Hop til indhold
Guest Liderlig-fyr

Fatter i noget?

Recommended Posts

Var det ikke ham, der kort før Alternativets årsmøde, jeg mener årsfest, meldte ud, at han ville forlade formandsposten inden for overskuelig tid...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 16 minutter siden:

... altså udover manden selv vil være statsminister. Jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad han ellers vil. Fremturer med at han vil vælte s eller v regeringer. Og alligevel ligger det ham fjernt.

https://politiken.dk/indland/politik/art6604931/Uffe-Elbæk-vil-selv-være-statsminister

- - - der skal jo være en klovn i ethvert cirkus;) - - - og i dette tilfælde Cirkus Gøgl & Urealistisk politik   ( ååh undskyld jeg mener Alternativet)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tjaeh det åbner jo gevaldigt op for det scenarie der hedder S-DF. De to partier kan få flertal efter næste valg. Og sker det ikke så hedder konstellationen SF-S-DF, regeringen vil stadig være  en ren socialdemokratisk regering, men SF og DF som det loyale parlementariske grundlag.

Det har været nævnt i pressen at en S-DF regering også kunne komme på tale, men det tror jeg ikke på at scoialdemokraterne vil, hvis de kan undgå det. 

Men det er klart at der svækker Mette Fs regeringsforhandlinger hvis hun ikke kan regne med Alternativet, men omvendt kan hun give DF det ultimatum, enten støtter I mig, eller jeg må give Uffe indrømmelser på udlændingeområdet så han peger på mig. Så skal DF nok blive bløde i knæene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst
allo-allo skrev, 1 time siden:

Var det ikke ham, der kort før Alternativets årsmøde, jeg mener årsfest, meldte ud, at han ville forlade formandsposten inden for overskuelig tid...

Jo lige præcist. Circus Domptøren stopper som formand efter næste valg. Måske ? :D artiklen er såmænd kun 7 uger gammel. Som tidligere radikal, har han sikkert svært ved at træffe en beslutning.

https://www.b.dk/politiko/uffe-elbaek-afviser-at-pege-paa-sin-efterfoelger-det-er-naermest-som-at-give

Redigeret af Gæst
radikal

Del dette indlæg

Link til indlæg

*kopieret ind fra anden tråd, jeg kom til at oprette, inden jeg opdagede at denne omhandler samme emne*

https://www.dr.dk/nyheder/politik/uffe-elbaek-spiller-sig-selv-paa-banen-som-statsminister

"- Jeg peger på mig selv. Alternativet peger på os selv."

"Betyder det her så, at du ikke længere er at regne i rød blok, så Mette Frederiksen ikke kan regne med dine stemmer til at danne regering?

- Jeg peger på mig selv. Alternativet peger på os selv. Det er det, der er vores dagsorden. Og hvis det så viser sig, at vi ikke kan få den opbakning i befolkningen, så peger vi stadigvæk hverken på Mette Frederiksen eller Lars Løkke Rasmussen.

- Vi trækker simpelthen vores mandater ud af ligningen, som vi kender virkeligheden i dag. Som politiker skal man være meget varsom med at være alt for firkantet i sine formuleringer, men som det ser ud i dag, så kommer vi hverken til at pege på Mette eller Lars. Til gengæld vil vi lave masser af politik.

Men hvad så hvis Mette Frederiksen står til at komme i mindretal, vil I så ikke redde hende?

- Det afgørende for os er, at vi ikke vil være nogen forhindring i forhold til at danne regering. Så hvis Mette Frederiksen har det nødvendige bagland til at danne regering, så siger jeg bare: Gå efter det. Og det samme siger jeg til Lars Løkke.

- Men i det øjeblik vi ikke er enige i den politik, der bliver ført, er vi klar til at vælte en regering - uanset om den er med Mette eller Lars.

Så du ser dig selv som din helt egen blok, og ingen kan regne med støtte fra dig?

- Lige nøjagtig.

På en måde er det absurd - men Alternativet har det jo med at komme med absurde udmeldinger, og få opbakning fra vælgerne. Så jeg tror ikke man skal grine af Uffe Elbæks udmelding her, som ellers nok for mange, er første indskydelse. Jo mere jeg tænker over det, jo mere synes jeg om idéen - vel bliver Elbæk sandsynligvis ikke statsminister, men prøv at tænke lidt over nedenstående citat:

"Han er nemlig træt af det, han betegner som "præsidentvalgkampen", hvor vælgerne kun kan vælge mellem Venstres og Socialdemokratiets statsministerkandidater. Det skaber en fattig politisk debat, og derfor byder han nu sig selv til."

Her er jeg helt på linie med Elbæk - hver gang der er valgkamp op til et folketingsvalg, kæmper kandidaterne om at få ordenlyd på landsdækkende tv, og når de får den, så kan de ikke komme op med andet end hvor mange af skatteydernes penge, de vil kaste efter sundhedsvæsenet, eller ældreplejen, eller hvor meget de vil stramme indvandringspolitikken - og dét er satme fattig politisk debat, som det er til at kaste op over at overvære. Så ja tak, lad bare Elbæk komme til orde i valgkampen, med nogle utraditionelle "gakkede" udtalelser. Mange mente også at det var politisk selvmord da Joachim stillede op, og tog fattigdomsdebatten - og sagde de ting som indtil da, ikke var politisk korrekte at sige, men som mange inderst inde godt vidste - og det endte som bekendt med et flertal for et kontanthjælpsloft. På samme måde, tror jeg man ikke behøver dømme Elbæks udmelding for absurd teater, som var min første tanke, det indrømmer jeg.

Jo mere jeg tænker over det, synes jeg det er forfriskende, og ønsker Alternativet al held med etablere deres egen tredie blok.. hvem ved, måske melder EL sig på banen, og siger de også følger Elbæk og hans nye blok.. De har jo allerede sået tvivl om deres støtte til Mette Frederiksen, efter Socialdemokratiets nye udlændingeudspil. Og Mette Frederiksen har meddelt, at hun ikke vil have de Radikale med i en eventuel regering efter næste valg. Samtidig udtaler Pia Olsen Dyhr, at det absolut ikke er nogen dans på roser, at være i regering med de Radikale..

Hvem ved, måske er det en vedvarende ændring af det politiske landskab, vi her er vidner til begyndelsen af.. Jeg kan godt forestille mig SF, EL og AL i valgforbund, med deres egen statsministerkandidat.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 4 timer siden:

Det har været nævnt i pressen at en S-DF regering også kunne komme på tale, men det tror jeg ikke på at scoialdemokraterne vil, hvis de kan undgå det. 

Hver gang det kommer på tale, senest på Folkemødet, siger Thulesen Dahl, at han og DF er borgerlige - selvom mange borgerlige har svært ved at få øje på meget borgerligt ved DF's politik.

Virker det ikke mere sandsynligt at DF og V danner regering? DF har jo meldt ud, at de mener Løkke skal skille sig af med regeringspartneren LA - og det opfattede jeg som en opfordring, hvor det var underforstået at hvis dét sker, er DF villige til at gå med i en venstreledet regering.

Mit alternative, gakkede gæt:

• SF-EL-AL i valgforbund som peger på Elbæk - EL har klart størst vælgeropbakning af de tre partier, men at de skulle enes om at pege på Skipper som statsminister, dét er trods alt udenfor min forestillingsevne. Tilsammen står de til at få 32 mandater.
  • DF-V-K i valgforbund, som peger på Løkke. og danner regering sammen. Det synes jeg alle udmeldinger peger på. Tilsammen står de til at få 48 mandater.
  • S-R i valgforbund, som peger på Frederiksen - S danner regering alene, med R som støtteparti. Tilsammen står de til at få 59 mandater
  • LA-NB som vil pege på Løkke, hvis Frederiksen ellers står til at danne regering. NB har meldt ud at de ikke vil pege på Løkke, medmindre han leverer på tre punkter, som han ikke kan levere på, men jeg kan simpelthen ikke forestille mig NB vil lade S danne regering, hvis de kan forhindre det ved at pege på Løkke. Tilsammen står de til at få 12 mandater - altså ét mere, end der ville kræves hvis de skulle kunne pege på Løkke, for at forhindre en S regering.

KF.

EDIT: Har tilføjet mandattal fra Berlingske Barometer.

Redigeret af KF

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 5 timer siden:

... altså udover manden selv vil være statsminister. Jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad han ellers vil. Fremturer med at han vil vælte s eller v regeringer. Og alligevel ligger det ham fjernt.

Elbæk skelner mellem at forhindre nogen i at danne regering, hvis de har baglandet til det -  hvilket han siger ligger Alternativet fjernt. Og så det at vælte en siddende regering, hvis den fører en politik Alternativet er uenige i, og her siger han at dét vil Alternativet være klar til.

Jeg opfatter ikke udmeldingen, som at Elbæk vil være statsminister - det ved han godt han ikke bliver - men nærmere som et forsøg på at opbryde den situation vi har haft i mange år, hvor "rød blok - blå blok" valget mellem kun to kandidater, har ført til en fattig politisk debat.

Og, ikke relateret til dit indlæg, men til tråden generelt -  bare lige for at få det på det rene, inden forvirringen bliver total - en regering behøver ikke have parlamentarisk flertal - den kan bare ikke have et flertal imod sig.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lars Boca skrev, for 4 timer siden:

Jo lige præcist. Circus Domptøren stopper som formand efter næste valg. Måske ? :D artiklen er såmænd kun 7 uger gammel. Som tidligere radikal, har han sikkert svært ved at træffe en beslutning.

https://www.b.dk/politiko/uffe-elbaek-afviser-at-pege-paa-sin-efterfoelger-det-er-naermest-som-at-give

Skal vi lade ret være ret, så er artiklen du linker til, kun 7 uger gammel - men den omhandler Elbæks udtalelser tilbage fra September sidste år. Mindre detalje, det medgiver jeg.

Men Elbæk sagde ikke at han stoppede efter næste valg. Det er Berlingskes journalist der ret amatøragtigt fejlfortolker Elbæks udtalelser.

Det Elbæk faktisk sagde sidste år, var følgende:

"- Inde i mig har jeg et ur, der tikker ned...

- Det, jeg har lovet dem, jeg arbejder sammen med, er, at jeg tager et valg mere. I den bedste af alle verdener, kan jeg i løbet af den næste valgperiode overrække faklen til næste generation. Det ville være det største i hele mit liv, at kunne sige ’job done’ – så langt så godt".

- Derfor har jeg en organisatorisk ambition om at sikre, at vi får bygget det op sådan, at jeg indenfor en kort tidshorisont af nogle år kan gå ned fra scenen som en glad mand"

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 5 timer siden:

Hver gang det kommer på tale, senest på Folkemødet, siger Thulesen Dahl, at han og DF er borgerlige - selvom mange borgerlige har svært ved at få øje på meget borgerligt ved DF's politik.

Virker det ikke mere sandsynligt at DF og V danner regering? DF har jo meldt ud, at de mener Løkke skal skille sig af med regeringspartneren LA - og det opfattede jeg som en opfordring, hvor det var underforstået at hvis dét sker, er DF villige til at gå med i en venstreledet regering.

Jo da, er der borgerligt flertal, er det meget meget sandsynligt at DF og V danner regering. Men det kræver jo, at der er borgerligt flertal efter næste valg. Og det er så ikke det mest sandsynlige, det mest sandsynlige er at der er rødt flertal, i hvert fald som stort set alle målinger viser nu og har vist længe. Jeg ved godt at målinger kan tage fejl, mnen stadig. Så mit indlæg går på den forudsætning at der var rødt flertal, og så kan man roligt regne med, tror jeg, at DF vil søge indflydelse hos Socialdemokraterne, og jeg tror næppe at Løkke vil få,lov at at sidde som statsminister med et rødt flertal i folketinget, det bekræfter Uffe jo også, at det kan de ikke accceptere. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, 1 time siden:

Jo da, er der borgerligt flertal, er det meget meget sandsynligt at DF og V danner regering. Men det kræver jo, at der er borgerligt flertal efter næste valg. Og det er så ikke det mest sandsynlige, det mest sandsynlige er at der er rødt flertal, i hvert fald som stort set alle målinger viser nu og har vist længe. Jeg ved godt at målinger kan tage fejl, mnen stadig. Så mit indlæg går på den forudsætning at der var rødt flertal, og så kan man roligt regne med, tror jeg, at DF vil søge indflydelse hos Socialdemokraterne, og jeg tror næppe at Løkke vil få,lov at at sidde som statsminister med et rødt flertal i folketinget, det bekræfter Uffe jo også, at det kan de ikke accceptere. 

Enig. På den ene eller anden måde, bliver Alternativet ødt til at gå på kompromis. Enten ved at støtte en regering der ligger tættest på det de vil, eller gå hen at blive en slags protestparti, uden ret meget relevans. Men dog med nogle principper de ikke vil udvande.

Det er latterligt at forestille sig Elbæk som statsminister. MEN der er alligevel noget forfriskende over folk med stålsatte principper. Og det har Alternativet vel til et vist punkt, hvis de mener alvorligt "our way or the highway"?? Altså hvis det ikke liiiiiige havde været fordi han havde annonceret sin afgang for nogle få uger siden....... Så måske er partiet mere stålsat end Elbæk, og måske mener han bare at de andre er nogle klaphatte og han selv hellere må blive ved at stå i spidsen??!! Jeg håber da ikke der er ret mange der falder for det. Men jeg vil beundre ham/dem, hvis de virkelig får indflydelse på den måde. Beundre, og alligevel være totalt uenig i næsten alt de foretager sig, og horrified over fremtiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 6 timer siden:

Jo da, er der borgerligt flertal, er det meget meget sandsynligt at DF og V danner regering. Men det kræver jo, at der er borgerligt flertal efter næste valg. Og det er så ikke det mest sandsynlige, det mest sandsynlige er at der er rødt flertal, i hvert fald som stort set alle målinger viser nu og har vist længe.

Der er ikke rødt flertal, hvis Alternativet ikke er parlamentarisk grundlag - og det er netop hvad Elbæk melder ud, at de ikke er.

...og jeg tror næppe at Løkke vil få,lov at at sidde som statsminister med et rødt flertal i folketinget, det bekræfter Uffe jo også, at det kan de ikke accceptere

Bekræfter han dét? Han siger da ellers netop at Alternativet ikke vil stille sig i vejen for at Løkke, eller Frederiksen kan danne regering, hvis de har baglandet til det.

Så at Løkke sidder som statsminister, vil vel - set lidt pragmatisk - blot betyde at han skal gøre sig umage for at tilgodese Alternativets politik, i en grad så de ikke hellere vælter hans regering.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 4 timer siden:

Altså hvis det ikke liiiiiige havde været fordi han havde annonceret sin afgang for nogle få uger siden....

Det har han heller ikke.. ;-)

KF skrev, for 10 timer siden:

Det Elbæk faktisk sagde sidste år, var følgende:

"- Inde i mig har jeg et ur, der tikker ned...

- Det, jeg har lovet dem, jeg arbejder sammen med, er, at jeg tager et valg mere. I den bedste af alle verdener, kan jeg i løbet af den næste valgperiode overrække faklen til næste generation. Det ville være det største i hele mit liv, at kunne sige ’job done’ – så langt så godt".

- Derfor har jeg en organisatorisk ambition om at sikre, at vi får bygget det op sådan, at jeg indenfor en kort tidshorisont af nogle år kan gå ned fra scenen som en glad mand"

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 5 timer siden:

Men jeg vil beundre ham/dem, hvis de virkelig får indflydelse på den måde...

Hvis, vi kan regne med det Elbæk siger, at Alternativet ikke længere kan regnes for parlamentarisk grundlag i rød blok - og de er jo gakkede nok til at stå fast på dét.

Ja så har Løkke et flertal bag sig - også uden NB, som har meldt ud, at de ikke peger på Løkke, medmindre han leverer på tre punkter, som han ikke kan levere på.

Og en venstreledet regering, som hele tiden skal tilgodese Alternativet, for ikke at blive væltet - det scenarie giver da nok Alternativet mere indflydelse, end Elbæk har kunnet drømme våde drømme om.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr

Tror ikke vi kan bruge nuværende meningsmålinger til særlig meget. Der er så meget rumsteren rundt politisk lige pt, så tror ikke Danskerne har det fulde overblik. Eller mange har i hvert fald ikke. Det kan hurtig give noget vælgerflugt/tilgang

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 6 minutter siden:

Tror ikke vi kan bruge nuværende meningsmålinger til særlig meget. Der er så meget rumsteren rundt politisk lige pt, så tror ikke Danskerne har det fulde overblik. Eller mange har i hvert fald ikke. Det kan hurtig give noget vælgerflugt/tilgang

Ved de seneste mange folketingsvalg, har rød blok - blå blok, været adskilt af få pct.point - Og Alternativet fjerner med Elbæks udmelding, deres mandater fra rød blok (de har 9 mandater i dag). Det vil med altovervejende sandsynlighed være afgørende.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
KF skrev, for 12 minutter siden:

Ved de seneste mange folketingsvalg, har rød blok - blå blok, været adskilt af få pct.point - Og Alternativet fjerner med Elbæks udmelding, deres mandater fra rød blok (de har 9 mandater i dag). Det vil med altovervejende sandsynlighed være afgørende.

KF.

Tror ikke vi snakker rød/blå blok ved næste valg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 3 timer siden:

Der er ikke rødt flertal, hvis Alternativet ikke er parlamentarisk grundlag - og det er netop hvad Elbæk melder ud, at de ikke er.

Bekræfter han dét? Han siger da ellers netop at Alternativet ikke vil stille sig i vejen for at Løkke, eller Frederiksen kan danne regering, hvis de har baglandet til det.

Så at Løkke sidder som statsminister, vil vel - set lidt pragmatisk - blot betyde at han skal gøre sig umage for at tilgodese Alternativets politik, i en grad så de ikke hellere vælter hans regering.

KF.

Det tror jeg ikke du skal regne med sker på nogen måde. Så skal du læse artiklen igen, for han bekræfter det jeg skriver

Citat

Det kan så betyde, at Lars får chancen, men så vil vi være de første, der kan være med til at vælte ham, i det øjeblik han går ned i salen. 

Ergo skal man tage Uffes ord som pålydende, så vil vi få nyvalg, hvis Løkke forsætter. Der vil kke ske det du siger. Han vil vælte Løkke med det samme.

Hvilken blok er den største, rød eller blå ? https://www.b.dk/politiko/barometeret

Du forudsætter at blå blok er størst uden alternativet, og at der ikke er "rødt flertal" uden dem. Du har ret i, at der pt ikke er rødt flertal uden Uffe, men det kan der godt komme også indenfor realismens rammer. Der skal ikke flyttes ret meget. 

Der er 175 medlemmer af folketinget og 4 nordatlantiske medlemmer, som plejer at fordele sig med 2 medlemmers til hver, eller 3 til rød blok og 1 til blå, men lad os bare sig to til hver.

I Berlingske Barometer har "de Røde " uden alternativet 84 mandater der skal tillægges  2 nordatlantiske medlemmer, dvs der skal kun flyttes 4 medlemmer, så er flertallet hjemme,

Det er ikke til at vide, hvordan Uffes vælgere reagerer på, at han vil pege på sig selv, og det vil der blive boret rigtig meget i i en valgkamp, langt de fleste af Uffes vælgere tilhører jo rød fløj, og de bliver nok rundforvirret af hans meldinger og frygter måske 4 år mere med Løkke og vælger så måske i stedet et af de andre partier på rød fløj, jeg tror ikke dette er en melding ser vil give Uffe fremgang. Men det er rent gæt. Der kan ske så meget.

Det skulle ikke undre mig at Uffe også kunne finde på at lave denne melding om.

KF skrev, for 3 timer siden:

KF.

Mne Uffe har jo netop sagt at det første han gør er at vælte Løkke i Folketingssalen.

Så skal Løkke have ham væk fra dem tanke, skal han jo give ham rigtig meget, så meget kan Løkke næppe give ham, da Alternativet jo bl..a vil kræve en lempeligere udlændingepolitik, det er en af de væsentlige årsager til at de ikke kan støtte Mette F, fordi hun ikke vil give dem det. 

Skulle Løkke alligevel gøre det usandsynlige, hvad tror du DF siger til det, så vil de da hellere have Mette F, hvor de både kan få deres økonomiske politik igennem samt en stram en udlændingepolitik. DF vil da ikke acceptere at Løkke lemper udlændingepolitikken i det omfang det måtte kræves for at Alternativet er tilfreds.  Samtidig kræver det at LA endegyldigt går med til at støtte op om en regering der i endnu højere grad end nu vil føre rød politik og hvor LA stort set intet vil få igennem.

Du har ret i, at det kan ske, men det er for mig ret urealistisk at tro på, 

Jeg vil umiddelbart tro, at Mette F vil kunne lokke Uffe med meget mere indflydelse end Løkke kan, hvis vi ser bort fra udlændingeområdet. Miljøpolitik der kan hun give Uffe rigtig meget, socialpolitik er de tæt på hinanden, og på flere andre områder ligeså.

Man skal huske, at Alternativet er meget tættere på rød blok end blå blok og derfor skal Uffe lokkes væk fra hans udmelding så er det rød blok der har nemmest ved det, og det mener jeg også er det mest realistiske.

Men det er mange forudsætninger og gætterier, også fra mig.der kan være et lille år til næste valg, så meget vand kan være løbet igennem åen til den tid, situationen kan være vendt op og ned på flere områder.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Redigeret af Aros

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det tror jeg ikke du skal regne med sker på nogen måde. Så skal du læse artiklen igen, for han bekræfter det jeg skriver...

...Ergo skal man tage Uffes ord som pålydende, så vil vi få nyvalg, hvis Løkke forsætter. Der vil kke ske det du siger. Han vil vælte Løkke med det samme.

Jeg læser artiklen igen.. og finder ingen bekræftelse af at han vil vælte en venstreledet regering med det samme.

Men vi kan jo tage et større udsnit af artiklens tekst med, og se hvad vi tolker ud af det:

Citat

Hvis Mette Frederiksen ikke kan tælle jeres mandater med i en dronningerunde, vil Lars Løkke alt andet lige have en større chance for at blive kongelig undersøger. Hvilken interesse har I i det?

»Jamen, vi har en interesse i, at det er os, der sidder som forhandler«.

Men hvis vi skal se på de to andre kandidaters mulighed?

»Det scenarie har vi selvfølgelig også diskuteret. Hvis det er sådan, at det ikke bliver mig, der får den opgave at skulle danne regering - og med den viden, vi har i dag - så kommer vi hverken til at pege på Mette eller Lars. Det betyder, at ingen af dem kan regne vores mandater ind i deres grundlag. Det kan så betyde, at Lars får chancen, men så vil vi være de første, der kan være med til at vælte ham, i det øjeblik han går ned i salen. Vi vil ikke forhindre nogen i at danne regering. Men i det øjeblik de fører en politik, vi er uenige i, så er vi også klar til at vælte dem«.

Min tolkning er at Elbæk forsøger at sige, at: Alternativet kan være med til at vælte Løkke - det er de parate til - Hvis Løkke fører en politik Alternativet er uenige i. Og, igen min tolkning, vil det sige at hvis Løkke danner regering efter næste valg - så må han gøre sig særligt umage for at tilgodese Alternativets ønsker - få dem med i nogle forlig, og lovforslag.

Jeg tolker på ingen måde, at Alternativet vil vælte en Løkkeledet regering, straks de kommer i salen første gang efter valget - og vi dermed vil få nyvalg straks, i fald Løkke danner regering. Elbæk siger netop ikke, at han vil vælte Løkke med det samme. Han siger at Alternativet vil være parate til det, hvis ikke Løkke fører en politik Alternativet kan acceptere.

Hvilken blok er den største, rød eller blå ? https://www.b.dk/politiko/barometeret

Blå - klart - når vi fjerner Alternativets 9 nuværende mandater fra ligningen, som er hvad Elbæk siger vi skal gøre.

Aros skrev, for 7 timer siden:

Du forudsætter at blå blok er størst uden alternativet, og at der ikke er "rødt flertal" uden dem. Du har ret i, at der pt ikke er rødt flertal uden Uffe, men det kan der godt komme også indenfor realismens rammer. Der skal ikke flyttes ret meget. 

Der er 175 medlemmer af folketinget og 4 nordatlantiske medlemmer, som plejer at fordele sig med 2 medlemmers til hver, eller 3 til rød blok og 1 til blå, men lad os bare sig to til hver.

I Berlingske Barometer har "de Røde " uden alternativet 84 mandater der skal tillægges  2 nordatlantiske medlemmer, dvs der skal kun flyttes 4 medlemmer, så er flertallet hjemme,

Og hvis NB klarer spærregrænsen, hvilket ville overraske mig meget, hvis de ikke gør, får de 4 mandater - de siger godtnok de ikke vil pege på Løkke medmindrer han leverer noget han ikke kan levere - men jeg tror simpelthen ikke på de ikke ender med at pege på ham, mod nogle indrømmelser -  "ambitioner" -  i regeringsgrundlaget, som LA også gjorde, og forsøgte meget ihærdigt at holde Løkke op på.

Der er naturligvis mange "hvis'er"... Elbæk og Alternativet er fantaster, uden jordforbindelse (minus et par enkeltpersoner) - men lige her, synes jeg Elbæk har fat i noget meget rigtigt -  nemlig at den politiske debat er blevet fattig, af de evindelige "præsidentvalg" mellem venstres, og socialdomokratiets ledere.. Og han har jo om nogen modet, til at gøre det utraditionelle, at pege på et alternativ, og få en vælgeropbakning bag sig, der overrasker de fleste.

Det er ikke til at vide, hvordan Uffes vælgere reagerer på, at han vil pege på sig selv, og det vil der blive boret rigtig meget i i en valgkamp, langt de fleste af Uffes vælgere tilhører jo rød fløj, og de bliver nok rundforvirret af hans meldinger og frygter måske 4 år mere med Løkke og vælger så måske i stedet et af de andre partier på rød fløj, jeg tror ikke dette er en melding ser vil give Uffe fremgang. Men det er rent gæt. Der kan ske så meget.

Enig - socialistiske tryghedsnarkomaner er ret forudsigelige. Den risiko for tilbagegang for Alternativet må ikke negligeres.

Mne Uffe har jo netop sagt at det første han gør er at vælte Løkke i Folketingssalen.

Det er jeg slet ikke enig med dig i - se ovenstående citater, og fortolkninger.

Så skal Løkke have ham væk fra dem tanke, skal han jo give ham rigtig meget, så meget kan Løkke næppe give ham, da Alternativet jo bl..a vil kræve en lempeligere udlændingepolitik, det er en af de væsentlige årsager til at de ikke kan støtte Mette F, fordi hun ikke vil give dem det. 

Alternativet vægter klimapolitikken meget højt - og her kan Løkke manøvrere, og give Alternativet indflydelse, hvilket vil betyde meget for Elbæk. (igen, min tolkning).

Jeg vil umiddelbart tro, at Mette F vil kunne lokke Uffe med meget mere indflydelse end Løkke kan, hvis vi ser bort fra udlændingeområdet. Miljøpolitik der kan hun give Uffe rigtig meget, socialpolitik er de tæt på hinanden, og på flere andre områder ligeså.

Enig igen - Men Frederiksen har bare ikke parlamentarisk flertal uden Alternativets mandater, og kan dermed ikke danne regering.

Det kan ændre sig naturligvis - jeg tror ikke på det.

Men det er mange forudsætninger og gætterier, også fra mig.der kan være et lille år til næste valg, så meget vand kan være løbet igennem åen til den tid, situationen kan være vendt op og ned på flere områder.

Det kan den da, og Elbæk husker jo netop også at tilføje: "Som politiker skal man være meget varsom med at være alt for firkantet i sine formuleringer, men som det ser ud i dag, så kommer vi hverken til at pege på Mette eller Lars."

Han afviser altså ikke absolut, at Alternativet kan være parlamentarisk grundlag for en Frederiksen-ledet regering - men som det ser ud nu, kommer det ikke på tale, ifølge Elbæk.

Kattelemmen er forberedt ;-)

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 1 time siden:

Jeg tror nu heller ikke han regner med, eller på nogen måde forventer, at blive statsminister. Det er jo bare platte, useriøse kommentarer.

Men det ville på den anden side være utroligt naivt, ikke at forvente platte og useriøse kommentarer, ovenpå sådan en "alternativ" udmelding. ;-)

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 6 timer siden:

Jeg læser artiklen igen.. og finder ingen bekræftelse af at han vil vælte en venstreledet regering med det samme.

Men vi kan jo tage et større udsnit af artiklens tekst med, og se hvad vi tolker ud af det:

Min tolkning er at Elbæk forsøger at sige, at: Alternativet kan være med til at vælte Løkke - det er de parate til - Hvis Løkke fører en politik Alternativet er uenige i. Og, igen min tolkning, vil det sige at hvis Løkke danner regering efter næste valg - så må han gøre sig særligt umage for at tilgodese Alternativets ønsker - få dem med i nogle forlig, og lovforslag.

Jeg tolker på ingen måde, at Alternativet vil vælte en Løkkeledet regering, straks de kommer i salen første gang efter valget - og vi dermed vil få nyvalg straks, i fald Løkke danner regering. Elbæk siger netop ikke, at han vil vælte Løkke med det samme. Han siger at Alternativet vil være parate til det, hvis ikke Løkke fører en politik Alternativet kan acceptere.

Blå - klart - når vi fjerner Alternativets 9 nuværende mandater fra ligningen, som er hvad Elbæk siger vi skal gøre.

Og hvis NB klarer spærregrænsen, hvilket ville overraske mig meget, hvis de ikke gør, får de 4 mandater - de siger godtnok de ikke vil pege på Løkke medmindrer han leverer noget han ikke kan levere - men jeg tror simpelthen ikke på de ikke ender med at pege på ham, mod nogle indrømmelser -  "ambitioner" -  i regeringsgrundlaget, som LA også gjorde, og forsøgte meget ihærdigt at holde Løkke op på.

Der er naturligvis mange "hvis'er"... Elbæk og Alternativet er fantaster, uden jordforbindelse (minus et par enkeltpersoner) - men lige her, synes jeg Elbæk har fat i noget meget rigtigt -  nemlig at den politiske debat er blevet fattig, af de evindelige "præsidentvalg" mellem venstres, og socialdomokratiets ledere.. Og han har jo om nogen modet, til at gøre det utraditionelle, at pege på et alternativ, og få en vælgeropbakning bag sig, der overrasker de fleste.

Enig - socialistiske tryghedsnarkomaner er ret forudsigelige. Den risiko for tilbagegang for Alternativet må ikke negligeres.

Det er jeg slet ikke enig med dig i - se ovenstående citater, og fortolkninger.

Alternativet vægter klimapolitikken meget højt - og her kan Løkke manøvrere, og give Alternativet indflydelse, hvilket vil betyde meget for Elbæk. (igen, min tolkning).

Enig igen - Men Frederiksen har bare ikke parlamentarisk flertal uden Alternativets mandater, og kan dermed ikke danne regering.

Det kan ændre sig naturligvis - jeg tror ikke på det.

Det kan den da, og Elbæk husker jo netop også at tilføje: "Som politiker skal man være meget varsom med at være alt for firkantet i sine formuleringer, men som det ser ud i dag, så kommer vi hverken til at pege på Mette eller Lars."

Han afviser altså ikke absolut, at Alternativet kan være parlamentarisk grundlag for en Frederiksen-ledet regering - men som det ser ud nu, kommer det ikke på tale, ifølge Elbæk.

KF.

Fair nok.

Først er vi ude rigtig meget i at tolke, men det er klart at min opfattelse er, at Uffe har sagt, at han vil vælte Løkke ved først kommende mulighed, thi det er hvad han siger, som jeg læser det

Citat

Det kan så betyde, at Lars får chancen, men så vil vi være de første, der kan være med til at vælte ham, i det øjeblik han går ned i salen. 

Så er det korrekt, at han siger noget der muligvis kan tolkes anderledes.

Det gør forvirringen total, men ingen af os to, kan påstå, at det er klart og tydeligt, hvad han vil eller ikke, og mon han i det hele taget selv er helt klar over det. Det tror jeg ikke.

Et flertal på 4 mandater. Så kan man diskutere om det er klart eller ej,  specielt med den usikkerhed, der er ved meningsmålinger, men det er faktum i det jeg linkede til.

Kan du ikke selv, se hvor langt vi er ude.

Du vil både have at NB skal pege på ham, men det vil de kun hvis han leverer nogle meget markante indrømmelser på udlændingeområdet, det kan han ikke, og så tror du at de alligevel vil pege på ham stik mod hvad de selv siger, men så skal han da samtidig give dem nogle indrømmelser på udlændingeområdet. Men der sætter du bare en forudsætning ind, at NB går imod det de siger. Hvorfor i alverden skulle Uffe virke mere troværdig på det område end Pernille Vermund omkring at holde hvad man siger ? 

Samtidig tror du at Alternativet vil bakke op om det, så sent som i går i tv sagde Uffe at det var jo udlændingeområdet der var den primære årsag til at de ikke ville støtte Mette F, så du tror de vil støtte en borgerlig regering, og du forudsætter at LA stadig bare er stemmekvæg, du forudsætter at Alternativet pludselig godt kan acceptere en linje der er ligeså hårdere og mere realistisk hårdere end Mette Fs bare de får lidt på miljø-området, du forudsætter at NB klarer spærregrænsen og løber fra det de har sagt og lovet, samtidig skal det hele også være sådan at Mette F ikke må have fået rødt flertal uden om alternativet imens, der er godt nok ekstrem mange forudsætninger og "jeg tror" omkring din ligning, hvis den skal gå op. I min verden er det lidt urealistisk med alle de forudsætninger, og det er vigtigt, at man er opmærksom på, hvorfor Alternativet ikke vil støtte Mette F, den primære årsag er en stram udlændningepolitik, så har jeg altså svært ved at tro, at den æder de bare hos Løkke, bare de får noget på miljøet og Løkke kan jo ikke give dem noget på miljøet som Mette F ikke også kan. Derudover har vi DF som naturligvis også vil kræve en strammere udlændingepolitik, det kan og vil Alternativet ikke acceptere. Det er jo selve årsagen til at de ikke vil støtte Mette F, hvorfor i hulen skulle de så kunne støtte Løkke, der vil gøre det samme.

Løkke kan ikke give dem noget Mette F ikke også kan. Alternativets politik ligger tættere på de rødes politik på langt de fleste områder. 

Citat

Det ved du da ikke om de har efter næste valg. Der skal ikke flyttes ret meget før hun har, 4 mandater, det er som om du har valgresultatet klart, du er selv inde på, at nogle af Alternativets vælgere vil flytte sig til andre partier, størstedelen de rødes. Du kan forudsætte at hun ikke har og du kan tro hun ikke har, men det er stadig et realistisk scenarie at hun kan få det, når der kun skal flyttes 4 mandater.

Det er da det der er hele pointen, og derfor virker alt det snak om at Alternativet skulle støtte Løkke lidt langt ude, en Løkke-regering der ikke kan give Alternativet mere end det de røde kan på miljøet, en Løkke-regering der bliver nød til at føre en meget stram udlændingepolitik bl.a. pga. DF og NB, og som vil være fuldkommen uacceptabel for Alternativet og netop stram udlændingepolitik hos Mette F er årsagen til at de ikke vil pege på hende.

Alternativets vælgere er røde, deres MFer er røde, deres politik er rød, derfor er den største sandsynlighed absolut stadig at skal Uffe kravle ned fra træet så kravler han ned til Mette F, han vil hellere være i hendes selskab end i selskab med LA, NB, og DF, og hendes politik vil også mere passe på Alternativets generelt, derom ingen tvivl, mener jeg.

Redigeret af Aros

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kan du ikke selv, se hvor langt vi er ude.

Du vil både have at NB skal pege på ham, men det vil de kun hvis han leverer nogle meget markante indrømmelser på udlændingeområdet, det kan han ikke, og så tror du at de alligevel vil pege på ham stik mod hvad de selv siger, men så skal han da samtidig give dem nogle indrømmelser på udlændingeområdet. Men der sætter du bare en forudsætning ind, at NB går imod det de siger. Hvorfor i alverden skulle Uffe virke mere troværdig på det område end Pernille Vermund omkring at holde hvad man siger ? 

Jo, det er gætterier, naturligvis.

Og mit gæt, er at Løkke, hvis han får muligheden, vil skrive et regeringsgrundlag, hvor der indgår at regeringen har en ambition om, at indføre et stop for spontan asyl, offentlig forsørgelse af udlændinge, og at udlændinge skal udvises efter 1. dom. Og det vil være nok for NB, til at de vil være parlamentarisk grundlag for en Løkkeledet regering, og samtidig kan sige til deres vælgere, at de ikke har fraveget deres 3 ufravigelige krav. For NB, er en ren socialdemokratisk regering, et decideret skrækscenarie.

Løkke gjorde det samme, da han skrev i regeringsgrundlaget, at den havde en ambition om at lette topskatten med 5pct.point. Og derved fik LA til at stille sine mandater bag Løkke.

Samtidig tror du at Alternativet vil bakke op om det, så sent som i går i tv sagde Uffe at det var jo udlændingeområdet der var den primære årsag til at de ikke ville støtte Mette F, så du tror de vil støtte en borgerlig regering...

Nej dét tror jeg ikke de vil. Og det siger Elbæk jo også at de ikke vil.

og du forudsætter at LA stadig bare er stemmekvæg,

LA har meldt ud, at de peger på Løkke.

Det ved du da ikke om de har efter næste valg. Der skal ikke flyttes ret meget før hun har, 4 mandater, det er som om du har valgresultatet klart, du er selv inde på, at nogle af Alternativets vælgere vil flytte sig til andre partier, størstedelen de rødes. Du kan forudsætte at hun ikke har og du kan tro hun ikke har, men det er stadig et realistisk scenarie at hun kan få det, når der kun skal flyttes 4 mandater.

Hvis - igen flere hvis'er :-)

Men hvis NB får 4 mandater (eller 5 eller 6), så er det ikke længere "kun" 4 mandater der skal flyttes.

Jeg mener det er ret usandsynligt at "rød blok" skulle kunne samle 90 mandater, uden Alternativets. Og ja, det er naturligvis bare min mening.

Det er da det der er hele pointen, og derfor virker alt det snak om at Alternativet skulle støtte Løkke lidt langt ude...

Elbæk siger jo at Alternativet ikke vil være parlamentarisk grundlag for hverken Løkke, eller Frederiksen. Jeg skriver ikke noget andet.

At man ikke er støtteparti for en regering, betyder ikke at man vælter samme regering ved førstkommende lejlighed. Det så vi bla. i 2012, hvor Johanne bekendtgjorde at EL ikke længere var regeringens støtteparti.

Aros skrev, for 5 timer siden:

Alternativets vælgere er røde, deres MFer er røde, deres politik er rød, derfor er den største sandsynlighed absolut stadig at skal Uffe kravle ned fra træet så kravler han ned til Mette F, han vil hellere være i hendes selskab end i selskab med LA, NB, og DF, og hendes politik vil også mere passe på Alternativets generelt, derom ingen tvivl, mener jeg.

Ja, det er jeg helt enig i, derom ingen tvivl.

Men, hele humlen er jo at Elbæk nu siger, han ikke vil være i selskab med nogen af dem, at Alternativet hverken vil pege på den ene eller den anden. Og Alternativet er om nogen, alternative nok, til at føre det ud i livet, hvor utraditionelt det end lyder.

Vi får se, det bliver da spændende at overvære, uanset hvad det ender med.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 1 time siden:

Jo, det er gætterier, naturligvis.

Og mit gæt, er at Løkke, hvis han får muligheden, vil skrive et regeringsgrundlag, hvor der indgår at regeringen har en ambition om, at indføre et stop for spontan asyl, offentlig forsørgelse af udlændinge, og at udlændinge skal udvises efter 1. dom. Og det vil være nok for NB, til at de vil være parlamentarisk grundlag for en Løkkeledet regering, og samtidig kan sige til deres vælgere, at de ikke har fraveget deres 3 ufravigelige krav. For NB, er en ren socialdemokratisk regering, et decideret skrækscenarie.

Løkke gjorde det samme, da han skrev i regeringsgrundlaget, at den havde en ambition om at lette topskatten med 5pct.point. Og derved fik LA til at stille sine mandater bag Løkke.

Nej dét tror jeg ikke de vil. Og det siger Elbæk jo også at de ikke vil.

LA har meldt ud, at de peger på Løkke.

Hvis - igen flere hvis'er :-)

Men hvis NB får 4 mandater (eller 5 eller 6), så er det ikke længere "kun" 4 mandater der skal flyttes.

Jeg mener det er ret usandsynligt at "rød blok" skulle kunne samle 90 mandater, uden Alternativets. Og ja, det er naturligvis bare min mening.

Elbæk siger jo at Alternativet ikke vil være parlamentarisk grundlag for hverken Løkke, eller Frederiksen. Jeg skriver ikke noget andet.

At man ikke er støtteparti for en regering, betyder ikke at man vælter samme regering ved førstkommende lejlighed. Det så vi bla. i 2012, hvor Johanne bekendtgjorde at EL ikke længere var regeringens støtteparti.

Ja, det er jeg helt enig i, derom ingen tvivl.

Men, hele humlen er jo at Elbæk nu siger, han ikke vil være i selskab med nogen af dem, at Alternativet hverken vil pege på den ene eller den anden. Og Alternativet er om nogen, alternative nok, til at føre det ud i livet, hvor utraditionelt det end lyder.

Vi får se, det bliver da spændende at overvære, uanset hvad det ender med.

KF.

Ja du har helt ret i, at vi må se, men jeg mener, at det du skriver det mindst sandsynlige,  og det bliver jeg nød til at sige :) 

Alternativet ønsker ikke at støtte Mette F fordi udlæningepolitikken er for stram hos hende, du siger at Løkke bliver nød til i regeringsgrundlaget at skrive at regeringens politik  er en meget strammere udlændingepolitik end hvad Venstre selv mener og er partiets egen politik, for at tilfredsstille NB og til dels DF,  derefter tror du af Uffe uden videre vil undlade at bakke op om et mistillidsvotum for at få nogle grønne indrømmelser fra Løkke, og som prikken over i'et så skulle Uffe altså nu bakke op om en regering der i sit regeringsgrundlag ville have en markant strammere udlændingepolitik end Mette F ville, og de ville ikke pege på Mette F, fordi hendes udlæningepolitik er for stram , og alt dette er i kombination med at Alternativet er et rødt parti og deres politik på langt de fleste områder flugter bedre med de andre røde partiers end de blå, og at Mette F selvfølgelig også ville give ham grønne indrømmelser. 

Mig bekendt har LA i øvrigt ikke sagt at de vil pege på Løkke under den forusætning som du opstiller, nemlig at regeringen på flere områder skal føre en politik der tilfredsstiller Alternativet. De har sagt at de vil pege på Løkke, men det  var ikke under disse forudsætninger som vi diskuterer her, og med et regeringsgrundlag som vil være ræverødt på nogen områder. De burde vel også snart sætte hælene i, i stedet for at bakke op om en regering der på nogen område ville have en politik der lå pænt til venstre for socialdemokratiet for at tilfredsstille Alternativet i givet fald. Det mener jeg ikke partiet kan holde til, men jeg er med på, at det ikke kan udelukkes at det vil ske.

Jeg kan heller ikke udelukke, at dit scenarie bliver til virkelighed, men jeg mener det ikke det mest sandsynlige scenarie, men lad os hive tråden frem når vi ved det, og ingen ved jo heller hvad Uffe altid mener, og som jeg skrev før, så tror jeg heller ikke han selv ved det altid,  men skulle dit scenarie blive til virkelighed, og det kan jo ikke udelukkes, vil jeg sige det samme til den tid som Uffe siger det i den udmærkede video : aaaggggejjjeemmmmennn aarhghnnmkemmmehnnnm hvor det er crazy det her  :D 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...