Hop til indhold
Dinosdk69

Måske bare gammel...

Recommended Posts

JenniferRomantica skrev, 1 time siden:

Nope.. Jeg mener for for fulan:P.. Det mit eget ord.. Hahaha.. Jeg opfinder tit ord.. Ligesom jeg ikke siger "jeg stillede den der" jeg siger "jeg stalt den der".. Det bare sådan noget jeg kan:-P..

Man hvos men bagundar et ipfonda sona agna ird, ar dat see okka svørt fir endra et sa, im dat ar an stevafajl allar an parsin mad sot agat sprig?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lina Øypüthtkh skrev, for 21 minutter siden:

Man hvos men bagundar et ipfonda sona agna ird, ar dat see okka svørt fir endra et sa, im dat ar an stevafajl allar an parsin mad sot agat sprig?

dat ar ganoelt, dat dar :D

Redigeret af aaisha

Del dette indlæg


Link til indlæg
Dinosdk69 skrev, den 17/3/2017 at 21:29:

Jeg har opdaget, at jeg tænder af på stavefejl. Er det bare mig?

 

Eksempler:

"Min pjusket mis venter på dig" NEJ!!! Pjuskede!!!

 

"jeg prøver og svar hurtigt muligt, jeg kan være optagt!" NEJ!!! .. at svare.... optaget" 

 

mvh. Gamle gnavne Dino :-)

jeg prøver at svare hurtigst muligt.......

 

Skal det ikke være sådan?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har meget svært ved mennesker der ikke kan acceptere, at der er nogle som har meget svært ved, at stave. De forkommer mig forstokket som gamle skolemestere.

Alle har da ret til, at fremkomme med deres syn på verden og er der nogle som er så fokuseret på, at finde stave fejl, at de går glip, at pointen i hvad der står er det deres eget problem.

Men de kan ikke tillade sig, at rakke ned på et andet menneske af den grund, selv om de føler sig højt hævet over andre.

En stor del af min skoletid var et helved, da der var en anden elev (søn af meget kloge forældre) der benyttede enhver lejlighed til, at rakke med på mig, når jeg lavede en stavefejl, godt hjulpet af min dansklære. Men der var ingen der rakkede ned på ham, selv om han var et fjols til, at regne og særligt til, at regne den ud.

Selv har jeg senere i livet været så heldig, at være ansat i et selskab, der var villig til, at betale rigtig mange penge for, at jeg lærte nye metoder, som har forbedret min stavning væsentlig.

Men jeg bliver stadig meget harm, når nogle mennesker føler sig, så højt hævet

, at de kan tillade sig, at nedgøre andre menneskers stavning, at de syntes de kan tillade sig det er mig forståeligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Pite skrev, for 1 time siden:

Jeg har meget svært ved mennesker der ikke kan acceptere, at der er nogle som har meget svært ved, at stave. De forkommer mig forstokket som gamle skolemestere.

Alle har da ret til, at fremkomme med deres syn på verden og er der nogle som er så fokuseret på, at finde stave fejl, at de går glip, at pointen i hvad der står er det deres eget problem.

Men de kan ikke tillade sig, at rakke ned på et andet menneske af den grund, selv om de føler sig højt hævet over andre.

En stor del af min skoletid var et helved, da der var en anden elev (søn af meget kloge forældre) der benyttede enhver lejlighed til, at rakke med på mig, når jeg lavede en stavefejl, godt hjulpet af min dansklære. Men der var ingen der rakkede ned på ham, selv om han var et fjols til, at regne og særligt til, at regne den ud.

Selv har jeg senere i livet været så heldig, at være ansat i et selskab, der var villig til, at betale rigtig mange penge for, at jeg lærte nye metoder, som har forbedret min stavning væsentlig.

Men jeg bliver stadig meget harm, når nogle mennesker føler sig, så højt hævet

, at de kan tillade sig, at nedgøre andre menneskers stavning, at de syntes de kan tillade sig det er mig forståeligt.

 

Jeg synes ikke, du skal tage det så tungt.  Vi har alle svage og stærke sider.

Hvad denne tråd angår, ser jeg den lidt som sjov.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Pite skrev, for 2 timer siden:

Jeg har meget svært ved mennesker der ikke kan acceptere, at der er nogle som har meget svært ved, at stave. De forkommer mig forstokket som gamle skolemestere.

Alle har da ret til, at fremkomme med deres syn på verden og er der nogle som er så fokuseret på, at finde stave fejl, at de går glip, at pointen i hvad der står er det deres eget problem.

Men de kan ikke tillade sig, at rakke ned på et andet menneske af den grund, selv om de føler sig højt hævet over andre.

En stor del af min skoletid var et helved, da der var en anden elev (søn af meget kloge forældre) der benyttede enhver lejlighed til, at rakke med på mig, når jeg lavede en stavefejl, godt hjulpet af min dansklære. Men der var ingen der rakkede ned på ham, selv om han var et fjols til, at regne og særligt til, at regne den ud.

Selv har jeg senere i livet været så heldig, at være ansat i et selskab, der var villig til, at betale rigtig mange penge for, at jeg lærte nye metoder, som har forbedret min stavning væsentlig.

Men jeg bliver stadig meget harm, når nogle mennesker føler sig, så højt hævet

, at de kan tillade sig, at nedgøre andre menneskers stavning, at de syntes de kan tillade sig det er mig forståeligt.

Jeg er enig. Sproget er først og fremmest til kommunikation. Forstår folk hvad der bliver sagt eller skrevet, kan jeg ikke se problemet.

Når det så er sagt, griber jeg mig gang på gang i at irriteres over at mange mennesker i Danmark taler rigtig dårligt engelsk, men alligevel insiterer på at bruge engelske udtryk hele tiden.... 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 1 time siden:

Jeg er enig. Sproget er først og fremmest til kommunikation. Forstår folk hvad der bliver sagt eller skrevet, kan jeg ikke se problemet.

Jeg er delvis enig. Problemet er bare, at hvis alle skriver og staver helt, som de vil, samt blæser på de generelle regler, mister sproget efterhånden sin kommunikationskraft.

Man ser således i stigende grad eksempler som: efter middagen (i stedet for eftermiddagen), lige gyldigt (i stedet for ligegyldigt). Her er formen ligefrem betydningsforvrængende – især i det sidste eksempel, hvor meningen nærmest bliver den stik modsatte. 

Derfor er jeg altid parat til at slå et slag for det korrekte sprog. Lad så være, at nogen har svært ved det, men er der på den anden side heller ingen, der påpeger noget, er der ingen, der bliver klogere.

M.h.t. det sidste, du skriver, er vi helt enige.

 

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Pite skrev, for 7 timer siden:

Jeg har meget svært ved mennesker der ikke kan acceptere, at der er nogle som har meget svært ved, at stave. De forkommer mig forstokket som gamle skolemestere.

Alle har da ret til, at fremkomme med deres syn på verden og er der nogle som er så fokuseret på, at finde stave fejl, at de går glip, at pointen i hvad der står er det deres eget problem.

Men de kan ikke tillade sig, at rakke ned på et andet menneske af den grund, selv om de føler sig højt hævet over andre.

En stor del af min skoletid var et helved, da der var en anden elev (søn af meget kloge forældre) der benyttede enhver lejlighed til, at rakke med på mig, når jeg lavede en stavefejl, godt hjulpet af min dansklære. Men der var ingen der rakkede ned på ham, selv om han var et fjols til, at regne og særligt til, at regne den ud.

Selv har jeg senere i livet været så heldig, at være ansat i et selskab, der var villig til, at betale rigtig mange penge for, at jeg lærte nye metoder, som har forbedret min stavning væsentlig.

Men jeg bliver stadig meget harm, når nogle mennesker føler sig, så højt hævet

, at de kan tillade sig, at nedgøre andre menneskers stavning, at de syntes de kan tillade sig det er mig forståeligt.

Der er ikke nogen grund at nedgøre mennesker pga stavning. Helt enig. Desuden har vi på senere tid fået langt større forståelse for ting som dyslexi etc.  Men der er heller ikke nogen grund til ikke at prøve at opretholde sproget og sprogets regler. Vi er desværre nogle som har en eller anden form for dysfunkionalitet der giver os kvalme af dårligt sprog. Personligt har jeg det sådan, men kun hvor jeg mener jeg har ret at forvente noget bedre: i media f.eks., hos myndigheder etc. Hvis jeg accepterer at en journalist ikke behersker sproget, så må jeg vel også acceptere at en læge ikke behersker medicin.

Redigeret af Bananas

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 4 timer siden:

Når det så er sagt, griber jeg mig gang på gang i at irriteres over at mange mennesker i Danmark taler rigtig dårligt engelsk, men alligevel insiterer på at bruge engelske udtryk hele tiden.... 

Det har jeg også noteret og forundrets over. I er generelt langt dårligere til engelsk i Danmark end vi er i Sverige. Jeg troede egentlig vi var på omtrent samme niveau.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 1 minut siden:

Det har jeg også noteret og forundrets over. I er generelt langt dårligere til engelsk i Danmark end vi er i Sverige. Jeg troede egentlig vi var på omtrent samme niveau.

Ja. Jeg har en del kunder i Sverige, og eftersom dansk ikke er helt mit modersmål, taler jeg en del engelsk med dem - og jeg må give dig ret. Hollænderne og svenskerne er en hel del bedre end danskerne. Og det endda end de danskere der er forholdsvis gode.

Men de mennesker der insisterer på WTF, fuck, etc etc., er gerne dem der egentlig taler dårligst..... Er det fordi de vil kompensere for at de taler så dårligt at de insisterer på i det mindste at sige NOGET på udenlansk??  Eller måske er det i virkeligheden fordi de ikke rigtigt forstår at det er bandeord af den slemme slags, der virkelig fornærmer almindelige mennesker, på engelsk ihvertfald..... 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 3 timer siden:

.... Men de mennesker der insisterer på WTF, fuck, etc etc., er gerne dem der egentlig taler dårligst..... Er det fordi de vil kompensere for at de taler så dårligt at de insisterer på i det mindste at sige NOGET på udenlansk??  Eller måske er det i virkeligheden fordi de ikke rigtigt forstår at det er bandeord af den slemme slags, der virkelig fornærmer almindelige mennesker, på engelsk ihvertfald..... 

Det er måske mindre boglige, der på den måde søger sig lidt status?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, for 5 minutter siden:

Det er måske mindre boglige, der på den måde søger sig lidt status?

Måske læser i ikke de samme bøger?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 2 timer siden:

Måske læser i ikke de samme bøger?

Det kan tænkes. De omtalte læser bøger med meget store bogstaver, mens mine bøger er tætskevne og med småt :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lowmax skrev, den 18/3/2017 at 00:18:

Jeg lægger også mærke til det, når en profil er dårligt skrevet. jeg mister interessen ret hurtigt.

Men jeg skriver MEGET bedre i dag, end da jeg var 20. At formulere sig på skrift er et håndværk, man lærer ved at skrive.

xxxx det er altid sjovt med de sammensatte ord, som ordbogen ikke kender: Er der forskel på mormor boller og mormorboller??

 

Der stod også et skilt hos bageren idag med teksten : Der ligger Håndværkere og Grovboller i vinduet.. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 18 timer siden:

Det har jeg også noteret og forundrets over. I er generelt langt dårligere til engelsk i Danmark end vi er i Sverige. Jeg troede egentlig vi var på omtrent samme niveau.

Der blev laver en undersøgelse for få år siden, der viste at Sverige var det ikke-engelsktalende land i Europa, hvor befolkningen talte bedst engelsk, skarpt fulgt af Danmark.  Det er noget i modstrid med din opfattelse. 

Det er min oplevelse, at danskere er mindre villige end svenskere til at tale engelsk.  Selv er jeg opvokset med en svensktalende far, og jeg synes selv, at jeg taler rimeligt svensk.  Alligevel oplever jeg tit, at de svenske tjenere svarer mig på engelsk, når jeg taler til dem på svensk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Maii Love skrev, den 27/3/2017 at 17:33:

Jeg synes "kusse" er et ækelt ord! Bare det at skrive det :wacko:

Jeg opfatter "kusse" mere visuelt. - Det er en smuk behåret trekant.

"Fisse" er noget fysisk følelsesmæssigt. - Noget med en klitoris og en våd skede.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lina Øypüthtkh skrev, for 56 minutter siden:

Der blev laver en undersøgelse for få år siden, der viste at Sverige var det ikke-engelsktalende land i Europa, hvor befolkningen talte bedst engelsk, skarpt fulgt af Danmark.  Det er noget i modstrid med din opfattelse. 

Det er min oplevelse, at danskere er mindre villige end svenskere til at tale engelsk.  Selv er jeg opvokset med en svensktalende far, og jeg synes selv, at jeg taler rimeligt svensk.  Alligevel oplever jeg tit, at de svenske tjenere svarer mig på engelsk, når jeg taler til dem på svensk.

Bananas har efter min opfatelse ret.

Danskere elsker at tale engelsk, men er jammerlige til det. Jeg rejser i min stilling ret ofte, og når jeg i det store udland har hørt danskere føre sig frem på engelsk, krummer jeg tær på begge fødder. Og tilkendegiver i skam ikke overfor de pågældende, at jeg faktisk selv er dansker.

Helle Degns herostratisk berømte replik om, at hun er "in my first period" er desværre ikke en enlig svale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lowmax
Lina Øypüthtkh skrev, for 3 timer siden:

Der blev laver en undersøgelse for få år siden, der viste at Sverige var det ikke-engelsktalende land i Europa, hvor befolkningen talte bedst engelsk, skarpt fulgt af Danmark.  Det er noget i modstrid med din opfattelse. 

Det er min oplevelse, at danskere er mindre villige end svenskere til at tale engelsk.  Selv er jeg opvokset med en svensktalende far, og jeg synes selv, at jeg taler rimeligt svensk.  Alligevel oplever jeg tit, at de svenske tjenere svarer mig på engelsk, når jeg taler til dem på svensk.

Jeg har ofte oplevet at svenskere vil tale engelsk og det irriterer mig. Jeg tror, at danskere generelt er bedre til at forstå svensk end svenskere er til at forstå dansk. Det gælder ihvertfald os fra Østdanmark. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
Borende X skrev, den 27/3/2017 at 18:07:

Man skulle have været kommunelærer dengang :D

Ja dengang var lærergerningen et godt håndværk, jeg elskede at give afgangsklassens piger en endefuld, når de ikke kunne deres tyske grammatik....sikke tider....nu er det kun minder....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, den ‎26‎-‎07‎-‎2017 at 14:39:

Det har jeg også noteret og forundrets over. I er generelt langt dårligere til engelsk i Danmark end vi er i Sverige. Jeg troede egentlig vi var på omtrent samme niveau.

Beklager, min ven, men du snakker vel mestendels med Kjøffenhawnere og andre beboere på Mågeøen, og der har du helt ret, københavner-engelsk er det mest rædselsfulde man kan blive udsat for rent sprogligt. ;)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 1 time siden:

Beklager, min ven, men du snakker vel mestendels med Kjøffenhawnere og andre beboere på Mågeøen, og der har du helt ret, københavner-engelsk er det mest rædselsfulde man kan blive udsat for rent sprogligt. ;)

 

Ja, man har sagtens brug for nerver af stål når man prøver det. Det er sjovt, for jeg prøver altid at snakke dansk i København, men bliver næsten altid svaret på et engelsk der sjældent er til at forstå.:huh:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Synes faktisk jeg taler et ganske fornuftigt engelsk. Men ca. 10 minutter efter jeg har sat mine ben i eksempelvis Grækenland, lyder jeg fuldstændig som tjeneren Stavros. Det er håbløst. Halooo ma fliend .... Begriber det ikke. Tror det smitter :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, den 27/7/2017 at 10:27:

Bananas har efter min opfatelse ret.

Danskere elsker at tale engelsk, men er jammerlige til det. Jeg rejser i min stilling ret ofte, og når jeg i det store udland har hørt danskere føre sig frem på engelsk, krummer jeg tær på begge fødder. Og tilkendegiver i skam ikke overfor de pågældende, at jeg faktisk selv er dansker.

Helle Degns herostratisk berømte replik om, at hun er "in my first period" er desværre ikke en enlig svale.

Mange danskere taler dårligt engelsk. 

Men det, jeg svarede på, var om danskernes engelsk var markant dårligere end svenskernes.

Det tvivler jeg på, men det er selvfølgelig nemt at finde en svensker, der taler godt engelsk, og sammenligne vedkommende med en dansker, der taler dårligt engelsk.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...