Rejsenetværk

Når Google sælger informationer om os

9 indlæg i denne tråd

Rejsenetværk    3.686

Altså alt den information som  Google og facebook indsamler om os, og som de sælger videre til tredjepart?

Ved Google og facebook, og dermed i princippet også tredjepart som de sælger til, hvem vi er? 

Eller kender de kun vores IP adresse, og er er det kun vores internetudbyder, der ved hvem vi er, og som kan udlevere vores identitet til lovlig offentlig myndighed i henhold til loven.

Ved retskendelse, eller anden lovhjemmel?

Jeg har sådan set intet problem med at få min færden på nettet logget, af hensyn til den nationale sikkerhed.

Men så skal det også kun udgøre et redskab for PET, og eller anden relevant offentlig myndighed i relevant ærinde.

Hader tanken om at ens arbejdsgiver, eller en simpel privat kommerciel aktør kan strippe mig på nettet.

Blandt andet derfor debatterer jeg ikke på facebook, og kun sjældent andre steder under eget navn, men der ligger gamle debatter på nettet andre steder hvor jeg har gjort det.

Nu skulle der ikke ligge noget virkelig kontroversielt, men nogle arbejdsgivere hader nok tanken om engagerede debattører i debatter om følsomme emner, nok også selvom man nok så meget holder kammertonen.

Det kan være nok til at du som job søgende aldrig kommer i betragtning.

Internetgiganternes overvågning bekymrer danskerne
En ny undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser stor bekymring over lagrede informationer.
25. juli 2017
https://www.information.dk/telegram/2017/07/internetgiganternes-overvaagning-bekymrer-danskerne?lst_ltst 

Her har jeg faktisk mere tillid til PET, hvis de vender vrangen ud på en, end jeg har til en privat arbejdsgiver der får samme mulighed.

Hvis man har en Gmail konto, ved Google så hvem man er?

Har du en Gmail-konto? Nu stopper Google - næsten - med at scanne dine mails
Digitalt  27.06.2017 kl. 15:35
Tidligere blev Gmail-mails scannet, så Google kunne målrette reklamer til hver enkelt bruger.
http://jyllands-posten.dk/livsstil/digitalt/ECE9682398/har-du-en-gmailkonto-nu-stopper-google-naesten-med-at-scanne-dine-mails/ 

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice    1.847
Rejsenetværk skrev, for 59 minutter siden:

Nu skulle der ikke ligge noget virkelig kontroversielt, men nogle arbejdsgivere hader nok tanken om engagerede debattører i debatter om følsomme emner, nok også selvom man nok så meget holder kammertonen.

Det kan være nok til at du som job søgende aldrig kommer i betragtning.

Tager ovenstående afsæt i undersøgelser eller er det bare mavefornemmelser. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk    3.686

@TheVoice

Det baserer sig på artikler om at arbejdsgivere minutiøst afsøger ansøgeres adfærd på nettet, og tager den i betragtning.

Jeg formoder så at man kan skyde sig selv i foden med det som man skriver, hvis man gerne vil have et nyt job.

Jeg har så også læst om at folk der har arbejde ikke ligefrem bliver fyret for at debattere kontroversielt, men en var slagteri arbejder, andre også i mere håndværks prægede stillinger - andre bør måske holde lavere profil under eget navn.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice    1.847
Rejsenetværk skrev, for 1 time siden:

@TheVoice

Det baserer sig på artikler om at arbejdsgivere minutiøst afsøger ansøgeres adfærd på nettet, og tager den i betragtning.

Jeg formoder så at man kan skyde sig selv i foden med det som man skriver, hvis man gerne vil have et nyt job.

Jeg har nu læst nogle af de artikler man kan finde på nettet. Det er mit indtryk, at nogle tjekker Facebook, linkedin m.v. i forbindelse med jobansættelser. Hvor meget man tjekker de ansatte er svært at vide.  Nu behøver det jo i forbindelse med jobansættelser slet ikke at være negativt, forstået således at man som jobansøger jo faktisk kan bruge det konstruktivt, således der dels er sammenhæng imellem den person man beskriver i ansøgningen, og den person man finder på nettet. 

Og ellers tegner ens aktiviteter på nettet jo bare et mere nuanceret billedet at personen. Personligt tror jeg ikke at netop den del er altafgørende, men det kan indgå i en samlet betragtning, således at hvis man sidder med to lige gode og dygtige kandidater, kan det være udslagsgivende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
gerog    8.390
Rejsenetværk skrev, den 25/07/2017 at 11:57:

Altså alt den information som  Google og facebook indsamler om os, og som de sælger videre til tredjepart?

Rejse, et godt råd jeg vil give dig i denne digitale verden vi lever i er:
Hvis det er gratis og du ingen penge skal betale, så betaler du med dine personlige informationer i stedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk    3.686

Hej Gerog

Jeg har forstået at jeg betaler med personlige informationer for alt hvad der er gratis.

Det der er mit spørgsmål, det er om alt hvad Google, facebook mfl ved om mig, og som tredjepart der køber informationer om mig, de ved om mig.

Om det er informationer om den som gemmer sig bag min IP adresse, altså mig, hvor de kun kan identificere mig som min IP adresse, og ikke mig ved mit eget navn og min egen adresse.

Sidstnævnte som det kun er min internet udbyder som kender, og som de kun må udlevere til offentlig myndighed, hvor og når der er lovhjemmel til det.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow    6.592

Rejse,

når msm beretter om frygtelige forbrydelser (a la Emilie) og krydrer artiklen med en foto med "Privatfoto" som undertekst, hvor tror du så billedet kommer fra?

Mon de har spurgt familien, eller mon de har købt det hos Fjolsbog?

Der er en grund til, at jeg indskærper for mine modeller, at de fotos, jeg har taget, ikke må bruges på de asociale medier.

Og hvis de alligevel ønsker det, så skal de rekvirere et foto med vandmærke og copyright påtrykt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk    3.686

@Onslow

Det er ikke så meget hverken MSN eller facebook jeg har i tankerne, som det forhold at alt hvad jeg foretager mig sætter sig digitale spor, og at jeg selv har accepteret dette for selv at kunne bruge selvsamme tjenester.

Der har så været artikler hvor journalister har fået udleveret udbyderes informationer om dem, og har valgt at offentliggøre disse som eksempler på hvad tjenester ved om dem.

Men ingen steder har jeg set det præciseret om tredjepart kun kan identificere mig som den IP adresse jeg udgør, eksempelvis til at forfølge min IP adresse med målrettede reklamer.

Eller om de rent faktisk kan vide, og eller få oplyst hvem jeg er som ham der er indehaver af selvsamme IP adresse?

En information jeg mener at kun offentlig myndighed kan gøre krav på at få udleveret, hvor der er lovhjemmel til det.

Jeg har så læst at det formelt skulle være tilfældet, men at der også består visse muligheder for at sammenkæde informationer, hvor man kan pejle sig frem til, om end ikke med sikkerhed, så dog med nogen sandsynlighed, hvem en person kan være som er indehaver af en bestemt IP adresse.

Ikke at jeg tror ret mange vil gøre det, hvis de kan i reklame øjemed, men det er en principiel debat værd.

Dybest set er annoncørerne vel primært interesserede i forbruger profiler, og ikke hvem forbrugeren er.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Romantikeren    753

Jeg skriver dagbog. 

med noget så gammeldags som kuglepen og papir, så er der i hvert fald ikke nogen, der kan læse mine inderste tanker og hemmeligheder.

Jeg bliver nok chokeret hvis jeg bestilte aktindsigt over hvad der er gemt af personlig data om mig, noget jeg ikke selv har bedt om. Jeg er ikke bedt om at blive "udstillet". derfor jeg ikke har facebook, tweeter, instagram  

privat livets fred lige indtil man ikke kan købe kuglepenne og små dagbøger længere. Det er jo værd at overveje.  

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu