Onslow

En kæmpemæssig kæmpe er segnet.

8 indlæg i denne tråd

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/helmut-kohl-er-doed/6710464

Om man kunne lide hans politik eller ej, er det et uomtvisteligt faktum, at dette kæmpe menneske har været faderen for ikke blot den tyske genforening, men i symbiose med George W. Bush Junior for åbningen mod øst, som blev kickstartet af Ronald Reagan.

Æret være hans minde!

tvr, aaisha, Alkoholikeren og 4 andre synes godt om dette

Del dette indlæg

Link til indlæg

Som jeg umiddelbart husker det, var han også naturligvis præget af 2. verdenskrig, hvor han bemandede et luftværnsbatteri..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 5 timer siden:

@genertmand

Kun, hvis man ikke behersker det danske sprog.

Jeg ved det ikke men mener at have set et par "pinger" sige det - men enig i at det lyder temmelig ulogisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Skrevet (edited)

Kohl har for længst fået tilnavnet "Genforeningskanzleren". Og ikke med urette.

Da jeg tilbage i 70'erne for første gang var i Berlin og havde bøvlet med grænserne og dokumenterne imellem de to bydele (de facto to stater) tænkte jeg, at det her sgu' var for åndssvagt.

Begge sider var tyskere. De talte tysk, delte både tysk kultur og tysk historie, men alligevel var tyskere skilt fra tyskere.

Det svarede jo til, at fynboere ved f.eks Hindsgaul efter 1864 ikke frit kunne besøge sønderjyder bare lidt syd for Grønninghoved. For her begyndte nu "Det ny Tyskland". Altså rent areal- og grænsemæssigt, for syd for – indtil måske 50 km nedefter – boede der stort set kun danskere.

Forholdet blev reguleret i 1920 og endeligt fastlgt samt anerkendt af begge parter i 1955.

I 1991 fik tyskerne omsider en samlet stat indenfor grænserne fra 1946 samt en fredsaftale med naboerne, og i dette spil var Helmuth Kohl en central figur.

Måske fordi der var en personlig god kemi imellem ham og Gorbatjov? I hvert fald forstod Kohl dygtigt at udnytte det vacuum, der opstod med det kollapsende Sovjetimperium.

Kohls indsats skal ikke ringeagtes, men selv havde jeg dog helst set, at genforeningskanzleren havde heddet Willy Brandt.

Ingen andre end denne norsktalende lübecker har gjort mere for freden og Europas samling end netop ham!

Heldigvis nåede han i sin sygdomssvækkelse at opleve Tysklands genforening, og han satte med ordene: "Was zusammen gehört, wächst jetzt zusammem" (Hvad der hører sammen vokser nu igen sammen) et solidt punktum for den tyske splittelse .

Redigeret af Borende X
nordjyde og Alkoholikeren synes godt om dette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 7 timer siden:

.

Kohls indsats skal ikke ringeagtes, men selv havde jeg dog helst set, at genforeningskanzleren havde heddet Willy Brandt.

Ja, genforeningens ære er Kohl's. Men selv havde jeg dog helst set at den blev gennemført af Adenauer.

Alkoholikeren synes godt om dette

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja Kohl og Brandt var STATSMÆND og løftede på hver sin måde den strålende tyske kultur på fra sølet efter perioden 1933/1945.

På samme måde må man side om Andenauer at han holdt "freedom torch" i vestberlin i en svær periode.

Borende X synes godt om dette

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu