Hop til indhold
Gamledreng

Højreradikalisme som mainstream- hvordan kan vi ændre kurs på denne udvikling?

Recommended Posts

Jeg faldt over denne lidt ældre, men i særdeleshed relevante artikel. Hvordan kan anstændige danskere og europærere bare se til og lade historien gentage sig i en ny version. Sov vi i timen, da højreradikalismen udviklede sig som en snyltende parasit ved hjælp af virkemidler fra tidligere tider.

https://www.information.dk/debat/2016/10/hoejreradikalismen-blevet-mainstream

Det gode spørgsmål er, hvordan kan vi ændre på denne forfærdlige udviklingstendens, samtidig med vi bibeholder demokratiet med ytrings- , religions- og foreningsfrihed i et samfund med mange politiske holdninger og en mangfoldighed af religiøse og menneskelige overbevisninger?

Et andet godt spørgsmål er, hvordan kan vi stoppe den vedvarende appel til instinkter og agressioner, som artiklen nævner?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja historien er ved at gentage sig....

Det startede jo ikke med Holocaust og gaskamre, men med hadefulde kommentarer og tilfældige overfald etc

Og det er jo egentlig hvad vi ser igen. Jøder bliver frarådet af politiet  til at gå med synlige religiøse symboler i København. Der er gymnasier Jøderne af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan gå på. Synagoger og jødiske skoler er nød til at have politibevogtning. Der er boligområder hvor Jøderne bliver jaget ud af. De er meget udsat for overfald.

Så ja, hvordan kan anstændige danskere og Europæere bare se til og lade historien gentage sig i ny version. Sov vi i timen, da radikalismen udviklede sig som en snyltende parasit. Er også enig med dig i, det er et godt spørgsmål hvordan vi kan ændre denne forfærdelige udviklingstendens samtidig med vi bibeholder ytrings og religionsfrihed

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg

Undskyld @Gamledreng, men den artikel er godt nok den værste gang vrøvl, jeg kan mindes at have læst.

Tydeligvis er den skrevet af en ypperlig repræsentant for det verdensfjerne parnas, som igennem årtier har kvalt enhver sober debat ved at påhæfte anderledes tænkende diverse lidet flatterende betegnelser, som i virkeligheden siger mere om forfatteren end om nogen anden.

"På tilsvarende måde kan vi herhjemme konstatere" bla bla bla. :( 

Med klap for det ene øje fyger det med postulater helt uden fornemmelse af, at man med den retorik baner vejen for den eneste realistisk eksisterende form for fascisme, Izlam.

Posthumt tillader jeg mig lige at citere Wikis karakteristik af dette unikum af en professor emeritus

"Curt Sørensen (født 1938) er en dansk neo-marxistisk politolog og professor emeritus ved Aarhus Universitet."

Redigeret af Onslow
  • Synes godt om 2
  • Sørgelig 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 3 minutter siden:

Det startede jo ikke med Holocaust og gaskamre, men med hadefulde kommentarer og tilfældige overfald etc

Og det er jo egentlig hvad vi ser igen. Jøder bliver frarådet af politiet  til at gå med synlige religiøse symboler i København. Der er gymnasier Jøderne af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan gå på. Synagoger og jødiske skoler er nød til at have politibevogtning. Der er boligområder hvor Jøderne bliver jaget ud af. De er meget udsat for overfald.

Så ja, hvordan kan anstændige danskere og Europæere bare se til og lade historien gentage sig i ny version. Sov vi i timen, da radikalismen udviklede sig som en snyltende parasit. Er også enig med dig i, det er et godt spørgsmål hvordan vi kan ændre denne forfærdelige udviklingstendens samtidig med vi bibeholder ytrings og religionsfrihed

Du har helt ret vi ser det igen. Det er for mig hele essenen, Brevik der nedskyder 72 unge, dagen efter står en dansk præst frem og siger at det er samfundets egen skyld at det skete, DF, Ny borgerlige vinder frem herhjemme, nynazister turer rundt i gaderne og laver happenings og et utal af andre eksempler fra helt grove til hvad man kan kalde helt dagligt hadefulde og hånende retorik, der er blevet acceptabelti debatten. Men hvordan ændrer vi på det?, Hvordan bekæmper vi den tendens der går på at lægge alt der er anderledes for had, det være sig jøder, muslimer, homoseksuelle, mennesker med anden hudfarve etc..

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 7 minutter siden:

Undskyld @Gamledreng, men den artikel er godt nok den værste gang vrøvl, jeg kan mindes at have læst.

Tydeligvis er den skrevet af en ypperlig repræsentant for det verdensfjerne parnas, som igennem årtier har kvalt enhver sober debat ved at påhæfte anderledes tænkende diverse lidet flatterende betegnelser, som i virkeligheden siger mere om forfatteren end om nogen anden.

"På tilsvarende måde kan vi herhjemme konstatere" bla bla bla. :( 

Med klap for det ene øje fyger det med postulater helt uden fornemmelse af, at man med den retorik baner vejen for den eneste realistisk eksisterende form for fascisme, Izlam.

Posthumt tillader jeg mig lige at citere Wikis karakteristik af dette unikum af en professor emeritus

"Curt Sørensen (født 1938) er en dansk neo-marxistisk politolog og professor emeritus ved Aarhus Universitet."

Det er jeg så ikke enig med dig i, det han skriver om er jo iagttageligt hver dag i vores samfund. Helt lokalt prøv selv at læs nogle af de mere hadefulde indlæg herinde mod anderledes tænkende, eller de afstumpede kommentarer på diverse avisers debatsider. Det er for mig stof til eftertanke, og et godt grundlag for en god og sober debat.  Nemlig hvordan får vi udviklingen vendt, så højreradikal retorik ikke længere er mainstream.

Mener du virkelig at det er sober debat at kalde 1,1 milliard muslimer for facister?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest 8270
Gamledreng skrev, for 32 minutter siden:

Det er jeg så ikke enig med dig i, det han skriver om er jo iagttageligt hver dag i vores samfund. Helt lokalt prøv selv at læs nogle af de mere hadefulde indlæg herinde mod anderledes tænkende, eller de afstumpede kommentarer på diverse avisers debatsider. Det er for mig stof til eftertanke, og et godt grundlag for en god og sober debat.  Nemlig hvordan får vi udviklingen vendt, så højreradikal retorik ikke længere er mainstream.

Mener du virkelig at det er sober debat at kalde 1,1 milliard muslimer for facister?

Muslimer må lige så facistiske de vil, bare de udøve det i mellemøsten :-)

at venstrefløjen har importeret dem, og nu får øjenene op for at muslimer ikke hører hjemme i vesten..det tog desværre 30 år..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gamledreng skrev, for 55 minutter siden:

Du har helt ret vi ser det igen. Det er for mig hele essenen, Brevik der nedskyder 72 unge, dagen efter står en dansk præst frem og siger at det er samfundets egen skyld at det skete, DF, Ny borgerlige vinder frem herhjemme, nynazister turer rundt i gaderne og laver happenings og et utal af andre eksempler fra helt grove til hvad man kan kalde helt dagligt hadefulde og hånende retorik, der er blevet acceptabelti debatten. Men hvordan ændrer vi på det?, Hvordan bekæmper vi den tendens der går på at lægge alt der er anderledes for had, det være sig jøder, muslimer, homoseksuelle, mennesker med anden hudfarve etc..

Vi er egentlig enig

jeg mener man skal starte med at kigge på den gruppe som er hårdest ramt. Giver mest mening. Altså Jøderne. Vi skal have “ fjernet” dem som laver alle disse hadoverfald osv på jøderne og evt andre grupper

Vi taler om yderliggående ekstremister som kan finde på så slemme ting. Her mener jeg meget lange fængselsstraffe og hvis de ikke er her fra landet, så udvisning er det bedste. Tror ikke du kan omvende disse ekstremister, det virker ikke sådan. Derfor er en lang indespærring at foretrække, så almindelige folk kan gå i fred. 

Jeg tror det vil have en positiv effekt på en lang række andre ting også. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gamledreng skrev, 1 time siden:

Jeg mener virkeligt, at Izlam er rendyrket fascisme, det gør ikke alle kulturmuslimer til fascister, helt analogt med, at ikke alle medlemmer af DNSAP gik ind for jødeudryddelsen.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, 1 time siden:

Vi er egentlig enig

jeg mener man skal starte med at kigge på den gruppe som er hårdest ramt. Giver mest mening. Altså Jøderne. Vi skal have “ fjernet” dem som laver alle disse hadoverfald osv på jøderne og evt andre grupper

Vi taler om yderliggående ekstremister som kan finde på så slemme ting. Her mener jeg meget lange fængselsstraffe og hvis de ikke er her fra landet, så udvisning er det bedste. Tror ikke du kan omvende disse ekstremister, det virker ikke sådan. Derfor er en lang indespærring at foretrække, så almindelige folk kan gå i fred. 

Jeg tror det vil have en positiv effekt på en lang række andre ting også. 

Tror da også at vi er enige, men som jeg selv ser på, så er det selvransagelse hos den almindelige dansker der skal til, altså forstået sådan at man skal sige fra overfor hadefuld retorik uanset hvilke grupper den er vendt i mod. Mit umiddelbare bud ud fra egne iagtagelser er at det nok mest er muslimer, der er lagt for had i den højreradikale debat, men jeg afviser bestemt ikke at der også er andre, fx er det ikke så længe siden en dansk kristen præst nægtede at begrave en homoseksuel, nynazisterne hælder fortsat deres had ud over jøder,

At han -altså Curt Sørensen har en pointe i at nu er udtalelser og holdninger der tidligere blev afvist blevet en del af diskursen, kan fx ses i forholdet mellem socialdemokrater og DF'er. For ikke så mange år siden ville Socialdemokratiet ikke røre ved DF med en ildtang, i dag tænker jeg at en Socialdemokratisk-df regering ikke er så langt væk. Der er altså opstået en accept af den højreradikale retorik som ikke var der før. Det er den bevægelse, der skal ændres, i fremtiden. Man kan selvfølgelig argumentere at DF har bevæget sig mod midten, men jeg synes at kunne iagttage en mere hård og uforsonlig linje overfor mennesker med en anden etnisk herkomst hos socialdemokraterne.

Onslow skrev, 1 time siden:

Jeg mener virkeligt, at Izlam er rendyrket fascisme, det gør ikke alle kulturmuslimer til fascister, helt analogt med, at ikke alle medlemmer af DNSAP gik ind for jødeudryddelsen.

Her må jeg blot erklære mig uenig i første del af din sætning og enig i anden del. Islam er et udspring af jødedom og kristendom (der også kom af jødedommen- jesus var jo jøde:) ) grundlæggende er det det samme moralske og etiske grundlag de giver, men især kristendom og Islam tolkes begge forskelligt afhængigt af, hvor i verden du befinder dig. Jeg vil antage at det er den fundamentale tolkning af Islam, du beskriver som facisme, hvilket jeg ikke er uenig i. Så set på den måde er fundamental tolkning af kristendommen vel så i ligeså høj grad facisme. og mht til dette skal vi jo ikke længere ned end i det sydlige europa før vi finder kristne fundamentalister - er disse også facister?

Heldigvis er det store flertal af muslimer her i landet kulturmuslimer - ikke sådan at de ikke er rettroende, men sådan at de ikke missionerer eller påtinger andre deres religion.

I parantes bemærket så har jeg observeret en mærkværdighed i forhold til, hvordan muslimske fundamentalister  identificeres af nogen. Det er at hvis en Iman ikke tager afstand fra Sharia, så er han pr. definition fundamentalist. Det mærkværdige er at man ikke bruger sammen målestok i forhold til kristne præster- altså at hvis de ikke tager afstand fra moseloven eller for den sags skyld Paulus' breve så er de fundamentalister. men dette fordrer man ikke, af den indlysende årsag at man så frasiger sig kristendommens grundlag.

Redigeret af Gamledreng
præcisering i forhold til paulus' breve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gamledreng skrev, for 17 minutter siden:

Tror da også at vi er enige, men som jeg selv ser på, så er det selvransagelse hos den almindelige dansker der skal til, altså forstået sådan at man skal sige fra overfor hadefuld retorik uanset hvilke grupper den er vendt i mod. Mit umiddelbare bud ud fra egne iagtagelser er at det nok mest er muslimer, der er lagt for had i den højreradikale debat, men jeg afviser bestemt ikke at der også er andre, fx er det ikke så længe siden en dansk kristen præst nægtede at begrave en homoseksuel, nynazisterne hælder fortsat deres had ud over jøder,

At han -altså Curt Sørensen har en pointe i at nu er udtalelser og holdninger der tidligere blev afvist blevet en del af diskursen, kan fx ses i forholdet mellem socialdemokrater og DF'er. For ikke så mange år siden ville Socialdemokratiet ikke røre ved DF med en ildtang, i dag tænker jeg at en Socialdemokratisk-df regering ikke er så langt væk. Der er altså opstået en accept af den højreradikale retorik som ikke var der før. Det er den bevægelse, der skal ændres, i fremtiden. Man kan selvfølgelig argumentere at DF har bevæget sig mod midten, men jeg synes at kunne iagttage en mere hård og uforsonlig linje overfor mennesker med en anden etnisk herkomst hos socialdemokraterne.

DF har vind i sejlene med deres kurs, så vil ikke kalde dem midtersøgende på nuværende tidspunkt. Tværtimod tester de hvor langt de kan trække den. 

Men faktisk lægger landet sådan, at ca 70 % af befolkningen er ret trætte af indvandringen. Både fordi det er omkostningsfuld men også kriminaliteten og de kulturelle forskelle som ikke virker til at kunne forenes. Integrationen fungerer meget elendigt. Det er jo store problemstillinger og noget som påvirker folk meget. 

Det har ændret det politiske billede meget både i Danmark og Europa. Det som engang var så harmonisk, hvor man kæmpede for velfærden, fællesskabet og alles bedste er blevet erstattet af bekymrede miner “ hvordan skal dette komme til at gå”

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 26 minutter siden:

DF har vind i sejlene med deres kurs, så vil ikke kalde dem midtersøgende på nuværende tidspunkt. Tværtimod tester de hvor langt de kan trække den. 

Men faktisk lægger landet sådan, at ca 70 % af befolkningen er ret trætte af indvandringen. Både fordi det er omkostningsfuld men også kriminaliteten og de kulturelle forskelle som ikke virker til at kunne forenes. Integrationen fungerer meget elendigt. Det er jo store problemstillinger og noget som påvirker folk meget. 

Det har ændret det politiske billede meget både i Danmark og Europa. Det som engang var så harmonisk, hvor man kæmpede for velfærden, fællesskabet og alles bedste er blevet erstattet af bekymrede miner “ hvordan skal dette komme til at gå”

Igen grundlæggende enig, dog har jeg ikke viden om hvor mange procent der er trætte af indvandringen. Personligt er jeg ikke en af dem, Jeg er mere træt af den stimatiserende højreradikale retorik som er blevet en del af debatten i DK.

Integrationen funger dårligt ja, og som en del af at vende os bort fra højreradikaliseringen og arbejde med en bedre integrationspolitik, så kunne man fx lade være med at udvise de udlændinge, der rent faktisk fungerer i samfundet, Det ville i mit perspektiv øge antallet af successhistorier som fx ham her:  https://www.fyens.dk/indland/Trods-natjob-staar-slagteriarbejder-alligevel-til-udvisning/artikel/3236556 . Ved fokusere og italesætte succeshistorierne kan man ændre eller i hvert fald minimere den højreradikale retorik.

Den administrative praksis SIRI anvender er som jeg ser det et udtryk for den højredrejning som samfundet har taget, og som jeg mener bør ændres.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Den Forkerte Farve
Liderlig-fyr skrev, for 42 minutter siden:

Aldrig i mands minde har man haft så mange problemer med denne gruppe og aldrig har man samtidigt haft et så udueligt parti som med stort opslag slår sig for at garanten imod problemet. 

Lav mig gerne en sølvhat, men begynder efterhånden og mistænke manglende handlekraft er et udtryk for at sikre genvalg. (Levebrød). 

Hvornår mon DK vågner op? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gamledreng skrev, for 5 minutter siden:

Igen grundlæggende enig, dog har jeg ikke viden om hvor mange procent der er trætte af indvandringen. Personligt er jeg ikke en af dem, Jeg er mere træt af den stimatiserende højreradikale retorik som er blevet en del af debatten i DK.

Integrationen funger dårligt ja, og som en del af at vende os bort fra højreradikaliseringen og arbejde med en bedre integrationspolitik, så kunne man fx lade være med at udvise de udlændinge, der rent faktisk fungerer i samfundet, Det ville i mit perspektiv øge antallet af successhistorier som fx ham her:  https://www.fyens.dk/indland/Trods-natjob-staar-slagteriarbejder-alligevel-til-udvisning/artikel/3236556 . Ved fokusere og italesætte succeshistorierne kan man ændre eller i hvert fald minimere den højreradikale retorik.

Den administrative praksis SIRI anvender er som jeg ser det et udtryk for den højredrejning som samfundet har taget, og som jeg mener bør ændres.

Hvis man netop hjemsendte kriminelle og dem som ingen interesse har i at bidrage ved førstkommende lejlighed, så ville meget se anderledes ud. Det sker bare næsten ikke

så får man lavet noget lovgivning som sender velintegrerede og bidragende personer ud :wacko: jamen det skriger jo,til himmelen hvor dumt det er. Dem er der jo altid brug for

Det virker nærmest som om det ikke kan lade sig gøre at gøre det på en god måde. For ja, der er mange flinke behagelige indvandrere! Rigtig mange endda.. og der er mange succeshistorier. Og der er mange som lever et almindelig liv som folk gør flest. Det er slet ikke problemstillinger alt sammen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Den Forkerte Farve skrev, for 19 minutter siden:

Aldrig i mands minde har man haft så mange problemer med denne gruppe og aldrig har man samtidigt haft et så udueligt parti som med stort opslag slår sig for at garanten imod problemet. 

Lav mig gerne en sølvhat, men begynder efterhånden og mistænke manglende handlekraft er et udtryk for at sikre genvalg. (Levebrød). 

Hvornår mon DK vågner op? 

Der er kæmpe problemer og det bliver håndteret håbløst langt henad vejen.

@Bear har lidt samme tanke som dig, at man ikke vil løse problemet fordi så risikerer man ikke at blive genvalgt, når man skal vurderes på ens anden politik. Tja... jeg kan ikke rigtig finde nogle modargumenter 

Det kan åbenbart ikke lade sig gøre kun at tildele midlertidig asyl. Hvis man ikke er integreret eller har lavet hårdere kriminalitet, så bliver asylen ikke forlænget og man hjemsendes ved først mulige lejlighed.efter en årrække som god Borger kan man så tildeles permanent opholdstilladelse

Redigeret af Liderlig-fyr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 5 timer siden:

Du tror seriøst, at der en risiko for, at islamister i dette land skaber et parti, nedkæmper S og K og Enh. i gaderne og opnår opbakning fra ikke alene 43 % af dem der stemmer (selvstændige og borgerlige funktionærer) men også fra Mærsk, Danfoss, Velux og LEGO.... og så “laver en 1933” og tager røven på “Den gamle på Amalienborg” og resten af os andre?! ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 3 timer siden:

Du mener NSDAP 

DNSAP var mestendels sociale tabere og mænd med mindreværdskomplekser.... og en formand (Fører), hvis evner tyskerne ikke havde større tiltro til. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
McQueen skrev, for 7 timer siden:

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/udlaendingeloven-af-8-juni-1983/

Kan du huske Danmarks første flertalsregering i 15 år, der kom til i sept 82?

Det tror jeg ingen kan huske, for der kom ikke nogen flertalsregering til i 1982. 

10/9-1982 kom "firkløver-regeringen" til, som bestod af Venstre, De Konservative, CD og Kristelig Folkeparti. De 4 partier havde sølle 65 folketingsmedlemmer til sammen ud af tingets 179 medlemmer.

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/folketingsvalget-1981/

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Den Forkerte Farve
Liderlig-fyr skrev, for 9 timer siden:

Der er kæmpe problemer og det bliver håndteret håbløst langt henad vejen.

@Bear har lidt samme tanke som dig, at man ikke vil løse problemet fordi så risikerer man ikke at blive genvalgt, når man skal vurderes på ens anden politik. Tja... jeg kan ikke rigtig finde nogle modargumenter 

Det kan åbenbart ikke lade sig gøre kun at tildele midlertidig asyl. Hvis man ikke er integreret eller har lavet hårdere kriminalitet, så bliver asylen ikke forlænget og man hjemsendes ved først mulige lejlighed.efter en årrække som god Borger kan man så tildeles permanent opholdstilladelse

Har ikke læst alt hvad Bear skriver, han skriver sgu så meget at det er svært at følge med :-)

Alt kan lade sig gøre, vi skal bare melde os ud af fællesskabet, EU, konventioner hvad har vi. Derfor mener jeg også at DF blot spiller med, det er gratis omgang hver eneste gang. De kan lukke varm luft ud og aldrig leverer noget helst. Problemerne forbliver, og de sikrer sig genvalg fordi de står for at “løse” problemerne der reelt ikke kan løses med nuværende forpligtigelser.

De burde istedet idelogisk melde klart ud og sige deres erklærede mål er at isolere Danmark, trække os ud af fællesskabet med resten af verdenssamfundet så vi reelt kan lovgive og smide ud som det passer os. Igen tør de ikke, det vil være selvmord at stædigt holde fast på dette. De nøjes med at teste grænserne kun. De ved udemærket godt hvad der skal til få at få deres våde drøm opfyldt, men genvalg er nu engang bedre end at gå vejen mod  Danmarks sikre død. 

Det ville klæde vores politikere en gang for alle at udskrive en folkeafstemning som indebærer ja eller nej for EU, konventioner og andre aftaler. Forklarer at et nej betyder frit spillerum og at Danmark kan lovgive og gøre som det passer os men samtidigt også hvad de fatale konsekvenser ved netop dette er. Bare se på Brexit. 

Personligt selv mener jeg der er masser af løsninger, problemet er bare at de er alt for humane og forsonende i forhold til den Lynch stemning der er skabt. Kigger man på seneste valg og hvordan politikere slås om at være hårdest så ser det ikke ud til at danskerne er parate endnu til at erkende at alt har slået fejl og den bidske tone er medvirkende til det. Psykologisk virker det bare ikke at slå folk i hoved, tværtimod. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 1 time siden:

Det tror jeg ingen kan huske, for der kom ikke nogen flertalsregering til i 1982. 

10/9-1982 kom "firkløver-regeringen" til, som bestod af Venstre, De Konservative, CD og Kristelig Folkeparti. De 4 partier havde sølle 65 folketingsmedlemmer til sammen ud af tingets 179 medlemmer.

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/folketingsvalget-1981/

Korrekt 

Men regeringens eksistens beroede på den klare udmelding som R kom med (noget med nogle møder i Helvegs sofa på Langeland) herunder sommeren 82, hvor de gav deres støtte til den nye regering.

Men netop den førte indvandringspolitik var lige så meget udslag af borgerlig interesse i større arbejdsstyrke (omkring 1970), som i de internationale begivenheder, der foranledigede regeringen til at tage et menneskeligt standpunkt. Den menneskelig har de siden droppet fuldstændig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
McQueen skrev, for 54 minutter siden:

Korrekt 

Men regeringens eksistens beroede på den klare udmelding som R kom med (noget med nogle møder i Helvegs sofa på Langeland) herunder sommeren 82, hvor de gav deres støtte til den nye regering.

Men netop den førte indvandringspolitik var lige så meget udslag af borgerlig interesse i større arbejdsstyrke (omkring 1970), som i de internationale begivenheder, der foranledigede regeringen til at tage et menneskeligt standpunkt. Den menneskelig har de siden droppet fuldstændig.

Så der var ingen flertalsregering, som du ellers skrev. Der var en mindretalsregering. Selv med støtte fra R havde regeringen ikke flertal, men der var borgerligt flertal hvis man regnede Z med. De Radikale lovede støtte til regerimgen, men der var dog også det meget berømte alternative flertal med R, og som drillede Schlüters regeringer mange gange i 80'erne. Den udlændingepakke du henviser til blev i øvrigt ikke vedtaget af regeringen og R alene. De eneste der stemte imod var Z. Så det var ej heller det borgerlige flertal der stemte pakken igennem.

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/udlaendingelove-1983-2002/

Her er der mere om loven, dens vedtagelse, og historie omkring den, fra samme kilde du selv benytter i øvrigt

Citat

I 1982 blev det første udkast til den nye udlændingelov fremført af den borgerlige regering under Poul Schlüter (Firkløverregeringen (C, V, CD, KF)). Forhandlingen af lovforslaget viste, at der trods senere tilslutning ved lovens vedtagelse allerede under behandlingen af lovforslaget var stor skepsis i Venstre og Det Konservative Folkeparti. Udlændingelovens liberale udformning skal derfor formentlig ses som en politisk handel mellem Firkløverregeringen og det "alternative flertal" (S, R, SF og VS).

Udlændingeloven af 1983 blev vedtaget af Folketinget den 3. juni 1983. 155 medlemmer stemte for, mens kun Fremskridtspartiets 12 medlemmer stemte imod lovens vedtagelse. Nødvendigheden af, at opholds-, arbejds- og udvisningssager skulle underlægges mere detaljerede retningslinjer, var allerede fremført i en betænkning i 1979 under den forrige socialdemokratiske regering, blandt andet efter en række omdiskuterede udvisningssager.

Så kan man mene om pakken hvad man vil. Uffe Ellemann har senere erkendt at pakken var naiv,og at den ikke skulle have været gennemført som den var formuleret set i bakspejlet. Han er blevet spurgt af Clement bl.a. da han var med til at vedtage den. 

Men det er alt efter ens politiske observans, hvad man mener om pakken naturligvis.

Redigeret af Aros
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

For at holde debatten på sporet i den tråd jeg oprettede, så var spørgsmålet Hvordan kan vi ændre på denne forfærdeige udviklingstendens, samtidig med vi bibeholder demokratiet med ytrings- , religions- og foreningsfrihed i et samfund med mange politiske holdninger og en mangfoldighed af religiøse og menneskelige overbevisninger?

Lidt uddybning det jeg mener med den forfærdelige udvikling, er den alme accept af at bruge et dikriminerende og nedladende sprog over for mennesker med en anden politisk overbevisning, en anden etnisk oprindelse, en anden religiøs overbevisning, seksualitet osv, og lave forsimplede generaliseringer, der efterfølgende kommer til at lægge til grund for lovgivning.

Sproget skaber vores virkelighed, og når vi bruger sproget nedladende og dikriminerende så skaber det fjendebilleder af de udsatte grupper. Et bud kunne være at man blander sig i debatten og derved imødegår disse fjendebilleder ud fra tanken om at det vi fokuserer på får vi mere af. Med andre ord, hvis der kun tales negativt om de udsatte grupper, så er det det vi fokuserer på, og kun det vi ender med at kunne få øje på. Ikke sådan at forstå at problemer skal negliseres, men man skal spørge sig selv, hvad er det vi gerne vil have mere af.

I lovgivningssammenhænge kunne man i stedet for at skabe generaliseringer ud fra negative eksempler og spørge hvordan laver vi love der fjerner problemet, kunne man fokuserer på de positive eksempler og sprøge, hvordan laver vi love så får vi flere af dem.

Et yderligere link til interessant læsning: https://dm.dk/FagligUdvikling/FagOgForskning/KulturSprogOgKomm/SprogSkaberVirkelighed

Redigeret af Gamledreng
  • Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gamledreng skrev, for 17 timer siden:

Jeg faldt over denne lidt ældre, men i særdeleshed relevante artikel. Hvordan kan anstændige danskere og europærere bare se til og lade historien gentage sig i en ny version. Sov vi i timen, da højreradikalismen udviklede sig som en snyltende parasit ved hjælp af virkemidler fra tidligere tider.

https://www.information.dk/debat/2016/10/hoejreradikalismen-blevet-mainstream

Det gode spørgsmål er, hvordan kan vi ændre på denne forfærdlige udviklingstendens, samtidig med vi bibeholder demokratiet med ytrings- , religions- og foreningsfrihed i et samfund med mange politiske holdninger og en mangfoldighed af religiøse og menneskelige overbevisninger?

Et andet godt spørgsmål er, hvordan kan vi stoppe den vedvarende appel til instinkter og agressioner, som artiklen nævner?

Lad mig lige forstå det ret... Taler du om hvordan "vi" kan ændre og stoppe en fuldt ud lovlig demokratisk udvikling?

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 1 minut siden:

Lad mig lige forstå det ret... Taler du om hvordan "vi" kan ændre og stoppe en fuldt ud lovlig demokratisk udvikling?

Ja - men ændring via demokratiet og som en del af demokratiet. Som jeg også skriver ind i mit spørgsmål, med bibeholdelse af demokratiet.

Lad mig uddybe. Politisk debat og dermed brugen af sproget i diverse debatter er en del af et demokratisk samfunds udvikling. Jeg ønsker at ændre på måden der debatteres på, eller endnu mere præcist skabe refleksion over sprogbrug, og dermed være med til at skabe en bevægelse af vores demokratiske samfund i en anden retning end den retning, som det bevæger sig i nu, hvor højreradikale ytringer og forsimplede generaliseringer er blevet mainstream.

Jeg indsætter lige linket her igen: https://dm.dk/FagligUdvikling/FagOgForskning/KulturSprogOgKomm/SprogSkaberVirkelighed

Del dette indlæg

Link til indlæg
Den Forkerte Farve skrev, for 5 timer siden:

Har ikke læst alt hvad Bear skriver, han skriver sgu så meget at det er svært at følge med :-)

Alt kan lade sig gøre, vi skal bare melde os ud af fællesskabet, EU, konventioner hvad har vi. Derfor mener jeg også at DF blot spiller med, det er gratis omgang hver eneste gang. De kan lukke varm luft ud og aldrig leverer noget helst. Problemerne forbliver, og de sikrer sig genvalg fordi de står for at “løse” problemerne der reelt ikke kan løses med nuværende forpligtigelser.

De burde istedet idelogisk melde klart ud og sige deres erklærede mål er at isolere Danmark, trække os ud af fællesskabet med resten af verdenssamfundet så vi reelt kan lovgive og smide ud som det passer os. Igen tør de ikke, det vil være selvmord at stædigt holde fast på dette. De nøjes med at teste grænserne kun. De ved udemærket godt hvad der skal til få at få deres våde drøm opfyldt, men genvalg er nu engang bedre end at gå vejen mod  Danmarks sikre død. 

Det ville klæde vores politikere en gang for alle at udskrive en folkeafstemning som indebærer ja eller nej for EU, konventioner og andre aftaler. Forklarer at et nej betyder frit spillerum og at Danmark kan lovgive og gøre som det passer os men samtidigt også hvad de fatale konsekvenser ved netop dette er. Bare se på Brexit. 

Personligt selv mener jeg der er masser af løsninger, problemet er bare at de er alt for humane og forsonende i forhold til den Lynch stemning der er skabt. Kigger man på seneste valg og hvordan politikere slås om at være hårdest så ser det ikke ud til at danskerne er parate endnu til at erkende at alt har slået fejl og den bidske tone er medvirkende til det. Psykologisk virker det bare ikke at slå folk i hoved, tværtimod. 

I Sverige havde man indtil for ganske nylig ikke den bidske tone. Det har umiddelbart ikke reduceret deres problemer alverden. Sverige har de samme problemer som os, bare i større målestok. 

Jeg kunne godt tænke mig, man definerede hvad problemerne reelt er og agerede udfra det. Det er jo ikke et problem folk ikke spiser svinekød, går med tørklæde og går i moske. Det hører under privatlivets fred og har nogle noget imod det, er det jo dem som er problemet

Problemet er kriminalitet, manglende integration og manglende beskæftigelse. Det er her alle sejl skal sættes ind overfor de personer det omhandler. Vi har i mange strøget med håret og små samtaler... helt og aldeles uden effekt. Så det er på tide at prøve det modsatte. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu