Hop til indhold
Romantikeren

At stemme personligt

Recommended Posts

Hvad gør at i stemmer personligt her i dag?

Jeg var ikke i tvivl da jeg så min kandidat, jeg vidste ikke at personen stillede op, men blev glædelig overrasket. Personen havde været meget omsorgsfuld over for mig, på et tidspunkt hvor jeg havde det rigtigt svært. Heldigvis var det fra et parti jeg ikke ville kunne udelukke at stemme på. Havde nemlig selv samme dilemma fra en anden kandidat, men aldrig drømme om at stemme på det parti hun stillede op for. 

Hvorfor stemmer i personligt, hvis i stemmer personligt?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg stemmer personligt, jeg kender flere af kandidaterne personligt, så det er egentlig ikke et svært valg, da jeg ved hvad de står for. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

jeg har så denne gang gjort noget jeg aldrig har gjort, nemlig stemt personligt på en kandidat fra et parti jeg normalt ikke vil støtte, men kandiaten har gjort en masse godt for byen. Så jeg støtter ham uanset parti farven.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bear skrev, 1 time siden:

Jeg stemmer personligt, jeg kender flere af kandidaterne personligt, så det er egentlig ikke et svært valg, da jeg ved hvad de står for. 

Skal det forstås sådan, at I sluger jeres cafe latte de samme steder, mens I bekræfter hinanden i, hvor godt et menneskesyn I har, og hvor skrækkelige DF vælgerne er? :D

Beklager, den var under bæltestedet, men jeg kunne ikke dy mig. :) 

• Haha 4

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har tænkt mig at stemme personligt både til kommune og region. 

Kommune,  bare fordi at jeg tænkter, at folk gerne vil have personlige stemmer. 

Region, fordi at jeg vil stemme på en, som er fra det område hvor jeg bor. Jeg tvivler på at en kandidat fra Aarhus området, tænker særligt meget over Holstebro området, selvom det er samme region. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Min kandidat er temmelig lang ned på listen, så i har nok gættet af det er en af de store partier. Personen kommer formentlig ikke ind, men ja det er en slags tak for du krydsede min vej stemme, ville ønske jeg kunne skrive en lille hilsen på stemmesedlen, så bliver den jo ugyldig.

Men til Regionsvalget er et helt lost, det bliver formentlig blankt.

Onslow skrev, for 21 minutter siden:

Skal det forstås sådan, at I sluger jeres cafe latte de samme steder, mens I bekræfter hinanden i, hvor godt et menneskesyn I har, og hvor skrækkelige DF vælgerne er? :D

Ja der er jo ikke noget galt i kammerateri vel... :P

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest kmd
Onslow skrev, 1 time siden:

føler du dig udenfor, )

har stemt men ingen som er i min kommune har gjort sig opmærksom i lokalpresse eller andet, så det blev bare partiet ) nu dages det brødre det lysner i øst )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest kmd
Onslow skrev, 1 time siden:

nej den er sgu for sjov til at lade stå ?
du er ikke til latte, , du er uenig med alle så du kan jo ikke bekræfte andre i jeres menneskesyn, og du elsker df vælgere, ? ja men har du ingen venner du kan mødes med over en varm pils , hvor i slås om hvem der har ret , gilstrup eller pia ? kom nu de må da findes et sted, du skal ikke gå og føle dig udenfor her vel
den lå sgu for meget til højrebenet , god valgdag

Redigeret af kmd

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er ikke inde i, hvordan det politiske arbejde på rådhuset fungerer.

Partierne og kandidaterne har mærkesager. Men hvordan forsøger de at få gennemført dem, hvis de altså ikke lige er blevet borgmester ;) ? Ved en slags lobbyarbejde? Eller stemmer de om det?

