Hop til indhold
Alkoholikeren

Kloge ord fra Morten Messerschmidt

Recommended Posts

Fra ekstrabladet har jeg sakset de kloge ord der viser hykleriet fra “dem med de rigtigste holdninger” 

Er det ikke underligt, som standpunkter og roller kan bytte plads? For ikke så længe siden var det kun nazister og Ku-klux-klan, som opdelte mennesker efter fysiske kendetegn. Kraniets form. Næsens krumning. Og hudens farve.

Men i dag er det venstrefløjen, som er besat af farven på mennesker. 'En kæk bemærkning', kaldte journalist Christine Cordsen den forsinkede nytårsraket, hun i kådhed slap løs i et lystigt lag af DR-kolleger 1. nytårsdag. Men ligger den slags kækheder egentlig til Christine Cordsen?

Personligt må jeg tilstå ikke at have den ringeste erindring om, at Christine Cordsen nogensinde før er kommet med 'kække bemærkninger'. Eller bare sjove, for den sags skyld. Hun er så uoriginal og kedsommelig, at man sjældent husker hendes optræden. Men nu er Christine Cordsen omsider trådt ud af den grå anonymitet. På den fatale 1. nytårsdag aften leverede hun en politisk analyse, der trods sin sproglige ubehjælpsomhed var klar i sin modvilje over for Dansk Folkeparti og det Socialdemokrati, som efterhånden har set skriften på væggen:  

'Men i virkeligheden har Mette Frederiksen lagt sig mere over i retning af Dansk Folkeparti, som dyrker en illusion om, at man kan rulle det hele tilbage, og man kan sende folk hjem. Og man kan få et samfund som i 50' erne, hvor der ikke var så mange med en anden hudfarve end grisefarvet.'

Herefter fniser Christine Cordsen lidt ad sin egen kække bemærkning. Ikke én af de øvrige DR-journalister røber med så meget som en trækning, at de finder den upassende. De kender tilsyneladende heller ikke deres kollega som den spøgefugl, hun nu forsøger at være, og lægger ganske enkelt ikke mærke til den grove anklage; overvejer hverken om det er journalistisk kækhed, frækhed eller dumhed, men lader det passere som en naturlig del af den jargon, der præger licens-tv i Danmark.

I deres lag af samfundet – eksperter, kunstnere, forfattere og journalister - har man i årtier betegnet de danskere, som stemte forkert, med nedsættende metaforer: dem ved kakkelbordene; bodega-segmentet; xenofoberne; Morten Korch-drømmerne. De er blevet kaldt skimlede kældermennesker af en forfatter, mens en EU-professor har kaldt dem 'den laveste fællesnævner og den indre svinehund'. 

Nu har DR så også endelig fået sat kulør på den indre svinehund, som selvsagt er grisefarvet. Den er dansk, lyserød, blegfed og uappetitlig; ikke lækkert nougatbrun.

Selv er jeg totalt farveblind. Jeg er ligeglad med, om danskere er hvide, gule eller brune. Bare de er danskere af sind og i hjertet. I mine øjne bliver man aldrig stueren, hvis man opdeler mennesker efter hudfarve.

Men på venstrefløjen, derimod, har man for alvor bemægtiget sig farvepaletten. 'Vi brune mennesker,' siger eks-politikeren Özlem Cekic ofte, selv om hun ikke er spor brun, men bare har brune øjne. Men brunheden er blevet et stærkt kort at spille: det betyder nemlig: 'Jeg er brun, og brune mennesker er altid blevet undertrykt af hvide mennesker. Du er hvid, og derfor skylder du mig, mens jeg aldrig kan komme til at skylde dig!'

Den, der spiller det brune racekort, opnår en umiddelbar fordel: At fremstå som et offer med krav på ekstra hensyn fra 'de hvide', der altid bør have dårlig samvittighed, altid skal give efter og altid betale. Derfor er det en helt uundværlig del af venstrefløjens selvforståelse at opdele i samfundet i farver. Ellers kan de jo slet ikke skilte med deres uforligneligt smukke menneskesyn. Som humanist. Venligbo. Verdensborger.

Sådan er den vestlige verdens indbyggere med succes blevet hjernevasket i mere end en generation, og den slags køber journalister som Christine Cordsen pr. refleks. Hun ved godt, at det ikke går an at sige abe-farvet, gorilla-farvet eller kamel-farvet om afrikanere, arabere og pakistanere. Men hun er vænnet til, at det er helt i orden at nedgøre kristne mennesker af europæisk, vestlig afstamning. De er jo skyld i al denne verdens fortrædeligheder, ikke?

Hun kunne vælge at kalde dem kristne, hun kunne vælge at kalde dem hvide, men det er slet ikke nedgørende nok. Så hun tror, at hun ustraffet kan sammenligne dem med et dyr, som tværer sin lyserøde hud og tryne ind i sin egen afføring. For sådan tænker og taler man i de stuerene kredse.

Jeg kan forestille mig, hvordan Christine Cordsen i disse timer får opmuntrende sms’er fra sine menings- og lidelsesfæller i journaliststanden. De forstår at rykke sammen, når lokummet brænder. Og det gør det. For selv om de kan bekræfte hinanden i, at det igen er den populistiske svinehund, som giver hals udenfor, så brænder lokummet inden døre i DR-byens glasboble.

Denne seneste DR-skandale er langt mere alvorlig end en flyvende racehest, for den handler om, at hundredtusinder af danskere bliver kaldt og lignet og latterliggjort for deres egne penge. I gamle dage kunne man slippe afsted med den slags, fordi DR havde magtmonopolet. Og dermed meningsmonopolet. Men i dag er monopolet brudt.

Takket være de sociale medier kan borgerne i dag – helt uden hjælp af robotter – protestere højlydt. Og det gør de. Jeg ser, at der er en underskriftindsamling i gang for at få fyret Christine Cordsen. Mange ønsker nok omsider at få statueret et eksempel; at give sine belærende plageånder en lærestreg. Men mon ikke den dygtige Maria Rørby nok skal finde en måde at berolige de oprørske bonderøve? Og dog kan DRs aristokrati stadig rystes. Om få måneder har vi chancen. Så skal der være folketingsvalg. Og på den dag kan du vælge at gøre DR’s journalister mere blege end de fleste grisefarvede danskere.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Visse vasse. MM har en fængselsdom for racisme, så det er nok et emne, han skal holde sig langt væk fra. Hertil kommer, at DF ønsker at tvangsfodre børnehavebørn og hospitalsindlagt med grisekød. Med det synspunkt er det svært at blive overbevisende fornærmet over at blive betegnet som grisefarvet. Alle etniske danskere er jo grisefarvede :))

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tvangsfodre børn og patienter med grisekød, kan du dokumentere det Carsten, se hvis du nu havde skrevet noget i retning  af at DF ønsker at der også serveres svinekød i offentlige institutioner ville jeg give dig helt og aldeles ret. 

Dæmoniseringer og fordomme hører ikke hjemme i en seriøs drøftelse. 

@Casten kan du dokumentere din påstand?

Redigeret af Alkoholikeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Casten skrev, for 32 minutter siden:

Alle etniske danskere er jo grisefarvede :))

Og araberne er jo så fækalierbrune efter din logik?

Redigeret af Rocksolid

Del dette indlæg

Link til indlæg

DR igen, igen, igen, igen...... Ufatteligt at de stadig kan kalde sig "public service" :evil:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, trods Messerschmidts flere fejltrin, så behersker han det skrevne ord, og hvor er det en vidunderlig hudfletning af godhedssegmentet.

Tak for deling Alko.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Dr.klam skrev, for 7 minutter siden:

Morten Messerschmidt er den største bedrager i dansk politik siden Naser Khader.

Det er muligt. Men har du en holdning til det, han har skrevet her?? Om Christine Cordsen og DDR ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, 1 time siden:

Fra ekstrabladet har jeg sakset de kloge ord der viser hykleriet fra “dem med de rigtigste holdninger” 

Er det ikke underligt, som standpunkter og roller kan bytte plads? For ikke så længe siden var det kun nazister og Ku-klux-klan, som opdelte mennesker efter fysiske kendetegn. Kraniets form. Næsens krumning. Og hudens farve.

Men i dag er det venstrefløjen, som er besat af farven på mennesker. 'En kæk bemærkning', kaldte journalist Christine Cordsen den forsinkede nytårsraket, hun i kådhed slap løs i et lystigt lag af DR-kolleger 1. nytårsdag. Men ligger den slags kækheder egentlig til Christine Cordsen?

Personligt må jeg tilstå ikke at have den ringeste erindring om, at Christine Cordsen nogensinde før er kommet med 'kække bemærkninger'. Eller bare sjove, for den sags skyld. Hun er så uoriginal og kedsommelig, at man sjældent husker hendes optræden. Men nu er Christine Cordsen omsider trådt ud af den grå anonymitet. På den fatale 1. nytårsdag aften leverede hun en politisk analyse, der trods sin sproglige ubehjælpsomhed var klar i sin modvilje over for Dansk Folkeparti og det Socialdemokrati, som efterhånden har set skriften på væggen:  

'Men i virkeligheden har Mette Frederiksen lagt sig mere over i retning af Dansk Folkeparti, som dyrker en illusion om, at man kan rulle det hele tilbage, og man kan sende folk hjem. Og man kan få et samfund som i 50' erne, hvor der ikke var så mange med en anden hudfarve end grisefarvet.'

Herefter fniser Christine Cordsen lidt ad sin egen kække bemærkning. Ikke én af de øvrige DR-journalister røber med så meget som en trækning, at de finder den upassende. De kender tilsyneladende heller ikke deres kollega som den spøgefugl, hun nu forsøger at være, og lægger ganske enkelt ikke mærke til den grove anklage; overvejer hverken om det er journalistisk kækhed, frækhed eller dumhed, men lader det passere som en naturlig del af den jargon, der præger licens-tv i Danmark.

I deres lag af samfundet – eksperter, kunstnere, forfattere og journalister - har man i årtier betegnet de danskere, som stemte forkert, med nedsættende metaforer: dem ved kakkelbordene; bodega-segmentet; xenofoberne; Morten Korch-drømmerne. De er blevet kaldt skimlede kældermennesker af en forfatter, mens en EU-professor har kaldt dem 'den laveste fællesnævner og den indre svinehund'. 

Nu har DR så også endelig fået sat kulør på den indre svinehund, som selvsagt er grisefarvet. Den er dansk, lyserød, blegfed og uappetitlig; ikke lækkert nougatbrun.

Selv er jeg totalt farveblind. Jeg er ligeglad med, om danskere er hvide, gule eller brune. Bare de er danskere af sind og i hjertet. I mine øjne bliver man aldrig stueren, hvis man opdeler mennesker efter hudfarve.

Men på venstrefløjen, derimod, har man for alvor bemægtiget sig farvepaletten. 'Vi brune mennesker,' siger eks-politikeren Özlem Cekic ofte, selv om hun ikke er spor brun, men bare har brune øjne. Men brunheden er blevet et stærkt kort at spille: det betyder nemlig: 'Jeg er brun, og brune mennesker er altid blevet undertrykt af hvide mennesker. Du er hvid, og derfor skylder du mig, mens jeg aldrig kan komme til at skylde dig!'

Den, der spiller det brune racekort, opnår en umiddelbar fordel: At fremstå som et offer med krav på ekstra hensyn fra 'de hvide', der altid bør have dårlig samvittighed, altid skal give efter og altid betale. Derfor er det en helt uundværlig del af venstrefløjens selvforståelse at opdele i samfundet i farver. Ellers kan de jo slet ikke skilte med deres uforligneligt smukke menneskesyn. Som humanist. Venligbo. Verdensborger.

Sådan er den vestlige verdens indbyggere med succes blevet hjernevasket i mere end en generation, og den slags køber journalister som Christine Cordsen pr. refleks. Hun ved godt, at det ikke går an at sige abe-farvet, gorilla-farvet eller kamel-farvet om afrikanere, arabere og pakistanere. Men hun er vænnet til, at det er helt i orden at nedgøre kristne mennesker af europæisk, vestlig afstamning. De er jo skyld i al denne verdens fortrædeligheder, ikke?

Hun kunne vælge at kalde dem kristne, hun kunne vælge at kalde dem hvide, men det er slet ikke nedgørende nok. Så hun tror, at hun ustraffet kan sammenligne dem med et dyr, som tværer sin lyserøde hud og tryne ind i sin egen afføring. For sådan tænker og taler man i de stuerene kredse.

Jeg kan forestille mig, hvordan Christine Cordsen i disse timer får opmuntrende sms’er fra sine menings- og lidelsesfæller i journaliststanden. De forstår at rykke sammen, når lokummet brænder. Og det gør det. For selv om de kan bekræfte hinanden i, at det igen er den populistiske svinehund, som giver hals udenfor, så brænder lokummet inden døre i DR-byens glasboble.

Denne seneste DR-skandale er langt mere alvorlig end en flyvende racehest, for den handler om, at hundredtusinder af danskere bliver kaldt og lignet og latterliggjort for deres egne penge. I gamle dage kunne man slippe afsted med den slags, fordi DR havde magtmonopolet. Og dermed meningsmonopolet. Men i dag er monopolet brudt.

Takket være de sociale medier kan borgerne i dag – helt uden hjælp af robotter – protestere højlydt. Og det gør de. Jeg ser, at der er en underskriftindsamling i gang for at få fyret Christine Cordsen. Mange ønsker nok omsider at få statueret et eksempel; at give sine belærende plageånder en lærestreg. Men mon ikke den dygtige Maria Rørby nok skal finde en måde at berolige de oprørske bonderøve? Og dog kan DRs aristokrati stadig rystes. Om få måneder har vi chancen. Så skal der være folketingsvalg. Og på den dag kan du vælge at gøre DR’s journalister mere blege end de fleste grisefarvede danskere.

Krænkelseskulturen er født af småborgerlighedens mange nederlag.... i kærlighed, karriere og økonomi ....

De “undertrykte” som ikke følte sig forstået og lyttet til (mens de lukkede galde ud).

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg føler mig ikke kun krænket, jeg er krænket af et grisefarvet fruentimmer ansat i DR. :huh:

Redigeret af Gungner

Del dette indlæg

Link til indlæg
McQueen skrev, for 5 minutter siden:

Krænkelseskulturen er født af småborgerlighedens mange nederlag.... i kærlighed, karriere og økonomi ....

De “undertrykte” som ikke følte sig forstået og lyttet til (mens de lukkede galde ud).

Gælder det også når man siger niger?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er ikke krænket over det, og jeg har en noget mere afslappet holdning til det end DF har. Jeg ser mere generelt og overordnet på det.

Jeg synes generelt ikke, at man skal bruge gloser der kan være negativ ladede ord om andres hudfarve.

Heldigvis er det meget sjældent, at jeg støder på, at nogen siger noget sådan eller skriver noget sådan, også her i cyberspace, men de få gange, på nogle FBsider/nationen har gloserne været:

Danskere/skandinaviere/nord-europæere = grisefarvede

Asiater = skævøjede banangule

Negere = Abe-sorte

Mellemøstlige = Lortebrune

Det er stort set det samme, lortebrune er nok et lidt grovere udtryk end de andre, men det er i samme boldgade.

Jeg ved udmærket, at der i den offentlige debat og hos de politisk korrekte er stor forskel på at sige at en nordeuropærer er grisefarvet og så sige at en neger er abe-sort. Men det er i realiteten det samme man siger.

Der er selvfølgelig et historisk aspekt i at negerne har været et undertrykt folkefærd af "hvide", og at det derfor kan med et historisk perspektiv kan være mere upassende at sige noget om negerne på baggrund af deres hudfarve. Holder den ? Det er rigtigt, at "de hvide" mennesker udnyttede for nogle århundreder siden Afrika og den afrikanske befolkningen. Det var en anden tid, der var andre normer og kulturer, men det undskylder ikke det der skete. Så langt holder den. Det er ret mange år siden, at det skete, og siden da, har vi vist hældt jeg ved ikke hvor mange milliarder af kroner/EURO/USD i Afrika i humanitær bistand  hvert eneste år, og hjulpet det kontinent på alle mulige måder, og hvor det har været deres egen inkompetence og korrupte uduelige regimer/politiker/regeringsansatte, der har skylden for at Afrika ikke er kommet længere. 

Vi er selv kommet videre i relation til det der bare skete i 2. verdenskrig af uhyrligheder fra tyskerne. Eller de fleste af os er. Men når Angela Merkel i Grækkenland blev betegnet som Hitler in spe da finanskrisen var på det værste niveau og hun ville havde de fandt sparekniven frem, tog de fleste af os afstand fra en sådan sammenligning. Det er vel de færreste der sådan for alvor mener, at Tyskland stadig har noget at betale af på vedrørende 2. verdenskrig og de fleste betragter vel landet som et ligeværdigt land på linje med mange andre. 

Så har jeg lidt svært ved at forstå og se, at man i samme perspektiv hænger sig i, hvad nogle europæiske lande gjorde i Afrika for nogle århundreder siden, når man kan glemme alt hvad tyskerne gjorde for relativt kort tid siden. Det giver ikke helt mening, medmindre det er hykleriet vi hylder.

Og lad os alligevel forestille os, at kommentatoren fra DR havde sagt abe-sorte om nogle negere i stedet for grisefarvede om danskere - det er stort set det samme, men reaktionen havde været markant anderledes fra mange, og konsekvensen for hende ligeså, tror jeg. Tager man ordvalget, er der ingen forskel i negativiteten af betydning at sige abesorte eller grisefarvede. Hykleriet igen.

Redigeret af Aros

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gungner skrev, for 7 minutter siden:

Gælder det også når man siger niger?

Du tænker på floden, hvis kilder Mungo Park søgte? 

Doh....

Del dette indlæg

Link til indlæg
McQueen skrev, for 2 minutter siden:

Du tænker på floden, hvis kilder Mungo Park søgte? 

Doh....

Nej jeg tænker på at det er i orden at kalde en mørk afrikaner sort, black, schwarz, noir osv. bare ikke på latin, niger. Da er der nogen der bliver krænkede, gerne på andres vegne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gungner skrev, for 4 minutter siden:

Nej jeg tænker på at det er i orden at kalde en mørk afrikaner sort, black, schwarz, noir osv. bare ikke på latin, niger. Da er der nogen der bliver krænkede, gerne på andres vegne.

Du kan da bare spørge en sort mand direkte.

Om han bliver krænket personligt?

Så kan du lege Lektor Blomme ud i latinen... og blive til grin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 14 minutter siden:

Der er selvfølgelig et historisk aspekt i at negerne har været et undertrykt folkefærd af "hvide", og at det derfor kan med et historisk perspektiv kan være mere upassende at sige noget om negerne på baggrund af deres hudfarve. Holder den ? Det er rigtigt, at "de hvide" mennesker udnyttede for nogle århundreder siden Afrika og den afrikanske befolkningen. Det var en anden tid, der var andre normer og kulturer, men det undskylder ikke det der skete. Så langt holder den. Det er ret mange år siden, at det skete, og siden da, har vi vist hældt jeg ved ikke hvor mange milliarder af kroner/EURO/USD i Afrika i humanitær bistand  hvert eneste år, og hjulpet det kontinent på alle mulige måder, og hvor det har været deres egen inkompetence og korrupte uduelige regimer/politiker/regeringsansatte, der har skylden for at Afrika ikke er kommet længere. 

Sjovt nok så er der bare ingen der på samme måde kræver at nordafrikanere og arabere skal beklage/undskylde/betale for deres slavetogter. 

Men det har måske noget at gøre med at det bla gik ud over "grisefarvede" på de atlantiske øer, og så er det vel mere ok........ 

Del dette indlæg

Link til indlæg
McQueen skrev, for 4 minutter siden:

Du kan da bare spørge en sort mand direkte.

Om han bliver krænket personligt?

Så kan du lege Lektor Blomme ud i latinen... og blive til grin.

Farvede bliver jo krænket over ALT man siger, også når man synger om en blond pige ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, 1 time siden:

Tvangsfodre børn og patienter med grisekød, kan du dokumentere det Carsten, se hvis du nu havde skrevet noget i retning  af at DF ønsker at der også serveres svinekød i offentlige institutioner ville jeg give dig helt og aldeles ret. 

Dæmoniseringer og fordomme hører ikke hjemme i en seriøs drøftelse. 

@Casten kan du dokumentere din påstand?

"Sammen med ønsket om et lovkrav om svinekød i de offentlige institutioner lufter Kenneth Kristensen Berth tanker om et forbud mod at servere halalkød." https://www.avisen.dk/top-df-vil-tvinge-skoler-og-daginstitutioner-til-at_500369.aspx

KKB har for øvrigt også en fængselsdom for racisme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Casten skrev, Lige nu:

"Sammen med ønsket om et lovkrav om svinekød i de offentlige institutioner lufter Kenneth Kristensen Berth tanker om et forbud mod at servere halalkød." https://www.avisen.dk/top-df-vil-tvinge-skoler-og-daginstitutioner-til-at_500369.aspx

Hvor finder du ordet "tvangsfodre"? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Casten skrev, for 30 minutter siden:

Jeg har nu læst artiklen fra avisen, intet sted kan jeg læse om tvangsfodring, jeg blev bekræftet at Dansk Folkeparti ønskede at der var/er svinekød i institutionerne mindst een gang ugentligt,  der er i artikelen intet nævnt om hospitaler, så har du bedre dokumentation, eller var dit opslag blot et udtryk for fordomme

Hvad angår KKB, og hans straf for en begået strafbar handling kan jeg kun sige at han har taget sin straf alt efter dit eget udsagn i dit opslag, så hvad skal jeg bruge den oplysning til?

...bh Alko

Redigeret af Alkoholikeren

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så længe det ikke har fået en konsekvens at han har snydt og svindlet med Eu-midler, så kan jeg ikke tage ham seriøst. Jeg håber ikke at vælgerne har glemt sagen. Den slags skal straffes ellers får vi for mange uhæderlige politikere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Casten skrev, for 15 minutter siden:

Ja, for en DFU valgplakat ikke ?? Går ud fra at det er den du mener. Hvis så, så berig os gerne med plakaten.

Det tragikomiske er så bare, at alle de "racistiske" spådomme fra valgplakaten, er blevet til virkelighed

Del dette indlæg

Link til indlæg
People Pleaseren skrev, for 4 minutter siden:

Så længe det ikke har fået en konsekvens at han har snydt og svindlet med Eu-midler, så kan jeg ikke tage ham seriøst. Jeg håber ikke at vælgerne har glemt sagen. Den slags skal straffes ellers får vi for mange uhæderlige politikere.

Tja så kan du hjemsende stort set alle politikere fra EU palamentet..

Del dette indlæg

Link til indlæg
People Pleaseren skrev, Lige nu:

Så vi skal bare glemme sagen for alle de andre snyder nok også?

Nej da, men et ensigt fokus på Morten og et “ikke fokus” på de andre snydepelse, et eksempel, john ifersen, socialdemokratiet, tidligere sf, folkeskolelærer.

John Iversen kom i den europæiske presses søgelys i den såkaldte diætsag i oktober 1996. Den britiske tv-station ITV afslørede med skjult kamera, at Iversen i lighed med en række kolleger havde skrevet sig på deltagerlisten til et møde og derfor modtog en diæt på 1600 kr., selv om han ikke deltog i mødet, men i stedet umiddelbart efter forlod Bruxelles for at tage flyet til Danmark. Iversen har selv betegnet sagen som "sit livs fejltagelse.[1]

ingen hylede op og råbte svindel så højt som der gøres nu, med Morten...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...