rønberg. For i har skam kompetencer. Men de duer først, når de skal bruges til at forlade den branche, hvor i har oparbejdet de kompetencer. Her er det så Mester Jacob træder til, for i ved det ikke selv, fordi i har mistet jer selv på grund af jeres arbejde.

Hip hurra for debatten i Danmark anno 2012. :evil:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hold nu kæft mand. Det er historien om en fjer, der bliver til fem høns.

I hvilken overskrift, eller for den sags skyld, sted i artiklen findes ordkombinationen:

"Tidligere kriminelle skriver prostitution og narkohandel på cv’et"

I ser kun det, I gerne vil se og intet andet.

Hvis en læser ikke er i stand til at læse en så kort og præcis artikel, ja så skal det jo gå galt.

Jeg vil påstå, at en "normalt begavet" læser sagtens kan afkode artiklens budskab og se, at der ganske tydeligt kun tales om gadeprostituerede med et narkomisbrug. Og dem synes jeg helt klart skal hjælpes med at finde noget andet at lave, og der er Jakob Rønberg i mine øjne en guttermand.

Iøvrigt synes jeg, at man skal bemærke, at artiklen er skrevet af journalisten Ditte Jensen, som altså er ansat på:

KRISTLIGT DAGBLAD !!!!!

Set i det lys, synes jeg artiklen er ganske udemærket og sober.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hold nu kæft mand. Det er historien om en fjer, der bliver til fem høns.

I hvilken overskrift, eller for den sags skyld, sted i artiklen findes ordkombinationen:

"Tidligere kriminelle skriver prostitution og narkohandel på cv’et"

Kan godt forstå din frustration. Der er simpelthen sket det, at journalisten på Kristelig Dagblad er kommet på andre tanker, og har opdateret overskriften. Hvis du klikker ind på artiklen og læser i sidens url(adresselinie), kan du dog stadig se "resterne" af den oprindelige overskrift.

Dette er jo det lyksalige ved de elektroniske medier, at det skrevne ord ikke længere er så uforanderligt som det tidligere har været.

Så nej, det er ikke historien om fjeren der blev til fem høns, men snarere historien om fjeren der forvandlede sig til en mere velformuleret fjer ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg beklager. Den detalje havde jeg ikke set.

Men, jeg synes stadig at artiklen er fornuftig og sober.

Uanset om overskriften er ændret, så kan jeg ikke forstå, hvorfor man farer sådan op.

Og jo. Hvis man er fyldt med fordomme, og samtidig ønsker at andre skal se nuanceret på visse ting, så kan jeg måske forstå det. Men sådanne personer findes vel ikke her på dette forum ;-)

Stor ros til journalisten for at rette fejlen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

I den oprindelige artikel stod der:

Både tidligere kriminelle og prostituerede har kvalifikationer med i bagagen, som de kan bruge til at komme ind på arbejdsmarkedet, mener Jakob Rønberg, der er frivillig job-agent for prostituerede i projektet New Lives, som blandt andet samarbejder med Servicestyrelsen og Center Mod Menneskehandel.

Der er altså ingen som helst i artiklen, som beskylder kriminelle og prostituerede for at være det samme.

Der er et projekt, som arbejder med tidligere kriminelle, og prostituerede. Som en sølv og guldsmed, som arbejder med to skønne, men vidt forskellige metaller.

Journalister skriver ikke endelige overskrifter, det er redaktionssekretæren, eller redaktøren, som gør det.

Om faget sex-prostitution: Hvor mange af jer går rundt og drømmer om, at jeres egne børn, personer fra jeres familie, eller mennesker som I holder af, ender som prostituerede.

Jeg selv har haft meget fornøjelse med mennesker som jeg har betalt for at have sex med mig, men det betyder da ikke, at jeg går rundt og ønsker, at de mennesker jeg holder af, vælger eller bliver tvunget ind i prostitution.

Jeg selv vil blive ulykkelig, hvis mine børn vælger at blive prostituerede. Hvad med jer selv, kære medbrugere? Har I det på samme måde?

.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Stump:

Jeg ønsker bestemt heller ikke for nogen, at de ser prostitution som "sidste udvej" og bliver tvunget ind i faget.

Men du skriver "ender som prostituerede" - og det er nok der, hvor jeg bliver lidt stejl. For mit eget vedkommende, så har jeg et helt normalt liv, arbejdsliv og familieliv ved siden af mit job, som prostitueret - og jeg tror langt fra jeg er den eneste, der har det :)

For mig, er det ikke et spørgsmål om at "ende" her - det er nogen der, for mit vedkommende, er noget jeg faktisk tænder på. Jeg er nok næppe i branchen resten af mit liv - det er de færreste - men som så meget andet, så er det et led, i mit endnu (forhåbentligt) lange liv.

Det er ikke et spørgsmål om, at man sælger sin sjæl eller sig selv, som det også yndes at sige - man sælger en ydelse og man sælger sex. Man bør bestemt ikke underkende, at vi er nogen, som er i branchen, fordi vi tænder enormt meget på vores job og at vi rent faktisk har en kæmpe støtte i vores bagland.

Jeg har været heldig, at jeg har en mand (nej, han er ikke bagmand), der støtter mig 110% og det er også derfor jeg byder gæster velkommen i vores private hjem. Jeg elsker det jeg laver og jeg føler mig så skide heldig over, at jeg kan lave det jeg gør.

Så undskyld, hvis det er flueknepperi, i forhold til din formulering af dit indlæg, men jeg mener bestemt at du, som køber af sex, burde være klogere og netop ikke skære alle over en kam - for det er altså ikke os alle "der ender her", fordi vi ikke mener vi kan andet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

Stump:

Så undskyld, hvis det er flueknepperi, i forhold til din formulering af dit indlæg, men jeg mener bestemt at du, som køber af sex, burde være klogere og netop ikke skære alle over en kam - for det er altså ikke os alle "der ender her", fordi vi ikke mener vi kan andet.

Jeg forsøger ikke at skære alle over én kam, og formulerede mig faktisk i generelle vendinger, for at undgå konfrontation.

Så jeg vil ikke diskutere din situation, men blot sige, at jobbet som sexarbejder formodentlig rummer store ricisi. Udbrændthed, som igen kan medføre behov for stimulerende virkemidler, det har jeg set i Asien, mulighed for at blive smittet med hvad ved jeg, pådrage sig et kynisk livssyn, og ikke mindst synet på mænd, osv. osv.

Og personligt til dig Stinna: Lad nu være med at tage det hele s å personligt. Vi som ikke er i branchen, men som bruger dens aktive serviceudbydere, kan vel godt diskutere, uden at du føler dig ramt.

Og en sidste detalje- Stinna. Du svarede ikke på, om du ønsker for dine børn, eller eventuelle kommende børn, at de selv påbegynder en karriere som sexarbejdere.

Gør du det?

Hvordan tror du at du, og din mand, ville reagere, hvis det blev tilfældet?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og personligt til dig Stinna: Lad nu være med at tage det hele s å personligt. Vi som ikke er i branchen, men som bruger dens aktive serviceudbydere, kan vel godt diskutere, uden at du føler dig ramt.

Og en sidste detalje- Stinna. Du svarede ikke på, om du ønsker for dine børn, eller eventuelle kommende børn, at de selv påbegynder en karriere som sexarbejdere.

Gør du det?

Hvordan tror du at du, og din mand, ville reagere, hvis det blev tilfældet?

Jeg er meget personlig - også i det jeg laver ;)

Jeg har børn - dog ikke hunkøn, men jeg kan netop støtte mine børn, hvis de vælger den vej. Dog vil jeg opfordre dem til, ganske som jeg selv, at have en uddannelse osv. i baghånden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Stinna's indlæg i denne tråd fortjener et "SYNTES GODT OM" felt... :)

Det ville jeg, ha' benyttet i begge tilfælde.. :)

Dukker det op i Version 2 måske..?

Vh Ludvig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg selv vil blive ulykkelig, hvis mine børn vælger at blive prostituerede. Hvad med jer selv, kære medbrugere? Har I det på samme måde?

Uha, er det ikke et spørgsmål som egentligt kræver sin helt egen tråd?

For det første, er det er jo et dybt personligt spørgsmål, idet vi alle har meget forskellige meninger/følelser om sex.

Hvis mit voksne, veluddannede, økonomisk sikret barn kom til en aldrene version af mig og sagde, at han/hun tænder helt vildt på sex og vil meget gerne arbejde med det til dagligt ved at udføre seksuelle ydelser sammen med andre mennesker, vil min personlige seksuelle snerpethed nok have en kamel eller to at sluge... men ulykkelig... ?? nej, det tror jeg ikke jeg vil blive.

Hvis mit barn derimod kom og sagde, at han/hun vil begynde som hård narkoprostitueret gadeluder/trækkerdreng, SÅ ville jeg nok blive ulykkelig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lad nu være med at tage det hele s å personligt. Vi som ikke er i branchen, men som bruger dens aktive serviceudbydere, kan vel godt diskutere, uden at du føler dig ramt.

Nu henvender du dig godt nok personligt til Stinna, men hva...

Folk må diskutere denne branche alt det de vil, men du skal nok aldrig regne med, at os som rent faktisk befinder os i den, ikke kan føle os ramt.

Sådan ville du nok osse have det, hvis det var dit job, der var så stigmatiseret som vores, der blev diskuteret. 

Især når man kommer med formodninger, teorier og ting i den boldgade, uden at man dybest set ved, hvad man taler om. Det er en uhensigtsmæssig vej at gå nedad.

Men os i denne branche er så endnu mere på stikkerne i forvejen sådan rent følelsmæssigt, pga. at vi i forvejen er det nemme og bekvemme offer for stigmatiseringens grimme ansigt, og vi i forvejen tit og ofte bliver skudt alskens ting i skoene.

Og så får Stinna lige et kæmpe skulderklap! :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...