Hop til indhold
Onslow

En helligbrøde mod establismentet

Recommended Posts

Gad vide om der er faktuelt belæg for påstanden:

"Det eneste jeg aldrig rigtig har forstået ved københavnerne, er deres mangel på vilje til at flytte sig. For nogen er det utænkeligt at forlade Østerbro til fordel for Vesterbro. Og for nogen er det utænkeligt at forlade Storkøbenhavn til fordel for villabyerne. " ?

og "at det er provinsens store eksportvirksomheder, der fungerer som iltapparat for de mange statslige arbejdspladser i København - og ikke omvendt." ?

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bear skrev, for 51 minutter siden:

"Det eneste jeg aldrig rigtig har forstået ved københavnerne, er deres mangel på vilje til at flytte sig. For nogen er det utænkeligt at forlade Østerbro til fordel for Vesterbro. Og for nogen er det utænkeligt at forlade Storkøbenhavn til fordel for villabyerne. " ?

:D :D :D

Det er der selvfølgelig ikke :D

Jeg opfattede debat-indlægget som en politisk statement, det du citerer er nok billedesprog for at eksemplificere det hele,. Du skal nok ikke regne med at han kan dokumentere den påstand her, men synes da du skulle prøve at forholde dig til pointen i hans debat-indlæg i stedet for at tænke så dybt over om det kan dokumenteres at det for nogen er utænkeligt at forlade Østerbro til fordel for Vesterbro og om at det kan dokumenteres med undersøgelser :D

Redigeret af Aros
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

At flertallet af deltagerne i programmer med politikere, journalister, debattører mm kommer fra København undrer mig egentlig ikke, jeg tror at de fleste politikere og journalister bor omkring hovedstaden. Det kunne være interessant at få oplyst hvordan fordelingen af den type mennesker som deltager i de programmer er på landsplan. 

Men ideen med mobile studier der rejser rundt i landet er da helt fin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bear skrev, for 16 timer siden:

og "at det er provinsens store eksportvirksomheder, der fungerer som iltapparat for de mange statslige arbejdspladser i København - og ikke omvendt." ?

Det sidste er ihvertfald en myte, som måske passede på dansk økonom for 30 år siden, men absolut ikke gør det i dag. Man kan se udviklingen i regionerners andel af den samlede eksport nedenfor. Tallene er ikke helt opdateret, men har nok ikke ændret sig dramatisk siden 2013.

Regionernes andel af dansk eksport:

4C9AE1B5-A621-4328-A822-DAAC8DB258F0.jpeg.77c4e5d64b684cc6211d29cbe2aef4be.jpeg

https://estatistik.dk/nyheder/opdateret-eksportstatistik-skaber-overblik-over-eksportvirksomhederne-i-danmark/

I henhold til den statistik står Hovedstadsregionen for omkring 53% af Danmarks samlede eksport.

Til sammenligning har Hovedstadsregionen ca. 40% af samtlige statslige arbejdspladser i Danmark, som man kan se i denne rapport, http://statenihele.dk/wp-content/uploads/2015/01/Staten-i-provinsen-samlet-kopi-copy.pdf

Med andre ord er der faktisk en større koncentration af Danmarks eksport i Hovedstadsregionen, end der er koncentration af statslige arbejdspladser i Hovedstadsregionen

Statslige arbejdspladser udgør 11,6% af den samlede beskæftigelse i Storkøbenhavn mod 7,1% i Nordjylland, som har forholdsvis få. Det er selvfølgelig en forskel, men det er lidt svært at forstille en forskel på 4-5 procentpoint kan gøre en dramatisk forskel på den lokale økonomi. 

Sandheden er, at skævvridningen i Danmark de sidste 20 år har været drevet af erhvervsudviklingen, hvor  væksten primært har været i Hovedstadsregionen. Det er et markant skift i forhold til for 30 år siden, hvor Jylland var erhvervsbasen. Det har også betydet, at Hovedstaden er gået fra at modtage kommunal udligning til nu at betale kommunal udligning. Stort set ingen kommuner i Hovedstadsregionen modtager længere kommunal udligning.

• Synes godt om 1
  • Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Voltaire skrev, for 20 minutter siden:

Stort set ingen kommuner i Hovedstadsregionen modtager længere kommunal udligning.

Der er 29 kommuner i Region Hovedstaden

https://www.regionh.dk/om-region-hovedstaden/fakta/kommunerne-i-region-hovedstaden/Sider/Kommuner-i-Region-Hovedstaden.aspx

Af dem modtager 5 kommunal udligning svarende til cirka 17 % af kommunerne. Det er ikke helt lig med stort set ingen.

https://www.tv2lorry.dk/artikel/saa-mange-millioner-sender-din-kommune-til-jylland-i-aar

Voltaire skrev, for 20 minutter siden:

Statslige arbejdspladser udgør 11,6% af den samlede beskæftigelse i Storkøbenhavn mod 7,1% i Nordjylland, som har forholdsvis få. Det er selvfølgelig en forskel, men det er lidt svært at forstille en forskel på 4-5 procentpoint kan gøre en dramatisk forskel på den lokale økonomi. 

For at få lidt mere balance i emmet, er det naturligvis interessant hvordan det ser ud andre steder end bare Nordjylland. For jeg synes egentlig der er meget interessant at det Voltaire skriver om Nordjylland i grove meget cirka tal gør sig gældende over hele landet ser det ud til. I denne undersøgelse fra 2015 bruges der tal som 9 % i hovedstadsregionen dog, jeg vil ikke kloge mig på hvilket tal der er der rigtige, men har du et link til dine 11,6 % Voltaire ? 

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/statslige-arbejdspladser-er-fordelt-relativt-lige?publisherId=3427042&releaseId=11410252

Redigeret af Aros

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 1 minut siden:

For at få lidt mere balance i emmet, er det naturligvis interessant hvordan det ser ud andre steder end bare Nordjylland. For jeg synes egentlig der er meget interessant at det Voltaire skriver om Nordjylland i grove meget cirka tal gør sig gældende over hele landet ser der ud til. I denne undersøgelse fra 2015 bruges der tal som 9 % i hovedstadsregionen dog, jeg vil ikke kloge mig på hvilket tal der er der rigtige, men har du et link til dine 11,6 % Voltaire ? 

h

Side 4 i det link Voltaire allerede har givet en gang:

http://statenihele.dk/wp-content/uploads/2015/01/Staten-i-provinsen-samlet-kopi-copy.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg

tjah, jeg er selv sjællænder med stort S, og jeg har ved Gud pendlet frem og tilbage i mange år. Så på dette punkt er jeg jo nærmest jyde (?).

Jeg forstår heller ikke det med fjernsynsudsendelserne. I mit fjernsyn er over 75% af udsendelserne amerikanske film/tju-bang-serier, så hvordan yderligere 70% fra nævnte programmer kan presse sig ind, er mig en gåde.

PS: Slet skjult ironi kan forekomme

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 11 minutter siden:

tjah, jeg er selv sjællænder med stort S, og jeg har ved Gud pendlet frem og tilbage i mange år. Så på dette punkt er jeg jo nærmest jyde (?).

Jeg forstår heller ikke det med fjernsynsudsendelserne. I mit fjernsyn er over 75% af udsendelserne amerikanske film/tju-bang-serier, så hvordan yderligere 70% fra nævnte programmer kan presse sig ind, er mig en gåde.

PS: Slet skjult ironi kan forekomme

Ja, vi må kræve at mindst 50% af Tju-bang filmene og serierne på TV foregår i Jylland :D 

Vi må have Rejseholdet tilbage på skærmen. 

Redigeret af Bear

Del dette indlæg

Link til indlæg

I rapporten findes der desværre ikke tal for andre regioner, men med lidt arbejde kan de formentlig findes. Der er nok et par regioner, der har lavere statslig beskæftigelse end Nordjylland, for den statslige beskæftigelse udgør ca. 8% af den samlede beskæftigelse i Danmark.

Men generelt tror jeg vi overvurdere den statslige beskæftigelse. Langt de fleste offentlige ansatte er ansat i kommunerne. Så skal man huske på, at det fleste statslige ansatte er i uddannelse, forsvar, politi, domstole etc., som jo er arbejdspladser der er forholdsvis geografisk spredt. Det statslige administrative bureaukrati er faktisk en forholdsvis lille del af den statslige beskæftigelse.

Redigeret af Voltaire

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 1 time siden:

Der er 29 kommuner i Region Hovedstaden

https://www.regionh.dk/om-region-hovedstaden/fakta/kommunerne-i-region-hovedstaden/Sider/Kommuner-i-Region-Hovedstaden.aspx

Af dem modtager 5 kommunal udligning svarende til cirka 17 % af kommunerne. Det er ikke helt lig med stort set ingen.

Det er få kommuner når man holder det op imod, at på Jylland og Fyn er det 42 ud af 52 kommuner, som modtager kommunal udligning svarende til over 80%.

Aros skrev, for 1 time siden:

For at få lidt mere balance i emmet, er det naturligvis interessant hvordan det ser ud andre steder end bare Nordjylland. For jeg synes egentlig der er meget interessant at det Voltaire skriver om Nordjylland i grove meget cirka tal gør sig gældende over hele landet ser det ud til. I denne undersøgelse fra 2015 bruges der tal som 9 % i hovedstadsregionen dog, jeg vil ikke kloge mig på hvilket tal der er der rigtige, men har du et link til dine 11,6 % Voltaire ? 

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/statslige-arbejdspladser-er-fordelt-relativt-lige?publisherId=3427042&releaseId=11410252

Forskellen skyldes, at i den rapport jeg henviser til, er den statslige beskæftigelse opgjort for Storkøbenhavn, som ikke omfatter hele Hovedstadsregionen. Derfor bliver andelen af den statslige beskæftigelse lidt højere i min kilde. Så de tal du henviser til, er faktisk mere retvisende for Hovedstadsregionen. Men det forstærker jo kun konklusionen om, at der ikke er dramatisk forskel på den statslige beskæftigelse mellem regionerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Voltaire skrev, for 1 minut siden:

Det er få kommuner når man holder det op imod, at på Jylland og Fyn er det 42 ud af 52 kommuner, som modtager kommunal udligning svarende til over 80%.

Forskellen skyldes, at i den rapport jeg henviser til, er den statslige beskæftigelse opgjort for Storkøbenhavn, som ikke omfatter hele Hovedstadsregionen. Derfor bliver andelen af den statslige beskæftigelse lidt højere i min kilde. Så de tal du henviser til, er faktisk mere retvisende for Hovedstadsregionen. Men det forstærker jo kun konklusionen om, at der ikke er dramatisk forskel på den statslige beskæftigelse mellem regionerne.

Som jeg husker det præsterede regeringen også at kalde det udflytning at flytte arbejdspladser fra København til Helsingør, begge indenfor region hovedstaden. iøvrigt fra en S kommune til en C kommune ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bear skrev, for 1 time siden:

Ja, vi må kræve at mindst 50% af Tju-bang filmene og serierne på TV foregår i Jylland :D 

Vi må have Rejseholdet tilbage på skærmen. 

Helt ufrivilligt (tror jeg) leverer du skyts til dem, der er imod kjøffenhawnerriet.

Rejseholdet var det vel nok eneste spæde forsøg fra DDR på at favne lidt bredere end HT's køreplan.

Når du nu alligevel står og skutter dig i vestenvinden med blikket stift rettet mod det forjættede land hinsidan, så prøv at se, hvordan de gør det.

Må jeg nævne, at Gotland, Ystad og Gøteborg blot er nogle af de steder, man henlægger sine serier til, har disse serier taget skade af ikke at foregå i Stockholm?

Tyskerne går et skridt videre, f. eks. gæster Tatort alle hjørner og ender af republikken, lige fra Husum i nordvest med sine 20.000 indbyggere over Berchtesgaden  i sydøst og Stralsund i nordøst til Saarbrücken i sydvest.

Fremragende krimier, hvor der er forskellige persongallerier fra sted til sted, altså ikke de samme, som agerer ud fra Berlin, Hamburg, München eller Köln.

Samtidigt lægger man krimiserier i udlandet, p.t. kører man serier som Donna Leon, som foregår i Venedig, en anden serie forgår i Istanbul, en tredje i Lissabon og en fjerde i Sydtyrol.

At sådanne tiltag samtidigt er med til at styrke den mellemfolkelige forståelse, burde egentlig være guf for en multi kulti freak som dig, men det kan være, at du hellere ser dig bekræftet i, at alt, hvad der sker i KBH, er dækkende for alle menneskers behov og lyst.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Voltaire skrev, for 51 minutter siden:

Det er så lidt noget andet du skriver nu. Du skrev var at stort set ingen kommuner  i Hovedstadsregionen længere  modtager penge fra den kommunale udligning. Så kunne man få det indtryk at ja stort set alle kommuner i som du jo skrev i Region Hovestaden kun bidrager til den kommunale udligning. 

Cirka 17 % af kommunerne i Region Hovedstaden modtager penge fra den kommunale udligning. Men du har ret at procenttallet er over 4 gange så stort på Jylland og Fyn end i Region Hovedstaden, men der er ingen grund til at forsøge at gøre virkeligheden værre end den er. 17 % er ikke stort set igenting, som du skrev.

Voltaire skrev, for 51 minutter siden:

Det er fint at de tal jeg kom med er mere retvisende end dem du selv kom med. Ja det forstærker din konklusion, men det er der vel intet galt i ? Det har jeg intet problem med at de gør. Jeg er kun interesseret i fakta om dette område. Jo mere fakta jo bedre om dette emne. 

Redigeret af Aros

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 16 timer siden:

Helt ufrivilligt (tror jeg) leverer du skyts til dem, der er imod kjøffenhawnerriet.

Rejseholdet var det vel nok eneste spæde forsøg fra DDR på at favne lidt bredere end HT's køreplan.

Når du nu alligevel står og skutter dig i vestenvinden med blikket stift rettet mod det forjættede land hinsidan, så prøv at se, hvordan de gør det.

Må jeg nævne, at Gotland, Ystad og Gøteborg blot er nogle af de steder, man henlægger sine serier til, har disse serier taget skade af ikke at foregå i Stockholm?

Tyskerne går et skridt videre, f. eks. gæster Tatort alle hjørner og ender af republikken, lige fra Husum i nordvest med sine 20.000 indbyggere over Berchtesgaden  i sydøst og Stralsund i nordøst til Saarbrücken i sydvest.

Fremragende krimier, hvor der er forskellige persongallerier fra sted til sted, altså ikke de samme, som agerer ud fra Berlin, Hamburg, München eller Köln.

Samtidigt lægger man krimiserier i udlandet, p.t. kører man serier som Donna Leon, som foregår i Venedig, en anden serie forgår i Istanbul, en tredje i Lissabon og en fjerde i Sydtyrol.

At sådanne tiltag samtidigt er med til at styrke den mellemfolkelige forståelse, burde egentlig være guf for en multi kulti freak som dig, men det kan være, at du hellere ser dig bekræftet i, at alt, hvad der sker i KBH, er dækkende for alle menneskers behov og lyst.

Jeg har absolut intet imod hvis flere serier kommer til at foregå i Jylland.  Men nu var mit indlæg mest for sjov. Langt de fleste serier vi ser i fjernsynet foregår slet ikke i Danmark, ja dårligt nok i Europa, men i USA. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er da en sød idé at han har fået i en tid hvor det er blevet et forholdsvist hot emne at tale om skævvridning i mellem hovedstaten og resten af landen.  Hvis man ser lidt på TV2 som jo eftersigende skulle drives fra Odense, så er der ikke meget der tyder på, at det vil forandre noget som helst.  Personligt kan jeg ikke få øje på den store forskel på hvad der rent faktisk sendes fra Odense og hvad tv2 sendes fra fysiske lokationer i København. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg må medgive, at DDR har oppet sig, måske læser man med herinde. :D

Så i aftes 1. del af den fremragende østrigske krimi, På sporet af det onde.

Glæder mig allerede til på søndag. :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Skrevet (edited)
Onslow skrev, den 24/4/2018 at 16:17:

En helligbrøde mod establismentet

E T A B L I S S E M E N T E T.

Undskyld Onslow, men det sproglige sjusk har pirret min OCD de seneste dage. ;-)

KF.

EDIT. "Hjemmefødninge" (fra artiklen) er et ret fedt ord, som vi dog ikke bruger på denne jyske egn. Ellers er jeg meget enig i forfatterens betragtninger - de landsdækkende medier, kan med fordel indrage andet og mere, end blot storkøbenhavn, og dens meningsdsnnere.

Redigeret af KF

Del dette indlæg

Link til indlæg
Skrevet (edited)
Bear skrev, den 25/4/2018 at 08:58:

At flertallet af deltagerne i programmer med politikere, journalister, debattører mm kommer fra København undrer mig egentlig ikke, jeg tror at de fleste politikere og journalister bor omkring hovedstaden...

Jeg tror det er et fåtal - nok nærmest ingen - af mine lokalpolitikere, der bor i hovedstaden - men ok, de 600km til og fra arbejde hver dag, giver da et ikke uvæsentligt fradrag i tyveriet. ;-)

Bear skrev, den 25/4/2018 at 08:58:

Men ideen med mobile studier der rejser rundt i landet er da helt fin.

Enig, og det fungerer også fint - jeg tror det var 24syv Morgen, der i sommers sendte fra forskellige lokalradioer rundt i landets afkroge - personligt syntes jeg det var spændende, og gav et indblik i andre måder at se på tingene.

KF.

PS. I øvrigt mener jeg ikke at politikerne bør beslutte at Radio 24syv skal flyttes til Århus (eller hvor de nu ønsker radiostationen placeret) De kan skrive i udbuddet, og den efterfølgende sendetilladelse, hvilket indhold de betaler stationen for at producere og udsende - men hvor virksomheden geografisk er placeret, skal politikerne - som er udbyderne og dermed opdragsgivere - principielt set ikke blande sig i..

Redigeret af KF

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 8 timer siden:

Jeg tror det er et fåtal - nok nærmest ingen - af mine lokalpolitikere, der bor i hovedstaden - men ok, de 600km til og fra arbejde hver dag, giver da et ikke uvæsentligt fradrag i tyveriet. ;-)

Bor og bor, jeg tør vædde på at de stort set alle har en lejlighed i København. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bear skrev, for 3 timer siden:

Bor og bor, jeg tør vædde på at de stort set alle har en lejlighed i København. 

Byrådspolitikere fra det mørke jylland, med lejligheder i kbh.. til hvad nytte? Det er kun folketingspolitikere, og dermed ikke lokalpolitikere, der får stillet lejligheder til rådighed i kbh. ;-)

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 38 minutter siden:

Byrådspolitikere fra det mørke jylland, med lejligheder i kbh.. til hvad nytte? Det er kun folketingspolitikere, og dermed ikke lokalpolitikere, der får stillet lejligheder til rådighed i kbh. ;-)

KF.

Så har de nok næppe 600 km til arbejde, vel? ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bear skrev, for 8 timer siden:

Så har de nok næppe 600 km til arbejde, vel? ;) 

Hvis de boede i Kbh ville de have 300km på arbejde, hver vej, 600km i alt. Og jeg startede med at skrive at det er der nok nærmest ingen af mine lokalpolitikere der gør.

Og du skriver, du er villig til at vædde på, de stort set alle har en lejlighed i Kbh.. 

KF

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 17 minutter siden:

Og du skriver, du er villig til at vædde på, de stort set alle har en lejlighed i Kbh.. 

KF

Skal du have chancen for at vinde - yderligere - kr. 500 ? :D 

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu