Hop til indhold
Aros

Jernladyen mærker på sig

Recommended Posts

Jeg blev på et andet medie forleden præsenteret for et par videoer fra Jernladyen forleden. Det satte lidt tanker igang. Kort gengivet her.

1) 

Mine tanker om dette er

At Danmark også kunne have haft en mere gloværdig rolle under 2. verdenskrig, Fogh har på det seneste også kritiseret samarbejdspolitikken, og jeg mener Fogh havde visse pointer.

Hvordan var det gået hvis ikke Canada og USA havde hjulpet til i en krig på et helt andet kontinent end der hvor de to lande selv har hjemme ? Danmark var kommet ind under Warsawapagten og havde haft kommunistisk styre eller kunne Hitler have haft held med at forvandle dele af Europa incl. Danmark til "Det Tredje Rige" ? 

Mine tanker går videre på, at det Maggei vel også er inde på, er vel at man skal kæmpe for det man har kært, ens idealer, ens værdier, ens land, og at valget ubetinget er nemt, når fjenden var nazisterne. 

2)

Det kritiseres fra det engelske arbejderparti Labour at forskellen mellem de rigeste 10 % og de fattigste 10 % er større nu end da Maggie kom til for 11 år siden. Han forsætter og siger at de fattigste er relativt fattigere end de var da hun kom til.

Samme måde at argumentere på hører man også fra de røde herhjemme.

Maggie siger, at alle indkomstniveauer er markant forbedret i hendes regeringsperiode, og siger tilbage, at manden fra Labour hellere ville have, at de fattige var fattigere, hvis det indebar at forholdet mellem rig og fattig var mindre. At det ville kvæle vækst og initiativ hvis man skulle gennemføre Labours politik så man undgik at forholdet ændrede sig, når der var øget velstand for alle.

Det vil altid være sådan, at har man f.eks. en velstandsfremgang på 10 % for alle indkomstgrupper, så vil de rigeste være blevet rigere målt i kroner og øre i forhold til de fattige, og forholdet mellem disse er derfor øget, hvis man måler i kroner og øre, det procentvis gap/forhold vil være det samme. Men det kan sagtens tænkes og nok det mest realistiske også, at det procentvise forhold også har været øget i hendes regeringsperiode. Men mine tanker går mere på rent overordnet, det de to mener. 

Det hun videre argumenterer for, er, at hvis velstandsfremgangen kun/primært skulle have kommet de laveste grupper til gode, så kvæler man initiativ og vækst, ideer mv, fordi det jo så implicit vil kræve en voldsom beskatning af de rigeste indkomster, hvis ikke de må blive ret meget rigere år for år, og så havde der slet ingen velstandsfremgang været for de fattige mener hun.

Omvendt mener Labour manden, at regeringen ikke har ført en social ansvarlig politik, fordi forholdet er blevet større mellem rig og fattig.

En klassik rød-blå konflikt. Også den dag i dag.

3)

Her argumenterer Maggie mod den fælles EU-valuta Euro, med argumenter om ønsket om national selvbestemmelse over valutapolitikken, rentepolitikken og dele af finanspolitikken.

Videre siger hun at det er Europas forenede stater ind af bagdøren med Euroen.

Jeg er helt enig med hendes modstand kod Euroen.

Redigeret af Aros

Del dette indlæg

Link til indlæg

Thatcher...husker hende stadig...og savner sgu helt ærligt politikere af hendes format - og det uanset om man er enig eller uenig med den politik hun førte.

Hun var først og fremmest ærlig og realistisk - begge dele egenskaber de fleste politikere i vore nuværende demokratier ganske savner...

Nok var tiden dengang en ganske anden end i dag, men netop derfor, er der måske en særlig grund til at takke en skikkelse som hendes og muligt tage ved lære heraf.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tja i dag og i Danmark er “alle MF ere “ cand.polit der fører en politik skåret over samme læst. Ingennreel variation med mindre man gå på fløjene 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 6 timer siden:

Tja i dag og i Danmark er “alle MF ere “ cand.polit der fører en politik skåret over samme læst. Ingennreel variation med mindre man gå på fløjene 

Det giver vel sig selv? Bliver man på midten får man statstilhængernes version - variationen findes heller  ikke på fløjene, hvor alle som én mener, at på en eller anden måde  har de fået ret til at herske over resten af befolkningen.

Tillad mig at kalde en fjende, når jeg ser den!

KF.

EDIT: Du er voksen, det er jeg også - men har du læst KU's program? (det får LA til at ligne bovlamme Svenskere, i sammenligning!)

Redigeret af KF

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 8 timer siden:

...Mine tanker går videre på, at det Maggie vel også er inde på, er vel at man skal kæmpe for det man har kært, ens idealer, ens værdier, ens land, og at valget ubetinget er nemt, når fjenden var nazisterne. 

Valget er nemt - når man har den moralske ret på sin side. Uanset om fjenden er Nazisterne, eller en anden nutidig..

Og det kan kræve svære ofre - når det gælder noget så grundlæggende som nationens frihed, må man kæmpe med hvad man har, til sidste åndedrag (eller sejr).

KF.

Redigeret af KF

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 6 timer siden:

Der findes også en cand.merc her og der, som ikke kom ind på polit studiet, men alligevel mener sig berettiget til at herske over danmarks befolkning.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, Maggie var god. Egenlig nok en hel del mere liberal end konservativ, når alt kommer til alt. 

Aros skrev, for 15 timer siden:

At Danmark også kunne have haft en mere gloværdig rolle under 2. verdenskrig, Fogh har på det seneste også kritiseret samarbejdspolitikken, og jeg mener Fogh havde visse pointer.

Du har ret. 110 procent. De danske historiebøger nævner heroisk modstandskamp, og at en betingelsesløs overgivelse allerede på 2. time af et tysk angreb ikke var tegn på krysterhed, fejhed, eftergivelse og accept af tysk overherredømme. Men objektivt set (også som man ser det udefra, hvor jeg ikke er tynget af danske historietimer i skolen), er det jo NETOP et tegn på lige præcis det. Samt at man ikke mente demokratiet var værd selv at kæmpe for. Enten accepterer vi at vi ikke har demokrati, ellers må andre kæmpe for det. Føst da tyskernes krigslykke på østfronten vendte, kom der gang i modstanden, og for alvor først i foråret 1945. Én af de eneste ting jeg mener Stalin egentlig havde ret i, var at Danmark egentlig var lige så tysk som Østrig. Jeg er selvfølgelig glad for at han ikke helt kom igennem med den holdning. 

Det bunder egentlig i, hvad jeg har sagt i andre tråde. Danskerne har aldrig rigtig kæmpet for demokrati og frihedsrettigheder, og accepterer også - alt andet end teoretisk - når demokrati og frihedsrettigheder bliver trådt på. 

At modstanden mod Euroen skulle komme pga national selvbestemmelse, forstår jeg godt hun siger. Men jeg forstår ikke hvorfor hun har den. Der er mange andre, meget farligere argumenter for ikke at gå ind i Euroen. Eller for ikke at fastfryse sin valuta til Euroen. 

I en verden, hvor både Kina, Indien, Rusland og USA samt stort set alle andre, forsøger at puste sig op, hvor "size matters", bliver jeg egentlig mere og mere positivt stemt overfor EU. Og muligvis en rigtig Union. EU er suverænt Kina's største handelspartner. Men kan stort set ikke enes om noget som helst, så Kina har held til at betragte EU som 27 forskellige lande, og spille dem ud mod hinanden........

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det indlæg tvr kræver et længere svar fra mig, det kommer senere. For vi er enige om en ting men noget eller lidt uenige om en række andre ting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 7 timer siden:

Ja, Maggie var god. Egenlig nok en hel del mere liberal end konservativ, når alt kommer til alt. 

Maggie var på mange måder god, en personlighed, en leder med stor L, noget vi nok mangler generelt i Europa og EU ikke mindst !

Ideologisk er liberalt og konservativt to meget forskellige ting, men de fleste mennesker er ikke firkantede idealister og i praksis ser man i nogle lande, at Liberale og Konservatives real-politiske handlinger og holdninger er tæt på hinanden. I andre lande er der større forskelle, men der er de såkaldte liberale nærmere socialliberale ala De Radikale herhjemme.

Du har ret. 110 procent. De danske historiebøger nævner heroisk modstandskamp, og at en betingelsesløs overgivelse allerede på 2. time af et tysk angreb ikke var tegn på krysterhed, fejhed, eftergivelse og accept af tysk overherredømme. Men objektivt set (også som man ser det udefra, hvor jeg ikke er tynget af danske historietimer i skolen), er det jo NETOP et tegn på lige præcis det. Samt at man ikke mente demokratiet var værd selv at kæmpe for. Enten accepterer vi at vi ikke har demokrati, ellers må andre kæmpe for det. Føst da tyskernes krigslykke på østfronten vendte, kom der gang i modstanden, og for alvor først i foråret 1945. Én af de eneste ting jeg mener Stalin egentlig havde ret i, var at Danmark egentlig var lige så tysk som Østrig. Jeg er selvfølgelig glad for at han ikke helt kom igennem med den holdning. 

Som jeg skrev, er jeg enig i flere af Foghs pointer og saglige kritik af samarbejdspolitikken. Man kan godt karakterisere det som du gør. Hvad jeg skriver her, skal ikke opfattes som en dårlig undskyldning eller et forsvar af Danmark, men jeg tror at politikerne og befolkningen var - for - pragmatiske. Man opgav en håbløs kamp, som var tabt på forhånd, man var et lille land og man vidste, at man intet kunne gøre, og af samme årsag gik Danmark og danskerne jo meget nådigt igennem de første år af besættelsen, meget meget nådigt. Jeg er helt med på hvad såvel du som Maggie siger og mener, og er ikke uenig med jer, selvom det nok er et lidt umage par I er, for man burde jo have kæmpet mod stormagten uanset hvad - i hvert fald på et andet niveau end det skete.

Det bunder egentlig i, hvad jeg har sagt i andre tråde. Danskerne har aldrig rigtig kæmpet for demokrati og frihedsrettigheder, og accepterer også - alt andet end teoretisk - når demokrati og frihedsrettigheder bliver trådt på. 

Ja så kører den gamle plade igen igen, samme rille.

Det du mener bl.a. er at træde på frihedsrettigheder mener andre netop er at forsvare frihedsrettigheder og demokrati, og nogle af de mest førende liberale personer herhjemme er meget uenig med dig.

Vi har om noget tærsket langhalm på det emne, igen og igen og igen og igen, jeg vil blot sige, at på nogle af de områder hvor du mener, at man ikke går imod demokrati og frihedsrettigheder, mener andre, at det netop er det de gør, og det netop er deres kamp.

Som jeg har skrevet til dig i andre debatter om emnet, så må man, dvs også dig og mig, bare respektere, at der er forskellige holdninger om lige det område som jeg ved du henviser til.

Men noget andet er, at det der også sker i vores samfund i øjeblikket er at pressen åbent siger, at de bliver nød til at ligge bånd om sig selv om visse emner, der er museumer der må gøre det samme og undlade at udstille visse værker, der er mange saglige og nuancerede personer der må leve med politi beskyttelse døgnet rundt alene fordi de har en bestemt holdning, der er folk der i Europa er blevet myrdet for det samme, vi oplever i stigende grad kvarterer hvor der hersker helt andre spilleregler end i samfundet ellers, og som ikke er demokratiets spilleregler.

Alt dette får dig sjældent op og ringe, alt det er ikke noget som virker til at det bekymrer dig alverden, bliver du forholdt det kan du forkølet nok sige at det er et problem, men ellers har du et fokus, engagement og aggressivitet udelukkende mod burka-forbuddet, som man sjældent har set mage, men alt det andet, der mangler dit fokus og engagement.

Efterhånden herinde, så kan man jo dårligt nok citerer noget eller nogen uden at Bear og andre kalder dem for højrenationale. Selv Socialdemokraterne stemples som højrenationale herinde af Bear.

Men jeg går ud fra at SF ikke er et højrenationalt parti og Bear er medlem af SF også, selvom man ikke skulle tro det. Så man kan vel komme med noget fra SFs leder, uden at faklerne kommer frem, der laves hentydninger til 30erne og svage nazihentydninger, og at personen bag budskabet stemples bare som en højrenational og de må og kan ikke tages seriøse. Det går jeg ud fra ikke sker med Pia Ohlsen Dyhr dog på dette forum, men jeg kan jo blive overrasket.

Pia Ohlsen Dyhr har udtalt 

Citat

En af vor tids vigtigste kampe i Danmark er kampen mod det middelalderlige menneskesyn, som findes i nogle muslimske miljøer.

Kombineret med den massive strøm af flygtninge er radikal islam den største trussel mod vores samfund.

Det siger SF's formand, Pia Olsen Dyhr, fra talerstolen på partiets landsmøde i Vejle.

- Det truer vores frie og åbne samfund. Og det truer vores fællesskab og solidaritet.

- Vi har miljøer og områder i Danmark, hvor kvindeundertrykkelse, parallelle retssystemer og normer eksisterer. Og der er sågar helt ekstreme miljøer, hvor apati, had til det danske samfund og planer om terror og hellig krig opstår, siger hun.

Bekæmpelse af radikal islam og social kontrol af unge kvinder med anden etnisk baggrund er en helt central del af formandens politiske projekt.

- For lad os være ærlige. Problemerne er stadig store, selv om vi har snakket om dem de sidste mange år, siger Pia Olsen Dyhr.

- Vi skylder både de unge kvinder og hinanden at grave et spadestik dybere, når det handler om integration, siger hun og opfordrer til ikke at diskutere frikadeller eller at komme med symbolske "strammer-meldinger" uden effekt.

Jeg er helt enig med Pia Ohlsen Dyhr i dette her, det er de fleste af folketingets partier i øvrigt også. Men når du og enkelte andre, f.eks. skal udtale jer om hvad der er den største trussel mod demokratiet så er det jo slet slet ikke det her i taler om på nogen som helst måde. 

Så er det burka-forbuddet og den glidebane  og det der køres frem herinde. Så er det højrefløjen der er truslen mod demokratiet og med højrefløjen, den starter jo allerede ved socialdemokraterne, som Bear omtaler som højrenationale.

Hvis du virkelig som du giver udtryk for i dit indlæg vil kæmpe for det du påstår og mener man skal kæmpe for, så savner jeg, at du også tør se problemerne i øjnene og for alvor indrømme at det problem faktisk som SF Pia Ohlsen Dyhr er den største trussel mod vort samfund og faktisk i langt højrere grad involvere dig i de problemstillinger i stedet for kun at udvise dette engagement når lige det er Burka-forbuddet der kommer på banen.

At modstanden mod Euroen skulle komme pga national selvbestemmelse, forstår jeg godt hun siger. Men jeg forstår ikke hvorfor hun har den. Der er mange andre, meget farligere argumenter for ikke at gå ind i Euroen. Eller for ikke at fastfryse sin valuta til Euroen. 

Hun er jo konservativ, og national selvbestemmelse betød noget for hende.

I en verden, hvor både Kina, Indien, Rusland og USA samt stort set alle andre, forsøger at puste sig op, hvor "size matters", bliver jeg egentlig mere og mere positivt stemt overfor EU. Og muligvis en rigtig Union. EU er suverænt Kina's største handelspartner. Men kan stort set ikke enes om noget som helst, så Kina har held til at betragte EU som 27 forskellige lande, og spille dem ud mod hinanden........

Det undrer mig ikke, at du flirter med Europas forenede stater, ligesom du jo har flirtet med De Radikale på dette forum, og det er jo også helt i deres ånd.

Når du selv siger, at man ikke kan enes om noget som helst, hvordan tror du så at Europas forenede stater vil udvikle sig ? 

Og hånden på hjertet, hvorfor dog drømme om noget sådan, som du jo ved på ingen måde bliver til en realitet, HVIS man beder befolkningerne om at tage stilling til det. Det får du jo aldrig flertal for blandt befolkningerne i ret mange EU-lande, om nogen overhovedet, det er en kamp nok at bare få flertallet til at synes om EU som det er, og stemningen går generelt mod mindre EU og ikke mere EU.

Redigeret af Aros

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...