Hop til indhold
Guest Ralph Nord

13% udlændinge i DK i 2017, PC Matthiessen fik ret i sin spådom

Recommended Posts

Jeg har aldrig glemt Marianne Jelveds hånlige overbærende grin da hun blev forelagt de tal dengang. 

De var jo fuldstændigt vanvittige og urealistiske, mente hun!!!

Aha. :-) 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Din gamle professor er ikke den eneste der var tidligt ude.

Eyvind Vesselbo konstaterede dette i 1990

http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-3523811

Vesselbo konstaterede det herrens år 1990, at de 145 tyrkere var blevet til 1.824 indvandrere med tyrkisk baggrund. Vesselbo forudså derefter i tre mulige regne-scenarier, at den tyrkiske gruppe, når fjerde generation var født, ville være vokset til mellem 5.000 og 8.500 personer.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nu er der jo flere måder at anskue det på. Jeg ser for eksempel ikke at 13 % udlændinge skulle udgøre et problem. Hvad jeg derimod ser er, at 13% u-integrerede udlændinge er et problem. Hvilket leder mig frem til at integrationen og ikke antallet, er problemet. 

Man kan så argumentere at den manglende integration delvis er resultatet af manglende vilje til integration. I så fald er problemet at man har lukket "de forkerte" udlændinge ind, ikke at man har lukket udlændinge ind. For indvandring er der brug for.....

• Synes godt om 4
  • Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Ralph Nord
tvr skrev, for 2 timer siden:

Nu er der jo flere måder at anskue det på. Jeg ser for eksempel ikke at 13 % udlændinge skulle udgøre et problem. Hvad jeg derimod ser er, at 13% u-integrerede udlændinge er et problem. Hvilket leder mig frem til at integrationen og ikke antallet, er problemet. 

Man kan så argumentere at den manglende integration delvis er resultatet af manglende vilje til integration. I så fald er problemet at man har lukket "de forkerte" udlændinge ind, ikke at man har lukket udlændinge ind. For indvandring er der brug for.....

Superb indlæg :idea:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nu er mit tysk ikke det bedste så jeg tager forbehold for dette, men som jeg læser artiklen så

1) Stoppes alt muslimsk indvandring og asyl-tilstrømning nu og frem til 2050 vil muslimerne udgøre 7,6 % i Danmark i 2050  (11,1 % i Sverige)

2) Er der åbent for tilgang af muslimsk arbejdskraft og studerende men lukket for muslimske asylansøgere så vil muslimerne udgøre 11,9 % i Danmark (20,5 % i Sverige) i 2050

3) Forsætter vi den nuværende tilstrømning som den er sket i 2014-2016 vil der være 16 % muslimer  i Danmark og 30,6 % i Sverige

https://www.welt.de/politik/deutschland/article171103437/In-einem-Szenario-verdoppelt-sich-die-Zahl-der-Muslime-bis-2050.html

Tallet skulle endvidere som jeg læser det være lavt sat da familiesammenføringer ikke er talt med.

Men både Borende X og Onslow er tysk-kyndige og sikkert andre også herinde, og da mine tyskkundskaber er dårlige må de gerne bekræfte om ovenstående er korrekt forstået.

Polen vil i øvrigt i alle tre scenarier have mellem 0,1-0,2 % muslimer og mange østlande vil have en minimal muslimsk befolkning,

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Morisot
Ralph Nord skrev, for 9 timer siden:

Min gamle professor på polit studiet fik desværre ret i sine forudsigelser, men det politisk korrekte Danmark var ikke sene til, at tale ned til ham og iføre sig bind for øjnene så stramt så både synet forsvandt og ilten til hjernen blev formindsket. 

Link: https://www.bt.dk/blogs/han-blev-haengt-ud-da-han-spaaede-om-danmark-for-20-aar-siden.-men-han-fik-desvaerre

Igen er der altså en del, man har totalt misforstået i den her historie inklusiv BT-klumme skribenten, uanset om det har været tilsigtet eller ej.

Med lidt google-arbejde finder man hurtigt ud af, at Mathiessen faktisk slet ikke lavede nogen befolkningsprognose for Danmark i 1999.  I et interview i Jyllandsposten i kommenterede han blot på konsekvenserne af den officielle danske befolkningsprognose fra Danmarks Statistik, som netop var blevet offentliggjort og viste at indvandrere og efterkommere ville udgøre 13,7% af befolkningen i 2020.

Det er jo mildest talt en noget andet historie. Hvis man synes det er flot, at den næsten 20 år gamle prognose fra Danmarks Statistik har vist sig at holde nogenlunde stik, så er det Danmarks Statistik, man skal bøje sig i støvet for - ikke Mathiessen.  Hvis man synes, at Mathiessen har haft ret i vurderingen af de konsekvenser denne udvikling ville få for det danske samfund, så er det selvfølgelig fair at give credit til Mathiessen. Men Mathiessen blev ingenlunde kritiseret for en befolkningsprognose (det var jo regeringens egen officielle), Mathiessen blev kritiseret for sin vurdering af konsekvenser og de stramninger i indvandringspolitikken han argumenterede for i Jyllandsposten. Det kan man så være uenig i eller ej.

Jeg har ikke lige præcist kunne finde Danmarks Statistiks detaljerede befolkningsprognose fra 1999, men man kan finde befolkningsprognosen fra 2001 her (tabel 126)  

http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=3100&sid=fremskr       

Som man kan se, forventede Danmarks Statistik også i 2001, at andelen af indvandrere og efterkommere ville udgøre 13,7% af befolkningen i 2020 (lidt over 17% i 2040)

Ser man nærmere på detaljerne, kan man se, at prognosen absolut ikke har ramt på alle punkter.   Indvandrere og efterkommere fra vestlige/udviklede lande udgør i dag knap 37% af indvandrere og efterkommere og blev i prognosen fra 2001 forudsagt at skulle falde til knap 32% af alle indvandrere og efterkommere i 2020. Med andre ord skyder Danmarks Statistiks gamle prognose faktisk over på antallet af indvandrere og efterkommere med ikke-vestlig-oprindelse. Den simple forklaring er, at indvandrer-kvinder føder væsentlig færre børn end forventet (indvandringen har faktisk været lidt større)           

Men bottom-line er, at dette forums medlemmer nok skal være forsigtig med at udtrykke for meget begejstring for den præcise prognose fra 1999. For det er reelt DJØf'ernes evne til at lave præcise langsigtede befolkningsprognoser i falder på knæ for.

Redigeret af Morisot

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Morisot

Godt aften

En utilsigtet men velment hilsen

Redigeret af Morisot

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg må give Hr. Ralph ret i at du bruger mange linier på at fortælle meget lidt.
Det blir et "nå" herfra til hr. detektor.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Morisot
SalteFanden skrev, for 55 minutter siden:

Jeg må give Hr. Ralph ret i at du bruger mange linier på at fortælle meget lidt.

En læse-let udgave til @SalteFanden

Mathiessen lavede i 1999 ikke en prognose for udlændinge i Danmark

Mathiessen kommenterede blot på Danmarks Statistiks prognose

Håber ikke du mistede koncentrationen undervejs

Redigeret af Morisot

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Ralph Nord
SalteFanden skrev, for 1 time siden:

Enig. 

Jeg skriver jo så netop i mit tråd startende indlæg, at Professor i demografi ved K.U. i Demografi, P.C. Mathiessen, fik ret i sine FORUDSIGELSER, hvilket han jo præcis gjorde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Ralph Nord skrev, for 5 timer siden:

Enig. 

Jeg skriver jo så netop i mit tråd startende indlæg, at Professor i demografi ved K.U. i Demografi, P.C. Mathiessen, fik ret i sine FORUDSIGELSER, hvilket han jo præcis gjorde. 

“Sine FORUDSIGELSER” som bestod i?

I øvrigt er der tale om Danmarks Statistiks prognose fra 1997.

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=12528&reprid=0&filid=333&iarkiv=1

Selve prognosen kan jeg ikke finde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Morisot skrev, for 10 timer siden:

En læse-let udgave til @SalteFanden

Mathiessen lavede i 1999 ikke en prognose for udlændinge i Danmark

Mathiessen kommenterede blot på Danmarks Statistiks prognose

Håber ikke du mistede koncentrationen undervejs

Se? sværere var det ikke.

At du bruger så megen tid og energi på at pensle så banal en pointe ud siger mere om dig selv og din egen forfængelighed for at opretholde en sfære af (pseudo)intellektualitet. At du reagerer som du gør, bekræfter mig blot i min antagelse.

Det sørgelige er bare, at på trods af den indsats du lægger for dagen, så falder det fladt og fremstår mest som en øvelse i tankeonani

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
SalteFanden skrev, for 27 minutter siden:

At du bruger så megen tid og energi på at pensle så banal en pointe ud siger mere om dig selv og din egen forfængelighed for at opretholde en sfære af (pseudo)intellektualitet. At du reagerer som du gør, bekræfter mig blot i min antagelse.

Det sørgelige er bare, at på trods af den indsats du lægger for dagen, så falder det fladt og fremstår mest som en øvelse i tankeonani

Helt enig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
SalteFanden skrev, 1 time siden:

Gud forbyde at der skulle komme nuancer på forklaringerne. Så bliver det jo nærmest umuligt at opretholde et fordomsfuldt sort/hvidt verdensbillede ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Ralph Nord
News skrev, for 7 timer siden:

I øvrigt er der tale om Danmarks Statistiks prognose fra 1997.

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=12528&reprid=0&filid=333&iarkiv=1

Selve prognosen kan jeg ikke finde.

Hr. Flueknepper:

P.C. Matthiessen skrev i Jyllands-Posten i 1999 en artikel om, at der 20 år ude i fremtiden ville bo næsten en halv million indvandrere og efterkommere i Danmark.

”Den nuværende indvandring er uden historisk sidestykke. Den får nogle konsekvenser, som ingen rigtigt vil diskutere, men som rammer midt ned i den danske befolknings kultur, religion og levevis,” sagde han dengang.

”Muslimerne vil givetvis kræve respekt for deres religion, traditioner og skikke jo større antal, de bliver – og det kan støde sammen med dansk kultur i alt fra børneopdragelse i vuggestuer til pædagogik i skolerne og adfærd på arbejdspladsen.”

P.C. Matthiessen har altid haft en kritisk skeptisk holdning til den øgede ikke-vestlige (læs: muslimske) indvandring. 

Iøvrigt benyttede Danmarks Statistik sig flittigt af min gamle professors viden, han var nemlig i en årrække konsulent for DS sammen med en række andre Professorer ved KU.

Redigeret af Ralph Nord

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Ralph Nord
Bear skrev, for 1 time siden:

Gud forbyde at der skulle komme nuancer på forklaringerne. Så bliver det jo nærmest umuligt at opretholde et fordomsfuldt sort/hvidt verdensbillede ;) 

Der er forskel på at uddybe og præcisere noget og så at skrive milevis af lange snøvlede ubrugelige udenoms-forklaringer i et forkvaklet forsøg på at virke ‘nuancerende’

Del dette indlæg

Link til indlæg
Ralph Nord skrev, for 1 time siden:

Der er forskel på at uddybe og præcisere noget og så at skrive milevis af lange snøvlede ubrugelige udenoms-forklaringer i et forkvaklet forsøg på at virke ‘nuancerende’

Akkurat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Morisot
Ralph Nord skrev, for 4 timer siden:

Hr. Flueknepper:

P.C. Matthiessen skrev i Jyllands-Posten i 1999 en artikel om, at der 20 år ude i fremtiden ville bo næsten en halv million indvandrere og efterkommere i Danmark.

”Den nuværende indvandring er uden historisk sidestykke. Den får nogle konsekvenser, som ingen rigtigt vil diskutere, men som rammer midt ned i den danske befolknings kultur, religion og levevis,” sagde han dengang.

”Muslimerne vil givetvis kræve respekt for deres religion, traditioner og skikke jo større antal, de bliver – og det kan støde sammen med dansk kultur i alt fra børneopdragelse i vuggestuer til pædagogik i skolerne og adfærd på arbejdspladsen.”

P.C. Matthiessen har altid haft en kritisk skeptisk holdning til den øgede ikke-vestlige (læs: muslimske) indvandring. 

Iøvrigt benyttede Danmarks Statistik sig flittigt af min gamle professors viden, han var nemlig i en årrække konsulent for DS sammen med en række andre Professorer ved KU.

Lad mig for god orden skyld understrege, at jeg har stor respekt for Mathiessen og hans kompetence og de bekymringer han giver udtryk for i Jyllandsposten i 1999 er fuldt legitime og et stykke hen af vejen har de også vist sig korrekte.

Mathiessens pointe i Jyllandsposten i 1999 er, at vi undervurderer de udfordringer, der vil komme i takt med at en større del af befolkningen bliver udlændinge. Mathiessen argumenterer derimod ikke for, at vi undervurderer, hvor mange udlændinge, der vil være i Danmark i fremtiden. For her mente Mathiessen jo fuldstændigt det samme som Danmarks Statistik og regeringen

Forskellen på de to problemstillinger er jo ikke bare en banalitet. En forudsætning for en fornuftig diskussion om Mathiessen fik ret, er jo pokker at have en klar ide om, hvad Mathiessen forudså, som andre ikke også forudså

Problemet er jo, at i både den BT-artikel du linker til og din overskrift, er det centrale argument for at Mathiessen fik ret, at prognosen med de 13,7% udlændinge i 2020 nogenlunde holder stik.  Men her har Mathiessen jo ikke mere ret end hverken regeringen eller Danmarks Statistik, som ultimativ var dem, som havde ansvaret for prognosen.

Mathiessens bekymringer går mere på de fremtidige integrationsproblemer og det kan han jo godt have haft ret i. Men så er det jo det en diskussion må tage udgangspunkt i stedet for de 13,7%, som du jo selv gør til det centrale i diskussionen

Hvis du mener det er en banalitet, så vil jeg da komme med et velment råd om ikke at bruge banaliteter i en overskrift.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Morisot

... og lad mig bare lige som en generel kommentar lige tilføje.

Det er stadig bedre at bruge mange linier på en lille smule end få linier på ingenting

Jeg foretrækker til enhver tid tankeonani frem for ligegyldig følelsesonani

Alle der har lyst, er velkommen til at blive fornærmet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Ralph Nord skrev, for 4 timer siden:

Hr. Flueknepper:

Du har ikke svaret på det jeg spørger dig om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Morisot skrev, 1 time siden:

... og lad mig bare lige som en generel kommentar lige tilføje.

Det er stadig bedre at bruge mange linier på en lille smule end få linier på ingenting

Jeg foretrækker til enhver tid tankeonani frem for ligegyldig følelsesonani

Alle der har lyst, er velkommen til at blive fornærmet

Tak! Det er sgu herligt at blive bekræftet i sin analyse

jeg tænkte nok jeg ramte et ømt punkt lige der og dit svar bekræfter det blot.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Ralph Nord
News skrev, for 9 timer siden:

Du har ikke svaret på det jeg spørger dig om.

Du spørger om: 

PC's forudsigelser består i disse udtalelser fra ham, som jeg nu citerer for anden gang, da du ikke fattede, hvad PC's forudsigelser var i første omgang:

For at hjælpe dig på vej kommer her definitionene på en forudsigelse, så har du også lært lidt i dag:

Forudsigelse: Et udsagn om eller vurdering af hvordan noget vil udvikle sig, eller hvad der vil ske i en bestemt, fremtidig situation, typisk ud fra observationer, erfaring eller logisk slutning, Kilde Ordnet.dk

”Den nuværende indvandring er uden historisk sidestykke. Den får nogle konsekvenser, som ingen rigtigt vil diskutere, men som rammer midt ned i den danske befolknings kultur, religion og levevis,” sagde han dengang. = EN FORUDSIGELSE

”Muslimerne vil givetvis kræve respekt for deres religion, traditioner og skikke jo større antal, de bliver – og det kan støde sammen med dansk kultur i alt fra børneopdragelse i vuggestuer til pædagogik i skolerne og adfærd på arbejdspladsen.” = EN FORUDSIGELSE

Del dette indlæg

Link til indlæg
Ralph Nord skrev, for 3 timer siden:

Du spørger om: 

PC's forudsigelser består i disse udtalelser fra ham, som jeg nu citerer for anden gang, da du ikke fattede, hvad PC's forudsigelser var i første omgang:

For at hjælpe dig på vej kommer her definitionene på en forudsigelse, så har du også lært lidt i dag:

Forudsigelse: Et udsagn om eller vurdering af hvordan noget vil udvikle sig, eller hvad der vil ske i en bestemt, fremtidig situation, typisk ud fra observationer, erfaring eller logisk slutning, Kilde Ordnet.dk

”Den nuværende indvandring er uden historisk sidestykke. Den får nogle konsekvenser, som ingen rigtigt vil diskutere, men som rammer midt ned i den danske befolknings kultur, religion og levevis,” sagde han dengang. = EN FORUDSIGELSE

”Muslimerne vil givetvis kræve respekt for deres religion, traditioner og skikke jo større antal, de bliver – og det kan støde sammen med dansk kultur i alt fra børneopdragelse i vuggestuer til pædagogik i skolerne og adfærd på arbejdspladsen.” = EN FORUDSIGELSE

Der er ikke for fem flade ører forudsigelser i det, der kan udgøre den sensation som debatindlægget eller du lægger op til.

Det interessante kunne være, hvis han havde forudsagt omfanget.

Det må vist i kategori med Nostradamus’ forudsigelser, hvis det da overhovedet kan betegnes som forudsigelser.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu