Hop til indhold
Rejsenetværk

Poster i billeder af jeres teenage børn på facebook?

Recommended Posts

Hvis I som forældre gør det som denne fremragende kronik af en 9 klasses teenager beskriver, så skulle I måske spørge om lov næste gang i poster billeder på facebook af jeres efterhånden halvvoksne børn?

Debatindlæg 02.07.2017 kl. 05:55

Rigtige forældre er pinlige

Forældre er pinlige, fordi de elsker deres barn og vil deres barn det bedste.

http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9695400/rigtige-foraeldre-er-pinlige/

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Sparkster

Nu er jeg priviligeret på den måde at min Facebook profil er der hvor jeg logger ind én gang årligt, for at takke mennesker jeg ikke kender, eller kender meget dårligt, for fødselsdags hilsner.

Jeg kunne dog aldrig finde på at dele et billede af min datter på nettet som hun ikke har godkendt, gerne skriftligt, konsekvenserne for husfreden er... uoverskuelige :) hendes mormor har det ikke på samme måde :D 

Jeg vil mene at jeg som forældre er i min fulde ret til at være så pinlig som overhoved muligt ;) når det så er sagt, så er det et rigtigt godt skriv, med nogle rigtigt gode pointer.

Særligt er jeg glad for 

Første gang forældre skal møde deres barns nye kæreste, er også en meget pinlig oplevelse og noget, barnet frygter og har frygtet i meget lang tid.

Forældre skal selvfølgelig spørge ind til deres barns nye kærestes liv, vise grimme babybilleder og gøre deres barn rigtig pinlig til mode. Jeg kan blive ved med at remse alle de pinlige ting, forældre gør, op, men det her var nogle af de pinligste.

Jeg gjorde alt det, og toppede den med at true med at kaste ham igennem en væg hvis han nogensinde kaldete mig "Bro" igen... det var vist også pinligt :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er mit barn er ikke teenager, endnu! Men i en alder af 9 år har han alligevel en mening om det, så jeg tillader mig at svare. 

Jeg bruger primært Facebook til at snage i andres liv, fordi jeg tilsyneladende har for lidt indhold i mit eget liv. ;) Men jeg poster gerne billeder af min søn på Instagram af og til, jeg spørge ikke altid om det er OK, men siger han om et billede at det vil han ikke have at jeg lægger på nettet, så gør jeg det (for det meste) ikke.

Jeg synes allerede at jeg er opmærksom på, ikke at tage billeder af ham der kan betragtes som pinlige, eller billeder der på anden vis udstiller ham. Skulle han en dag finde det pinligt, at jeg synes at han er det fineste og dejligste jeg nogensinde har set og gerne råber og viser hele verden det, så lover jeg at betale halvdelen at timerne ved en god terapeut. :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er ikke afhængig af FB, så ingen billeder finder den vej.

Må hellere lige præcisere, jeg har ingen FB profil

Redigeret af Funktionær

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Anilingus
Iscenesat Virkelighed skrev, for 1 time siden:

Nu er mit barn er ikke teenager, endnu! Men i en alder af 9 år har han alligevel en mening om det, så jeg tillader mig at svare. 

Jeg bruger primært Facebook til at snage i andres liv, fordi jeg tilsyneladende har for lidt indhold i mit eget liv. ;) Men jeg poster gerne billeder af min søn på Instagram af og til, jeg spørge ikke altid om det er OK, men siger han om et billede at det vil han ikke have at jeg lægger på nettet, så gør jeg det (for det meste) ikke.

Jeg synes allerede at jeg er opmærksom på, ikke at tage billeder af ham der kan betragtes som pinlige, eller billeder der på anden vis udstiller ham. Skulle han en dag finde det pinligt, at jeg synes at han er det fineste og dejligste jeg nogensinde har set og gerne råber og viser hele verden det, så lover jeg at betale halvdelen at timerne ved en god terapeut. :D 

FB, IG o.s.v. blev alle lavet fordi der var nogle der øjensynligt synes de havde et behov for at flashe deres liv til resten af verden...

OG

Fordi der omvendt var nogle der elsker at snage i det der skrives her - altså en moderne udgave af den gammeldaws landsbysladder.

Jeg er sikkert, vil nogen sige, røvkedelig og gammeldags, for jeg har ingen profiler nogensteder...

Det anser jeg for at være alt for risky business. Selv kameraet på min telefon og tablet er således tapet til - safety first.;)

Alle de oplysninger man oploader til sådanne sider ligger der principielt til evig tid, det er blot, hvad man skal huske på, når man deler noget på nettet, det uanset om det er en selv, ens kære eller andre.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

De er ikke teenagere mere....

Men jeg poster mit, og de poster deres!

Sommetider krydser vores veje på FB, og så griner vi af det. 

Men jeg har absolut ingen behov for at poste billeder af dem, og de ved at de bliver gjort arveløse hvis de poster noget af mig. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
 
10.07.2017 kl. 14:00:7/10/2017 2:15:00 PM 
Test dig selv: Der er fire typer af forældre på de sociale medier
Deler du alt fra scanningsbilledet til barnets skoldkopper på Facebook? På de sociale medier er der fire typiske måder at være forælder på, viser Maja Sonne Damkjærs ph.d.-afhandling.
https://jyllands-posten.dk/protected/premium/livsstil/ECE9621292/test-dig-selv-der-er-fire-typer-af-foraeldre-paa-de-sociale-medier 
 

Medialiseret forældreskab: Digitale mediers rolle i overgangen til forældreskabet
Forskning › Ph.d.-afhandling
Maja Sonne Damkjær
Institut for Kommunikation og Kultur - Medievidenskab
http://pure.au.dk/portal/da/publications/mediatized-parenthood(d74b6c36-0c1c-485c-8ded-b4ddf52a1248).html 
 
08.05.2017 kl. 16:00:5/8/2017 4:30:00 PM 
Sms'er du, når familien ser film? Sådan smitter dine digitale vaner af på dine børn
Opdragelse er ikke kun det, du siger, men også din opførsel - også den digitale. For når du deler feriebilleder af dit barn uden tilladelse, så siger du samtidig, at det er helt i orden. Få guiden til at være en god rollemodel for dit barn på sociale medier.
https://jyllands-posten.dk/protected/premium/livsstil/ECE9551093/smser-du-naar-familien-ser-film-saadan-smitter-dine-digitale-vaner-af-paa-dine-boern 
 
11.06.2017 kl. 09:00:6/11/2017 9:00:00 AM 
Nybagte forældre føler enormt pres på Facebook: Hvis vi ikke lægger noget op, tror folk, der er noget galt
Nogle nybagte forældre har ikke noget ønske om at dele deres lille ny på Facebook. Men det ønske bliver sjældent imødekommet af omverdenen, som føler, at de har krav på at følge barnets fremskridt på de sociale medier.
https://jyllands-posten.dk/protected/premium/livsstil/ECE9623991/nybagte-foraeldre-foeler-enormt-pres-paa-facebook-hvis-vi-ikke-laegger-noget-op-tror-folk-der-er-noget-galt 
 
Venlig hilsen
Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...