autisten

Trafikterror

19 indlæg i denne tråd

Pogo skrev, for 6 timer siden:

Fake news fra DDR som sædvanlig.

Her er the real news:

www.fyens.dk/faaborg-midtfyn/Signalement-haves-To-maend-stjal-hjulbolte-fra-parkeret-bil-i-Gislev/artikel/3159051

Den ene mand beskrives som afrikansk af udseende, 18-19 år, kraftig af bygning samt iført en hættetrøje.

Den anden beskrives som afrikansk af udseende, 18-19 år, spinkelt bygget samt iført en hættetrøje.

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 7 timer siden:

Køb fem sæt låsebolte, og smid de originale ud. Alligevel noget nemmere end at gardere sig mod nedkastede sten!.

KF.

Og hvis ellers man har en smule føling med at føre automobil, så ligger man sku da mærke til et hjul er ved at falde af. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
DETH skrev, for 31 minutter siden:

Og hvis ellers man har en smule føling med at føre automobil, så ligger man sku da mærke til et hjul er ved at falde af. 

Problemet er at moderne biler har en centreringsring, som styrer hjulet på plads, fremfor boltene, så et hjul kan sidde meget løst, før det bemærkes.

Desuden køber mange idag kun nye eller nyere biler, overlader alt til mekanikeren og er ikke vant til selv at skrue og bemærke div. mislyde.

Jeg har kun oplevet hjul der var ved at falde af på min allerførste bil, hvor jeg åbenbart ikke havde fået dem spændt ordentligt efter, selvom jeg syntes jeg havde været omhyggelig. Jeg bemærkede nok at der var et eller andet galt, men kunne umiddelbart ikke se hvad det var - kørte så ca. 1 km mere, før det blev så galt at jeg ikke var i tvivl - siden har jeg altid været ekstra omhyggelig med at få spændt mine hjulbolte korrekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 5 minutter siden:

Problemet er at moderne biler har en centreringsring, som styrer hjulet på plads, fremfor boltene, så et hjul kan sidde meget løst, før det bemærkes.

Desuden køber mange idag kun nye eller nyere biler, overlader alt til mekanikeren og er ikke vant til selv at skrue og bemærke div. mislyde.

Jeg har kun oplevet hjul der var ved at falde af på min allerførste bil, hvor jeg åbenbart ikke havde fået dem spændt ordentligt efter, selvom jeg syntes jeg havde været omhyggelig. Jeg bemærkede nok at der var et eller andet galt, men kunne umiddelbart ikke se hvad det var - kørte så ca. 1 km mere, før det blev så galt at jeg ikke var i tvivl - siden har jeg altid været ekstra omhyggelig med at få spændt mine hjulbolte korrekt.

Tror faktisk ikke jeg har skruet i en bil gammel nok til der ikke har været en centreringsring, men du har nok ret i manglen på teknisk indsigt er grund til folk taber hjul til højre og venstre. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
DETH skrev, for 36 minutter siden:

Tror faktisk ikke jeg har skruet i en bil gammel nok til der ikke har været en centreringsring

Jeg har haft biler med kun 3 hjulbolte - og ingen centreringsring - her lærte jeg at man ved at spænde boltene på en bestemt måde, faktisk kan flytte hjulet i forhold til navet på den måde få det centreret - så det var med at tørne hjulet og ned at rode med kridtstreger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
DETH skrev, 1 time siden:

Tror faktisk ikke jeg har skruet i en bil gammel nok til der ikke har været en centreringsring, men du har nok ret i manglen på teknisk indsigt er grund til folk taber hjul til højre og venstre. 

Det har ikke noget med bilens alder, at gøre, om der bruges centreringsring. :-)

Centreringsringe bruges ofte på alufælge, der produceres med større navhul, så de kan passe på flere biler. Ringen passer så indvendigt på bilens nav, og udvendigt på navhul i fælgen. 

Er fælgen produceret direkte til bilen. Eks. Original eller stål, så vil den oftest passe direkte på. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 10 minutter siden:

Nemlig Lars, originale fælge passer, THansen affald, skal tilpasses.....

Sikke da noget lort at lukke ud. Jeg har kammerat, der arbejder der. 

De sidste 6 sæt jeg har haft, har været derfra. Og skifter altid dæk der. Altid god pris og service, er min oplevelse  

Men det var ikke det diskussionen handlede om. 

ALLE universale alufælge skal tilpasses, uanset hvad der står på skiltet ved dækcenteret. 

Tilbage til emnet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lars Boca skrev, for 2 timer siden:

Det har ikke noget med bilens alder, at gøre, om der bruges centreringsring. :-)

Centreringsringe bruges ofte på alufælge, der produceres med større navhul, så de kan passe på flere biler. Ringen passer så indvendigt på bilens nav, og udvendigt på navhul i fælgen. 

Er fælgen produceret direkte til bilen. Eks. Original eller stål, så vil den oftest passe direkte på. 

Omformulere det til jeg har aldrig pillet i biler hvor fælgen ikke centere på navet, ellers er det kun boltene der bærer vægten. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Prinz skrev, for 15 minutter siden:

Der står vist i alle instruktionsbøger at hjul bolte skal efterspændes jævnligt ;) 

Hvor mange mon har læst instruktionsbogen over det køretøj de fører? :?: 

Når jeg får hjul skiftet får jeg altid tilbud om at komme og få efterspændt boltene efter ca. 100-200 km for at sikre at de ikke har løsnet sig. Nogle gange gør jeg det selv, men har ikke en momentnøgle, så de 5 min. skylder man sig selv at bruge.

De tilfælde vi ser er nok en kombination at manglende efterspænding og nogen der bevidst løsner boltene for at skade andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lars Boca skrev, for 6 timer siden:

Tidligere brugte bilerne ikke centreringsringe og boltene alene holdt hjulet fast.

Det du taler om er de tilpasningsringe, der kan fås for at centrere en fælg med et større navhul til en bil med en mindre centreringsring på navet ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
DETH skrev, for 9 minutter siden:

To ting gør livet værd at leve, god mad og hurtige kørertøjer, damerne er bare tidsfordriv. 

Lidt ligesom EG :mrgreen:

Og nu vil jeg gå ud og lave bremser på min 41 årige Autobianchi, hvor fælgene centrerer direkte på navet. ;-)

KF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
KF skrev, for 4 minutter siden:

Lidt ligesom EG :mrgreen:

Og nu vil jeg gå ud og lave bremser på min 41 årige Autobianchi, hvor fælgene centrerer direkte på navet. ;-)

KF.

Jeg burde skrue bare lidt af den røvfuld nye stumper jeg har til at ligge, på min motard, men har været på damebesøg og kørt bil i 11 timer så sofaen trækker :D

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu