Hop til indhold
Rejsenetværk

Ja til formodet samtykke!

Recommended Posts

Ja til formodet samtykke!

Hvis man siger nej, må man bagest i køen, hvis man en dag selv får brug for en organ transplantation.

Det kan ikke være meningen at man kan have retten til at modtage et organ, hvis man ikke selv er villig til at afgive egne organer, hvis muligheden ulykkeligvis opstår for at man kan gøre det.

Jeg er selvfølgelig selv tilmeldt donorregistreret, men jeg synes at det er forkert at man aktivt skal tilmelde sig, i stedet for at man aktivt skal afmelde sig formodet samtykke.

Gør man det sidste, bør det have  den konsekvens at man samtidig ekskluderer sig selv fra at kunne modtage et organ fra andre.

Jeg vil i øvrigt stærkt opfordre til at donere ens lig til lægestudiet, det har jeg også selv gjort.

Efter selv at have været indlagt, og er blevet opereret, må jeg, og synes jeg vi alle erkende at den dygtighed vores kirurger besidder, ikke kan komme af ingenting.

Det kræver øvelse, og er det ikke bedre at de som studerende har har opnået så meget rutine som det nu er muligt på studiet, før de som nyuddannede opererer deres første levende patienter?

Her synes jeg at det hjælper mig til at træffe rationelle objektive personlige beslutninger i disse spørgsmål, at jeg i den grad er et ikke troende menneske.

Alt for ofte er det religionen der står i vejen for fornuften.

Ofte er der tale om begavede veluddannede, men samtidig religiøse mennesker som vejledt af deres tro afviser at hjælpe videnskaben, i samfundets og fælleskabets klare interesse.

Det er i mine øjne forrykt i 2017, i moderne tid, at tro og følelser med rod i en fjern fortid, i modstrid med alt logik og faktisk viden, i den grad i vor tid står i vejen for at vi udnytter det fulde potentiale i videnskabens og oplysningstidens fremskridt.

Her mener jeg alle religioner over en kam, og ikke kun den såkaldte "Fredens religion", vi kan også snildt være med i vores kulturkreds, om det er katolicismen eller det kristne højre i USA.

Religion er bagstræberisk og fremskridtets fjende!

3,6 millioner danskere har ikke taget stilling til organdonation
Sidste år døde 27 personer, mens de stod på venteliste til et organ. Imens fortsætter debatten om en lov-ændring.
13. sep. 2016 kl. 14.15
https://www.dr.dk/levnu/krop/36-millioner-danskere-har-ikke-taget-stilling-til-organdonation 

Udlandet skeler til skandinavisk leversucces
Et skandinavisk samarbejde har reddet mange børn, der har behov for en ny lever. Det vækker opsigt.
29. juli 2017 kl. 13:59
https://www.information.dk/telegram/2017/07/udlandet-skeler-skandinavisk-leversucces?lst_ltst 

Venlig hilsen
Rejsenetværk
Redigeret af Rejsenetværk
  • Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er organdonor, og havde selv glæde af at få lever og nyrerne, udskiftet...og jeg tænke atvdonerer mit kønsorgang i sprit og formaldehyd til det erotiske museum...dit indlæg e seriøst og undskyld joken og rejse jeg er enig med dig, alle burde som udgangspunkt donere, tænk på hvor mange der kunenvære i live .....jeg ville være glad hvis et af mine familie medlemmer overlever vha donation af organer...

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Den Forkerte Farve

Forstår godt dine valg og har respekt for dine beslutninger, men jeg forstår ikke din selv manglende forståelse og foragt for andre der vælger anderledes.

Organdonation er et ømt emne, hvis du skulle være i tvivl om hvorfor og hvad det reelt betyder at donere et organ så se udsendelsen "Pigen der ikke vil dø".

Denne dokumentar skildre præcis hvornår disse organer ryger til ophug og hvilket stadie du som menneske skal være i for at dine organer kan bruges. Personen der donerer et organ skal faktisk være i "live" og forberedes til donationen. Kriteriet er at man er hjernedød og alligevel ikke kan komme retur. Her er problemet bare, nogen kommer altså tilbage og nogen uden markante me’n også. Dette betyder altså at man aktivt slukker for det livreddende udstyr, slår dig så at sige ihjel og snupper det der skal bruges. 

Det er et kæmpe etisk spørgsmål som man ikke kan tvangsbeslutte for folk. For du dræber dem faktisk for at kunne gøre det. Så tesen om religion skulle være synderen må du længere ud på landet med. Etikken er ikke religiøst betinget og folks vilje må nu engang respekteres.

Med hensyn til at donere sin krop til studier, det er vel igen op til en selv. Det kan være religiøst eller af andre grunde folk ikke vil have det. Personligt ville det ikke gøre mig noget selv at de kigger, skærer og lærer, dog vil jeg og mine efterladte nok sætte pris på at jeg bliver lappet sammen og afleveret tilbage med indhold til begravelsen. Når vi nu er ved begravelse, skal folk så tvinges til at blive kremeret? Det er jo nemmest og fylder ikke så meget! Vil igen personligt foretrække at blive dumpet i et hul, så kan mine jordiske rester gøde jorden og ormene kan også få noget at spise. Det kristne begreb med "Af jord er du kommet, og af jord skal du blive" er faktisk slet ikke så åndssvagt. Det slutter den cyklus som vores natur består af. Og nej jeg stemmer ikke på alternativet. ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Den Forkerte Farve

Må lige tilføje, nej jeg ønsker ikke et andet organ selvom det kan redde mig. Tanken om at denne person kunne have fået et normalt liv og at man aktivt slukkede for ham/hende kan jeg ikke leve med, så hellere dø og sige tak for denne gang. Så sæt mig gerne bagerst i køen :-) 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Argumentet om at der kan være en chance for at komme tilbage til livet, hvor underbygget den så måtte være, er da i det mindste et rationelt argument for  at sige nej til formodet samtykke.

Religiøse argumenter derimod er ikke rationelle, og de er i min verden ikke gangbare som en begrundelse for, både at ville nyde i påkommende tilfælde, men ikke samtidig selv at ville yde hvis man kommer i den tilstand, hvor man lægefagligt finder det både forsvarligt og tilrådeligt at trække stikket.

Men jeg mener uanset, at siger man nej til formodet samtykke, så bør man stilles bagest i køen til en organ transplantation.

Hvilket vel statistisk betyder at man aldrig vil komme i betragtning til et organ.

Nu har jeg også selv skrevet livstestamente, sådan at forstå at det er noteret at man skal trække stikket uanset, hvis udsigten til overlevelse betyder et liv som en grønsag.

Jeg har så valgt at bygge ovenpå, ved at blive organ donor, og at testamentere mit afdøde legeme.

Simpelthen fordi, at jeg hverken synes at det giver mening at gemme noget til krematoriet eller ormene, hvis videnskaben og unge mennesker under uddannelse kan bruge noget af mig som død, inden at resten sendes på den sidste rejse.

Jeg har jo ingen forestilling om sjælen osv, men mener blot at er jeg død, så er jeg død punktum.

Når religiøse mennesker prøver at finde rationelle argumenter, er der efter min mening blot tale om et forsøg på at legitimere et standpunkt, som er religiøst betinget, og som derfor alligevel ikke er flytbar, hverken med eller uden et skær af påtaget videnskabeligt belæg. 

I eget tilfælde så bliver det som er tilbage brændt på universitetets regning, og ikke for boets, og urnen hensættes efter min beslutning på de ukendtes grav.

Da jeg er uden familie til den tid, og der alligevel ikke vil være nogen som det vil interessere at jeg en gang har været til.

Alt dette har jeg søgt at tage stilling til med rettidig omhu, og det har jeg nu gjort.

Herunder skrevet testamente, da jeg ikke har egne arvinger i direkte linje, og fordi jeg har ønsket at andre skal arve end en bror som ellers kunne stå til at arve.

Jeg kan kun anbefale alle at gøre det samme.

Vi kan være død i morgen, ja i det næste øjeblik.

Og så er de lige pludselig for sent, ikke at have taget stilling.

Blivdonor.dk

http://blivdonor.dk/

Redigeret af Stabilizer
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej @Rejsenetværk 

meget spændende indlæg du her er fremkommet med. Ja det er et svært dilemma, du bringer op her. Jeg har taget stilling mere om det senere i dette indlæg. Men har da nogle kommentarere til de ting du skriver.

Rejsenetværk skrev, for 3 timer siden:

Hvis man siger nej, må man bagest i køen, hvis man en dag selv får brug for en organ transplantation.

Jeg er lodret uenig. I den præmis du stiller op her. Synes ikke man kan, stille det så skarpt op Der er mange faktorer der spiller ind her.

• Skal andre bestemme det. I givet fald hvem. lovforslag, lægerne, etisk råd. ??
  • Man skal ikke lovgive at alle skal donere, fordi nogen synes man skal donere sine organer. det kommer der intet godt ud af.
  • Alle skal have tilbudet, så må det være op til den enkelte om de vil modtage.

Jeg vil i øvrigt stærkt opfordre til at donere ens lig til lægestudiet, det har jeg også selv gjort.

Her vil jeg godt rose dig for dit tiltag. Det er smukt Rejse du har valgt dette. Men jeg kunne ikke drømme om, at gøre det. Men det er så rent egoistiske grunde, at jeg ikke vil det. Jeg er født hel og vil dø helt. Og ingen skal fortælle mig det er forkert. Folk må tage den stilling til deres egen krop. Men, ikke andres. 

Alt for ofte er det religionen der står i vejen for fornuften.

Rejse det er da et meget fordums fuldt at skrive det. For mit vedkommende er det overhovedet ikke religion der har truffet mit valg. For nogen er det sikkert, for andre noget helt andet. fornuften har jeg altså stadigvæk selvom jeg siger nej tak til at donere mine organer Rejse. 

Rejsenetværk skrev, for 57 minutter siden:

Jeg har jo ingen forestilling om sjælen osv, men mener blot at er jeg død, så er jeg død punktum.

Det er også helt i orden for mig du har det sådan, men der er jo mennesker der har den overbevisning, og de er jo ikke dumme uvidende mennesker af den grund. Igen flot du har truffet dit valg, og respektere dig højt for dit valg. Men du må jo også respektere at, ikke alle har din overbevisning om  netop dette område. 

Også til hvorfor jeg er tilmeldt donorregistret som en af de forkerte i dine øjne Rejse. Jeg har sagt nej til at donere mine organer, samtidig ved min familie også jeg ikke vil modtage organer. Men ikke pga jeg har sagt nej til ikke ville donere. 

Min Komplekse familieforhold spiller en kæmpe rolle. Desuden har jeg svært ved at sige ja, til at donere fordi jeg netop gerne vil dø helt og ikke skal bestemmes over hvornår det skal ske, Fordi en læge siger til min familie, at nu skal mine organer bruges. Problematikken berører nogle dybe følelser og filosofiske problemstillinger omkring døden, afskeden og mit forhold til min krop og sjæl. (og ja har stadig fornuften og ikke med i en fri kirke osv) Kunne forstille mig, at mine pårørende opfatter det som forkert, hvis de ikke er fysisk til stede, når mit sidste suk tages. de skal tage afsked mens jeg er i live, skrækkelig tanke. Ville jeg bestemt heller ikke selv bryde mig om, hvis det var en jeg havde kær. 

Har også hørt, at Cirka en tredjedel af de personer i Danmark, der har givet begrænset tilladelse til organdonation, siger nej til at benytte hjertet. Netop fordi det er så et vigtigt organ at komme herfra med. 

Jeg har brugt meget lang tid på at debattere, med familie og venner om organ donation, for ja vi skal træffe et valg, for hvad der er bedst for os. Og ikke hvad andre synes vi skal gøre. Det er meget vigtig at, tage stilling til det. Og det har jeg, gjort. Om andre synes det er et forkert valg. Det er jeg egentlig meget ligeglad med. Det er min krop, mine organer.

Igen Rejse meget spændende debat. Og tak for du fik mig til at reflektere.

God lørdag aften.

KK

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Lowmax

Jeg har haft for mange dårlige erfaringer med læger og sundhedsvæsnet generelt, til at jeg vil  melde mig til donorregisteret. Jeg har ikke tillid til at de kan administrere organerne etisk forsvarligt og min mistillid skyldes, ene og alene, dårlige erfaringer med arrogante og inkompetente læger. Desværre, for der findes også mange dygtige læger i dk. Min familie har ønsket, at jeg skal tage stilling og jeg har meddelt, at hvis lægerne En dag Erklærer mig hjernedød:), så må mine organer meget gerne leve videre hos en anden. Det manglede da bare. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 20 timer siden:
...Hvis man siger nej, må man bagest i køen, hvis man en dag selv får brug for en organ transplantation.

Det kan ikke være meningen at man kan have retten til at modtage et organ, hvis man ikke selv er villig til at afgive egne organer, hvis muligheden ulykkeligvis opstår for at man kan gøre det...

Logikken i ovenstående udsagn, svarer 1:1 til at mene at folk der siger nej til arbejde, ikke skal have adgang til sociale ydelser.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
kanonkongen skrev, for 17 timer siden:

Her vil jeg godt rose dig for dit tiltag. Det er smukt Rejse du har valgt dette. Men jeg kunne ikke drømme om, at gøre det. Men det er så rent egoistiske grunde, at jeg ikke vil det. Jeg er født hel og vil dø helt. Og ingen skal fortælle mig det er forkert. Folk må tage den stilling til deres egen krop. Men, ikke andres. 

I mine øjne er du en helt! At være kanonkongen er ikke for enhver ;-)

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg

@kanonkongen

Du skriver:

"Her vil jeg godt rose dig for dit tiltag. Det er smukt Rejse du har valgt dette. Men jeg kunne ikke drømme om, at gøre det. Men det er så rent egoistiske grunde, at jeg ikke vil det. Jeg er født hel og vil dø helt. Og ingen skal fortælle mig det er forkert. Folk må tage den stilling til deres egen krop. Men, ikke andres." 

Så stiller jeg spørgsmålet !

Hvilken ret vi har til at dø helt, bare fordi vi er født hel?

Når denne 13 årige pige er blevet bisat uden 8 organer, der af samme årsag har reddet 8 andre menneskers liv.

Europa 08.09.2017 kl. 13:38
13-årig pige har reddet rekordmange liv ved organdonation
Da engelske Jemima Layzell døde i 2012, besluttede hendes familie efter mange overvejelser at donere hendes organer. Det har hjulpet rekord mange

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE9853672/13aarig-pige-har-reddet-rekordmange-liv-ved-organdonation/

Ved formodet samtykke kræver det ikke en gang at man selv skal tage stilling, men kun at man aktivt skal nægte at ens organer må bruges til at redde andres liv.

Gør man  sidstnævnte, ja så mener jeg at det er bagest i køen selv til en transplantation, hvis man insisterer på selv at blive bisat med alle sine organer, som kunne have reddet livet for andre.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Er også tilmeldt organdoner registreret. Det manglede da bare :)

Mon ikke der er et par småstykker af mig der kan genbruges. Alt kan da ikke være slidt op :-o

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 4 timer siden:

@kanonkongen

Du skriver:

"Her vil jeg godt rose dig for dit tiltag. Det er smukt Rejse du har valgt dette. Men jeg kunne ikke drømme om, at gøre det. Men det er så rent egoistiske grunde, at jeg ikke vil det. Jeg er født hel og vil dø helt. Og ingen skal fortælle mig det er forkert. Folk må tage den stilling til deres egen krop. Men, ikke andres." 

Så stiller jeg spørgsmålet !

Hvilken ret vi har til at dø helt, bare fordi vi er født hel?

Når denne 13 årige pige er blevet bisat uden 8 organer, der af samme årsag har reddet 8 andre menneskers liv.

Europa 08.09.2017 kl. 13:38
13-årig pige har reddet rekordmange liv ved organdonation
Da engelske Jemima Layzell døde i 2012, besluttede hendes familie efter mange overvejelser at donere hendes organer. Det har hjulpet rekord mange

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE9853672/13aarig-pige-har-reddet-rekordmange-liv-ved-organdonation/

Ved formodet samtykke kræver det ikke en gang at man selv skal tage stilling, men kun at man aktivt skal nægte at ens organer må bruges til at redde andres liv.

Gør man  sidstnævnte, ja så mener jeg at det er bagest i køen selv til en transplantation, hvis man insisterer på selv at blive bisat med alle sine organer, som kunne have reddet livet for andre.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Hej og godmorgen @Rejsenetværk

Jeg står 100 procent bag ved det jeg skrev og det ændre sig ikke fordi du bringer en følelsesladet artikel ind i debatten Rejse. Jeg har respekt for hendes families valg. Og det er en flot gave, og gestus de har givet til 8 andre mennesker.  Og der er noget grundlæggende smukt ved en donation, en generøsitet, man må modtage med taknemmelighed.Og dem der modtager et organ fra en der har taget stilling. Må være end gave der prises højt.

At donere betyder at give. Det kræver en aktiv handling og en aktiv beslutning. Og den beslutning har jeg taget. Jeg er enig med Etisk råd om, at man skal ikke gå over til formodet samtykke, det skal være op til det enkelte individ. At sige nej eller ja til at give organer. Folk skal, have lov til aktivt selv, at tage det valg. Andre skal ikke bestemme, at man SKAL aflevere sine organer. Så vi er bestemt ikke enige her. Men jeg respektere stadig det valg du har taget. Og den mening du har.

Du skriver her "Ved formodet samtykke kræver det ikke en gang at man selv skal tage stilling, men kun at man aktivt skal nægte at ens organer må bruges til at redde andres liv." Jeg siger så. Hvem ejer min krop eller din krop? Det er det helt basale og grundlæggende spørgsmål bag debatten om formodet eller aktivt samtykke. Er det samfundet eller os som individet der skal selv bestemmer. Samfundet skal ikke bestemme hvilken mening og holdning jeg skal have til om jeg vil være donor eller ej. Og her har jeg taget stilling, det samme har du. Og se din holdning er ikke mere forkert end min Rejse. Man kunne også, sige lidt sort hvidt, at. Er det ikke i udgangspunktet at opfatte mennesker som ting, som reservedels lagre, snarere end som handlende og tænkende mennesker Hvis man vælge og bestemme hvad et individ skal gøre?

Det sidste du skriver er så langt ude. Alle i DK har ret til behandling, uanset om man har sagt nej til organdonation. Du bringer ikke et sobert argument men en følelsesladet argument for den holdning du har.  Og den ret har du jo lov til. Men for, at gøre dig glad Rejse. Så skriver jeg også i mit indlæg. At jeg har taget STILLING at jeg vil heller ikke modtage noget. Men alle mennesker og individer her i DK har ret til selv at tage stilling. Den skal du ikke tage for dem. 

Ha en god lørdag.

KK

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej,

Jeg enig med dig RV, siger man nej til organ donation, så burde man ikke kunne modtage et organ skulle du en dag for brug for det.

Selvfølgelige vil man få hjælp på hospitalet, med alt andet end et organ, da der er så få nu, men heldigvis er det kommet langt med at skabe kunstige og organer skabt via grise osv så om heldigvis ikke så mange år som det har været, ville alle de som har behov kunne få et.

prøvemanden

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg kan egentlig godt se argumentet.

Du er ikke donor, så du kan ikke modtage af donorer.

Men ser det som en glidebane til:

Du ryger, og ødelægger selv dit helbred: Du kan kun behandles på egen regning.

Du er løber, ødelægger dit knæ, du kan kun behandles på egen regning.

Du slides op på dit job i det private: Du kan kun behandles på egen eller arbejdsgivers regning.

Du kan kun få, når du giver, og du kan kun få hvad du realistisk set kan give/betale. Betaler du meget i skat kan du få dyr behandling, betaler du lidt, kan du få billig, og modtager du kontanthjælp eller pension, får du intet.....

Udhuler en sådan praksis ikke hele samfundet?

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Oxygen
tvr skrev, Lige nu:

Jeg kan egentlig godt se argumentet.

Du er ikke donor, så du kan ikke modtage af donorer.

Men ser det som en glidebane til:

Du ryger, og ødelægger selv dit helbred: Du kan kun behandles på egen regning.

Du er løber, ødelægger dit knæ, du kan kun behandles på egen regning.

Du slides op på dit job i det private: Du kan kun behandles på egen eller arbejdsgivers regning.

Du kan kun få, når du giver, og du kan kun få hvad du realistisk set kan give/betale. Betaler du meget i skat kan du få dyr behandling, betaler du lidt, kan du få billig, og modtager du kontanthjælp eller pension, får du intet.....

Udhuler en sådan praksis ikke hele samfundet?

Spændende debat.
Jeg er helt enig med @tvr - hvor skal grænsen sættes?
I princippet kan argumentet bruges igennem store dele af sundhedssystemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg

@tvr

Jeg mener ikke at dine argumenter holder.

For som prøvemanden så rigtigt skriver, så får du jo netop enhver anden behandling, end blot lige et organ, hvis du skulle få behov for et.

Du står blot bagest i køen til et organ, hvis du ikke selv vil give, og det fordi at der er færre organer end der er behov for, og organerne derfor vil gå til en anden som står foran dig i køen.

Selvfølgelig skal alle levende mennesker stadig behandles gratis, uanset egen skyld, men vi taler herom at mennesker der er døde vil brændes eller begraves med deres organer intakt.

Uanset at de ved at deres organer kunne have reddet liv, som derfor dør af den grund at de ikke får organer som de kunne have modtaget af mennesker, som valgte at blive brændt eller begravet med deres egne døde organer i behold.

Du blander pærer og bananer, og der er tale om 2 vidt forskellige forhold.

Men man kan godt prioritere den behandling, vi har ret til i levende live.

Det er vistnok sådan i Sverige at du, hvis du som alkoholiker en gang har fået en ny lever, og du igen drikker dig til et behov for en yderligere transplantation, så får du den ikke, men må i yderste konsekvens dø af din alkoholisme.

Men det handler ikke om adgangen til gratis behandling

Men om en prioritering af knappe ressourcer, hvor du også selv må påtage dig et ansvar for at ændre personlige adfærdsnormer, som har ført til et behov for behandling, som kunne have været unødvendig, hvis du havde levet dit liv anderledes.

Du har stadig adgang til fri behandling, men du kan blive nedprioriteret, hvis det er et spørgsmål om visitation til ressourcer i systemet, som der er et mindre udbud af, end der er efterspørgsel efter.

Det er vistnok ikke ualmindeligt at det også sker, og her vil det altid være sådan at den velhavende vil kunne købe sig til at komme til udenom det offentlige tilbud, hvis muligheden er til stede.

Det er sådan set også ok hvis man er rig nok til det, men er man ikke, så er vi alle underlagt et offentligt sundhedsvæsen, der må og skal prioritere benhårdt.

@kanonkongen

Det er ikke en følelsesladet artikel jeg bruger, men en artikel som vækker følelser.

Nøgternt betragtet er det en matematisk faglig korrekt artikel om 8 stk organer, der reddede liv fordi en 13 årig pige i levende live ville det sådan,

Det er det som videnskaben kæmper en evig kamp mod!

Det at når følelser, holdninger og religion bremser og hæmmer videnskabelige fakta baserede fremskridt.

Vrøvl som intelligent design, og forbud mod stamcelle forskning osv osv osv.

Imens flytter forskning til Kina og andre lande, med en noget mere nøgtern og rationel tilgang til videnskab og fremskridt.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej,

tvr, ja det kunne være en glidebanen mod hvad man kan kalde et liberalt samfund, hvor kan du betale får du...

Samfundet siger jo i dag, eller lægerne gør, at ryger du og får KOL får du ikke nye lunger hvis du forsætter med ryge... eller hvis du drikker og ødelægger din lever, får du ikke en lever hvis du forsætter med at drikker,  diabetiker får ikke nye nyre, så den snak du taler om tvr, er der,  men løber får nye knæ, fede får operationer, osv, ting som ikke kræver et andet menneske dør.. det er jo det ultimative ofre man gør, brug min krop til at give andre et bedre liv... 

Men med organer er kan man sige, du har først valgt fra, kan du ikke modtage... der jo ingen som siger at har du sagt ja og så du på et eller anden måde bliver syg, og får behov, så må du ikke få, fordi det kræver et andet menneske skal mistet livet, for det jo ikke gamle og syge mennesker som kan donere, det er jo desværre unge og raske menneske, som dør ved uheldig eller andre ting.

Derfor mener jeg at man med rette kan sige, siger du nej til at give selv så må du undvære, men vil hjælpe dig alt det vi kan, dialyse og hjerte behandling og alt det som ikke kræver et andet menneske krop...

prøvemanden

PS, ja jeg har sagt de må tage alt, til  hjælpe et andet menneske til et bedre liv..

prøvemanden

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, den 29/7/2017 at 19:56:

Da jeg er uden familie til den tid, og der alligevel ikke vil være nogen som det vil interessere at jeg en gang har været til.

Du vil sandelig da blive husket her på EG, for din legendariske manglende evne til at fatte dig i korthed, og den notoriske forkærlighed for ultrabillig lyn-sex med de søde unge piger.

Her bliver du ikke sådan lige glemt. ;-)

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg

@KF

Ja så prøver du at gøre dig morsom på hånefaktoren, men det er du ikke den eneste gennem tiden der har gjort, når de bevidst har fordrejet og manipuleret det jeg har skrevet om pris og driftstrukturer i branchen.

Så ok dette er en afsporing af egen tråd, men den måtte ikke stå uimodsagt.

Men jeg har aldrig nogensinde argumenteret for ultra billig lyn-sex med de søde unge piger.

Men jeg har argumenteret for andre omkostnings strukturer, der piller omkostninger ud af de udgifter piger har til en ramme om at sælge sex.

Reducerede omkostninger, som kunne føre til reducerede bruttopriser for sex, men uden at det nødvendigvis fører til en lavere netto indtægt for pigerne.

Nogle kunne måske reducere egne omkostninger, uden at reducere egne bruttopriser, men bare opnå en højere nettofortjeneste.

Mens andre igen kunne udvide efterspørgslen efter, og omsætningen på egne ydelser, ved at reducere egne omkostninger, samtidig med at de sænker priserne uden at gå discount, men samtidig sådan at de i sidste ende tjener mere på bundlinjen.

Det er det jeg altid har argumenteret for, og som de eneste der kan have noget imod, er dem som mister indtægter på at pigerne fjerner led i hele den kæde som tjener penge på dem.

Spørgsmålet er måske også trods alt om jeg dør først, eller om EG gør?

Jeg er trods alt kun 52 år, og stadig  ved godt helbred.

30 år +/- er lang tid, også for et førende webmedie som EG, men jeg håber da at EG når at fylde 100 år, men sker det så må jeg sende en hilsen fra asken i min urne på de ukendtes grav :) 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, 1 time siden:

Ja så prøver du at gøre dig morsom på hånefaktoren, men det er du ikke den eneste gennem tiden der har gjort, når de bevidst har fordrejet og manipuleret det jeg har skrevet om pris og driftstrukturer i branchen.

Det var nu venligt ment.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, den 09/09/2017 at 11:40:

@tvr

Jeg mener ikke at dine argumenter holder.

For som prøvemanden så rigtigt skriver, så får du jo netop enhver anden behandling, end blot lige et organ, hvis du skulle få behov for et.

Du står blot bagest i køen til et organ, hvis du ikke selv vil give, og det fordi at der er færre organer end der er behov for, og organerne derfor vil gå til en anden som står foran dig i køen.

Selvfølgelig skal alle levende mennesker stadig behandles gratis, uanset egen skyld, men vi taler herom at mennesker der er døde vil brændes eller begraves med deres organer intakt.

Uanset at de ved at deres organer kunne have reddet liv, som derfor dør af den grund at de ikke får organer som de kunne have modtaget af mennesker, som valgte at blive brændt eller begravet med deres egne døde organer i behold.

Du blander pærer og bananer, og der er tale om 2 vidt forskellige forhold.

Men man kan godt prioritere den behandling, vi har ret til i levende live.

Det er vistnok sådan i Sverige at du, hvis du som alkoholiker en gang har fået en ny lever, og du igen drikker dig til et behov for en yderligere transplantation, så får du den ikke, men må i yderste konsekvens dø af din alkoholisme.

Men det handler ikke om adgangen til gratis behandling

Men om en prioritering af knappe ressourcer, hvor du også selv må påtage dig et ansvar for at ændre personlige adfærdsnormer, som har ført til et behov for behandling, som kunne have været unødvendig, hvis du havde levet dit liv anderledes.

Du har stadig adgang til fri behandling, men du kan blive nedprioriteret, hvis det er et spørgsmål om visitation til ressourcer i systemet, som der er et mindre udbud af, end der er efterspørgsel efter.

Det er vistnok ikke ualmindeligt at det også sker, og her vil det altid være sådan at den velhavende vil kunne købe sig til at komme til udenom det offentlige tilbud, hvis muligheden er til stede.

Det er sådan set også ok hvis man er rig nok til det, men er man ikke, så er vi alle underlagt et offentligt sundhedsvæsen, der må og skal prioritere benhårdt.

Rejse,

Jeg har forstået problemstillingen. Som jeg ser det, kommer det at der skal prioriteres netop af, at der er mangel både på organer og på penge. Du vil prioritere ham der giver flere organer end "gennemsnittet" men ikke ham der betaler mere skat?? Han er velkommen til at betale selv. Det har han sådan set allerede gjort.... han skal bare betale igen, mener du ?

Jeg har selv næsten taget stilling. Jeg går rundt med en lille seddel i tegnebogen om at mine organer må bruges. Men jeg er ikke så sikker helt endnu at jeg vil gå længere. Indtil jeg er sikkert, vil jeg gerne kunne tage sedlen ud, skulle jeg blive i tvivl.

Skulle folk der ikke donerer blod, heller ikke kunne modtage blod, i mangel-situationer? Og det at man underskriver at man ikke har besøgt prostituerede de sidste 6 måneder, betyder det at alle på dette website hellere må undgå trafik-uheld, da de intet blod får? Eller ??

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

At du betaler mere i skat, får samfundet ikke flere nyrer af......og du kan ikke drage en parallel mellem at dem som ikke betaler så meget i skat donerer flere organer end dem som betaler meget i skat, og omvendt, det siger vel næsten sig selv. 

Redigeret af Martyren
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Martyren skrev, for 2 timer siden:

At du betaler mere i skat, får samfundet ikke flere nyrer af......og du kan ikke drage en parallel mellem at dem som ikke betaler så meget i skat donerer flere organer end dem som betaler meget i skat, og omvendt, det siger vel næsten sig selv. 

Øh, det tror jeg heller ikke jeg har sagt. Jeg tror jeg sagde, at hvis sundhedssystemet mener de mangler penge, er det jo nok godt at der er nogen der betaler mere end gennemsnittet i skat. Ligesom det er godt at der er nogle der er donorer, hvis ikke alle vil være det. Man kunne sige at man kontribuerer det man kan.  Så det er muligt "samfundet ikke får flere nyrer", men det får dog flere penge. Som man jo altid hører venstrefløjen sige er en mangelvare i det offientlige. Men jeg finder det interessant, faktisk. Jeg kan godt se argumenterne for denne prioritering. Jeg finder den bare problematisk. I virkeligheden er det jeg finder mest problematisk nok at, der ikke er den store accept af at ikke alle "betaler" lige meget når det gælder organer, men at det i andre dele af samfundet NETOP er en forudsætning at nogle betaler væsentligt mere end andre. Uden at sammenligne nyrer og kroner iøvrigt, finder jeg tanken dobbeltmoralsk helt hen i det absurde. Og jeg er småsur på mig selv over delvis at være enig.....

I virkeligheden er jeg jo for en liberalisering af det meste af sundhedsvæsenet. Men som det er nu, betaler man jo flere gange, hvis man benytter private udbydere. Man kunne vel selv bestemme hvortil ens organer skulle doneres? Til et privathospital for eksempel, så kan man lave en privat organ-bank, i forbindelse med privat sygeforsikring......

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tanken om at fratage ikke-donorer muligheden for behandling, er et udtryk for en decideret nidkærhed for at gøre sig til moralens vogter, med tab af menneskeliv som en konsekvens, man er villig til at acceptere med åbne øjne.

I allerhøjeste grad usmageligt, Imho. 

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu