Hop til indhold
Guest Liderlig-fyr

Hvilke muligheder er der...

Recommended Posts

Guest Liderlig-fyr

Kan man ikke lide det Danske skattetryk, kan man bare smutte. Det er jeg for så vidt enig i :)

Men hvilke muligheder er der så?

Nogle som er inde i reglerne omkring beskatning, hvis man eksempelvis arbejder i flere lande?

Kan man arbejde 6 mdr i DK og få fulde personlige fradrag og arbejde et andet land i 6 mdr hvor skatten er noget mere gunstig? Altså noget sæsonagtig arbejde.... og så fald man gør det. Slipper man så for det påvirker Pensionen når man kommer til den alder? Altså man har jo været bosat i DK i årene op til pensionen

Ja kort sagt... hvis man ikke vil fuldstændig plukkes, hvilke muligheder er der så for at slippe mest muligt for skat?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 14 minutter siden:

Kan man ikke lide det Danske skattetryk, kan man bare smutte. Det er jeg for så vidt enig i :)

Nogle som er inde i reglerne omkring beskatning, hvis man eksempelvis arbejder i flere lande?

Kan man arbejde 6 mdr i DK og få fulde personlige fradrag og arbejde et andet land i 6 mdr hvor skatten er noget mere gunstig? Altså noget sæsonagtig arbejde.... og så fald man gør det. Slipper man så for det påvirker Pensionen når man kommer til den alder? Altså man har jo været bosat i DK i årene op til pensionen

Ja kort sagt... hvis man ikke vil fuldstændig plukkes, hvilke muligheder er der så for at slippe mest muligt for skat?

Du vil gerne nyde med ikke yde til fællesskabet. 

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 28 minutter siden:

Du bliver nok nødt til at lade en skatte-ekspert plukke dig med et horribelt honorar for at få den slags råd. Så kan du jo overveje hvem du helst vil plukkes af ;) 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
OdEnSe skrev, for 11 minutter siden:

Du vil gerne nyde med ikke yde til fællesskabet. 

Ja der minder dig og mig jo meget om hinanden.... prøver at udnytte de muligheder der er

Du har betalt et beskedent beløb til efterløn og får nu penge i stride strømme gennem efterlønnen. Alt imens du synger den glade vise når du svinger dankortet " ingen kvaler skatteyderne betaler" En ting er overførselsindkomsten du modtager... men det er jo dobbelt konfekt, for du har heller ikke lønindtægten som du skal betale skat af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 2 minutter siden:

Ja der minder dig og mig jo meget om hinanden.... prøver at udnytte de muligheder der er

Du har betalt et beskedent beløb til efterløn og får nu penge i stride strømme gennem efterlønnen. Alt imens du synger den glade vise når du svinger dankortet " ingen kvaler skatteyderne betaler" En ting er overførselsindkomsten du modtager... men det er jo dobbelt konfekt, for du har heller ikke lønindtægten som du skal betale skat af.

Igen er du helt væk i dit gætteri. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
OdEnSe skrev, Lige nu:

Igen er du helt væk i dit gætteri. 

Synes jeg så et sted du skrev du var efterlønner. Hvis jeg tager fejl i det, så beklager jeg og trækker gerne udtalelsen tilbage.

Men ovenstående er sådan set bare at udnytte sine muligheder indenfor lovens grænser. Om du så er efterlønner eller arbejder noget af tiden udenlands

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
Bear skrev, for 9 minutter siden:

Du bliver nok nødt til at lade en skatte-ekspert plukke dig med et horribelt honorar for at få den slags råd. Så kan du jo overveje hvem du helst vil plukkes af ;) 

Jeg er sikker på skatte- eksperten er langt den billigste

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 2 minutter siden:

Synes jeg så et sted du skrev du var efterlønner. Hvis jeg tager fejl i det, så beklager jeg og trækker gerne udtalelsen tilbage.

Men ovenstående er sådan set bare at udnytte sine muligheder indenfor lovens grænser. Om du så er efterlønner eller arbejder noget af tiden udenlands

Måske skulle du lade være med at sidde og gætte løs når du ikke aner hvad folk lever af. 

Jeg tvivler på man modtager efterløn når man er i 40`erne.

Men ellers et godt forsøg på at fjerne fokus på din lyst til at nyde med ikke yde til fællesskabet. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
OdEnSe skrev, for 42 minutter siden:

Måske skulle du lade være med at sidde og gætte løs når du ikke aner hvad folk lever af. 

Jeg tvivler på man modtager efterløn når man er i 40`erne.

Men ellers et godt forsøg på at fjerne fokus på din lyst til at nyde med ikke yde til fællesskabet. 

Ligesom efterlønneren... personen som handler i Fleggaard.. personen som sørger for at få alle tillæg/tilkud... personen som ikke har travlt med at finde arbejde, fordi man venter på det rigtige... og rigtig mange andre personer, så prøver jeg at udnytte mine muligheder. Her adskiller jeg mig bestemt ikke fra de fleste Danskere ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 56 minutter siden:

Jeg er sikker på skatte- eksperten er langt den billigste

Jeg tvivler faktisk på at du vil kunne spare tilstrækkeligt i skat til at betale en skatteekspert, ihvertfald hvis du skal holde dig indenfor lovens grænser. Med mindre altså at du har en vildt indviklet økonomi.

Men prøv, og lad os vide hvordan det gik ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 7 minutter siden:

Ligesom efterlønneren... personen som handler i Fleggaard.. personen som sørger for at få alle tillæg/tilkud... personen som ikke har travlt med at finde arbejde, fordi man venter på det rigtige... og rigtig mange andre personer, så prøver jeg at udnytte mine muligheder. Her adskiller jeg mig bestemt ikke fra de fleste Danskere ;-)

Din kommentar er så sørgelig at det ikke forventer andet end et jøsses.

Men tak fordi du viser dine primitive holdninger.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
OdEnSe skrev, for 53 minutter siden:

Din kommentar er så sørgelig at det ikke forventer andet end et jøsses.

Gør den det??

Jeg synes egentlig at det er et interessant indlæg. Som burde give grund til eftertanke.

Det er OK at de der MODTAGER forsøger at maximere hvad de får af andre, men ikke at de der GIVER (eller som KF ville sige: fratages) forsøger at minimere hvad de giver?

I virkeligheden burde spørgsmålet være ligeså naturligt som "hvordan får jeg maximum SU"? Kun de der mener at have ret til andres penge, kan da se det anderledes.

Beklager ikke at kunne hjælpe, @Liderlig-fyr, jeg er en af de der betaler skat her, og aldrig har forsøgt den minimeret. Hvilket jeg jo godt selv kan ryste på hovedet over, oftere og oftere.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 12 minutter siden:

Gør den det??

Jeg synes egentlig at det er et interessant indlæg. Som burde give grund til eftertanke.

Det er OK at de der MODTAGER forsøger at maximere hvad de får af andre, men ikke at de der GIVER (eller som KF ville sige: fratages) forsøger at minimere hvad de giver?

I virkeligheden burde spørgsmålet være ligeså naturligt som "hvordan får jeg maximum SU"? Kun de der mener at have ret til andres penge, kan da se det anderledes.

Beklager ikke at kunne hjælpe, @Liderlig-fyr, jeg er en af de der betaler skat her, og aldrig har forsøgt den minimeret. Hvilket jeg jo godt selv kan ryste på hovedet over, oftere og oftere.

Det skal du være velkommen til at mene. 

Jeg ryster blot på hovedet over den slags argumentation.

Liderlig-fyr vil åbenbart gerne nyde med ikke yde til fællesskabet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
OdEnSe skrev, for 12 minutter siden:

Det skal du være velkommen til at mene. 

Jeg ryster blot på hovedet over den slags argumentation.

Liderlig-fyr vil åbenbart gerne nyde med ikke yde til fællesskabet.

Jeg har egentlig ikke noget problem med at @Liderlig-fyr forsøger at minimere den skat han skal betale, sålænge han gør det indenfor reglerne. Hvis han mener at der er fradrag som han er berettiget til men ikke får, så er det for min skyld helt OK at alliere sig med en skatte-ekspert for at få det hele med.

Men hvis det som han vil er at sende penge i skattely, skjule indtægter fra skat, osv.. så har jeg et KÆMPE problem med det. Men det tror jeg faktisk ikke at det er. 

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
Bear skrev, for 8 minutter siden:

Jeg har egentlig ikke noget problem med at @Liderlig-fyr forsøger at minimere den skat han skal betale, sålænge han gør det indenfor reglerne. Hvis han mener at der er fradrag som han er berettiget til men ikke får, så er det for min skyld helt OK at alliere sig med en skatte-ekspert for at få det hele med.

Men hvis det som han vil er at sende penge i skattely, skjule indtægter fra skat, osv.. så har jeg et KÆMPE problem med det. Men det tror jeg faktisk ikke at det er. 

Nej jeg snakker ikke skattely eller andet ulovligt

Som skrevet i trådstarten... er der nogle muligheder for at få 2 landes fradrag. Og måske have sin primære indtægt i et land hvor man ikke er så hårdt beskattet

Kunne man eksempelvis nøjes med at arbejde nogle måneder i DK og holde sin indtægt nede på eksempelvis 200.000, så betaler man jo ikke alverden i skat, når person og beskæftigelsesfradrag er trukket fra. Så kunne man arbejde resten af tiden i et mere skattevenlig land. Det kunne være ret snildt, hvis man også kunne købe bilen i det andet land, der kan stadig være store penge at spare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 11 minutter siden:

Nej jeg snakker ikke skattely eller andet ulovligt

Som skrevet i trådstarten... er der nogle muligheder for at få 2 landes fradrag. Og måske have sin primære indtægt i et land hvor man ikke er så hårdt beskattet

Kunne man eksempelvis nøjes med at arbejde nogle måneder i DK og holde sin indtægt nede på eksempelvis 200.000, så betaler man jo ikke alverden i skat, når person og beskæftigelsesfradrag er trukket fra. Så kunne man arbejde resten af tiden i et mere skattevenlig land. Det kunne være ret snildt, hvis man også kunne købe bilen i det andet land, der kan stadig være store penge at spare.

Er du ikke bange for pludselig at blive ramt af nogle af regeringens og DF's udlændingestramninger, og opdage at du pludselig ikke er velkommen tilbage i Danmark? ;) 

Jeg synes da at du skulle undersøge det, betal en skatteekspert og fortæl os hvad det endte med?

Men pas på, du kan risikere meget, (spørg bare Stephen Kinnock om det). ;) 

Jeg er iøvrigt ret sikker på at du ikke må køre i en bil på udenlandske plader hvis du har fast bopæl i Danmark.

Redigeret af Bear

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 3 timer siden:

Du bliver mere og mere pinlig!

Hvis du vil have lavere skat så flyt til et andet land, hvis du kan finde et job der.

Får du et lavtlønsjob så husk at lægge halvdelen til side EFTER SKAT til private forsikringer og uddannelse til dine børn.

Og lås døren godt om natten!

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 4 timer siden:

Udgangspunktet er jo, at man betaler skat i det land, man har bopæl i.

Men har man arbejdsindkomst i Danmark,  vil der dog også blive trukket skat af den arbejdsindkomst i Danmark. For at undgå dobbeltbeskatning er der lavet dobbeltbeskatningsaftaler mellem de fleste lande, netop for at undgå, at den samme indkomst man har i et andet land, bliver beskattet to gange. Bor du eksempelvis i Tyskland vil du være skattepligtig i Tyskland af den indkomst du har tjent i Danmark, men den skat du har betalt i Danmark vil som udgangspunkt blive modregnet i den tyske skat.

Har du ikke bopæl i Danmark, så mister man selvfølgelig som udgangspunkt alle sine fradrag og får dem der gælder i det land man bor i. Sygesikringen dækker selvfølgelig heller ikke og ens ret til Pension i Danmark bliver gradvist nedsat (krav om bopæl i Danmark i mere end 40 år efter man er fyldt 15 for at have fuld pensionsret)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
Voltaire skrev, for 55 minutter siden:

Udgangspunktet er jo, at man betaler skat i det land, man har bopæl i.

Men har man arbejdsindkomst i Danmark,  vil der dog også blive trukket skat af den arbejdsindkomst i Danmark. For at undgå dobbeltbeskatning er der lavet dobbeltbeskatningsaftaler mellem de fleste lande, netop for at undgå, at den samme indkomst man har i et andet land, bliver beskattet to gange. Bor du eksempelvis i Tyskland vil du være skattepligtig i Tyskland af den indkomst du har tjent i Danmark, men den skat du har betalt i Danmark vil som udgangspunkt blive modregnet i den tyske skat.

Har du ikke bopæl i Danmark, så mister man selvfølgelig som udgangspunkt alle sine fradrag og får dem der gælder i det land man bor i. Sygesikringen dækker selvfølgelig heller ikke og ens ret til Pension i Danmark bliver gradvist nedsat (krav om bopæl i Danmark i mere end 40 år efter man er fyldt 15 for at have fuld pensionsret)

Og hvad sker der hvis man arbejder halvt år i danmark og bruger fradrag. Kan man så flytte til schweiz og arbejde andet halvår?

Har en kammerat som bor i Flensborg og arbejder i DK. Han betaler skat i DK men kan købe bilen i Tyskland

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 12 minutter siden:

Og hvad sker der hvis man arbejder halvt år i danmark og bruger fradrag. Kan man så flytte til schweiz og arbejde andet halvår?

Lad mig for en god ordens skyld  understrege jeg ikke er skatteekspert.

Intet forhindrer selvfølgelig en i at flytte til Schweiz, men skatteåret følger efter min bedste overbevisning altid kalenderåret, så derfor vil man efter min overbevisning for et givet år altid være skattepligtig i enten Schweiz eller Danmark, uanset om man har flyttet bopæl. 

Liderlig-fyr skrev, for 18 minutter siden:

Har en kammerat som bor i Flensborg og arbejder i DK. Han betaler skat i DK men kan købe bilen i Tyskland

Han har det man vil kalde begrænset skattepligt i Danmark, dvs. at han får trukket skat af sin lønindkomst i Danmark, Jeg mener også man har fradrag for kørsel og a-kasse, men ellers har han ingen fradrag i skatten i Danmark.

Det ændrer dog ikke ved, at han stadig er skattepligtig i Tyskland, principielt også af den indkomst han har fra Danmark. Dobbeltbeskatningsaftalen sikrer så, at den skat han har betalt i Danmark modregnes i den tyske skat. Så reelt betaler han tysk skat og derfor jo ikke noget ulogisk i at han kan køre i en tysk indregistreret bil.

Det afhænger selvfølgelig af den konkrete dobbeltbeskatningsaftale, der er mellem Danmark og Tyskland, som jeg ikke kender i detaljer. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Voltaire skrev, for 48 minutter siden:

Lad mig for en god ordens skyld  understrege jeg ikke er skatteekspert.

Intet forhindrer selvfølgelig en i at flytte til Schweiz, men skatteåret følger efter min bedste overbevisning altid kalenderåret, så derfor vil man efter min overbevisning for et givet år altid være skattepligtig i enten Schweiz eller Danmark, uanset om man har flyttet bopæl. 

Han har det man vil kalde begrænset skattepligt i Danmark, dvs. at han får trukket skat af sin lønindkomst i Danmark, Jeg mener også man har fradrag for kørsel og a-kasse, men ellers har han ingen fradrag i skatten i Danmark.

Det ændrer dog ikke ved, at han stadig er skattepligtig i Tyskland, principielt også af den indkomst han har fra Danmark. Dobbeltbeskatningsaftalen sikrer så, at den skat han har betalt i Danmark modregnes i den tyske skat. Så reelt betaler han tysk skat og derfor jo ikke noget ulogisk i at han kan køre i en tysk indregistreret bil.

Det med bilen skyldes at han bor i Tyskland og ikke i Danmark. 

Voltaire skrev, for 48 minutter siden:

Det afhænger selvfølgelig af den konkrete dobbeltbeskatningsaftale, der er mellem Danmark og Tyskland, som jeg ikke kender i detaljer. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
McQueen skrev, for 4 timer siden:

Hmm det er vel et kompliment, at du finder en pinlig. Så er man nok på rette kurs :) dog er der ikke forskel på at ville minimere det man skal betale og maximere det man modtager. De fleste falder under 1 af  katagorierne

Men tak for komplimenten

Hvis du vil have lavere skat så flyt til et andet land, hvis du kan finde et job der.

Kan også sagtens være det er mest optimalt at flytte bopæl. Såfald giver det god mening

Får du et lavtlønsjob så husk at lægge halvdelen til side EFTER SKAT til private forsikringer og uddannelse til dine børn.

Man kan jo lave en Kinnock løsning. Med familien i DK og bopæl og skatteforhold i Schweiz. Jeg gider ikke et lavtlønsjob, så skal man knokle sådan :)

Tak for rådet. Låser døren 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 3 timer siden:

Du  kan ikke bare flytte frem og tilbage, og så tro du undslipper det danske skattevæsen.

Jeg har selv arbejdet i udlandet, og reglerne er slet ikke så simple som du drømmer om.

I mit tilfælde lagde jeg alle skattepengene i Norge, og der er skattetrykket faktisk en del lavere en i Danmark. Til gengæld er prisen på en pilsner lidt højere, så det gik vist lige op :P

Nu betaler jeg min skat (dog ikke med glæde) i Danmark. Og i bund og grund synes jeg egentligt vi får meget for pengene.

Bevares, det ville da være federe at tage 5 år i udlandet til 18% skat, og så komme hjem til mors kødgryder bagefter. Men jeg har jo fået min fine uddannelse betalt af skatteydere, så det er vel fair nok at jeg nu betaler for andres uddannelse, eller anden velfærd.

Redigeret af Arne Diller
  • Tak 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
Bear skrev, for 2 timer siden:

Det med bilen skyldes at han bor i Tyskland og ikke i Danmark. 

Ja det er nok en nødvendighed at have bopæl andetsteds. Så er spørgsmålet hvor meget det påvirker pensionen i forhold til hvad jeg ellers vil få. 

Man kunne jo lave en Kinnock og have skatteforhold og bopæl i Schweiz og famile i DK. Han kunne jo opholde sig meget lovligt i DK. Og der er alligevel meget at spare i skat og afgifter

Del dette indlæg

Link til indlæg

Man kan finde de præcise regler her. 

http://www.pendlerinfo.org/pendlerinfo/dk/steuern/

Reglerne er ret komplicerede. Der eksisterer faktisk endnu en mulighed som hedder “grænsegængerreglen” og som gælder for folk bosiddende i Tyskland og Sverige med arbejde i Danmark. Har man mere end 75% af sin indkomst i Danmark, kan man vælge at blive beskatte efter denne model og få alle danske fradrag for eksempelvis pension og bolig. Det vil i realiteten betyde, man betaler dansk skat

Men man skal jo være opmærksom på den pensions og sygesikringsdækning man har. I Tyskland er store dele af den sociale sikring finansieret af arbejdsmarkedsbidrag. Så ved at bosætte sig i Tyskland og arbejde og betale skat  i Danmark, forringer man sin adgang til pension og sygesikring.

Alt i alt en illusion, at der er meget at hente skattemæssigt ved at flytte til nabolandene. For en ung enlig mand, for hvem en fed bil betyder alt, kan en sønderjyde måske overveje at flytte til Tyskland. For børnefamilier er Danmark ret attraktivt. Har selv arbejdet i London i en periode og erfaret, at selv mange højtlønnede danske  børne-familier vælger at flytte hjem på grund af høje boligomkostninger i London og den biligere og bedre børnedagpleje vi har i Danmark. 

For en almindelig lønmodtager er der altså ikke det store at vinde ved at flytte til Schweiz. Skatten er rigtig nok lavere, men så skal man altså lige betale 8% af ens indkomst til en lovpligtig sygesikring, så forsvinder den gevinst altså ret hurtig.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu