Hop til indhold
DK fyr 34

Sikkert et dumt spørgsmål

Recommended Posts

Jeg har i dag skulle skrue en skrue ud af væggen og kunne for 117.gang ikke finde den lille dims man sætter ind i spidsen af boremaskinen og som passede til lige den skrue der skulle ud.

Jeg kunne selvfølgelig også bare lære at rydde op i min ting men tænker at det måske bare er nemmest at holde sig til en slags skruer og kun have en dims til dem.......selvfølgelig i flere forskellige størrelser, men kun en slags at holde styr på.

I sådanne tilfælde plejer jeg altid at vælge det pæneste alternativ, men i dette tilfælde tror jeg ikke rigtig at jeg har nogen nogen holdning til hvilken slags der er pænest. Og i det fleste tilfælde kan man jo ikke se skruen alligevel. F.eks. bagved et billede på væggen. 

Mit spørgsmål lyder nu: er der nogen praktisk forskel på om jeg vælger udelukkende at holde mig til stjerneskruer eller dem med det lige over? Mit umiddelbare bud er at det går hurtigere at skrue en stjerneskrue i da den jo har et kryds og derfor kræver færre omgange (en 1/4 eller en 1/2  omgang ? :huh:) . Ved en enkelt skrue har det måske ikke den store betydning. Men hvis man skal skrue mange i har lidt jo også ret ;) Eller er der ingen forskel de 2 slags?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis du bare skal hænge et billede op kan jeg ikke se at det skal gøre nogen forskel, men normalt undgår man at bruge en skrue med lige kærv hvis man bruger skruemaskine da man let kan ødelægge kærven og så skal man bakse med at få dem skruet ind eller ud.

Redigeret af Moriarty

Del dette indlæg


Link til indlæg
Moriarty skrev, for 2 minutter siden:

Hvis du bare skal hænge et billede op kan jeg ikke se at det skal gøre nogen forskel, men normalt undgår man at bruge en skrue med life kærv hvis man bruger skruemaskine da man let kan ødelægge kærven og så skal man bakse med at få dem skruet ind eller ud.

Ok tak for dit svar. Men tænkte nu at vælge den ene eller den anden slags og kun bruge dem. Uanset om det er til et billede eller andet. Kan man det? Og så er stjerneskruer at foretrække ?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det tager altså lige mange omgange at skrue en given skrue i, uanset kærven. :D

Vælg Torx. Det er den stærkeste kærv almindeligt tilgængelig. Det er den alle bruger nu om dage. 

 

Bitten ( dimsen man sætteri boremaskinen ;) ) skal passe nøjagtigt. Køb en sortiments æske med bitholder i byggemarkedet. Det er ca en 50´er. Og køb også nogle skruer i den størrelse du skal bruge. 

Stjerneskruer er på vej ud, lige kærv har været ude i over 10 år. 

 

Happy schrewing :mrgreen:

 

Redigeret af Aarhuselsker

Del dette indlæg


Link til indlæg

hvis du holder skruetrækkeren i skruen er der ingen forskel i skruehastig men krydskærv er nemmest at bruge

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej DK fyr,,

Der findes ikke nogle dumme spørgsmål, kun dumme svar ( næsten) 

Nu er jeg godt nok håndværker men slet ikke ekspert ,,men du mener sikkert tork- skruer,,de er stærkere ,,

Alt efter hvad du vælger at bruge så er det næsten altid en fordel at forbore med mindre bor som passer til ravpluks,,

Og så dernæst din tork skrue

Altså :     ( for) bor  * ravpluks * skrue* billede/ spejl mv.

Ved at du altid er meget behjælpelig herinde :) og tak for dette for resten

Held til 

Ellers kan du vel altid ringectil en rigtig håndværker og forhøre dig  :D

Venligst Hunter

Redigeret af Hunting for beaver

Del dette indlæg


Link til indlæg
DK fyr 34 skrev, for 1 minut siden:

Ok tak for dit svar. Men tænkte nu at vælge den ene eller den anden slags og kun bruge dem. Uanset om det er til et billede eller andet. Kan man det? Og så er stjerneskruer at foretrække ?

Som Aarhuselsker skriver så ville jeg vælge en torx.

 

Men vigtigst af alt så hold styr på dit værktøj så du ikke skal købe nye bits konstant. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Torx er vejen frem, krydskærv og ret kærv :( som en anden klog skriver forboring og så rawlplug gerne den model med krave, så skrue, årsagen til at torx kom frem er at det kræver mindre moment (arbejde) at skrue den i, det betyder ikke så meget for handy manden der skal skrue ti skruer om året, men håndværkeren der skal skrue ti tusind skruer om året, har det betydning selv om de bruger skruemaskiner. Så Bauhaus, et sortiment af skruer, et sæt bits, og et sortiment af rawlplugs...

happy skrewing...  :D

bh

Alko

Del dette indlæg


Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 27 minutter siden:

Det tager altså lige mange omgange at skrue en given skrue i, uanset kærven. :D

Vælg Torx. Det er den stærkeste kærv almindeligt tilgængelig. Det er den alle bruger nu om dage. 

Jeg ville ellers sige at man hele tiden er 1/4 del foran på en eller anden måde i kraft af krydset og dermed gik det hurtigere.

Skal man have en speciel maskine til torx? Eller kan man få en bitten til dem også der passer i alle maskiner?

Del dette indlæg


Link til indlæg
DK fyr 34 skrev, for 51 minutter siden:

Mit umiddelbare bud er at det går hurtigere at skrue en stjerneskrue i da den jo har et kryds og derfor kræver færre omgange (en 1/4 eller en 1/2  omgang ? :huh:) 

tror såmænd de kræver lige mange omgange, hvis de er lige lange... ;)

 

Alkoholikeren skrev, for 11 minutter siden:

årsagen til at torx kom frem er at det kræver mindre moment (arbejde) at skrue den i

er du sikker på det er den rigtige grund... ? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
DK fyr 34 skrev, for 8 minutter siden:

JSkal man have en speciel maskine til torx? Eller kan man få en bitten til dem også der passer i alle maskiner?

 

Det hele er standard. Det er kun spidsen af bitten der er forskellig. Altså den spids du putter ind i kærven på skruen :) 

 

Redigeret af Aarhuselsker

Del dette indlæg


Link til indlæg
Hunting for beaver skrev, for 30 minutter siden:

Hej DK fyr,,

Der findes ikke nogle dumme spørgsmål, kun dumme svar ( næsten) 

Alt efter hvad du vælger at bruge så er det næsten altid en fordel at forbore med mindre bor som passer til ravpluks,,

Mange tak :) 

Men hvis jeg skal bore hullet inden jeg skruer så er det jo dobbelt arbejde for det samme. Skruen skruer jo ind alligevel......

De der rawlplugs har jeg droppet for længst. Enten er de for store eller for små eller hullet bliver dobbelt så stort som planlagt og så skal man et par numre op i skrue for at det passer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
tilmodenQ skrev, Lige nu:

tror såmænd de kræver lige mange omgange, hvis de er lige lange... ;)

 

er du sikker på det er den rigtige grund... ? 

Yup, torx blev patenteret i 1971 før skruemaskner, jeg var en moden nej yngre mand i autobranchen havde vi såkaldte amerikaner skruetrækkere, de overskruede meget nemt, så torx var en berigelse.

 

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Torx

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej ikke foran ,,,dybden på skruen er jo  den samme ,,ligemeget om det er single kærv,stjerne,tork mv.

Nej brug bare en alm. Skruemaskine ,,der skal typisk bruges en  "adaptor "der sættes i maskinen og den anden ende sætter du din tork

Del dette indlæg


Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 1 minut siden:

Yup, torx blev patenteret i 1971 før skruemaskner, jeg var en moden nej yngre mand i autobranchen havde vi såkaldte amerikaner skruetrækkere, de overskruede meget nemt, så torx var en berigelse.

 

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Torx

Ja de " knokkelspændte" ,og er et helvede at få dem ud igen nå nu kærven er ødelagt,,

Del dette indlæg


Link til indlæg
tilmodenQ skrev, for 5 minutter siden:

tror såmænd de kræver lige mange omgange, hvis de er lige lange... ;)

Ok. tak for svar :) 

men tror nu at der er mange der har somme opfattelse som mig med at det går hurtigere med en stjerneskrue. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
DK fyr 34 skrev, for 3 minutter siden:

Mange tak :) 

Men hvis jeg skal bore hullet inden jeg skruer så er det jo dobbelt arbejde for det samme. Skruen skruer jo ind alligevel......

De der rawlplugs har jeg droppet for længst. Enten er de for store eller for små eller hullet bliver dobbelt så stort som planlagt og så skal man et par numre op i skrue for at det passer.

Ja man kommer ikke sovende til det ,,

Men ved tungere ting  er det nødvendigt med pluks ,,hvis det bare er til husbehov så kan du nok nøjedes med skruen alene 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
Hunting for beaver skrev, for 1 minut siden:

Ja man kommer ikke sovende til det ,,

Men ved tungere ting  er det nødvendigt med pluks ,,hvis det bare er til husbehov så kan du nok nøjedes med skruen alene 

Nej og hvis det er i beton eller mursten slet ikke, men i træværk jo, slet ikke i gips..

Del dette indlæg


Link til indlæg
DK fyr 34 skrev, for 3 minutter siden:

Ok. tak for svar :) 

men tror nu at der er mange der har somme opfattelse som mig med at det går hurtigere med en stjerneskrue. 

Ja det går hurtigere i stykker ,,men hvis du gerne vil splitte det hele ad derhjemme så værs"go :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, brug endelig torx, hvis det er tilgænglig i den form( hoved, gevind, metal, mm.) der skal bruges.

Stjerne findes i et par typer(Phillips, pozi) som ikke er særligt kompatible, så vær omhyggelig med valg af bit. Ellers ødelægges hoved.

Skjold.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
Hunting for beaver skrev, for 4 minutter siden:

Nej gips har sine egne skruer,som udviger sig 

Ja til montage af gipsplader, men til ophæng i en gipsplade ville jeg foretrække en skrue med rawl..og forboring

Redigeret af Alkoholikeren

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...