Hop til indhold
Onslow

Det er Fandeme uhyggeligt, du!

Recommended Posts

o tempora, o mores :(

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Godt skriv af den unge Signe. 

Sjældent at der er nogle, der tør at sætte ord på de velkendte problemer med niveauet på Gym. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Meget meget enig, niveauet i folkeskolen og hum er faldet markant siden medio halvfjerderserne, det var et politisk ønske at flere skulle have en studenter eksamen, mange valgte gymnasiet for at få tiden til at gå i datidens ungdomsledighed og manglede lærerpladser...og niveauet på bachelor, både uni og professionsbachelor uddannelser er Helle Rikke meget bevendt, det e ruin påstand at den gode gamle realeksamen mere end modsvarer nutidens studentereksamen, målt med datidens målestok...En god faglig uddannelse med visse gymnasieelev fag, EUX, virker til at være den rigtige  løsning for mange, erhvervslivet, de unge og samfundet...

Redigeret af Alkoholikeren
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lars Boca skrev, 1 time siden:

Godt skriv af den unge Signe. 

Sjældent at der er nogle, der tør at sætte ord på de velkendte problemer med niveauet på Gym. 

Man må give dig ret. Der er forskel på den gamle charcuteributik for feinschmeckere og den moderne pølsefabrik, der tvangsudkonkurrerede den.

Redigeret af Borende X
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 16 timer siden:

Man må give dig ret. Der er forskel på den gamle charcuteributik for feinschmeckere og den moderne pølsefabrik, der tvangsudkonkurrerede den.

Det er vel egentlig bare et spørgsmål om at det generelle uddannelsesniveau stiger. Tidligere havde man 9 år skolegang, nu har man efterhånden 12. Eller de fleste har. I og med en del der tidligere ikke ville komme i betragtning til gymnasiet, nu gør, er selve gymnasie niveauet faldet. 80procent er nok en hel del mere end da @Borende X var ung....

Er det skidt?? ja, det er skidt at niveauet er faldet, det er jo ikke skidt at det generelle uddannelsesniveau stiger. Med mindre der bliver brugt for mange penge på noget der ingen effekt har. Mange steder i verden, er de faktisk forundret over at man i Danmark kun har 9 års skolegang som udgangspunkt

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 11 minutter siden:

Er det skidt?? ja, det er skidt at niveauet er faldet, det er jo ikke skidt at det generelle uddannelsesniveau stiger. Med mindre der bliver brugt for mange penge på noget der ingen effekt har. Mange steder i verden, er de faktisk forundret over at man i Danmark kun har 9 års skolegang som udgangspunkt

Ja gu er det skidt - hele vejen igennem, for der er jo ikke tale om, at det generelle uddannelsesniveau stiger, men at kravene slækkes i takt med den øgede tilstrømning til gymnasiet.

Hvor man skulle forvente, at niveauet i 1. G var højere end i 10., så er dette ikke tilfældet, snarere tvært imod, min erfaring som vikar i begge konstruktioner er, at niveauet er sat tilbage med minimum 2 år, således at forstå, at 1. og 2. år på uni og andre højere læreanstalter nu svarer til 3. G i "gamle dage".

Spørg enhver, der arbejder indenfor området.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der gælder nærmest nogen naturlove i denne her sammenhæng.

f.eks. hvis nu man forestiller sig at niveauet blandt gymnasieelever er højere end måske nogensinde vil da så komme flere 12 taller? ikke nødvendigvis for når niveauet er højt så er bundniveauet altså er det svære måske et bestå eller få en karakter der er godt der oppe af.

er niveauet blandt gymnasieelever historisk lavt, vil bundniveauet værre lavt, det vil blive nemmere at består, og nemmere at score høje karakter.

er det så nemmere at få 12 end tidligere, hvorfor er der så mange, der er også nogen naturlove der kan spille ind.

1. gymnasieelever er bare bedre end førhen de er mere flittige mere lyst til at lærer mindre skoletrætte

2. der kan være flere gymnasieelever end de tidligere år ergo er der jo helt naturligt flere 12 taller. Kan være 12 taller?

3. men har slækkede på kravene 12 gives som god præstestation og som ekstraordinær god præstastation. så man behøver ikke at lave noget ekstraordinært for at score topkarakter 12 tals inflationen  

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, 1 time siden:

Det er vel egentlig bare et spørgsmål om at det generelle uddannelsesniveau stiger.

Nej, det falder sgu'

De årgange, der optræder i "Det forsømte Forår" fik en virkelig god uddannelse, og de kunne træde ind i høje stillinger i det samfund, der eksisterede dengang.

I 1960'erne gik ca. 10% af en ungdomsårgang i gymnasiet med henblik på videre studier. I dag er det i visse skoledistrikter nord for Rådhuspladsen 80%.

Det betyder efter min mening ikke, at folk almindelivis er blevet klogere, men derimod, at man har grebet dybere ned i intelligensreserven – det sidste for at få de sidste med.

Dette har mere end noget andet ført til et sænket niveau på ungdomsuddannelserne set over et 50-årigt perspektiv.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 1 minut siden:

Nej, det falder sgu'

De årgange, der optræder i "Det forsømte Forår" fik en virkelig god uddannelse, og de kunne træde ind i høje stillinger i det samfund, der eksisterede dengang.

I 1960'erne gik ca. 10% af en ungdomsårgang i gymnasiet med henblik på videre studier. I dag er det i visse skoledistrikter nord for Rådhuspladsen 80%.

Det betyder efter min mening ikke, at folk almindelivis er blevet klogere, men derimod, at man har grebet dybere ned i intelligensreserven – det sidste for at få de sidste med.

Dette har mere end noget andet sænket niveauet på ungdomsuddannelserne set over et 50-årigt perspektiv.

Gør det det?? De unge mennesker i "Det forsømte Forår" fik sikkert en udmærket uddannelse. Men forskellen på 10% og 80% viser vel at uddannelsesniveauet er steget. Jeg er med på man dykker en hel del længere ned i reserven, men det betyder vel at man generelt går længere i skole, og at gymnasiet egentlig kunne lukke til fordel for en 12-årig skole (visse steder).

Jeg siger ikke man er blevet klogere....  jeg siger man gør noget meget typisk for velfærdsstaten: man hylder laveste fællesnævner..... Men der er sikkert mange der ville være endt med en 9. klasses eksamen, der nu får en studenter eksamen.... hurra for dem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 6 minutter siden:

Nej, det falder sgu'

I

Hov, og lige en ting mere..... Træde ind i høje stililnger..... Det er den ultimative falliterklæring i mine øjne. Hvad blev der af "skabe sit eget firma", "blive selvtændig" eller "skabe jobs og velstand"???
Da velfærdsDanmark tog over og ensrettede eleverne, begravede man for alvor initiativet

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 29 minutter siden:

... Jeg er med på man dykker en hel del længere ned i reserven, men det betyder vel at man generelt går længere i skole, og at gymnasiet egentlig kunne lukke til fordel for en 12-årig skole (visse steder).

Jeg siger ikke man er blevet klogere....  jeg siger man gør noget meget typisk for velfærdsstaten: man hylder laveste fællesnævner.....

Til der første: Ja, det betyder, at man går længere i skole – men det er for at (forsøge at) lære det samme. Altså en unvanding.

Til det sidste: Her må jeg desværre give dig ret. Laveste fællesnævner tæller. Ritt B. er blevet tillagt udsagnet, at "hvad alle ikke kan lære, skal ingen lære".

Om hun vitterligt har sagt det, får stå hen i det uvisse, men sentensen har haft stor indflydelse på skolepolitikken, idet den  (efter ca. 1980) har været retningsvisende for generationer af skoleelever. Sagt nu på rent dansk: I kan ikke blive lige kloge, så derfor satser vi på det middelmådige. På det middelmådige.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er som om man stræber mod et idealsamfund kun bestående af akademikere. Når vaskemaskinen så ikke virker ringer man til tandlægen, lækker taget kontakter man sin revisor. Der er da brug for alle slags menesker i samfundet; men skoler bliver målt på hvor mange der tager en videregående uddannelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 1 time siden:

Til der første: Ja, det betyder, at man går længere i skole – men det er for at (forsøge at) lære det samme. Altså en unvanding.

Til det sidste: Her må jeg desværre give dig ret. Laveste fællesnævner tæller. Ritt B. er blevet tillagt udsagnet, at "hvad alle ikke kan lære, skal ingen lære".

Om hun vitterligt har sagt det, får stå hen i det uvisse, men sentensen har haft stor indflydelse på skolepolitikken, idet den  (efter ca. 1980) har været retningsvisende for generationer af skoleelever. Sagt nu på rent dansk: I kan ikke blive lige kloge, så derfor satser vi på det middelmådige. På det middelmådige.

Vi er nok ikke uenige når det kommer til stykket.... 

Jeg ved ikke om Ritt B har sagt det eller ej. Men jeg ved at hun har sagt noget der svarer til det. Uden at blive irettesat af sin chef. Det var derfor vi flyttede udenlands. Mine forældre solgte hvad de ejede og tog os børn med, de var bange for at vi intet skulle lære i skolen. Jeg er så selv flyttet tilbage til Danmark da jeg blev voksen, men derfor jeg nogen gange har problemer med det danske. Man lærer ikke meget dansk - af andre end sine forældre - i USA. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 4 timer siden:

Vi er nok ikke uenige når det kommer til stykket.... 

Jeg ved ikke om Ritt B har sagt det eller ej. Men jeg ved at hun har sagt noget der svarer til det. Uden at blive irettesat af sin chef. Det var derfor vi flyttede udenlands. Mine forældre solgte hvad de ejede og tog os børn med, de var bange for at vi intet skulle lære i skolen. Jeg er så selv flyttet tilbage til Danmark da jeg blev voksen, men derfor jeg nogen gange har problemer med det danske. Man lærer ikke meget dansk - af andre end sine forældre - i USA. 

Nej, vi er ikke så uenige i substansen. Den kan koges ned til, at man siden 1960 har fjernet 40% af dansktimerne, og så kan man ikke forstå, at skoleelever ikke længere behersker bare et mådeligt dansk og derfor er nødt til at supplere med et miskmask-engelsk.

Det har været en fejlnedskæring af dimensioner, for kun den, der har en sikker forankring i sit eget sprog/kultur, vil kunne møde andre sprog/kulturer på lige fod.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu