Hop til indhold
Aros

Marie Krarup "Dennis er selv ude om det"

Recommended Posts

https://www.berlingske.dk/europa/marie-krarup-dennis-er-selv-ude-om-faengselsstraf-selv-om-reglerne-er?fbclid=IwAR1SqYsOByLuDHU3klHn1tWWZVdELT_t9qh9XH1rQIpnd9tVX2FKvDW44W0

Nu er jeg ikke fan af vores udenrigsminister, men jeg synes faktisk, at det er i orden, at han retter kritik af dommen over Dennis Kristensen, modsat hvad Marie Krarup mener. 

Selvfølgelig må Rusland gøre det de vil, men andre lande må da også kommentere på det, og når det er et så hårdt angreb på religionsfriheden, som vi ser med dennne dom, og en dansker er involveret, så er det da kun på som plads at rette kritik fra dansk side på det højeste niveau. 

At. Krarup har ret i, at Dennis burde have vidst bedre, er en ting, og en pointe ja, men at argumentere derfor, at vi fra dansk side ikke skal rette kritik, er jeg ikke enig i. Man bliver da nød til at reagere når man ser, at der er sådanne forhold i Rusland, og det er da ligefrem normalt, at et land kommenterer på, hvad der sker i et andet land. 

Det har det da "alle dage" været,  og nogle gange har både USA og Rusland og andre lande jo gjort meget mere end blot at give udtryk for deres holdning, men det er jo ikke det vi taler om her.

Nu er jeg heller ikke DFs største fan, men jeg finder det underligt, at de ikke sætter hende mærkbart på plads. Hun har før kommet med udtalelser der stod for egen regning, har ledelsen efterfølgende tilkendegivet, om det også er tilfældet her ved jeg ikke, men jeg tror det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er faktisk enig med dig her, men jeg tror også at DF ledelsen er klar over at Marie Krarups rabiate holdninger trækker stemmer (især ved det kommende valg hvor de bliver forsøgt overhalet højre om af Nye Borgerlige) så de er nok relativt forsigtige med deres afstandstagen til hende. 

(Og så kan jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet over at hun kommer til at sammenligne burkaforbuddet med dommen over Jehovas vidnet i Rusland :) )

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg mener at russerne er i deres gode ret til at mene at det skal være ulovligt for ekstreme religiøse organisationer at forsøge at trække andre med ned i deres sorte hul. Det kan så diskuteres om straffen er lige lovlig hård, men man straffer meget hårdere i de fleste lande end man gør i Danmark, så straffen harmonerer nok meget godt med det øvrige strafniveau i Rusland. Bare fordi vi har tradition for religionsfrihed her i landet er det ikke ensbetydende med at det er et universelt gode, der i alle tilfælde er den bedste løsning. Der ses mange eksempler på at mennesker misbruges i religionens navn mens loven holder hånden over misbrugerne. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Til DF’s forsvar vil jeg dog sige, at Marie Krarup blev sat godt og grundigt på plads i september  sidste år, hvor hun regulært blev fyret fra sin post som forsvarspolitisk ordfører i DF. DF kom i den forbindelse med en klar udmelding om, at Rusland skulle opfattes som en af Danmarks værste fjender. 

https://www.fyens.dk/indland/DF-efter-fyringen-af-Marie-Krarup-Rusland-er-vores-vaerste-fjende/artikel/3286193

Så der er næppe tvivl om, at hendes udtalelser har vakt og fortsat vækker stor irritation i DF-ledelsen, men at Marie Krarup i dag også står stærkt svækket internt i DF og egentligt ikke længere har et kompetenceområde i DF, hvor hun må udtale sig om Rusland på partiets vegne.

Rusland har generelt forsøgt at øge sin politiske indflydelse på den yderste højrefløj i Europa, men generelt må man faktisk sige, at Rusland har haft mindst succes med det i Skandinavien. Sveriges Demokraterne har også haft et opgør om sin Ruslandspolitik, som endte med udrensningen af en del ruslandsvenlige medlemmer.

Selve fængselsdommen på 6 år for medlemskabet af Jehovas Vidende er jo aldeles absurd, uanset hvad man måtte mene om Jehovas Vidende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Voltaire skrev, for 58 minutter siden:

Selve fængselsdommen på 6 år for medlemskabet af Jehovas Vidende er jo aldeles absurd, uanset hvad man måtte mene om Jehovas Vidende. 

Deri er jeg helt enig, og jeg er heller fan af Jehovas vidner, og er "skide" irriteret, når de banker på min dør. 

Jeg tror at DF. får en gevaldig lussing til valget, hvis de ikke meget snart går i pressen, og modsiger Maria Krarup. Dem der syntes det er ok udtalelser, er allerede flygtet til Nye Borgerlige. Så hvis de vil holde på de resterende er de nødt til at oplyse om det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
People Pleaseren skrev, den ‎08‎-‎02‎-‎2019 at 09:57:

Jeg mener at russerne er i deres gode ret til at mene at det skal være ulovligt for ekstreme religiøse organisationer at forsøge at trække andre med ned i deres sorte hul. Det kan så diskuteres om straffen er lige lovlig hård, men man straffer meget hårdere i de fleste lande end man gør i Danmark, så straffen harmonerer nok meget godt med det øvrige strafniveau i Rusland. Bare fordi vi har tradition for religionsfrihed her i landet er det ikke ensbetydende med at det er et universelt gode, der i alle tilfælde er den bedste løsning. Der ses mange eksempler på at mennesker misbruges i religionens navn mens loven holder hånden over misbrugerne. 

I Rusland har man også religionsfrihed indskrevet i forfatningen.

Det er ikke strafbart i sig selv at være troende Jehovas vidne i Rusland. Retstilstanden er bare tåget omkring hvornår man kan siges at være en strafbar udøver af en ekstrem religion, men endnu er det kun Jehovas vidner der har fået dette prædikat i Rusland. Dennis Christensens forbrydelse består tilsyneladende i at låse lokaler op, sætte varme på, og aflåse igen efter møder, samt at læse op af tekster og undervise i fortolkningen af dem.

Reelt set - og det er min tolkning - skyldes den russiske knægtelse af Jehovas vidners religionsfrihed, at de er en organisation med hovedkvarter i USA, og de ses ikke som patriotiske nok i forhold til russiske normer, i og med at Jehovas vidner ikke ønsker at aftjene værnepligt, ikke stemmer ved valg osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...