Er der en kyndig, som kan oplyse mig?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg stemmer altid personligt. Så ved jeg præcis, hvem der får min stemme. Stemmer man derimod på partiet, ved man ikke rigtigt, hvem ens stemme kommer til gode. Partistemmerne fordeles nemlig på forskellig måde i de forskellige partier, for slet ikke at tale om valgforbund.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 3 timer siden:

Nej, selvfølgelig kunne du ikke det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 2 timer siden:

Jeg stemmer altid personligt. Så ved jeg præcis, hvem der får min stemme. Stemmer man derimod på partiet, ved man ikke rigtigt, hvem ens stemme kommer til gode. Partistemmerne fordeles nemlig på forskellig måde i de forskellige partier, for slet ikke at tale om valgforbund.

Ja; men valgforbund gør nu også brug af de personlige stemmer. De partier, der er i valgforbund samler alle deres stemmer, såvel personlige som listestemmer, hvorefter mandaterne deles ud efter det D'Hondtske princip. Så man er altså ikke sikret mod, at ens stemme kommer et andet politisk parti til gode, blot fordi man stemmer personligt.

Når det så er sagt, kan jeg da kun opfordre til, at alle husker at stemme, og om muligt stemmer personligt. Det kan godt være, at vi til tider har nogle elendige politikere; men det bliver ikke bedre af, at man i afmagt giver efter for tvivlen og undlader at stemme. På den måde overlader man blot al indflydelse til partitro fanatikere, der aldrig kan bringes i tvivl og altid stemmer i overbevisningen om, at kun deres verdensopfattelse er valid. Tvivl er som Aristoteles sagde begyndelsen til visdom.

Morten

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
kmd skrev, for 5 timer siden:

nej den er sgu for sjov til at lade stå ?
du er ikke til latte, , du er uenig med alle så du kan jo ikke bekræfte andre i jeres menneskesyn, og du elsker df vælgere, ? ja men har du ingen venner du kan mødes med over en varm pils , hvor i slås om hvem der har ret , gilstrup eller pia ? kom nu de må da findes et sted, du skal ikke gå og føle dig udenfor her vel
den lå sgu for meget til højrebenet , god valgdag

Du har ret, jeg er ikke til latte med strittende lillefingre.

Hvor vidt jeg elsker DF-vælgere, så har du et problem med dokumentationen, men jeg skal oplyse dig, at jeg respekterer dem, selv om jeg sjældent er enig.

Og de mennesker, jeg drikker velskænket fadøl med, er åbne og vidensmæssigt velfunderede mennesker. :)

God aften til dig.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest kmd
Onslow skrev, for 30 minutter siden:

Du har ret, jeg er ikke til latte med strittende lillefingre.

Hvor vidt jeg elsker DF-vælgere, så har du et problem med dokumentationen, men jeg skal oplyse dig, at jeg respekterer dem, selv om jeg sjældent er enig.

Og de mennesker, jeg drikker velskænket fadøl med, er åbne og vidensmæssigt velfunderede mennesker. :)

God aften til dig.

Tak ilm

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg drikker både latte og øl - og stemmer også personligt... i mit tilfælde kender jeg adskillige af de opstillede og har valgt udfra mærkesager og hvor kyndige og dygtige personerne er samt hvad de har gjort for vores lokalområde førhen og nu.. jeg stemmer ikke partipolitisk til kommunalvalg - men jeg gør det ved folketingsvalg - for mig er det vigtigt, at den person, jeg stemmer for, virkelig vil det bedste for kommunen bredt og især selvfølgelig efter hvilke sager, der interesserer mig mest.. :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg stemte personligt til kommunalvalg og regionsvalg, og på andet parti end ved folketingsvalg..sådan tror jeg mange gør...

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
mignuigen skrev, for 7 timer siden:

Jeg er ikke inde i, hvordan det politiske arbejde på rådhuset fungerer.

Partierne og kandidaterne har mærkesager. Men hvordan forsøger de at få gennemført dem, hvis de altså ikke lige er blevet borgmester ;) ? Ved en slags lobbyarbejde? Eller stemmer de om det?

Er der en kyndig, som kan oplyse mig?

Jeg skal gøre de kort, i kommunerne er det meget lidt politikerne reelt kan beslutte, det meste kommer fra Christiansborg, der som bekendt vedtager lovene som kommuner skal forvalte efter, folkeskole, ældreomsorg o.s.v. 

Kommunerne Landsforening forhandler med regeringe om kommunernes økonomi, indenfor rammer af love og økonomi, kan de politiske udvalg prioritere,  social udvalget, børne og unge udvalget, o.s.v. 

I langt de fleste kommuner er det reelt forvaltningerne der får politikere til at træffe de beslutninger som forvaltningen ønsker, tricket er enkelt, lange mange rapporter med masser af data, og forvaltningens indstilling..der hvor politikeren ka; komme op af stolen e r skolelukninger, institutionslukninger, eller markante nedskæringer i ældreplejen..

håber de gav lidt indblik 

vh

Alko

opstillet for fadølspartiet

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tak! Det anede mig nok at de folkevalgte ikke har meget at sige. Men så er der vel næsten ingen grund til at stemme personligt :huh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
mignuigen skrev, for 29 minutter siden:

Tak! Det anede mig nok at de folkevalgte ikke har meget at sige. Men så er der vel næsten ingen grund til at stemme personligt :huh:

Det er i kommunerne politikerene er bundetvaf liv og budget, men et eksempel der kan afgøres er om kommunen vil indføre brugerbetaling for de unge for knallert kørekort, blå vil nok srvbrugerbetslng som en ansvarliggørelse, og en rød vil se en brugerbetaling som en ikke solidarisk beslutning. Det er også en prioriteretin, hvor god og omfattende og “hobby orienteret” ungdomsskolen i kommunen skel være, sksl det være ski sport med skiture, eller kun bogfag og knallert kørekort..så der er masser af emner at arbejde med.. 

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Ralph Nord

Jeg stemte på partiet begge del-valg. NB here you come !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Ralph Nord skrev, for 3 minutter siden:

Jeg stemte på partiet begge del-valg. NB here you come !

Det var vel så en spildt stemme. Eller 2. Stemmer der kunne være tilfaldet et borgerlidt København og ikke et ENDNU mere rødt København.....

Redigeret af tvr

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, 1 time siden:

Det var vel så en spildt stemme. Eller 2. Stemmer der kunne være tilfaldet et borgerlidt København og ikke et ENDNU mere rødt København.....

Det er da aldrig spildt at stemme på en/noget, man tror på. Uanset udfaldet af valget. Det er først spild af sin stemme, hvis man stemmer på noget andet, end hjertet og ens overbevisning vil.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 1 minut siden:

Det er da aldrig spildt at stemme på en/noget, man tror på. Uanset udfaldet af valget. Det er først spild af sin stemme, hvis man stemmer på noget andet, end hjertet og ens overbevisning vil.

Der er jeg uenig.... Hvis an stemmer alene med hjertet. Hvis man tror mere på et blåt end rødt københavn, spilder man netop en stemme. Hvis man er ligeglad, bare man stemmer efter hjertet, er det selvfølgelig ikke spildt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 2 timer siden:

Det mener jeg er en forkert påstand :)

NB er i valgforbund med 5 andre borgerlige partier i Københavns kommune så stemmen på NB er gået til det valgforbund og i regionen Hovedstaden er NB i valgforbund med tre andre borgerlige partier.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Aros skrev, for 3 minutter siden:

Det mener jeg er en forkert påstand :)

NB er i valgforbund med 5 andre borgerlige partier i Københavns kommune så stemmen på NB er gået til det valgforbund og i regionen Hovedstaden er NB i valgforbund med tre andre borgerlige partier.

Det er ikke en påstand. Det er en holdning. Men jeg vidste faktisk ikke de var i valgforbund. Så point taken

Redigeret af tvr

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu