Hop til indhold
Drillepind

Forbud mod omskæring af drengebørn under 18 år

Recommended Posts

Hej folkens, 

Hvad er jeres holdning til omskæring af drengebørn under 18 år?

Synes I, at vi skal forbyde det og lade drengene vælge selv, når de er blevet myndige? Eller synes I, at forældrene frit skal have lov til at skære i deres drengebørns tissemænd uden samtykke og uden medicinsk begrundelse?

Hvis I allerede ved, at I er for et forbud, så støt venligst borgerforslaget på https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00124 og fortæl om det til familie, venner og bekendte. Der mangler godt 11.000 stemmer før forslaget kan komme op til diskussion.

Redigeret af Drillepind
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Man laver jo et indgreb på børn, som er uopretteligt - jeg synes at de medlemmer af folketinget som af frygt for jøder og muslimer mm. ikke tør tage tyren ved hornene - er som Kristen Poulsgård ville have sagt:  "nogen tøsedrenge".

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Drillepind skrev, for 9 timer siden:

Hej folkens, 

Hvad er jeres holdning til omskæring af drengebørn under 18 år?

Synes I, at vi skal forbyde det og lade drengene vælge selv, når de er blevet myndige? Eller synes I, at forældrene frit skal have lov til at skære i deres drengebørns tissemænd uden samtykke og uden medicinsk begrundelse?

Hvis I allerede ved, at I er for et forbud, så støt venligst borgerforslaget på https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00124 og fortæl om det til familie, venner og bekendte. Der mangler godt 11.000 stemmer før forslaget kan komme op til diskussion.

Jeg må ærlig indrømme at jeg er ret splittet på dette emne, på den ene side virker det helt rimeligt at forbyde forældre at få foretaget operationer på deres børn af religiøse eller kulturelle årsager, men på den anden side foregår det allerede i mange andre sammenhænge i dag, (huller i ørene, retning af "flyveører", tandretning mm) altsammen af kulturelt funderede kosmetiske årsager. Skal det så også forbydes?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er i mine øjne en skændsel at sådan noget er tilladt i 2018.
Der har da ikke været problemer med at forbyde omskæring til piger.
Jeg mener i øvrigt der er forbud mod tatoveringer hvis man er under 18, eller tager jeg fejl.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Synesden er svær.

Men det er jo velkendt at nogle hvor det simpelthen er nødvendig på grund af forhudsforsnævring. Men omskæring af pige er fuldkommen unødvendig, det er middelalderligt 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Romantikeren skrev, for 48 minutter siden:

Synesden er svær.

Men det er jo velkendt at nogle hvor det simpelthen er nødvendig på grund af forhudsforsnævring. Men omskæring af pige er fuldkommen unødvendig, det er middelalderligt 

Det er den unødvendige traditionelle omskæring det drejer sig om – det er noget helt andet ved forhudsfornævring – en af mine gamle kammerater blev omskåret på grund af det da han var sidste i 20’erne – ingen problemer ;)
Men at tænke sig at man bare af kulturelle traditioner skærer i små børn – jeg kan ikke se nogen undskyldning overhovedet :-(

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Selvfølgelig skal det forbydes at omskære umyndige drengebørn, som intet fejler. Der opstår smerter og kan opstå komplikationer, hvis indgrebet ikke udføres korrekt. Skræmmende at der er folk herinde, som ikke kan se at det er etisk forkert.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja øvelsen er vel ikke så svær.....

Jer drenge kan jo tage jeres pik i hånden og så hviske til den....så lille ven, nu om lidt skal du skæres i, og din famile vil stå og se lykkelig ud imens...du selv er bundet fast!

og så kommer der en eller anden gammelfar, med en kniv.....

Fandeme godt jeg skal til Valhalla!:D

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har simpelt hen problemer med at tage stilling. 

Jeg har gået i skole, hvor jeg var 1 ud af 2 der IKKE var omskåret. Dengang ville jeg satme gerne have været omskåret for ikke at være unormal. I USA, hvor jeg gik i skole, BLIVER man omskåret, med mindre det simpelt hen bliver besluttet anderledes. Det normale er omskæringen. At tale om lemlæstelse osv, er nok en overdrivelse. Jeg kan ihvertfald ikke forliges med tanken om at mine klassekammerater var blevet lemlæstet. Og dem jeg stadig har kontakt til, har da også ladet deres egne drengebørn omskære. Og her taler vi hvide kristne og jødiske amerikanere.

Men i princippet tror jeg at jeg er i mod - tror jeg. Altså omskæringerne, ikke forbuddet.

Læste dette indlæg, og det beskriver et par af tanker jeg selv har gjort mig. Jeg blev lidt små-chokeret over nummer 6, 7, 8 og 9, men ved jo ikke hvor rigtige de er.

https://www.bt.dk/blogs/radiovaert-efter-heftig-debat-9-skraemmende-ting-jeg-har-laert-om-omskaering

Redigeret af tvr
glemte indlægget.....
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej,

Jeg nu også imod at man tillader omskæringen...

Men forstår godt den politiske bekymring, da det kan kostet DK...

prøvemanden

• Forvirret 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Romantikeren skrev, for 3 timer siden:

Synesden er svær.

Det er selvfølgelig helt i orden at operere for forsnævring, men uden medicinsk begrundelse synes jeg ikke at man kan forsvare at skære i en lille drengs tissemand uden hans samtykke.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 42 minutter siden:

Jeg har simpelt hen problemer med at tage stilling. 

Jeg har gået i skole, hvor jeg var 1 ud af 2 der IKKE var omskåret. Dengang ville jeg satme gerne have været omskåret for ikke at være unormal. I USA, hvor jeg gik i skole, BLIVER man omskåret, med mindre det simpelt hen bliver besluttet anderledes. Det normale er omskæringen. At tale om lemlæstelse osv, er nok en overdrivelse. Jeg kan ihvertfald ikke forliges med tanken om at mine klassekammerater var blevet lemlæstet. Og dem jeg stadig har kontakt til, har da også ladet deres egne drengebørn omskære. Og her taler vi hvide kristne og jødiske amerikanere.

Men i princippet tror jeg at jeg er i mod - tror jeg. Altså omskæringerne, ikke forbuddet.

Læste dette indlæg, og det beskriver et par af tanker jeg selv har gjort mig. Jeg blev lidt små-chokeret over nummer 6, 7, 8 og 9, men ved jo ikke hvor rigtige de er.

Tak for dine tanker om dette :)

At det er almindeligt i USA gør det ikke mere legimitimt for mig – for mig handler det ikke om arabere, perkere, isralerere, amerikaner osv – men ganske enkelt om at man tillader unødvendig skamfering af små børn :angry:

Men det at “det plejer vi” pisser mig voldsomt af :x

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 49 minutter siden:

Hvilket indlæg?

Del dette indlæg

Link til indlæg
mature man skrev, for 4 minutter siden:

At det er almindeligt i USA gør det ikke mere legimitimt for mig – for mig handler det ikke om arabere, perkere, isralerere, amerikaner osv – men ganske enkelt om at man tillader unødvendig skamfering af små børn :angry:

Nej, egentlig heller ikke jeg. Det er heller ikke for at forsvare det som sådan, det er mere tankerne omkring det. Som sagt hælder jeg til at støtte forbudet.

mature man skrev, for 7 minutter siden:

Men det at “det plejer vi” pisser mig voldsomt af :x

haha. Ja, også her.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så har jeg taget stilling, og det var Claus Hjort Frederiksen, der gjorde udslaget.

Og se ham stå og vride sig, mens han snakkede udenom, hvad det egentlig var, han burde sige.:

Nemlig, at han er bange for øget terroraktivitet fra den muslimske verden.

Fandeme nej, vi skal ikke ligge under for muslimsk/jødisk/amerikansk vanvid.

Forbyd mishandling af børn, de kan selv vælge, når de er blevet voksne.

• Synes godt om 4
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er modstander af lemlæstelse af børn, som omskæring jo er, uanset hvem der måtte påstå det modsatte. En lemlæstelse som tilmed nogle gange praktiseres under forhold og af mennesker vi normalt ikke tillader kirugiske indgreb foretaget af og under. Jeg er modstander af enhver form for religiøs fanatisme og at tvangs-lemlæste af børn pga en religiøs overbevisning tager jeg dyb afstand fra.

Et er at tvr og Bear, som jo tit danner meningfællesskab på værdiområderne, ikke kan mane sig op til at tage klar afstand fra denne børnemishandling foretaget pga en for fanatisk religiøs opfattelse desangående. Jeg aner hykleri fra dem, når det fra begge har lydt i andre sammenhænge med lidt andre ord, at de tager afstand fra religiøse handlinger der gør skade på andre, hvilket jeg også forudsætter de måtte mene.  Hvorfor så ikke her ? For det gælder altså ikke når man tvangs-lemlæster helt små børn ud fra religiøse opfattelser. Og Bear er endnu engang ikke enig med SF, som han påstår at tilhører.

Men vi skal også anerkende at der måske er noget hykleri på den borgerlige fløj + Socialdemokraterne.

Lad os være helt ærlige. Tvangs-omskar jøder (og visse kristne i udlandet) ikke deres børn og var det kun muslimerne der gjorde det, ville vi ikke opleve et større afstandstagen til det fra den borgerlige fløj + Socialdemokraterne. Jeg må erkende at det tror jeg vi ville og det er hyklerisk. Dog skal det nævnes at der også er flere borgerlige politikere der støtter et forbud, ligesom der er flere på venstrefløjen der gør. At DF ikke har tager stilling endnu skyldes jo alene, at dette rammer jøderne, ellers havde de råbt og skreget. Hykleri. Dog vil jeg lade kattelemmen stå lidt åben for den borgerlige fløj. LA og Konservative fritstiller deres medlemmer. Det er egentlig i orden. Venstre og DF har ikke taget stilling endnu. Så de kan nå endnu at slippe ud af hykleriets skygge. Den endelig dom om hykleri må derfor vente lidt, men den kan fældes over Socialdemokraterne. 

Socialdemokraterne (og Radikale) er nemlig imod et forbud, Alternativet fritstiller medlemmerne, SF støtter et forbud, Enhedslisten  har ikke taget stilling.

Mistanken om hykleri bekræftes måske  indirekte af nedenstående artikel hvor ministre fra regeringen antyder, at hensyn til allierede spiller en  rolle i deres holdning til dette. Nuvel. Det er selvfølgelig en yderst pragmatisk holdning at have, men der er også en lidt hyklerisk holdning at have, hvis det er tilfældet.  Vi kan ikke lave om på vores værdier og holdninger for ikke at rage uklar med vores allierede. Det skal siges at det siger Claus Hjort i aftnens tv-avis at man heller ikke skal gøre, men at han blot informere om konsekvensen af et forbud rent udenrigspolitisk. 

Jeg kan godt følge regeringens vinkel men ligesom Danmark før er gået i vælten for ytringsfriheden selvom det kostede på den udenrigspolitiske front så mener jeg også man skal gøre det her, hvis det skulle blive tilfældet.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/khader-gaar-imod-regeringen-forbud-mod-omskaering-vil-goere-os-til-foregangsland

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ministre-omskaeringsforbud-risikerer-koste-os-allierede

Rejsenetværk har fornylig skrevet dette fornuftige indlæg om omskæring

Citat

Jeg er selv både døbt og konfirmeret, så langt kan jeg tilgive mine forældre, og ønskede i sin tid også selv at blive konfirmeret.

Men forskellen på dåb, konfirmation og så omskæring, er at de 2 første forhold blot er ritualer dine forældre kan pålægge dig at undergå, som stadig umyndig.

Mens omskæring udgør et fysisk indgreb, og som jeg ser det et fysisk overgreb på børn, som de ikke siden kan omgøre som myndige voksne.

Jeg har selv siden undsagt kristendommen, har meldt mig ud af Folkekirken, og er i dag i den grad et ikke religiøst menneske.

Efter min mening ville en verden uden religion være en bedre verden, og jeg ville idag aldrig kunne have tilgivet mine forældre, hvis jeg som barn var blevet omskåret.

Et par harmløse ritualer i barndommen, som jeg idag ingen værdi tillægger, lever jeg fint med erindringen om.

Men omskæring er og forbliver et overgreb, som den dag i dag kun er lovlig på grund af, det i mine øjne helt uacceptable sær hensyn der vises jøder og muslimer, på grund af en århundrede gammel kulturel og religiøs tradition.

Vi skriver 2018, vores lovgivning er sekulær, det er som jeg ser det vores ret og vores pligt at forbyde det barbariske overgreb, som omskæring er af både pige og drengebørn.

Jøder og muslimer behøver såmænd ikke at acceptere andet, end at de skal vente 18 år på at deres drenge som 18 årige selv kan træffe beslutning om, om de vil omskæres eller ikke.

Læste at en fra Mosaisk trossamfund udtalte, at en sådan lov ville betyde enden på det 400 årige jødiske samfund i Danmark.

Det er jo en absurd udtalelse, og understreger kun at det er på høje tid at vi som et civiliseret, oplyst og udviklet samfund, sætter en grænse for hvor afvigende normer almenvellet skal acceptere hos minoriteter.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

• Synes godt om 1
  • Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 5 timer siden:

at han er bange for øget terroraktivitet fra den muslimske verden.

Jeg tror snarere det er økonomien, der ser ud til at trykke hans prostata, da det jødiske samfund i stor stil bestemmer verdensøkonomien - og en boycot af danske firmaer kan risikere at få alvorlige konsekvenser for vores velstand.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Mit instinkt er absolut at være imod omskæring. Men jeg er nok blevet lidt mere usikker efter at have brugt lidt tid på at læse om tingene.

Jeg blev noget overrasket over, at 80% af mændene i USA er omskåret. I USA har det faktisk ikke ret meget med religion at gøre, men har historisk været forbundet med en vurdering af positive sundhedsmæssige effekter ved omskæring, som med tiden vel nærmest gjorde omskæring til en kulturel standard i USA. I 80’erne var det nærmest standard at drengebørn blev omskåret i USA og det er faktisk mest udbredt blandt hvide. I øjeblikket bliver omkring 60% af amerikanske børn omskåret og når andelen er faldet, skydes det faktisk, at omskæringer er mindre udbredt blandt latinoer og asiater, som udgør en større del af befolkningen.

Både de amerikanske sundhedsmyndigheder og den amerikanske forening af børnelæger vurderer, at der netto er positive sundhedseffekter ved omskæring. Forskningen viser, at det reducere risikoen for infektioner og overførslen af kønssygdomme med 30-40% og også risikoen for visse kræftformer herunder prostatakræft. Resultaterne ser ud til i høj grad at være drevet af hygiejnemæssige effekter.

Derfor anbefaler  sundhedsmyndigheder og børnelæger, at sundhedsforsikringer skal dække omdkæringer, hvad de i mange tilfælde også har gjort og gør, hvilket delvist forklarer, hvorfor det er så udbredt i USA. De sundhedsmæssige effekter er dog ikke så store, at sundhedsmyndighederne eller børnelægerne i USA generelt vil anbefale omskæring.

Der er en god gennemgang, af den amerikanske diskussion og forskningsresultaterne her.

https://www.google.dk/amp/s/www.cbsnews.com/amp/news/cdc-says-circumcision-benefits-outweigh-risks/

I sig selv er det Ikke noget der giver mig et afklaret forhold til debatten. Man kunne jo argumentere for, at de samme effekter kan opnås på andre måder (bedre hygiejne, brug kondom). Det er dog en dimension man er nødt til at have med i debatten. 

Redigeret af Voltaire
  • Sørgelig 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Voltaire skrev, for 21 minutter siden:

Mit instinkt er absolut at være imod omskæring. Men jeg er nok blevet lidt mere usikker efter at have brugt lidt tid på at læse om tingene.

Jeg blev noget overrasket over, at 80% af mændene i USA er omskåret. I USA har det faktisk ikke ret meget med religion at gøre, men har historisk været forbundet med en vurdering af positive sundhedsmæssige effekter ved omskæring, som med tiden vel nærmest gjorde omskæring til en kulturel standard i USA. I 80’erne var det nærmest standard at drengebørn blev omskåret i USA og det er faktisk mest udbredt blandt hvide. I øjeblikket bliver omkring 60% af amerikanske børn omskåret og når andelen er faldet, skydes det faktisk, at omskæringer er mindre udbredt blandt latinoer og asiater, som udgør en større del af befolkningen.

Både de amerikanske sundhedsmyndigheder og den amerikanske forening af børnelæger vurderer, at der netto er positive sundhedseffekter ved omskæring. Forskningen viser, at det reducere risikoen for infektioner og overførslen af kønssygdomme med 30-40% og også risikoen for visse kræftformer herunder prostatakræft. Resultaterne ser ud til i høj grad at være drevet af hygiejnemæssige effekter.

Derfor anbefaler  sundhedsmyndigheder og børnelæger, at sundhedsforsikringer skal dække omdkæringer, hvad de i mange tilfælde også har gjort og gør, hvilket delvist forklarer, hvorfor det er så udbredt i USA. De sundhedsmæssige effekter er dog ikke så store, at sundhedsmyndighederne eller børnelægerne i USA generelt vil anbefale omskæring.

Der er en god gennemgang, af den amerikanske diskussion og forskningsresultaterne her.

https://www.google.dk/amp/s/www.cbsnews.com/amp/news/cdc-says-circumcision-benefits-outweigh-risks/

I dig selv er det Ikke noget der giver mig et afklaret forhold til debatten. Man kunne jo argumentere for, at de samme effekter kan opnås på andre måder (bedre hygiejne, brug kondom). Det er dog en dimension man er nødt til at have med i debatten. 

Det er et mangelfuldt indlæg, du begår. Der er stor uenighed omkring det sundhedsmæssige perspektiv i omskæring. Meget meget stor uenighed. Så er det sagt på den pæne måde. Derfor er det end ikke den halve sandhed du kommer med. Har du virkelig sat dig ind i det burde du have nævnt det også eller også har du slet ikke gjort dit arbejde godt nok. At du ikke forholder dig til det etiske i, at man i religionens navn tvangs-lemlæster børn er hvad det er. Hvad værre er, at du nævner kun de påståede positive sundheds-effekter ved omskæring men ikke de negative samt den store uenighed om det sundhedsmæssige perspektiv i omskæring. Men alle kan læse med her:

http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2013/03/12/peds.2012-2896.full.pdf

https://videnskab.dk/krop-sundhed/omskaering-hvad-skal-forhuden-egentlig-bruges-til

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-01-10-ny-debat-om-omskaering-bliv-klogere-paa-fakta-fordele-og-risici

https://www.information.dk/debat/2013/03/forhudsamputation-altid-konsekvenser

https://www.dr.dk/ligetil/indland/laeger-stop-omskaering-af-drenge

https://videnskab.dk/krop-sundhed/omskaering-af-maend-giver-darligt-sexliv

Et citat fra et af linksene hvor en overlæge udtaler sig

Citat

En stor børnekirurgisk hospitalsafdeling i Boston i USA kunne i 2010 fortælle, at fem til syv procent af operationerne i fuld narkose var reoperationer efter mislykkede omskæringer på nyfødte drenge udført af børne- eller fødselslæger på barselsgangen eller, i ringe omfang, af rituelle omskærere. Med omtrent én million forhudsamputationer på nyfødte drenge om året i USA og en typisk stykpris på 200-400 dollar (1.150-2.300 kr.) for nogle minutters kirurgi er der tale om big business. Pudsigt nok er netop amerikanske børne- og fødselslæger de eneste læger i verden, som hævder, at der er flere helbredsfordele end ulemper forbundet med et liv uden forhud.

Dødsstatistikker på området er svære at fæste lid til på grund af underrapportering. Hvis en nyomskåret dreng forbløder eller går til af blodforgiftning, er det langtfra sikkert, at den reelle bagvedliggende årsag, forhudsamputationen, bliver nævnt på dødsattesten. Alligevel har to uafhængige studier fra USA og Brasilien skønnet, at én dreng mister livet for hver 7-8.000 omskæringer. Det er også forekommet i både Norge og England i 2012.

Redigeret af Aros
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu