Hop til indhold
Rejsenetværk

Mandens straf- ægtefælle bidrag

Recommended Posts

Jeg tænker at denne kronik i Information, vil kunne have interesse for en del på her på EG.

Da jeg læste den priste jeg mig lykkelig for, at jeg lever som hardcore single og eneboer på tredje, uden forliste ægteskaber og børn i bagagen.

Har vi en Sharia light lovgivning, med kønsmæssig omvendt fortegn i Danmark?

Vi har i tidligere tråde nydt godt af en bruger der er advokat, hvis han er her endnu, kunne vi måske få nytte af ham i denne tråd også, hvis han vil bidrage til emnet.

Hvis ikke er det selvfølgelig helt ok.

KRONIK

27. juni 2018

Michael Størzer er dokumentarist

Mænd straffes for skilsmisse, mens kvinder begunstiges – det er diskrimination

Ægtefællebidraget overfører årligt millioner fra mænd til kvinder. Systemet favoriserer stadig kvinderne på trods af, at kønnene i dag har samme adgang til uddannelse og arbejdsmarked

Ãgtefællebidraget overfører Ã¥rligt millioner fra mænd til kvinder. Systemet favoriserer stadig kvinderne pÃ¥ trods af, at kønnene i dag har samme adgang til uddannelse og arbejdsmarked

Ingen politikere tør tage det op, endsige påpege den diskrimination og de overgreb, som fraskilte mænd udsættes for. Velsagtens fordi man risikerer at gøre sig upopulær hos den kvindelige halvdel af befolkningen. Loven om ægtefællebidrag har eksisteret i snart 100 år, skønt den for længst er blevet en anakronisme.

https://www.information.dk/debat/2018/06/maend-straffes-skilsmisse-mens-kvinder-begunstiges-diskrimination?lst_frnt

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er een af dem som selv syntes at ægtefælle bidrag virker en anelse forældet. 

Meeen hvad med de par hvor begge har en uddannelse og Kvinden sætter sin karriere på ‘stand by’ i x antal år for at sætte parrets børn i verden. Sådan 2 børn incl barselsorlov evt noget forlænget orlov osv, kan altså virkeligt bombe en kvindes karriere temmeligt langt tilbage. Hvor mandens karriere så buldre derud af.... 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hmmm en modernisering ville nok være på sin plads, jo ægtefælle eller hustru bidrag har sin berretigelse i visse sammenhænge, et eksempel fra eget liv.

vvs lærlingen scorer en lækker sild en lørdag aften på diskoteket, de blir kærester og i en ung alder blir de forældre, han læser til installatør og de får så nummer to og han starter egen virksomhed og knokler, kæresten blir hjemmegående og laver alt det uregistrede HK arbejde faktura bogføring o.s.v. Virksomheden vokser og konen kommer ikke igang med en uddannelse, men sørger for hus og børn og servicere manden, hun har heller en pensionsopsparing, efter 30 års ægteskab vil manden skilles, han har skoret  sin sekretær der halvdelen af konen i alder og vægt. 

Hun får tidubestemt ægtefælle bidrag så hun kan leve anstændigt, i en alder af 53 med grundskole afgangsprøve mener hun ikke lige hun kan gå i uddannelse...og ja jeg syntes det var rimeligt at hun får løbende forsørgelse af x manden, heller ikke en andel firmaet kunne hun få. 

Når “den uvaskede fisker” fra Thyborøn henter en thai kone og vil skilles efter få år er det også rimeligt at han kommer tilsat forsøge hende, for jeg vil ikke forsørge hende gennem min skat.

hvor mand og kone er gift i 10/15 år og begge er veluddannede og konen er hjemmegående kan et tidsbestemt bidrag være på sin plads, men skal mere ses som tilskud til karierre start..og selv forsørgelse..

i alle tilfæde skal sund fornuft gælde..

Redigeret af Alkoholikeren

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kronikøren har vel en pointe her ?

"I dag lever under halvdelen af alle danskere som en kernefamilie, hvor mor og far er gift. Langt flere lever i papirløse forhold eller har dannet andre familiesammensætninger. Derfor er det forkert at betegne det, at et par går fra hinanden, som en skilsmisse. Der er mere præcist at tale om et samlivsbrud.

Men kun folk, der er fraskilte, kan pålægges at betale ægtefællebidrag. Alle andre samlivsbrud går fri. Derfor er ægtefællebidraget diskriminerende og bør retteligt betegnes som en koneskat. Altså en særlig straf til mænd, som har været så letsindige at gifte sig og efterfølgende blive skilt igen."

@Alkoholikeren

Nu er det ikke pænt at give udvalgte mennesker et prædikat for manglende hygiejne.

Vi lever nu en gang i en tid, hvor kvinder stræber opad i søgningen efter en passende mage, mens mænd gør det modsatte.

Kvinder er foran mænd i uddannelses kapløbet, og det efterlader ofte mænd som jeg selv, og fiskeren fra Thyborøn på perronen uden en mage, fordi vi ikke har en uddannelse, og ofte tjener for lidt til at være interessante for danske kvinder.

Men hvor ham fiskeren godt kan være solidt ved muffen, jeg selv er det ikke, udgør vi nok alligevel klicheen på en mand der søger sig en thai mage, fordi at vi ikke kan finde os en dansk kvinde.

Heldigvis ønsker jeg ikke at stifte familie, og det uanset om jeg kan finde en dansk kvinde eller ikke, og jeg søger derfor heller ikke en udenlandsk ægtefælle.

Men dem der gør, bør som jeg ser det kræve særeje, og holde sig langt fra at købe jord, og bygge huse i konens navn i Thailand, hvor manden betaler, mens hun er ejeren.

Ja, hvis det så ikke går, der tror jeg nu nok at en del enlige fraskilte thaikvinder med børn, som har opnået deres opholdstilladelse, er en større gevinst for Danmark, end mange af vores egne etnisk danske kontanthjælps modtagere,  flygtninge invasionen med, også på offentlig forsørgelse.

Arbejde kan de, og arbejde vil de, kvinderne fra Thailand og Philippinerne, og det uden at være kræsen, bare de kan få et arbejde.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 2 timer siden:

Jeg er een af dem som selv syntes at ægtefælle bidrag virker en anelse forældet. 

Meeen hvad med de par hvor begge har en uddannelse og Kvinden sætter sin karriere på ‘stand by’ i x antal år for at sætte parrets børn i verden. Sådan 2 børn incl barselsorlov evt noget forlænget orlov osv, kan altså virkeligt bombe en kvindes karriere temmeligt langt tilbage. Hvor mandens karriere så buldre derud af.... 

@Trinetease derfor har vi jo nok heller ikke så mange kvinderlige top chefer, pågrund af kvinden tager barsel osv.  så derfor sidder mænd jo nok mest på top posterne ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Markild skrev, for 2 timer siden:

derfor har vi jo nok heller ikke så mange kvinderlige top chefer, pågrund af kvinden tager barsel osv.  så derfor sidder mænd jo nok mest på top posterne ...

Ja det er en del af forklaringen, men også at mænds psyke er anderledes end kvinder generelt set, mænd er mere kyniske og mindre følsomme. Derfor er i stand til at træffe de hårde beslutninger...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 5 minutter siden:

Ja det er en del af forklaringen, men også at mænds psyke er anderledes end kvinder generelt set, mænd er mere kyniske og mindre følsomme. Derfor er i stand til at træffe de hårde beslutninger...

Så tror jeg, du har til gode at opleve kvinder i lederstillinger, min erfaring er, at de er langt hårdere og ikke mindst "efter bogen" end mænd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 7 timer siden:

Jeg tænker at denne kronik i Information, vil kunne have interesse for en del på her på EG.

Da jeg læste den priste jeg mig lykkelig for, at jeg lever som hardcore single og eneboer på tredje, uden forliste ægteskaber og børn i bagagen.

I skilsmissasager er mænd så afgjort det svage køn. De har stort set ingen fordele/rettigheder.

Jeg havde for få år siden en nabo, som blev skilt, og  – som offentligt ansat på et lavere niveau og ikke en gang rig – blev han trods alt  ribbet for alt: Både lejlighed, privat pensionsopsparing m.m.

Han kom så atter ovenpå, men det var tydeligt, at hans handicap var, at han var født med en pik og ikke med en fisse.

Nej, den højt besungne "frihed" fra 70'erne er en ren utopi. Den er nemlig ikke  endnutrængt ind i lovgivningen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 16 minutter siden:

Så tror jeg, du har til gode at opleve kvinder i lederstillinger, min erfaring er, at de er langt hårdere og ikke mindst "efter bogen" end mænd.

Ja, de er som chefer langt hårdere end mænd.

De skal nemlig bevise, at de både har kvalifikationerne og er i stand til at køre forretingen

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja det må så være jeres erfaringer og ok med det, jeg er eng i at kvinder vil køre efter bogen og vil bevise at de kan, de duer bare ikke, kan ikke ska e hygge med en fyraftensbajer og fredagsbar, derimod er de gode til at kneppe sig op i et firma.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 8 minutter siden:

Ja det må så være jeres erfaringer og ok med det, jeg er eng i at kvinder vil køre efter bogen og vil bevise at de kan, de duer bare ikke, kan ikke ska e hygge med en fyraftensbajer og fredagsbar, derimod er de gode til at kneppe sig op i et firma.

Så kvinder knepper sig til tops mens de køre efter bogen ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 21 minutter siden:

kvinder knepper sig til tops mens de køre efter bogen ? 

Ja de kører efter bogen nedad mod dem de er ledere for og knepper sig opad med de mænd der er i magtpositioner og kan fremme karrieren.

I al stilfærdighed, måske vi alle skulle tilbage til tråden som Rejse startede om ægtefælle bidrag.

Redigeret af Alkoholikeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 8 timer siden:

Er det helt fair, at straffe manden, for kvindens valg i livet?

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 8 timer siden:

vvs lærlingen scorer en lækker sild en lørdag aften på diskoteket, de blir kærester og i en ung alder blir de forældre, han læser til installatør og de får så nummer to og han starter egen virksomhed og knokler, kæresten blir hjemmegående og laver alt det uregistrede HK arbejde faktura bogføring o.s.v. Virksomheden vokser og konen kommer ikke igang med en uddannelse, men sørger for hus og børn og servicere manden, hun har heller en pensionsopsparing, efter 30 års ægteskab vil manden skilles, han har skoret  sin sekretær der halvdelen af konen i alder og vægt. 

Hun får tidubestemt ægtefælle bidrag så hun kan leve anstændigt, i en alder af 53 med grundskole afgangsprøve mener hun ikke lige hun kan gå i uddannelse...og ja jeg syntes det var rimeligt at hun får løbende forsørgelse af x manden, heller ikke en andel firmaet kunne hun få. 

Valgte hun ikke selv at være hjemmegående - eller var det noget manden tvang hende til? faktureringer, bogføring, osv.. var det ikke noget hun ordnede i "fritiden"?

Langt de fleste mødre er på arbejdsmarkedet - og samtlige kærester/koner til selvstændige jeg kender til i min bekendtskabskreds, arbejder, samtidig med at de hjælper til med papirarbejdet om aftenen..

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 6 timer siden:

KF.

Er det helt fair at det kun er en kvindes karriere som bliver sat på stand by ved familieforøgelse ? Jeg tænker da at et barn ikke er noget en mand får under tvang ? 

Og de kvinder du kender i din omgangskreds har simpelthen 2 jobs og er Mor osv ? Hvor manden har et job og er Far ? Syntes du ikke at det er Fair at en kone som har hjulpet til skal have ægtefælle bidrag ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 7 timer siden:

KF.

En kvinde kan jo ikke bare lade være at få børn. Tænk dig nu lidt om.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej

RV jeg mener det er på sin plads at manden betaler, særligt hvis der børn i ægteskabet....

jeg mener han tuder lidt... når det er sagt, så mangler der rettigheder for mænd, særlige omkring børn og ret til at se dem...

De er mange kvinder som satte deres egen karriere på stop, fordi de vil støtte manden og med deres hjælp er/har mand kunne starte firma op mv...

passe hus børn mv... støtte ham til hans succes....

Hvis man har firma når man går ind i ægteskabet, får man særeje, på firma/værdien inden,..

prøvemanden

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trinetease skrev, for 3 timer siden:

Er det helt fair at det kun er en kvindes karriere som bliver sat på stand by ved familieforøgelse ? Jeg tænker da at et barn ikke er noget en mand får under tvang ? 

Nu mente jeg ikke kvindens valg om at få barn - men derimod kvindens valg om at sætte karrieren på standby, når kvinden (og manden) får barn.

Det er ingen naturlov, at kvindens arbejdsliv slutter, når et par får barn. Det er faktisk undtagelsen. Langt de fleste bliver på arbejdsmarkedet.

Trinetease skrev, for 3 timer siden:

Og de kvinder du kender i din omgangskreds har simpelthen 2 jobs og er Mor osv ? Hvor manden har et job og er Far ? Syntes du ikke at det er Fair at en kone som har hjulpet til skal have ægtefælle bidrag ? 

Det var ikke det jeg skrev. Eller det var ihvertfald ikke det jeg mente.

Jeg mente, at hvor andre - par hvor begge er lønmodtagere - typisk ser tv, ordner akvarie, spiller candy crush, eller hvad ved jeg, når ungerne er lagt i seng - der sætter par, hvor typisk manden har egen virksomhed, sig ind i stuen, eller på kontoret, og giver sig til at ordne papirarbejde, taste bilag ind i regnskabet, eller få sendt fakturaer afsted, betalt regninger, osv..

Og nej, jeg synes absolut ikke det er fair, hvis manden i tilfælde af skilsmisse skal have en tidsubestemt økonomisk straf, for at de om aftenen var sammen om at ordne papirarbejde.

Hvis vi i stedet taler om kvinder der vælger at blive hjemmegående husmødre, der er det kvindens eget valg, at træde ud af arbejdsmarkedet, og blive forsørget alene af mandens indtægt. Jeg kan ikke se noget rimeligt, i at manden efterfølgende - tidsubestemt - skal økonomisk straffes for kvindens valg. Og taler vi om kvinder, som arbejder i ægtefællens virksomhed - ja så er de jo ikke trådt ud af arbejdsmarkedet, eller har sat deres karriere på standby. 

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
tiger skrev, for 2 timer siden:

En kvinde kan jo ikke bare lade være at få børn. Tænk dig nu lidt om.

Men tvinges ikke til at træde ud af arbejdsmarkedet. Tænk dig nu lidt om.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nu skal artikel måske også lige sættes i relation til virkeligheden.  Det forholder sig jo ikke således, at alle fraskilte kvinder har krav på ægtefællebidrag.  Dernæst skal man lade være med at rode børnepenge, forældremyndighed, samværsregler omkring fælles børn ind i reglerne omkring ægtefællebidrag.  Jeg synes faktisk at artiklen bærer præg af, at den er skrevet af en bitter mand, der bestemt også har en masse andre udfordringer med exen.

Når det så er sagt, hælder jeg også til at ægtefællebidraget  er rimelig forældet og lavet på et tidspunkt hvor samfundet og kønsrollemønstrene så markant andeledes ud end i dag.  

Så vidt jeg kan læse mig frem til er der nogle forudsætninger der skal være tilstede, heriblandt at ægtefællen har stået uden arbejde i en længere årrække. Dertil kommer at bidraget udregnes som ca 1/5 del af forskellen på parternes bruttoindtægt.  Det skal vurderes om manden i det hele taget har råd til at betale, og endeligt må bidragsmodtagen ikke have en indtægt der ligger over et bestemt niveau.   i 2018 er der ikke meget der tyder på, at man er berettiget hvis ens bruttoindtægt pr. måned ligger over 24.000 -  29.000.    

Så...….. et eller andet sted er udbredelsen nok begrænset.  

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...