Joey Joe Joe

Privat hjemmepleje svigter igen

24 indlæg i denne tråd

Hold da op..... Et firma fyres fra kommunal pleje. De mener ikke det er på et sagligt grundlag, og varsler et sagsanlæg. Så det er muligvis ikke helt en sort/hvid sag, for andre end de der allerede har taget politisk stilling..... Og det inkluderer: @Joey Joe Joe @genertmand @Borende X og @Alkoholikeren  ; men ikke juridisk stilling.

Og i stedet for at sige at hjemmeplejen har svigtet - for det er jo det der er tale om -  er det den PRIVATE hjemmepleje der har svigtet. På trods af at det mangler at blive bevist.

Hvis "gadens parliament", kan dømme en sag som denne, kan det private firma jo sikkert godt fyres. Og så er det følelser der skal administreres med. En kommunal hjemmeplejer yder jo med garanti langt bedre omsorg en en privat. Bare ordet privat......uha vedkommende må jo være ond, og kun ude på at stjæle de gamles penge.....

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tvr, læs lige artiklen som joey har sat ind, jeg har intet i mod private aktører, jeg har i mod at private aktører ikke leverer, jeg har i mod at private aktører sælger deres ydelse så billigt at de går fallit og de svageste svigtets, jeg har i mod at politikere der så dumme, at de fortsætter med at lade sig forblænde af privatisering, at de ikke kan se de svigter deres opgave...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Skrevet (edited)
tvr skrev, for 11 minutter siden:

Hold da op .... Og i stedet for at sige at hjemmeplejen har svigtet - for det er jo det der er tale om -  er det den PRIVATE hjemmepleje der har svigtet. På trods af at det mangler at blive bevist ...

Men du velgår vel, at sporene skræmmer? Der er et mønster i dette:

Det kan ikke være et tilfælde, at så mange private hjemmeplejeforetagender går fallti/må smide opgaven?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 1 time siden:

Det kan ikke være et tilfælde, at så mange private hjemmeplejeforetagender går fallti/må smide opgaven?

Man kunne næsten få den tanke at det var meningen :blink:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej,

Det vel ikke mening, der jo et håbe om at privat kan erstat offentlige i forbindelse med personlige pleje...

Det viser at pleje at mennesker er svære end først beregnet, og måske svært at lave profit på, medmindre firmaer må selv vurderer hvad der skal til at pleje borgerne...

Så som hvor mange besøge borger skal have, hvor længe en ble kan bruges.. hvordan gives sondemaden, kan ble genbruges, kan sondemad sæt holde en uge måned eller år.. før de skal skiftes, skal borger i bad hver dag, eller have børste tænder hver dag, måske hver 2 dag, kan gøre det....

Tror regering skal give firmaer frihed til at vurdere hvad der er god pleje, og så skal vi se hvad "god" pleje er af de svage borger.... Samt at firmaer kan lave profit...

prøvemanden

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 15 timer siden:

Hold da op..... Et firma fyres fra kommunal pleje. De mener ikke det er på et sagligt grundlag, og varsler et sagsanlæg. Så det er muligvis ikke helt en sort/hvid sag, for andre end de der allerede har taget politisk stilling..... Og det inkluderer: @Joey Joe Joe @genertmand @Borende X og @Alkoholikeren  ; men ikke juridisk stilling.

Og i stedet for at sige at hjemmeplejen har svigtet - for det er jo det der er tale om -  er det den PRIVATE hjemmepleje der har svigtet. På trods af at det mangler at blive bevist.

Hvis "gadens parliament", kan dømme en sag som denne, kan det private firma jo sikkert godt fyres. Og så er det følelser der skal administreres med. En kommunal hjemmeplejer yder jo med garanti langt bedre omsorg en en privat. Bare ordet privat......uha vedkommende må jo være ond, og kun ude på at stjæle de gamles penge.....

Du burde have dit eget forum, hvor du kunne diskutere alene. Du forstår jo så udmærket - i hvert fald efter din egen mening - at gøre rede for, hvad vi andre mener. Så hvorfor overbelaste din trætte hjerne ved at tvinge den til at forholde sig til, hvad vi andre mener at vi mener. Den har tydeligvis allerede rigeligt besvær med at følge med.
Og så kan de øvrige forums bruges til diskussioner mellem dem som har lyst til at kritisere det, som de andre mener - og ikke det, som de ville ønske, at de mener.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 23 timer siden:

Nej, ikke helt. En kommune går jo ikke sådan uden videre konkurs og "må smide opgaven", så det du i virkeligheden bør sammenligene med er om de kommuner der ikke benytter privatiseret service, holder budgettet, eller overskrider det. De kommuner der overskrider budget kører lige så dårligt som private og omvendt. Forskellen er bare at et privat firma går konkurs, og kommunen kan tage pengene fra skolerne eller vejvedligehold osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
genertmand skrev, for 7 timer siden:

Du burde have dit eget forum, hvor du kunne diskutere alene. Du forstår jo så udmærket - i hvert fald efter din egen mening - at gøre rede for, hvad vi andre mener. Så hvorfor overbelaste din trætte hjerne ved at tvinge den til at forholde sig til, hvad vi andre mener at vi mener. Den har tydeligvis allerede rigeligt besvær med at følge med.
Og så kan de øvrige forums bruges til diskussioner mellem dem som har lyst til at kritisere det, som de andre mener - og ikke det, som de ville ønske, at de mener.

Hahaha. Du er en skat ;) Hvis man er uenig med dig kan man ikke diskutere?? DIne diskussioner bliver vist lidt ensformige, hvor alle kan klappe hinanden på ryggen. Og så er det vist mere personligt og afsporing end et indlæg det du kommer med, er det ikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, den 24/6/2017 at 09:14:

jeg har i mod at private aktører sælger deres ydelse så billigt at de går fallit og de svageste svigtets..

Kommunen har fastsat prisen. Opgaven har ikke været i udbud.

Alkoholikeren skrev, den 24/6/2017 at 09:14:

jeg har i mod at politikere der så dumme, at de fortsætter med at lade sig forblænde af privatisering..

Hjemmeplejen er ikke privatiseret. Den er udliciteret uden udbud.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det der grundlæggende mangler, er fri prisdannelse.

For at opnå fri prisdannelse, må opgaverne sendes i udbud, hvor kommunen kan byde på opgaven på lige fod med private aktører. I dag er reglerne sådan at hvis kommunen bruger udbudsmodellen, etableres borgernes frie valg ved, at kommunen vælger to til fem leverandører fra de indkomne bud, som borgeren kan vælge imellem. Kommunen kan kun fortsætte som leverandør, hvis kommunens kontrolbud er blandt de 2-5 bedste.

Sålænge kommunerne bare overtager opgaverne fra konkursramte virksomheder, uden at genforhandle kontrakt med nye ejere, forbliver priserne skæve. Og ja, kommunerne ville også få underskud i ældreplejen, hvis de skulle levere pleje på de vilkår de tilbyder private aktører. Men man må selvfølgelig ikke tilbyde mere favorable vilkår, end de som det er muligt at indkøbe ydelserne på.

Kommunerne (97 af 98) har i stedet valgt at benytte sig af godkendelsesmodellen, hvor kommunen offentliggør prisbetingelser og kvalitetskrav, hvorefter interesserede private leverandører kan henvende sig, for at blive godkendt og indgå på lige fod med kommunen i forbindelse med borgernes frie valg af leverandør. Det typiske billede er at det er de virksomheder som i forvejen havde hjemmehjælpsopgaver i fritvalgsordningen for det offentlige som sin absolut største indtægt, der henvender sig, fordi kommunerne har opstillet som kvalitetskrav at disse virksomheder nu også skal tilbyde hjemmepleje. Alternativet er oftest at lukke forretningen, og derfor vælger virksomhederne at fortsætte, i håbet om bedre tider, eller at de lige kan holde skindet på næsen og sikre sig en fortsat indkomst. Resultatet ser vi i form af konkurser.

Det vi ser resultaterne af, er et systemisk problem der kan løses.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Funktionær skrev, for 17 minutter siden:

Typisk liberale at lade personlig pleje opmåle i penge, det kan man ikke, derfor skal det heller ikke udliciteres, eller laves af private

Jamen så betaler jeg min skat med donuts fremover. Kan man opmåle personlig pleje i donuts? :rolleyes:

KF. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Skrevet (edited)

Hej,

Selvfølgelige skal det udbud, så firmaer kan definerer plejen, hvad har borger brug for at bad og bleen kan bruges et time mere, borger skal ikke på wc men tisse i bleen...

samt om der skal være en som følger borger på hospitalet hvis borger falder og skal undersøges---

det må være firmaer som skal udfører plejen som skal vurdere plejen og prisen der på...

Firmaer må definere hvad plejen borger har brug for og så byde ind på det...

prøvemanden

Redigeret af prøvemanden

Del dette indlæg

Link til indlæg
prøvemanden skrev, for 49 minutter siden:

Selvfølgelige skal det udbud, så firmaer kan definerer plejen, hvad har borger brug for at bad og bleen kan bruges et time mere, borger skal ikke på wc men tisse i bleen...

samt om der skal være en som følger borger på hospitalet hvis borger falder og skal undersøges---

det må være firmaer som skal udfører plejen som skal vurdere plejen og prisen der på...

Firmaer må definere hvad plejen borger har brug for og så byde ind på det...

Nej, staten og kommunerne beslutter politisk hvilken pleje der skal leveres. Og i dag beslutter kommunerne prisen. Der mangler udbud.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Funktionær skrev, for 20 minutter siden:

At påstå, at det offentlige afgør prisen er jo helt væk,

Det følger af godkendelsesmodellen, som stort set alle kommuner benytter. Kald du det bare helt væk, det er indiskutabel fakta.

Funktionær skrev, for 21 minutter siden:

så kan firmaerne jo bare sige nej tak

Ja, det kan de i princippet. Men sagen er den at kommunerne besluttede, da de tog godkendelsesmodellen i brug, at for at et firma kunne yde hjemmehjælp, skulle det også kunne yde hjemmepleje. Det betød at de firmaer som før ydede hjemmehjælp (typisk rengøring, tøjvask, og lign.), fremover, for at kunne beholde de hjemmehjælps opgaver deres eksistens var baseret på, også skulle yde hjemmepleje, og det til en pris fastsat af kommunen.

Firmaerne kunne takke nej, men det ville betyde at de måtte lukke. Det fik mange til at søge omtalte godkendelse, og håbe på de kunne klare det.

Funktionær skrev, for 26 minutter siden:

Nej firmaerne byder ind til for lav en pris,

I 97 af 98 kommuner, har der ikke været nogen budrunde. Kommunerne fastsatte prisen.

Alt dette er skrevet før, men enten tror du bare det er pure opspind, og gider ikke tjekke det, eller det passer ikke ind i din ideologi, og du ignorerer det derfor. Jeg kan ikke se andre forklaringer?.

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 12 timer siden:

Hahaha. Du er en skat ;) Hvis man er uenig med dig kan man ikke diskutere?? DIne diskussioner bliver vist lidt ensformige, hvor alle kan klappe hinanden på ryggen. Og så er det vist mere personligt og afsporing end et indlæg det du kommer med, er det ikke?

Jeg diskuterer gerne, men jeg gider ikke stå på mål for ting, som andre lægger mig i munden. Og så er det åbenbart ikke muligt at diskutere med dig

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 1 time siden:

Det følger af godkendelsesmodellen, som stort set alle kommuner benytter. Kald du det bare helt væk, det er indiskutabel fakta.

Ja, det kan de i princippet. Men sagen er den at kommunerne besluttede, da de tog godkendelsesmodellen i brug, at for at et firma kunne yde hjemmehjælp, skulle det også kunne yde hjemmepleje. Det betød at de firmaer som før ydede hjemmehjælp (typisk rengøring, tøjvask, og lign.), fremover, for at kunne beholde de hjemmehjælps opgaver deres eksistens var baseret på, også skulle yde hjemmepleje, og det til en pris fastsat af kommunen.

Firmaerne kunne takke nej, men det ville betyde at de måtte lukke. Det fik mange til at søge omtalte godkendelse, og håbe på de kunne klare det.

I 97 af 98 kommuner, har der ikke været nogen budrunde. Kommunerne fastsatte prisen.

Alt dette er skrevet før, men enten tror du bare det er pure opspind, og gider ikke tjekke det, eller det passer ikke ind i din ideologi, og du ignorerer det derfor. Jeg kan ikke se andre forklaringer?.

KF.

Du skal nok læse og fremføre noget, der er opdateret. Efter reglerne blev ændret i 2013, er udbudsmodellen mere brugt end godkendelsesmodellen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
News skrev, for 35 minutter siden:

Du skal nok læse og fremføre noget, der er opdateret. Efter reglerne blev ændret i 2013, er udbudsmodellen mere brugt end godkendelsesmodellen.

Sådan er det meste LA-politik. Forældede bud på løsninger eller forældede beskrivelser af samfundets indretning. Her er det kun 4 år - der er set 20 år gamle beskrivelser af samfundets problemer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
genertmand skrev, for 8 timer siden:

Jeg diskuterer gerne, men jeg gider ikke stå på mål for ting, som andre lægger mig i munden. Og så er det åbenbart ikke muligt at diskutere med dig

OK. Modtaget. Føler du jeg lagde noget i munden på dig, da jeg sagde at du (og andre) tydeligvis havde taget stilling IMOD privat og FOR kommunal ældrepleje?

Hvis jeg gjorde, undskylder jeg - for så misforstod jeg dit indlæg. Og omvendt forventer jeg selvfølgelig en undskyldning, hvis jeg forstod dig rigtigt. 

Fair??

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu