Hop til indhold
Guest Angath

Pillen PrEP - som forebygger HIV.

Recommended Posts

Guest Angath

Indtil i dag vidste jeg ikke at der fandtes en pille som faktisk forebygger HIV. Men de danske myndigheder har ikke rigtig taget pillen til sig, så det er måske derfor man ikke har hørt om den. Pillen hedder PrEP og laver så at sige, et skjold omkring de celler som normalt tager sig af infektioner i kroppen.

Link til TV2 som fortæller lidt om pillen : http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-08-15-denne-pille-kan-udrydde-hiv-men-myndighederne-er-ikke-vaagnet-op

Og selve linket som med god illustration, fortæller hvordan PrEP virker : http://www.whatisprep.org/

Tja, man må da sige de efterhånden er kommet langt.

 

Angath

 

 

Redigeret af Angath

Del dette indlæg


Link til indlæg
Angath skrev, for 2 minutter siden:

Indtil i dag vidste jeg ikke at der fandtes en pille som faktisk forebygger HIV. Men de danske myndigheder har ikke rigtig taget pillen til sig, så det er måske derfor man ikke har hørt om den. Pillen hedder PrEP og laver så at sige, et skjold omkring de celler som normalt tager sig af infektioner i kroppen.

Link til TV2 som fortæller lidt om pillen : http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-08-15-denne-pille-kan-udrydde-hiv-men-myndighederne-er-ikke-vaagnet-op

Og selve linket som med god illustration, fortæller hvordan PrEP virker : http://www.whatisprep.org/

Tja, man må da sige de efterhånden er kommet langt.

 

Angath

 

 

Ja det er et stort fremskridt og politikernes argument med at det er for dyrt er jo helt ude i hampen......de kan da bare godkende midlet og så lade dem der ønsker det selv betale. Evt. med et lille tilskud som ved p-piller og lignende...

Der har i mange år været en slags "fortrydelelspille" ved navn PEP på markedet der kan bruges hvis man har haft sex men en (mulig) smittet. PEP forhindrer at du bliver smittet med evt. tildraget HIV-virus.

  • Hvis kondomet er gået i stykker, eller hvis du har haft ubeskyttet sex med en partner med ukendt hiv-status, kan du overveje at kontakte Rigshospitalet eller Hvidovre hospital inden for 24 timer for at komme i hiv-forebyggende PEP-behandling 
  • PEP-behandling er en behandling, som kan forhindre dig i at blive smittet med hiv, hvis du tager den straks efter at du er blevet eksponeret for hiv-virusset 
  • Behandlingen varer en måned og sættes i gang, hvis den vagthavende læge på afdelingen skønner det 
  • Kontakt Aidslinien, hvis du er i tvivl

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Ja folk må selv betale, hvis de udsætter sig bevidst for smitterisiko...Eks. ubeskyttet sex med en "ukendt sexpartner" 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Angath

Helt enig ... at man selv skal betale. Men de danske myndigheder bør give muligheden for, at man kan få preparatet ;)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
DK fyr 34 skrev, for 6 timer siden:

Ja det er et stort fremskridt og politikernes argument med at det er for dyrt er jo helt ude i hampen......de kan da bare godkende midlet og så lade dem der ønsker det selv betale. Evt. med et lille tilskud som ved p-piller og lignende...

 

Hvor har du det fra, at politikerne ikke vil gode kende produktet. ? På mig virker det mere som om, at man endnu ikke har forholdt sig til produktet, som vel også lige skal en tur forbi  lægemiddelstyrelsen før det kan sendes på markedet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
TheVoice skrev, for 2 timer siden:

Hvor har du det fra, at politikerne ikke vil gode kende produktet. ? På mig virker det mere som om, at man endnu ikke har forholdt sig til produktet, som vel også lige skal en tur forbi  lægemiddelstyrelsen før det kan sendes på markedet. 

Det har jeg fra artiklen som trådstarter linker til. Fra underoverskriften "Myndighederne har ikke taget stilling" og artiklen ud. Det afsnit omhandler myndighederne og dermed politikernes holdning. At det, som alt andet, er et spørgsmål om penge.

Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen agerer begge efter overordnede retningslinjer udstukket af politikerne. Slet ikke på egen hånd, hvis nogen skulle gå rundt i den tro ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
DK fyr 34 skrev, 1 time siden:

Det har jeg fra artiklen som trådstarter linker til. Fra underoverskriften "Myndighederne har ikke taget stilling" og artiklen ud. Det afsnit omhandler myndighederne og dermed politikernes holdning. At det, som alt andet, er et spørgsmål om penge.

Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen agerer begge efter overordnede retningslinjer udstukket af politikerne. Slet ikke på egen hånd, hvis nogen skulle gå rundt i den tro ;)

Ok, artiklen var vist længere end jeg troede. 

Citat

 

En PrEP-behandling kan koste op mod 50.000 kroner om året per patient, hvilket i starten af 2016 fik daværende sundhedsminister Sophie Løhde (V) til at afvise præparatet og henvise til kondomer.


 

Personligt vil jeg ikke betale 50.000 om året får en sådan pille. Så hvis en sådan pille skal batte noget, har det nok begrænset effekt hvis man selv skal betale. Det rejser så næste spørgsmål omkring danmark. Er det noget vi så alle skulle spise ?. Det er det jo nok ikke, men hvem er målgruppen så ? 

Men jeg synes det en meget positiv nyhed. Umiddelbart tænker jeg at den pile kan gøre en mega forskal i lande hvor AIDS er meget udbredt. Her hjemme er del vel begrænset. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

I flere lande i udlandet giver forsikringsselskaberne den til deres homoseksuelle kunder og andre der er i risikogruppen for at blive smittet, da pillen er billigere for dem end at skulle betale for kundernes livslange hiv-behandling og følgesygdomme. Der er forskere der mener at den vil kunne udryde hiv, da der ikke vil være nye at smuítte.....måske lidt vel optimistisk men alligevel værd at tage med i overvejelserne ;)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

PrEP er princippet og ikke lægemidlets navn. Truvada er godkendt i Danmark, men det kan kun udleveres via hospital. Og det er så her problemet opstår, for så skal sygehusvæsenet betale for en behandling, hvor kondom må siges at være væsentligt billigere... 

Redigeret af xo-nix
Opdagede at det kun må udleveres til sygehus

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...